handdator

Visa fullständig version : Golf GTI -01 med varvstopp



Jehpe
2015-10-04, 23:15
Hej mina vänner.

Råkade ut för en märklig sak på motorvägen idag.
Låg i ~115 och cruisade på vägen hem till Malmö från HGB.
När Gasen helt plötsligt tappade tryck i pedalen och varvtalet sjönk.
Fick köra ut i kanten och stanna till.
Efter lite kontroller på fel anvisningar på panelen (Vilka där inte fanns) så starta jag upp bilen igen.
Efter det går den enbart på tomgång ~900 rpm, jag kan gasa upp den till 1200 rpm men så fort den går över det så lägger gastrycket av och den går tillbaka till tomgång.
Har du gasen ner tryck så försöker den igen sekunderna senare och upprepar samma process om och om igen.
Växling går bra och allt annat verkar funka som det ska.
Men inga blinka lampor på panelen eller något.
Ringde min fru som är MC mekaniker och hon gissade på turbon direkt.
Hon kom och bogserade mig hem men efter att ha googlat lite så ändrade hon sig och trodde att det kanske inte behövde vara turbon.
Hon googlade att om bilen får nåt problem som kan bli värre om bilen körs så sätter det in ett automatiskt varvstopp.

Min fråga lyder:
Känner någon igen dessa symptom?
Någon som haft nåt liknande problem eller bara har en kvalificerad gissning på vad det skulle kunna vara?

Sn00k
2015-10-05, 18:44
låter typiskt för antingen luftmassemätare, alt. ett krånglande spjällhus/gaspedal.. men mest troligt luftmassemätaren.

boster
2015-10-05, 19:00
Vad har du för felkoder?

Jehpe
2015-10-05, 19:34
Vad har du för felkoder?

Inga synliga felkoder i bilen. Inte kopplat upp den mot en dator. Hände igår, och med jobb osv så har jag inte haft tid att ta tag i det.

Jehpe
2015-10-05, 20:31
Googlade lite till precis och kom vidare. Bortsåg från turbon och kollade på lite andra vanliga problem.
Då kom jag till LMM som sn00k talade om ovan.
Det jag hitta var att om LMM går sönder/blir defekt av nån annledning så kan lambdasonden lägga bilen i ett "Limp home mode", Vilket är precis det som hänt med min bil.
Men fortfarande ingen felkod i bilen angående det... :/
Men det låter troligt.

Mex165
2015-10-05, 21:04
Bara att ta bort kontakten till lmm och köra...

boster
2015-10-05, 22:17
Men fortfarande ingen felkod i bilen angående det... :/

Okej så du har kopplat in en felkodsläsare och kollat felkoder???

Jehpe
2015-10-05, 22:55
Okej så du har kopplat in en felkodsläsare och kollat felkoder???

Nej med "felkod i bilen" menar jag att där finns inga lampor eller varningsikoner på panelen som lyser. Kollade även säkringarna bara för säkerhetsskull, men inget fel.
Jag tycker ju att om LMM är kass borde det lysa något likt ABS, ESP eller nåt.

- - - Uppdaterad - - -


Bara att ta bort kontakten till lmm och köra...

Japp. Ska testa imorgon. Tyvärr inte haft tid idag att ta hand om det.

Sn00k
2015-10-06, 15:55
Nej med "felkod i bilen" menar jag att där finns inga lampor eller varningsikoner på panelen som lyser. Kollade även säkringarna bara för säkerhetsskull, men inget fel.
Jag tycker ju att om LMM är kass borde det lysa något likt ABS, ESP eller nåt.


njet, inte ofta MIL-lampan tänds när det är just MAF(LMM)-relaterade fel.

du kan som ovan nämnt, testa att plugga ur kontakten och se hur den svarar på gasen.. provköra, men åk inte så nå längre sträckor.. funkar den bättre så byt LMM snarast.

du MÅSTE gå in med dator och nolla felkoder efter det att du pluggat in kabeln igen, oavsett om du byter LMM eller inte, annars ligger den kvar i 'beräknat'-läge istället för 'uppmätt'-läge.

Jehpe
2015-10-06, 16:10
Jag var precis förbi bilen och testa att dra MAF kabeln.
Bilen klarade knappt hålla igång på tomgång.
Lyckades gasa upp ett par gånger men sen dog den.
Och då menar jag gasa upp tills den stanna på 1200 rpm igen för att sen gå på tomgång igen.
Helt omöjligt att köra.

boster
2015-10-06, 18:51
Tips iställe för gissa spekulera vad felet är koppla in en felkodläsare och kolla vad du har för felkoder. Och börja i den ändan ;)

och som SnOOk sa
du MÅSTE gå in med dator och nolla felkoder efter det att du pluggat in kabeln igen, oavsett om du byter LMM eller inte, annars ligger den kvar i 'beräknat'-läge istället för 'uppmätt'-läge.

Jehpe
2015-10-06, 21:30
Yes. Köpte faktiskt en kodläsare idag.
För framtida bruk, ska koppla in imorgon och kolla.

Sn00k
2015-10-07, 01:01
lutar åt ett spjällhus.. ;)

Åkesson
2015-10-09, 19:44
liknade sak hände mig en gång på min golf gti -99 och då räckte det att jag pillade lite på kontakten till gas spjället

Jehpe
2015-10-10, 00:15
Stort tack för all hjälp alla. :)
Som Boster sa kolla felkoder istället för att spekulera. ;D
Min fru var så snäll idag så när jag jobbade så kollade hon felkoderna.

00670 Throttle Position Sensor -G127
16506 P0122 Throttle Position Sensor A Circuit - Low Voltage Input

Va komiskt att man spekulerar i det värsta tänkbara alla gånger.
Nu vet jag ju förvisso inte vad det kostar eller hur man fixar det.
Men iaf, kan ju inte tänka mig att det är dyrare än en rasad turbo... ;)

Sn00k
2015-10-10, 12:55
man kollar över kablarna till spjällhuset, och syns inga uppenbara skador så byter man spjällhus på ~5 minuter(finns överallt på skrotar etc typ gratis), och gör därefter en grundinställning av gasspjället med vag-com/vcds(kanal 060, 'basic setting') sen äre bara å köra vidare ;)

Jehpe
2015-10-10, 14:51
Vill även passa på och tipsa om http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Felkodslasare-VAG-2000030943/
Den har fått mycket kritik efter lite googlande.
Men funkade förträffligt till vår golf 4 gti -99 iaf.
Den hitta 10 felkoder och resetade 8 av dem och TPS var det som återstod.
Nu har jag ju meckat med att dra kablar etc etc så där fanns ju fler än där normalt borde ha varit.
Men den klarade iaf reseta dem vilket denna varianten inte egentligen borde klarat enligt Biltema.

Jehpe
2015-10-10, 22:27
man kollar över kablarna till spjällhuset, och syns inga uppenbara skador så byter man spjällhus på ~5 minuter(finns överallt på skrotar etc typ gratis), och gör därefter en grundinställning av gasspjället med vag-com/vcds(kanal 060, 'basic setting') sen äre bara å köra vidare ;)

Måste man ha en specifik för GTI:n eller det funkar i stort sett med vilken golf 4:a som helst?

Sn00k
2015-10-11, 12:51
funkar med ett spjällhus ifrån i stort sett vilken 1.8t som helst, sålänge den har e-gas som din.. så vw/audi/seat/skoda, finns i hur många bilmodeller som helst =)

Jehpe
2015-10-11, 13:30
Ah gött!
Däremot har min inte e-gas utan vanlig vajer.

Sn00k
2015-10-11, 16:29
what? en -01a med wire har jag då aldrig sett, då äre en 00a.
vad har du för motorkod?(står på "örat" på toppen, läsbart uppifrån)

du lär isf ha ett likadant spjällhus med wire, som även dessa satt på många 1.8t upp tom -98.. därefter är det mest golfarna och andra framhjulsdrivna som hade det 99-00.. men -01 har samtliga e-gas vad jag vet.