handdator

Visa fullständig version : Volkswagens fusk med Dieselmotorer



Sidor : [1] 2

Cullberg
2015-09-23, 20:12
Diskutera gärna ämnet i denna tråden. Vilka bilar tex EA189 motorn och vad kan det komma att innebära om man har en bil med det aktuella "felet"?

Senaste nytt är att VD Martin Winterkorn avgår!

http://www.dn.se/ekonomi/tekniken-som-vw-kan-ha-anvant-for-att-lura-hela-varlden/

Peter-C
2015-09-23, 20:27
Bra förklaring du hittat Erik.

Jag tycker det är väldigt intressant att följa VW:s egna uttalande. Mycket är förvanskat som man stöter på i tidningar och på nätet.

På Volkswagen Group:s sida presenteras de senaste egna pressreleaserna.

Volkswagen Aktiengesellschaft Press:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/content/en/press.html

Här medger man det hela:

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/09/Volkswagen_AG_has_issued_the_following_information .html

/Peter

a128
2015-09-23, 21:42
Är man nöjd med kärran sin så är ju det bara att köra vidare :cool:

Peter-C
2015-09-23, 22:15
Just nu så visades ett inslag på tv4 nyheterna där tre dieslar, BMW 5 serie / Volvo V70 / VW Passat, testats i Sverige av berörd myndighet i real trafik. Bilarna gav över lag ungefär 10 ggr de lab.testade avgasutsläppsnivåerna.

Detta är bara början, VAG är inte den enda tillverkaren som balanserat på gränsen eller överträtt densamma.

Förmodligen är gränsvärdena orimligt låga, ingen når ned till dem i praktiken gissar jag.

/Peter

wibmag
2015-09-23, 22:46
Men frågan är om någon mer har implementerat ett sådan flagrant "fuskprogramvara" i sina bilar....

Peter-C
2015-09-23, 22:57
Det vet vi inget om......

EDIT: Just detta fall är mer uppenbart eftersom man gjort ett medgivande, men det är ju anmärkningsvärt att stickprov ger dessa siffror.

Sciroccogtx16v
2015-09-24, 00:10
Hej
Har en tysk arbetskamrat som har en gammal klasskompis på Audis motorutveckling. Han sa för flera år sedan att det fuskas friskt med förbrukningssiffror. Han påstod att alla moderna bilar hade ett dataprogram i boxen som känner igen EU körcykeln som används vid bräsleförbrukningstester. Då går bilen ner i extremt snålläge för att få ner förbrukningssiffrorna. Det är väl en vidareutveckling av detta som VW verkar ha använt på dieslarna i USA för att få ner utsläppen.
Enligt honom så används detta av "alla" tillverkare. Misstänker att det är lite svettigt i flera styrelserum nu... Tänk om Volvo gjort likadant? Och Mercedes, och Bmw.. Huga vilken skandal!
Det kanske blir många "uppdateringar" av mjukvaror i boxar framöver...

Fredrik

Marcus
2015-09-25, 08:54
Jag förstår inte uppståndelsen måste jag säga. Vad förväntar man sig med ett sådant system för mätning av avgas- och bränsleförbrukningsvärden? Nu gäller det aktuella ärendet USA och där vet jag inte riktigt hur det fungerar. Men inom EU har vi ju ett helt orimligt fokus på utsläpp av CO2, samtidigt som sådant som faktiskt är farligt för människan inte får något fokus alls. CO2 är ju faktiskt inte farligt i egentlig mening. Systemet uppmanar till extrema optimeringar. Eftersom man dessutom bygger skattesystemet på utsläpp av CO2 (inom EU) så gör ju det att skattebetalarna blir nöjda när biltillverkaren får ner CO2-värdet med hjälp av optimering.

Eller vill någon betala mer fordonsskatt? Upp med handen! :rolleyes:

jimZon
2015-09-25, 08:57
Jag förstår inte uppståndelsen måste jag säga. Vad förväntar man sig med ett sådant system för mätning av avgas- och bränsleförbrukningsvärden? Nu gäller det aktuella ärendet USA och där vet jag inte riktigt hur det fungerar. Men inom EU har vi ju ett helt orimligt fokus på utsläpp av CO2, samtidigt som sådant som faktiskt är farligt för människan inte får något fokus alls. CO2 är ju faktiskt inte farligt i egentlig mening. Systemet uppmanar till extrema optimeringar. Eftersom man dessutom bygger skattesystemet på utsläpp av CO2 (inom EU) så gör ju det att skattebetalarna blir nöjda när biltillverkaren får ner CO2-värdet med hjälp av optimering.

Eller vill någon betala mer fordonsskatt? Upp med handen! :rolleyes:

Är inte USA's krav på vissa utsläpp extremt höga. Därav att endast 3% av bilflottan är dieselbilar i USA?

Andersson Racing
2015-09-25, 09:04
USA är dubbelmoralens land helt överlägset. Hälften av befolkningen kör runt med v8:or under huven.......
Ja, jag vet att jag överdrev lite nu men ni förstår vad jag är ute efter......

Fredrix
2015-09-25, 14:52
Hotas av säljstopp
http://www.di.se/artiklar/2015/9/25/volkswagen-hotas-av-saljstopp/

jimZon
2015-09-25, 15:03
Alltså, jag funderar på att vänta med att köpa min nya bil innan jag vet hur det blir med detta. Våran nuvarande regering kanske får för sig att chockhöja skatten på VWs dieselbilar och ta bort EU6 certifieringen.

Skandalen växer med lastbilar nu: http://www.svd.se/volkswagen-fuskade-aven-med-lastbilar/i/senaste/om/naringsliv


Sent from my iPhone using Tapatalk

Petta77
2015-09-25, 19:51
Läser man Volkswagens sveriges facebook sida, skulle de vara val idag skulle miljöpartiet få runt 90% av rösterna. Alla gnäller att bensin och dieselskatten höjs (pga klimatpåverkan), men är upprörda över att den släpper ut mer än vad de lovat. Kul grej helt klart

a128
2015-09-25, 20:01
Läser man Volkswagens sveriges facebook sida, skulle de vara val idag skulle miljöpartiet få runt 90% av rösterna. Alla gnäller att bensin och dieselskatten höjs (pga klimatpåverkan), men är upprörda över att den släpper ut mer än vad de lovat. Kul grej helt klart

Puuh !!! tur att det inte är val dag :D

Peter-C
2015-09-26, 16:18
Som säkert många av er redan sett så blir Matthias Müller ny CEO för Volkswagen AG.


https://www.youtube.com/watch?v=-5SWLhzurwE

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/09/CEO.html

/Peter

AXL72
2015-09-26, 17:21
De har ju gjort bort sig nåt så in i helvete och med tanke på hur många hundra, eller tusen, miljarder det kommer att kosta så lär kvaliteten på bilarna knappast bli bättre under kommande år. Sopföretag.

jimZon
2015-09-26, 17:27
De har ju gjort bort sig nåt så in i helvete och med tanke på hur många hundra, eller tusen, miljarder det kommer att kosta så lär kvaliteten på bilarna knappast bli bättre under kommande år. Sopföretag.

Ja, det är ju någon som har "fu**at" upp det rejält i ledningen hos VAG alltså. Undrar hur man tänkte. Surt, jag tänkte ju beställa en ny bil nästa vecka hos VW men jag tänker vänta innan jag vet hur detta kommer plana ut innan jag lägger beställningen.

AXL72
2015-09-26, 17:34
Ja, det är ju någon som har "fu**at" upp det rejält i ledningen hos VAG alltså. Undrar hur man tänkte. Surt, jag tänkte ju beställa en ny bil nästa vecka hos VW men jag tänker vänta innan jag vet hur detta kommer plana ut innan jag lägger beställningen.

Ja jag kan seriöst inte fatta hur fan man tänkt? Jag är troligtvis en av de personer som har försvarat Volkswagens kvalitetsbrister allra mest genom åren, men jag har tappat förtroendet helt. Här har man tjänat miljarder på att sälja bilar tack vare rena lögner och fusk, men man tycker sig inte ha råd att ställa upp för ägare vars bilar tappat lacken efter några år. Ganska talande...

a128
2015-09-26, 17:38
Tidningarna bruka vara duktiga på att skriva så mycket skit så man inte ens kan torka sig i arslet med den

:cool:

jimZon
2015-09-26, 17:40
Tidningarna bruka vara duktiga på att skriva så mycket skit så man inte ens kan torka sig i arslet med den

:cool:

Men att VW inte ens gått ut och meddelat VILKA bilar det rör sig om visar nog på att de inte har rent mjöl i påsen. Jag tror detta kommer att blåsa upp till något värre. :/

AXL72
2015-09-26, 17:49
Tidningarna bruka vara duktiga på att skriva så mycket skit så man inte ens kan torka sig i arslet med den

:cool:

Det mesta skiten finns i Tyskland, det står redan klart.

AXL72
2015-09-26, 17:55
Men att VW inte ens gått ut och meddelat VILKA bilar det rör sig om visar nog på att de inte har rent mjöl i påsen. Jag tror detta kommer att blåsa upp till något värre. :/

Det kommer att dyka upp mer, var så säker! Dessutom kommer det nog att kosta mer än vad någon kunnat gissa... Tänk bara när varje enskild ägare i USA börjar stämma Volkswagen på några miljoner dollar.

lasholm
2015-09-26, 17:55
Har pratat med en kille som optimerar bilar och dom har känt till det här länge. Syns tydligt i mjukvaran enl honom. Det är lite orättvist mot VW då i princip alla andra tillverkare gör likadant sa han.

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

jimZon
2015-09-26, 17:58
Har pratat med en kille som optimerar bilar och dom har känt till det här länge. Syns tydligt i mjukvaran enl honom. Det är lite orättvist mot VW då i princip alla andra tillverkare gör likadant sa han.

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Fast det där tror jag inte direkt på. Att INGEN förrän nu skulle ha gått ut med detta förefaller ganska orimligt. I alla fall enligt mina högst basala kunskaper inom ämnet. :)

(Jag är som sagt sur då jag PRECIS bestämt mig för att köpa en ny dieselbil från VW i nästa vecka)

lasholm
2015-09-26, 18:01
Jag tror ju att trimfirmorna skiter i det, de vill ju bara sälja optimeringar.

Skickat från min HTC One M8s via Tapatalk

Golf-power
2015-09-26, 18:48
Vad jag vet har det inte sagts vilka årsmodeller det gäller Hörde bara ett rykte att det skulle vara bilar fr 2009 till 2014 men som sagt bara ett rykte Någon som vet mer exakt ?

Peter-C
2015-09-26, 18:51
Att smutskasta VAG generellt är enligt min uppfattning helt fel. Produkterna håller bra kvalitet. Det går alltid att plocka fram problem fall, så är det ju.

Ämnet som tråden handlar om är ytterst beklagligt.

Jag har inga betänkligheter avseende att köpa en ny VAG bil igen. F.n. ska jag förvisso inte byta någon bil. Skulle det så varit hade jag inte tvekat en sekund, jag hade beställt. De nya dieslarna är inte berörda.

Årsmodeller - Det berör EA189 dieselmotorn som funnit i ett antal år. (Tror inte den sitter i nya bilar i EU).

/Peter

jimZon
2015-09-26, 19:03
Att smutskasta VAG generellt är enligt min uppfattning helt fel. Produkterna håller bra kvalitet. Det går alltid att plocka fram problem fall, så är det ju.

Ämnet som tråden handlar om är ytterst beklagligt.

Jag har inga betänkligheter avseende att köpa en ny VAG bil igen. F.n. ska jag förvisso inte byta någon bil. Skulle det så varit hade jag inte tvekat en sekund, jag hade beställt. De nya dieslarna är inte berörda.

Årsmodeller - Det berör EA189 dieselmotorn som funnit i ett antal år. (Tror inte den sitter i nya bilar i EU).

/Peter

Fast VAG har ju fullständigt struntat i lagar och regler och har ju fuskat så att de kan sälja mer bilar och tjäna mer pengar. Om de struntar i miljön bara för att sälja mer bilar, vad fuskar de mer med? Jag hoppas att VAG och ansvariga giriga chefer straffas hårt för detta. Dessutom att de inte lägger alla kort på bordet gör ju bara denna situation mer bisarr.


Sent from my iPhone using Tapatalk

a128
2015-09-26, 19:15
jag hoppas att Vag går fria helt och hållet och boten stannar på 0$
bilarna är testade mot gällande norm och godkända, iannat fall så är det fel på normen
dom som borde straffas är tidningarna som skriver all dynga och smutskastar VAG
:cool:

AXL72
2015-09-26, 19:22
Att smutskasta VAG generellt är enligt min uppfattning helt fel. Produkterna håller bra kvalitet. Det går alltid att plocka fram problem fall, så är det ju.

Ämnet som tråden handlar om är ytterst beklagligt.

Jag har inga betänkligheter avseende att köpa en ny VAG bil igen. F.n. ska jag förvisso inte byta någon bil. Skulle det så varit hade jag inte tvekat en sekund, jag hade beställt. De nya dieslarna är inte berörda.

Årsmodeller - Det berör EA189 dieselmotorn som funnit i ett antal år. (Tror inte den sitter i nya bilar i EU).

/Peter

Bra kvalitet? Ha ha, det var nog kvällens skämt. :) Ska jag köpa min nästa bil så blir det garanterat INTE en Volkswagen. Ska jag leasa även nästa bil på ett 24-månaderskontrakt så kan det bli en till.

Goffen
2015-09-26, 19:32
formation från Volkswagen:

Herbert Diess, VD för Volkswagen Personbilar: ”Vi gör allt vi kan för att snabbt få fram en lösning”

I pressmeddelandet den 22 september 2015 kungjorde Volkswagen-koncernen att fordon från koncernen i hela världen berörs av den nuvarande frågan om utsläpp.

Den interna utvärderingen har konstaterat att fem miljoner Volkswagen personbilar berörs världen över. Några modeller och årsmodeller av dessa fordon (såsom den sjätte generationen av Volkswagen Golf, den sjunde generationen Volkswagen Passat och den första generationen Volkswagen Tiguan) är utrustade enbart med dieselmotorer av typen EA 189.

Som tidigare meddelats är inte de nya Volkswagen personbilarna som uppfyller EU6-normen, som gäller i hela Europa, berörda. Detta inkluderar därför också de senaste årsmodellerna av Golf, Passat och Touran.

Herbert Diess, VD för Volkswagen Personbilar förtydligar:
– Vi gör allt vi kan för att snabbt få fram en teknisk lösning som vi kommer att presentera för våra samarbetspartners, till våra kunder och till allmänheten så snart det bara är möjligt. Vår målsättning är att informera våra kunder så snabbt som möjligt, så att deras fordon följer regelverket till punkt och pricka. Jag försäkrar er om att Volkswagen kommer att göra allt som står i mänsklig makt för att vinna tillbaka förtroendet från våra kunder, återförsäljarna och allmänheten.

Varumärket Volkswagen personbilar kommer att informera alla marknader över hela världen om hur många fordon som berörs lokalt. Vi arbetar intensivt med att hitta lösningar i nära samarbete med kontrollmyndigheterna. Fordonen är och förblir tekniskt säkra och körbara.

Peter-C
2015-09-26, 20:47
Bra kvalitet? Ha ha, det var nog kvällens skämt. :) Ska jag köpa min nästa bil så blir det garanterat INTE en Volkswagen. Ska jag leasa även nästa bil på ett 24-månaderskontrakt så kan det bli en till.

Nej – för att vara väldigt tydlig, det är inget skämt!

Själv har jag ett referensunderlag genom åren som består av bra VAG leveranser respektive korrekt utförda garantiåtgärder. På vår garageuppfart står det idag 5 st väl fungerande VAG bilar årsmodell 2005 – 2014.

Det börjar likna en slags häxjakt på VW. Det är oerhört enkelt att haka på och framställa klagomål som är mer eller mindre väl underbyggda.

/Peter

PS AXL72 - Du skriver ju på slutet att du kan tänka dig "en till" VW...

jimZon
2015-09-26, 21:11
Nej – för att vara väldigt tydlig, det är inget skämt!

Själv har jag ett referensunderlag genom åren som består av bra VAG leveranser respektive korrekt utförda garantiåtgärder. På vår garageuppfart står det idag 5 st väl fungerande VAG bilar årsmodell 2005 – 2014.

Det börjar likna en slags häxjakt på VW. Det är oerhört enkelt att haka på och framställa klagomål som är mer eller mindre väl underbyggda.

/Peter

PS AXL72 - Du skriver ju på slutet att du kan tänka dig "en till" VW...

Fast "häxjakt" vet jag inte om det är. De flesta i och utanför branschen är ju rörande överens att detta är en av de största skandalerna i modern tid inom bilbranchen. Det är ju ett medvetet tilltag från VW för att vinna fördelar och tjäna mer pengar. Förstår inte riktigt hur du kan tycka att folk kritiserar VW på ett orättvist sätt?

"Volkswagen har manipulerat avgasmätningen på 2,8 miljoner fordon i Tyskland. Det uppgav trafikminister Alexander Dobrindt på torsdagen efter en snabbgranskning av skandalen. Just nu gäller misstankarna fordon med dieselmotorer på 1,6 och 2 liter. Huruvida även 1,2-litersmotorerna omfattas utreds just nu, sa ministern.

Inte bara dieseldrivna personbilar är berörda utan även lätta lastbilar, uppger ministern enligt nyhetsbyrån DPA." Källa: http://www.di.se/artiklar/2015/9/25/28-miljoner-volkswagen-bilar-i-tyskland-har-manipulerats/

AXL72
2015-09-26, 21:13
Nej – för att vara väldigt tydlig, det är inget skämt!

Själv har jag ett referensunderlag genom åren som består av bra VAG leveranser respektive korrekt utförda garantiåtgärder. På vår garageuppfart står det idag 5 st väl fungerande VAG bilar årsmodell 2005 – 2014.

Det börjar likna en slags häxjakt på VW. Det är oerhört enkelt att haka på och framställa klagomål som är mer eller mindre väl underbyggda.

/Peter

PS AXL72 - Du skriver ju på slutet att du kan tänka dig "en till" VW...

Någon häxjakt skulle jag inte vilja kalla det, de har satt sig i situationen helt på egen hand.

Jag kan tänka mig en till om jag slipper äga den, i annat fall är det inte intressant. Det är bara att titta lite på kundnöjdhetsindex för att inse att det finns enormt stora kvalitetsbrister.
Ett exempel är min Polo GTI där man fick byta motor efter några hundra mil och där den nya motorn också drog för mycket olja. Dessutom vägrade DSG-lådan att driva bilen framåt ibland, trots att växeln låg i.

Ett annat är min Golf där rutan på förardörren ramlade ner i dörren när bilen var ett par månader gammal på grund av att hela mekanismen brakat sönder. Samma bil var på verkstad ett flertal gånger för att hitta ett missljud bakom instrumentpanelen, naturligtvis utan att det lyckades bli åtgärdat. Samma bil fick sedan problem med koppling och svänghjul efter 4000 mil.

Ett tredje exempel är mina bekantas Touran som under de senaste två åren har reparerats för ca 160000 kronor, gissa om de är lyckliga över att det finns maskinskadeförsäkring? Som grädde på moset har nu lacken släppt i stora sjok på huven, båda framskärmarna, alla fyra dörrar samt på bakluckan. Svaret från VW var "leta på någon billigare lackerare".
Mitt förtroende har rasat under senare år och sådant här utstuderat och planerat fusk tar bort de sista procent som finns kvar.

henca
2015-09-26, 22:06
Nej nej, det har ingenting med häxeri att göra, det är bara lite tortyr-anklagelser:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21465253.ab

När drevet väl har startat och ramplusets starkaste lampor har tänts vänder de på varje sten för att hitta någon smuts att kasta. Just denna vecka handlar det om händelser mellan år 1964 och 1985. Undrar vad de skall hitta och ta upp om de börjar rota längre tillbaka i historien...

Don't mention the war...
https://www.youtube.com/watch?v=yfl6Lu3xQW0

m v h Henrik

Goffen
2015-09-26, 22:26
tråkigt att du haft problem med så många vw jag har ägt x-antal vw audi och aldrig haft några större problem hjullagrena på min a4a fick jag bytt gratis så du måste ju haft extrem otur eller så kan du inte hantera grejerna?

AXL72
2015-09-26, 22:30
Och vilka är det som sett till att Volkswagen har hamnat i rampljuset? Jo det har de fixat helt på egen hand och det är ofattbart hur jävla dumma i huvudet de måste ha varit för att hamna där. Tortyranklagelserna är inte heller något som TT har hittat på, utan det är ju deras uppgift att leverera nyheter. Till exempel när människorättsorganisationer har dragit igång en rättsprocess... Det är säkert sant det med när det väl kommer till kritan. :D

jimZon
2015-09-26, 22:32
Jag har nog haft otur men min Audi A3 från 2001 med en ägare reparerades för 60,000 under 10.000 mil och min GTI från 2010 hämtade jag ju ut nyligen när kamkedjan rasade. Samtliga bilar servades enligt protokoll och olja byttes vid max 1,500 mil. Det kommer ändå bli en ny VW.

Detta är OT dock.

Sent from my iPhone using Tapatalk

AXL72
2015-09-26, 22:33
tråkigt att du haft problem med så många vw jag har ägt x-antal vw audi och aldrig haft några större problem hjullagrena på min a4a fick jag bytt gratis så du måste ju haft extrem otur eller så kan du inte hantera grejerna?

Hantera grejerna? Det handlar om nya bilar som rullat max 4000 mil och som dessutom servats dubbelt så ofta som de ska. Har ägt någonstans mellan 15-20 VAG -bilar sedan jag fick körkort och kvaliteten har tveklöst sjunkit under de senaste tio åren. Sedan blir ju inte kvalitetsnivån högre bara för att man slipper betala delarna och arbetet ur egen ficka.

Goffen
2015-09-26, 22:52
Nä klart att kvaliten som sådan inte blir bättre för att man slipper betala men vilken bil ska du köpa som är felfri menar jag? Jag har mekat en hel del volvo bmw och peugeot tex och det är turboras hjullager virvelspjäll osv på dom med. Jag köper ju bil för att jag gillar designen och kanske en viss utrustning och peppar peppar än sålänge har jag inte haft nått strul alls ens med nyare vw audi även om jag givetvis känner till att vissa problem finns. Jag tycker det är sjukt dåligt av vw att fuska på det här viset men jag hoppas dom gör rätt för sig och fixar det här på någotvis jag kommer fortfarande att köra vw audi i fortsättningen.

Amazonas
2015-09-27, 00:03
Har sagt många gånger "aldrig mer en bil från VAG" men likförbannat blir det en ny från dem varje gång. Senast i år köptes det två nya kärror. Men visst har man haft problem.
CC -09, läckande panoramatak, skinnklädsel som sprack och tillslut en kabelbrand efter en kortslutning i en givare. Körde 6000 mil med den.
Passat 2.0 TDi -09, Galvsläpp pch rost, obalans i drivaxlar, otät vindruta, knirr deluxe i inredningen.
Superb 1.8 tsi -10. Rost på bakluckan, DSG låda samt vattenpump rasa efter 6500 mil. Fick ta det på försäkringen då Skoda ej tog på sig det. Drog grymma mängder olja. El-baklucka sluta funka och infällbara speglar sluta funka vid minusgrader...
Octavia -15, läcker in vatten i dörrarna och ska in på mätning av oljeförbrukning snart.

Sen har vi morsans Golf -09 som endast rullat 2000 mil och har galvblåsor och lackskäpp lite överallt, denna vägrar VW ta på sig att fixa. Morsan ska gå vidare till ARN nu... får se hur det slutar. Hon vill egentligen köpa sig en ny Rocca men pga detta blir det nog ingen mer VW för henne.

Hade jag inte haft släkt och vänner som pysslade med VAG skulle jag nog inte köpa en till. Men å andra sidan ser man allt strul kollegor på jobbet har med sina tjänstebilar från Volvo, BMW, Hyundai och Toyota. Men där sitter i alla fall lacken kvar :)

Peter-C
2015-09-27, 10:36
Ursäkta OT:

Somliga av oss har genom åren skaffat oss ett ganska digert underlag av ägarerfarenhet avseende olika VAG fordon. Dock är utfallet av upplevd kvalitet OLIKA!

Jag kan inte påstå att någon har ”rätt” eller ”fel” i sina påpekanden, mina egna inlägg inkluderat :). Har man fått ett problem åtgärdat till 100% på VAG:s bekostnad då är det i min värld helt ok, dvs obefogat att klaga. Särskilt om skadan uppkommit flera år efter garantin gått ut, man slapp ju betala. ALLA bilmärken har reklamationer.

/Peter

henca
2015-09-27, 11:09
Och vilka är det som sett till att Volkswagen har hamnat i rampljuset? Jo det har de fixat helt på egen hand och det är ofattbart hur jävla dumma i huvudet de måste ha varit för att hamna där.

Visst är det så att de verkligen har gjort fel, både med diesel-fusket och andra tabbar genom historien. Som lasholm skriver är det dock inte bara VW som fuskat, det är inte heller bara hans motor-optimerings-kontakt som konstaterat att det fuskas vitt och brett, transportstyrelsen kom fram till att tre av tre testade bilmärken fuskade: http://teknikensvarld.se/volkswagen-ar-inte-ensamma-med-hoga-utslapp-195699/

Av alla fuskande bilmärken "råkade" det bli VW som hamnade i rampljuset och nu gottar sig drevet i såväl dessa nya som gamla synder.


Tortyranklagelserna är inte heller något som TT har hittat på, utan det är ju deras uppgift att leverera nyheter. Till exempel när människorättsorganisationer har dragit igång en rättsprocess... Det är säkert sant det med när det väl kommer till kritan. :D

Visst är det säkert sant, jag pekar bara på hur det fungerar med media. Från att ha setts som helylle så kan någon eller något bli betraktat som en jätteskurk med välförtjänta stämningar från alla håll och kanter.

Men vi har ännu inte sett slutet av den här historien. Det återstår att se vad som händer med VW som varumärke, vilka andra bilmärken som kommer dras med i skandalen, hur ägarstrukturerna i bilindustrin kommer påverkas och hur försäljningen av dieselbilar kommer påverkas.

m v h Henrik

magnusT
2015-09-27, 14:55
Alla tillverkare optimerar nog mer eller mindre för att få fina förbrukningssiffror som stämmer dåligt i verkligheten.
Men att fuska som vw gjort är ju lite värre, men dom får nog sitt straff.
Och finns det fler tillverkare som fuskat hoppas jag att det också kommer fram.

cheba
2015-09-27, 19:20
jag hoppas att Vag går fria helt och hållet och boten stannar på 0$
bilarna är testade mot gällande norm och godkända, iannat fall så är det fel på normen
dom som borde straffas är tidningarna som skriver all dynga och smutskastar VAG
:cool:

Nu är du nog ute på fel håll med resonemanget. Produkten testas ju mot norm för att säkra hur den produkten, utan några ytterligare modifikationer, fungerar när den brukas av slutkund. Det som hänt här är ju att man under certifieringen kört en viss mjukvara i bil, för att sedan byta bort denna till en annan mjukvara när bilen brukas. Visst, man har testat bilarna och de har blivit godkända, men i och med att mjukvaran byts till en med helt andra egenskaper betyder det i praktiken att blir är en helt annan produkt när den rullar ut från labbet och ut på vägen, trots att det är samma fysiska fordon med samma hårdvara. Och det är "labbilen" som är certifierad, inte "vägbilen".

I det här fallet är det ju lite knepigt, när man egentligen inte utfört någon yttre modifikation på bilen efter certifiering, utan bilen är konstruerad för att modifiera (byta mellan mjukvara) sig själv. Men då detta utan tvekan är avsett för att luras vid certifiering, så borde det inte vara något tvivel om att man är ute på förbjuden mark, och då får man ta sitt straff.

Man kan inte skylla detta på normen som bilarna testas mot vid certifiering. Normen styr inte huruvida produkten modifieras efter certifiering, det är tillverkarens ansvar att inte fuska med detta. Sen att innehållet i normerna inte ger relevanta resultat motsvarande hur genomsnittskunden kör sin bil, det är en annan sak.

Jag gillar Volkswagens modeller och har tänkt mig att även nästa bil blir en VAG. Men nu när det här hänt så tänker man nog till lite. Inte för att jag skulle köpa en diesel, men det hela handlar om en principsak då VW missbrukat kundernas förtroende. Jag tycker det inte är med än rätt än att VW får kännbara straff. Jag hoppas dock att man kan återhämta sig, och förstås bör man nu se till att inga sådana här skumma beslut kan tas inom företaget igen.

Om det visar sig att andra tillverkare använt sig av dylikt fusk, så är det förstås inte mer än rätt att de drabbas lika hårt som VW. Med tanke på den enorma smällen VW fått ta, så hoppas jag faktiskt att inga andra tillverkare har fuskat. Nu är det VW som fuskat och de har fått ta all skit, och det är helt rätt. Om nu andra tillverkare har fuskat så vill jag förstås att de blir också fast, men jag är rädd för att de isåfall hamnar i skuggan av VW-skandalen som ju var först ut och därför hade störst nyhetsvärde. Isåfall skulle de få mindre negativ publicitet än VW redan fått, och det skulle i sin tur vara orättvist mot VW.

Marcus
2015-09-27, 19:22
Alltså, jag funderar på att vänta med att köpa min nya bil innan jag vet hur det blir med detta. Våran nuvarande regering kanske får för sig att chockhöja skatten på VWs dieselbilar och ta bort EU6 certifieringen.

Skandalen växer med lastbilar nu: http://www.svd.se/volkswagen-fuskade-aven-med-lastbilar/i/senaste/om/naringsliv
Sent from my iPhone using Tapatalk

Så kan inte en myndighet i Sverige göra eftersom bilarna är typgodkända inom EU. Bara att köpa och njuta!

- - - Uppdaterad - - -


Nu är du nog ute på fel håll med resonemanget. Produkten testas ju mot norm för att säkra hur den produkten, utan några ytterligare modifikationer, fungerar när den brukas av slutkund. Det som hänt här är ju att man under certifieringen kört en viss mjukvara i bil, för att sedan byta bort denna till en annan mjukvara när bilen brukas. Visst, man har testat bilarna och de har blivit godkända, men i och med att mjukvaran byts till en med helt andra egenskaper betyder det i praktiken att blir är en helt annan produkt när den rullar ut från labbet och ut på vägen, trots att det är samma fysiska fordon med samma hårdvara. Och det är "labbilen" som är certifierad, inte "vägbilen".

I det här fallet är det ju lite knepigt, när man egentligen inte utfört någon yttre modifikation på bilen efter certifiering, utan bilen är konstruerad för att modifiera (byta mellan mjukvara) sig själv. Men då detta utan tvekan är avsett för att luras vid certifiering, så borde det inte vara något tvivel om att man är ute på förbjuden mark, och då får man ta sitt straff.

Man kan inte skylla detta på normen som bilarna testas mot vid certifiering. Normen styr inte huruvida produkten modifieras efter certifiering, det är tillverkarens ansvar att inte fuska med detta. Sen att innehållet i normerna inte ger relevanta resultat motsvarande hur genomsnittskunden kör sin bil, det är en annan sak.

Jag gillar Volkswagens modeller och har tänkt mig att även nästa bil blir en VAG. Men nu när det här hänt så tänker man nog till lite. Inte för att jag skulle köpa en diesel, men det hela handlar om en principsak då VW missbrukat kundernas förtroende. Jag tycker det inte är med än rätt än att VW får kännbara straff. Jag hoppas dock att man kan återhämta sig, och förstås bör man nu se till att inga sådana här skumma beslut kan tas inom företaget igen.

Om det visar sig att andra tillverkare använt sig av dylikt fusk, så är det förstås inte mer än rätt att de drabbas lika hårt som VW. Med tanke på den enorma smällen VW fått ta, så hoppas jag faktiskt att inga andra tillverkare har fuskat. Nu är det VW som fuskat och de har fått ta all skit, och det är helt rätt. Om nu andra tillverkare har fuskat så vill jag förstås att de blir också fast, men jag är rädd för att de isåfall hamnar i skuggan av VW-skandalen som ju var först ut och därför hade störst nyhetsvärde. Isåfall skulle de få mindre negativ publicitet än VW redan fått, och det skulle i sin tur vara orättvist mot VW.

Men du bor väl i EU och ursprungsärendet avser dieselbilar i USA, så vad är kopplingen till dina eventuella inköp inom EU?

jimZon
2015-09-27, 19:26
Så kan inte en myndighet i Sverige göra eftersom bilarna är typgodkända inom EU. Bara att köpa och njuta!

- - - Uppdaterad - - -



Men du bor väl i EU och ursprungsärendet avser dieselbilar i USA, så vad är kopplingen till dina eventuella inköp inom EU?

Fast det här har ju växt utöver USA. I Tyskland så talar man ju om 2.8 miljoner bilar som är drabbade.



Sent from my iPad using Tapatalk

Marcus
2015-09-27, 19:44
Fast det här har ju växt utöver USA. I Tyskland så talar man ju om 2.8 miljoner bilar som är drabbade.
Sent from my iPad using Tapatalk

Drabbade? Hur är dessa bilar/bilägare drabbade? Jag säger inte att det är bra det som hänt, men jag har aldrig hört någon efterfråga uppgift om utsläpp av kväveoxider vid köp av bil? Eller någon som överhuvudtaget bryr sig om utsläpp av kväveoxid. Inte ens politiskt korrekta media har talat om detta ämne tidigare. Däremot brukar det vara ganska intressant vilken fordonsskatt bilen i fråga är beskaffad med... Och fordonskatten i Sverige är baserad på utsläpp av den ofarliga gasen koldioxid. Och i USA, där ursprungsärendet finns, där är det jättepoppis att köra SUV, truck osv med jättestor bensin-V8, som jämförelsevis släpper ut massor med den enligt media fullständigt livsfarliga gasen koldioxid ;) Tillåt mig skratta åt hela detta pajassystem, inte konstigt att man som biltillverkare blir sugen på att lura hela skiten :cool:

Jimmy Sandberg: Om du köper en ny Golf idag så uppfyller den Euro 6 och har den senaste generationen TDI-motorer. Dessa har inget med pågående cirkusföreställning att göra...

jimZon
2015-09-27, 19:56
Drabbade? Hur är dessa bilar/bilägare drabbade? Jag säger inte att det är bra det som hänt, men jag har aldrig hört någon efterfråga uppgift om utsläpp av kväveoxider vid köp av bil? Eller någon som överhuvudtaget bryr sig om utsläpp av kväveoxid. Inte ens politiskt korrekta media har talat om detta ämne tidigare. Däremot brukar det vara ganska intressant vilken fordonsskatt bilen i fråga är beskaffad med... Och fordonskatten i Sverige är baserad på utsläpp av den ofarliga gasen koldioxid. Och i USA, där ursprungsärendet finns, där är det jättepoppis att köra SUV, truck osv med jättestor bensin-V8, som jämförelsevis släpper ut massor med den enligt media fullständigt livsfarliga gasen koldioxid ;) Tillåt mig skratta åt hela detta pajassystem, inte konstigt att man som biltillverkare blir sugen på att lura hela skiten :cool:

Jimmy Sandberg: Om du köper en ny Golf idag så uppfyller den Euro 6 och har den senaste generationen TDI-motorer. Dessa har inget med pågående cirkusföreställning att göra...

Men allvarligt? Med ditt resonemang så kan vi ju strunta i alla lagkrav som finns? VW kunde inte uppfylla kraven, då bestämde de sig att strunta i det och skita i lagar och regler. Miljön är en sak, vad är nästa de kommer fuska med? Säkerheten med bilar? Vad ska man dra gränsen då? Bara miljön?


Sent from my iPhone using Tapatalk

cheba
2015-09-27, 20:31
Men du bor väl i EU och ursprungsärendet avser dieselbilar i USA, så vad är kopplingen till dina eventuella inköp inom EU?

Jag bor i EU, och amerikanska dieselmodeller rör inte mig på det praktiska planet. Men nu har jag fått veta att man utfört fusk på den marknaden, så kan jag inte bara blunda för detta och inte anse att VW har agerat falskt mot en annan kundgrupp än min egen. Regler är regler och de ska biltillverkarna följa.

Nu har jag ändå inte planerat något inköp på en lång tid framåt, men det känns ändå inte som att jag skulle vilja köpa en ny VW just nu och fortsätta ge dom mitt stöd som om inget hänt.

Marcus
2015-09-28, 09:32
Jag inser fortfarande inte hur ni som agiterar hårdast är drabbade personligen av det som kommit fram. Att ni tappat förtroende kan jag köpa, men rent praktiskt har det ju noll betydelse det som hänt. Tror inte diskussionen kommer så mycket längre på det planet.

Ur filosofiskt perspektiv kan jag tycka att det är märkligt att de som gör störst sak av allt detta är vi nordeuropéer. Som att vi vill sänka vår egen nordeuropeiska bilindustri. Vi borde stötta vår del av världens bilindustri och påpeka den ofantliga dubbelmoral som odlas i USA och som kraftigt missgynnar hela vår europeiska bilindustri. USA borde ändra systemet och ta sitt ansvar för de CO2 utsläpp som de har där (vilket ju enligt all media ska vara livsfarligt) och de fordon som används i stort antal. Vi borde hålla ihop inom EU och stötta vår industri på samma sätt som man stöttar sin industri i USA. Jag tycker givetvis att Volkswagens och andra tillverkares agerande är felaktigt men inser samtidigt att det är resultatet av ett kraftigt felaktigt certifieringssystem. Och de problemen finns både inom EU och USA men i USA är det satt att kraftigt missgynna europeiska biltillverkare. Sen att styra hela bilindustrin inom EU med minskning av CO2 som mål är en undergångsstrategi, vi verkar uppriktigt vilja ta död på vår egen industri.

Crille82
2015-09-28, 10:27
Väl talat Marcus, är enig.

Personligen tycker jag dock att amerikanarna skall fortsätta bygga sina "riktiga" motorer. Befriande i hysterin om downsizing...

a128
2015-09-28, 11:46
Dag att låsa denna tråd, är det någon som känner sig missnöjt över sitt åk så är bara att åka till en VAG -åf och reklamera

:confused:

jimZon
2015-09-28, 11:56
Dag att låsa denna tråd, är det någon som känner sig missnöjt över sitt åk så är bara att åka till en VAG -åf och reklamera

:confused:

Varför ska tråden låsas? Den är ju högst relevant för alla oss med en VAG-bil? I slutändan så finns det ju en möjlighet att det påverkar andrahandsvärdet på våra bilar. Läs SvD Näringsliv idag. Nu har Audi dragits med i härvan. ECB stoppar köp av VW tillgångar. Om VW börjar förlora stora delar av sina tillgångar så lär det ju inte gynna slutprodukten i slutändan.

Marcus
2015-09-28, 12:02
Den som sänker Volkswagen AG har nog rökt sin sista svamp. Volkswagen AG är en betydande maktfaktor och arbetsgivare i Niedersachsen, Tyskland, EU, Europa. Underleverantörer, forskning, återförsäljare och serviceorganisationer, importörer, transportörer, banker över hela Europa etc kommer att drabbas om man haltar Volkswagen AG. Det skulle vara intressant att se vem som kan/vågar/vill göra det seriöst.

Peter-C
2015-09-28, 12:08
Dag att låsa denna tråd, är det någon som känner sig missnöjt över sitt åk så är bara att åka till en VAG -åf och reklamera

:confused:

Så länge tonen är god så ser jag inget skäl att vi ska stänga tråden.

Det är ett mycket intressant ämne. Vi tycker inte "lika", det är uppenbart.

/Peter

jimZon
2015-09-28, 12:10
Den som sänker Volkswagen AG har nog rökt sin sista svamp. Volkswagen AG är en betydande maktfaktor och arbetsgivare i Niedersachsen, Tyskland, EU, Europa. Underleverantörer, forskning, återförsäljare och serviceorganisationer, importörer, transportörer, banker över hela Europa etc kommer att drabbas om man haltar Volkswagen AG. Det skulle vara intressant att se vem som kan/vågar/vill göra det seriöst.

Lobbyisterna i USA har väl all anledning i världen att försöka i alla fall. Deras bilindustri med halvdåliga bilar går ju inte heller så bra. Om de skulle kunna stoppa viss försäljning så skulle de nog jubla.

Själv så är JAG orolig eftersom jag ska beställa en ny bil av VW snart men jag vill att denna soppa ska vara klar först innan jag lägger ut nästan 400.000kr. :eek:

Peter-C
2015-09-28, 12:11
Den som sänker Volkswagen AG har nog rökt sin sista svamp. Volkswagen AG är en betydande maktfaktor och arbetsgivare i Niedersachsen, Tyskland, EU, Europa. Underleverantörer, forskning, återförsäljare och serviceorganisationer, importörer, transportörer, banker över hela Europa etc kommer att drabbas om man haltar Volkswagen AG. Det skulle vara intressant att se vem som kan/vågar/vill göra det seriöst.

Det skulle få makroekonomiska konsekvenser att göra något sådant.

Mediadrevet är ju redan igång, det kan man inte göra något åt.... Förhoppningsvis kommer det hela att balansera sig.

/Peter

Marcus
2015-09-28, 12:22
Lobbyisterna i USA har väl all anledning i världen att försöka i alla fall. Deras bilindustri med halvdåliga bilar går ju inte heller så bra. Om de skulle kunna stoppa viss försäljning så skulle de nog jubla.

Själv så är JAG orolig eftersom jag ska beställa en ny bil av VW snart men jag vill att denna soppa ska vara klar först innan jag lägger ut nästan 400.000kr. :eek:

Beställer du bilen idag, så får du den levererad om X månader? OK? Hur länge har du tänkt behålla den sedan? 3 år? Dvs till cirka 2019. Tror du att någon bryr sig om detta som händer nu, då? Exakt vilken påverkan tänker du dig? Jag tror inte att EU kommer att gå USA-lobbyns ärenden hela vägen och nog kommer tyska politiker att försöka städa ut, men man har nog ingen som helst ambition att sänka en av Tysklands absolut största arbetsgivare. Sannolikt inte heller spanska politiker där Volkswagen har en betydande tillverkning.

Volkswagen är den ledande fordonstillverkaren i Europa. Du kan känna dig trygg med ditt tänkta köp.

pudas
2015-09-28, 12:43
[QUOTE=Marcus;221574] fordonskatten i Sverige är baserad på utsläpp av den ofarliga gasen koldioxid. QUOTE]

Ofarlig i så motto att du inte bli förgiftad av att andas in det, men kodioxid bidrar till växthuseffekten, försurning av våra hav, global uppvärmning. Att skatten baseras på just koldioxidutsläpp beror på att det är direkt proportionerligt till mängden bränsle bilen förbrukar.
För övrigt anser jag att hela denna VW historia rent allmänt är ett tecken på vart bilindustrin befinner sig i dag.
Bilen av i dag är ett tämligen passerat kapitel som fortskaffningsmedel.

Marcus
2015-09-28, 13:01
Ja, jag hoppas att det framgår, att det jag skrev om CO2, var menat med en del ironi...i riktning mot USA, som ju har en del att göra på den fronten... ;)

Bilen passé skriver du. Vad ska vi transportera oss med istället? Elcykel? Vätgasbuss? Ska alla ska bo på samma ställe, i Storstockholm i 50-våningshus, mat-och-sovklocka i fullständig kollektivism...och transporteras kollektivt mellan boende, arbete, skola, butiker... Det låter som kommunism.

Leve individuell frihet. Leve individualismen.

Gullideckel
2015-09-28, 13:32
Gäller nog alla tillverkare av dieselbilar skulle jag gissa.

EDIT Tagit bort felaktig bild :). /Admin

vfr
2015-09-28, 14:23
Vad har bilden på en dunk longlifeolja med trådens ämne att göra?

Premis
2015-09-28, 15:20
Vad har bilden på en dunk longlifeolja med trådens ämne att göra?

Inte ett skit.

Mycket tyckande och FUD som driver omkring i media nu. VW är nästan dödförklarat hos vissa utan att dom har en susning om vad det handlar om egentligen.

AXL72
2015-09-28, 15:59
Dödförklarat eller inte, det lär åtminstone krävas livsuppehållande insatser för att få tillbaka hälsan igen. Ett minskat börsvärde med drygt 250 miljarder på två dagar och en aktiekurs som fortsatt att rasa, -7% bara idag, böter och skadestånd på kanske 500 miljarder, ett eventuellt säljstopp i USA samt ett minskat förtroende för produkterna som resulterar i en sämre försäljning i resten av världen kommer att kännas, även för en jätte som Volkswagen.

Marcus
2015-09-28, 16:02
Vad ska vi köpa istället...? Ni som vet vad som är bäst. Berätta. Något som är rent som oskulden och erbjuder det som en bilköpare önskar idag. Ge mig några bra förslag, jag behöver en ny familjebil.

Petta77
2015-09-28, 16:13
Vad ska vi köpa istället...? Ni som vet vad som är bäst. Berätta. Något som är rent som oskulden och erbjuder det som en bilköpare önskar idag. Ge mig några bra förslag, jag behöver en ny familjebil.


https://www.youtube.com/watch?v=VXBDBe6zf_A

Gullideckel
2015-09-28, 16:18
Vad har bilden på en dunk longlifeolja med trådens ämne att göra?

Redigerade mitt inlägg och bilden blev kvar.

Har inget med diesel att göra men väl Volkswagen originalservice.

Peter-C
2015-09-28, 17:22
Dödförklarat eller inte, det lär åtminstone krävas livsuppehållande insatser för att få tillbaka hälsan igen. Ett minskat börsvärde med drygt 250 miljarder på två dagar och en aktiekurs som fortsatt att rasa, -7% bara idag, böter och skadestånd på kanske 500 miljarder, ett eventuellt säljstopp i USA samt ett minskat förtroende för produkterna som resulterar i en sämre försäljning i resten av världen kommer att kännas, även för en jätte som Volkswagen.

"Hold your horses"... Vi vet över huvud taget inte om vad slutnotan kommer att hamna på. Att spekulera urskiljningslöst spär bara på eländet.

/Peter

- - - Uppdaterad - - -


Vad ska vi köpa istället...? Ni som vet vad som är bäst. Berätta. Något som är rent som oskulden och erbjuder det som en bilköpare önskar idag. Ge mig några bra förslag, jag behöver en ny familjebil.

Eftersom det inte inkommit några kioskvältare till förslag föreslår jag en Volkswagen :). Så var det löst.

/Peter

AXL72
2015-09-28, 17:36
"Hold your horses"... Vi vet över huvud taget inte om vad slutnotan kommer att hamna på. Att spekulera urskiljningslöst spär bara på eländet.

/Peter



Jag har inte hämtat några siffror från kvällstidningarna och spekulerat urskiljningslöst, utan det är hämtat från Frankfurtbörsen samt från svenska och utländska affärs- samt motortidningar. Naturligtvis är det uppskattningar, men jag litar mer på finans- och motorjournalister än gemene man på ett svenskt märkesforum. Att det kommer att bli oerhört kostsamt bör väl vem som helst inse.

jimZon
2015-09-28, 17:59
Om man orkar läsa igenom Financial Times artikel om hur stor denna fadäs KAN bli så blir man ju ändå lite orolig. I Europa så brukar ju böterna stanna på "rimliga" nivåer men det stora landet i väst så brukar det ju ta till orimliga proportioner. Jag äger ju själv två bilar från VW och båda är köpta nya. Min nästa bil kommer sannolikt bli en VW men som jag sagt tidigare så vill jag avvakta en stund innan jag bestämmer mig.

http://www.ft.com/cms/s/0/cf9f73e8-62d6-11e5-9846-de406ccb37f2.html#axzz3n36klhiS

EDIT: jag såg att man måste vara prenumerant för att läsa. Screen shot finns här: http://imgur.com/a/3uWdS

Givetvis så finns det en Wikipedia om ärendet. Folk är snabba alltså. Enligt denna så riskerar VW: The EPA announced that should the allegations be proven, Volkswagen Group could face fines of up to US$37,500 per vehicle (approximately US$18 billion in total). VW suspended sales of TDI-equipped cars in the US on September 20, 2015

https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Volkswagen_emissions_testing_scand al&redirect=no

pudas
2015-09-28, 19:31
Bilen passé skriver du. Vad ska vi transportera oss med istället?

Tåg funkar fint för både gods och människor! Buss och tunnelbana i stan.
För att kunna åtnjuta "individuell frihet" krävs det att man kan andas frisk luft också, och att det finns en natur som vi kan gasa oss fram igenom!

Marcus
2015-09-28, 19:35
Det finns varken tåg, tunnelbana eller buss där jag bor. Jag bor inte i en stad. Hur ska jag göra? Tåg har jag däremot åkt i jobbet, att det fungerar "fint" är nog inte riktigt sant... Dessutom förutsätter det att destinationen är en plats som staten bestämt att bygga järnväg till.

jimZon
2015-09-28, 20:29
Det finns varken tåg, tunnelbana eller buss där jag bor. Jag bor inte i en stad. Hur ska jag göra? Tåg har jag däremot åkt i jobbet, att det fungerar "fint" är nog inte riktigt sant... Dessutom förutsätter det att destinationen är en plats som staten bestämt att bygga järnväg till.

Precis, även om jag bor i en storstad så inser jag ju att det är få städer med en fullt utbyggd kollektivtrafik som går 24/7. Åsa Romson vill förbjuda fossila bränslen (utom till sin egen dieselbrännare på båten) till 2040 enligt beslutet av de "Gröna Khmerernas" förra partikongress. De svenska utsläppen i ett globalt perspektiv är låga, väldigt låga. Hon borde istället göra ett studiebesök i UAE där CO2-utsläppen per capita är mellan 5-8 gånger högre än de svenska utsläppen. Vill man göra skillnad på riktigt så finns potentialen i staterna runt Gulfen samt i USA.

Amazonas
2015-09-28, 20:35
Vad ska vi köpa istället...? Ni som vet vad som är bäst. Berätta. Något som är rent som oskulden och erbjuder det som en bilköpare önskar idag. Ge mig några bra förslag, jag behöver en ny familjebil.
Tesla, går att få sjusitsig också ;)

Amazonas
2015-09-28, 20:41
Förövrigt så kan ju alla med rostiga Passater samt övriga VAG-kärror med galvsläpp/rost passa på nu när mediadrevet är igång och man troligtvis är livrädd för all negativ publicitet. Verkar funka rätt bra :)

http://mobil.dn.se/ekonomi/rosten-ater-upp-hans-sju-ar-gamla-bil/

Nu har man ju något att använda sig av som argument för att de ska fixa morsans Golf. För inte kan de väl behandla alla olika, vad ska media säga då?

Marcus
2015-09-28, 20:42
Tesla Model S:

- För dyr
- Ej tillräcklig räckvidd
- Ej tillräcklig prestanda över tid

Fler alternativ till hemska VW?

Mulder-_-
2015-09-28, 20:55
Tesla Model S:

- För dyr
- Ej tillräcklig räckvidd
- Ej tillräcklig prestanda över tid

Fler alternativ till hemska VW?

1. Håller med, dock verkar beg värdet hålla sig högt.
2. 50 mil räcker för dom flestas behov för 1 dag.
3.?

4. Alla märken som inte manipulerar sina utsläpp?:)

Mulder-_-
2015-09-28, 21:01
Den som sänker Volkswagen AG har nog rökt sin sista svamp. Volkswagen AG är en betydande maktfaktor och arbetsgivare i Niedersachsen, Tyskland, EU, Europa. Underleverantörer, forskning, återförsäljare och serviceorganisationer, importörer, transportörer, banker över hela Europa etc kommer att drabbas om man haltar Volkswagen AG. Det skulle vara intressant att se vem som kan/vågar/vill göra det seriöst.

Svårt att ändra allmänna bilden av VW just nu, här har man gjort bort sig rejält helt klart så det kommer gissningsvis få rejäla konsekvenser framöver också...tyvärr.

Marcus
2015-09-28, 21:04
1. Spelar ingen roll om värdet är bestående, jag har inte råd att finansiera + 1 000 000 kr för en familjebil. Jag betalar maximalt 400 000 kr, brutto.
2. Inte för mig. Jag kräver att kunna köra Kalmar-Berlin eller Berlin-München utan att behöva stanna för bränslepåfyllning. Min räckvidd, min mobilitet ska i princip vara obegränsad, med undantag för bränslepåfyllning under cirka 5 minuter.
3. Min uppfattning är att Tesla Model S inte klarar av konstant mycket hög fart under längre tid. Hannover-Hamburg i 220 km/h, 151 km - klarar Model S det? Kommer batterierna att bli för varma och dra ner effekten? Kommer kapaciteten att ta slut? Varför skulle jag köpa en ny dyr bil som är sämre än min nuvarande?

Mulder-_-
2015-09-28, 21:13
1. Spelar ingen roll om värdet är bestående, jag har inte råd att finansiera + 1 000 000 kr för en familjebil. Jag betalar maximalt 400 000 kr, brutto.
2. Inte för mig. Jag kräver att kunna köra Kalmar-Berlin eller Berlin-München utan att behöva stanna för bränslepåfyllning. Min räckvidd, min mobilitet ska i princip vara obegränsad, med undantag för bränslepåfyllning under cirka 5 minuter.
3. Min uppfattning är att Tesla Model S inte klarar av konstant mycket hög fart under längre tid. Hannover-Hamburg i 220 km/h, 151 km - klarar Model S det? Kommer batterierna att bli för varma och dra ner effekten? Kommer kapaciteten att ta slut? Varför skulle jag köpa en ny dyr bil som är sämre än min nuvarande?


1. Håller som sagt med om att den är dyr.
2. Kör du den sträckan dagligen? Räcker som jag skrev förmodligen för de flestas dagsbehov.
3.Ingen aning, hur många gånger händer det att du kan hålla 220 km/h i 151 km utan att släppa av en gång på allmän väg?

Marcus
2015-09-28, 21:29
2. En till två gånger per år, kanske. Ska jag skaffa en ytterligare bil för att lösa det behovet? Nej, min bil ska fungera för ALLT. Den ska kunna ta mig var som helst. Det är min personliga frihet vi talar om. Känner jag för att köra till Paris imorgon så ska jag kunna göra det.
3. Autobahn A9 och A7 tillåter mycket höga farter under lång tid. Jag menar att man utan problem kan hålla 180-200 km/h en stor del av tiden helt odramatiskt, särskilt längs A9 Berlin-München. Körde A7 Hannover-Hamburg i juli i år, på väg hem från Kroatien. En förmiddag, folktomt (relativt). 220 km/h inga som helst problem större delen av sträckan. Hade bara bilen haft mer effekt så hade 250 km/h varit toppen. I Kasselbackarna behöver jag mer effekt. De backarna knäcker många. Med 170 hk och full packning är det svårt att nå mer än 180 km/h trots full gas mil efter mil... Där behöver man typ en MB E350 CDI för att kunna ånga på över 200 km/h... Illa. Jag behöver mer effekt :)

A13 Berlin-Dresden är en annan sträcka med lite trafik, perfekt väg och frifart, stora delar.

Fredrix
2015-09-29, 08:31
"Volkswagen - It feels so good to be so bad"

https://www.youtube.com/watch?v=EbnS0kBLbpU

mt4base
2015-09-29, 09:38
I grunden bevisar det väl vilken arrogans VAG gruppen (och för all del säkert många andra tillverkare) visar mot sina kunder. Det frågas om "vad det handlar om" i tråden och det kan jag säga, PENGAR. Inget annat. Kan man lura sig igenom ett krav med så lite insats som möjligt är det mer pengar i kassakistan. Miljön och laglydighet ligger troligen långt ned på listan. Längst ned torde kundrelationer ligga. Det bevisas ju gång på gång, att VAG skiter fullständigt i sina kunder och mer än gärna lägger över stora problem som borde åtgärdats på utvecklingstadiet på ägaren som till sist och syvende, blir en betalande testförare. Total idioti. När företag som VAG till slut kryper till korset beror det troligen på samma sak, de ser att arrogansen mot kundrelationen slutligen slår mot vinstsiffrorna, då matas det ut sk "goodwill" och alla inblandade börjar sjunga kumbaja. Den enskilde pustar ut och slapp en räkning på 40-80 tusen. Pengar som aldrig ska vara aktuella på slutkundsnivå för då är produkten så undermålig att den aldrig borde sålts, därmed tillverkarens ansvar, inte köparens.

Förr kunde man titta på en ny bilmodell och kanske tänka, "den kan jag ha råd att köpa om 3-5 år". Det kan man släppa i dagsläget för efter 5 år är VAG.s bilar troligen behäftade med sådana driftuppehållande kostnader att en normal bilköpare får lägga allt man äger och tjänar för att hålla den rullande. Frågan jag ställer mig, är, vad ska folk åka i framtiden? En 2015 passat som rullat 21 tusen mil lär ju inte vara ekonomiskt försvarbar att lägga pengar på om 10 år. Om det ens finns någon som har lust att mecka i den. Där är den stora skandalen som jag ser det men INGEN reagerar på det faktum att bilägare varje dag blir blåsta av bilverkstäder och tillverkare. Det är accepterat att betala blodspengar för produkter som har urusel kvalitet där tillverkaren inte tar ett uns ansvar. I mina ögon spelar det ingen roll om bilen är 10 år gammal. En MOTOR som sköts ska fungera länge, inget behöva repareras för 25 tusen vartannat år om kamkedja kuggar över. Har jag fel?

I sammanhanget framstår det här problemet med utsläpp som en fis (?) i Mississippi om ni frågar mig...

Marcus
2015-09-29, 09:55
Mattias T: Jag håller med i ditt resonemang. Men jag vill också påpeka att det här med moderna bilars korta ekonomiska livslängd inte är VW unikt. I stort sett alla bilar byggs enligt samma resonemang. Bilar idag innehåller stora mängder elektronik som bekant och de kommer att åldras snabbt, inte minst funktionellt/gränssnittsmässigt. Det kommer inte att vara ekonomiskt försvarbart att byta ut dyra elektroniska komponenter på 10-15 år gamla bilar, gissar jag. Skrot blir det. Som konsument blir det svårt att sätta sig på tvären, för vad ska jag göra? Vad ska jag köpa istället? Jag tror att man till viss del tvingas spela med i spelet, oavsett om man vill eller inte. Men jag är öppen för förslag på andra lösningar.

mt4base
2015-09-29, 10:56
Marcus:
Du har rätt, det är ett problem som jag ser det. Önskar jag hade en bra lösning.

Alternativen är förfärande få i praktiken. Vi är hänvisade till produkter som bevisligen inte är tillräckligt utprovade eller har medvetet valda undermåliga material/konstruktioner. Säger inte att det enbart är VAG som har detta problem men jag håller mig till dem just nu. 1.4 TSI maskinerna med kamkedjeproblem och för att inte tala om automaterna som rycker och är tveksamma i det stora hela. Dessa bilar lär ju vara rätt iskalla på begmarknaden. Folk börjar förhoppningvis få upp ögonen för detta nu. De som har en sådan nitlott stående hemma på uppfarten och bara ser kostnader vill nog gärna ha stöd från tillverkaren eftersom det i praktiken inte går att få marknadsmässigt pris för en "smittad" bilmodell. Det är tragiskt att tillverkaren/generalagenten ser det men ignorerar det och sticker huvudet i sanden längre ned så klagomålen slutar höras. Det finns säkert verkstäder och försäljningsställen som inte vill göra kollektivt säljmässigt självmord och tar hänsyn till de klagomål som kommer in men ryktet är nog inte oförtjänt generellt sett tyvärr. "Skandalen" med utsläppen är nog endast en liten del av en stor problematik och attityd som påverkar kunderna på många andra sätt.

Svårt att säga vad bilköpare som av olika orsaker inte vill köpa helt ny bil med garantier ska köpa och åka i. Allt äldre än tre- fem år kommer falla under den klubban där ägaren ska stå med mössan i handen och hoppas på goodwill. Att kunden skulle stå ut med det i längden, tror jag inte på. Därefter kommer äldre bilar med 15-20 tusen på mätaren där tillverkaren sagt tack och adjö där saker ideligen kan gå sönder och gör det till kostnader som inte är realistiska. I det perspektivet får man ju väga "risken" till dyra reparationer på guldvåg och därmed torde marknaden för de fordon vara bottenlös med fritt prisfall efter garantins utgång?

Ursäkta, det blev lite OT där men ändå inte. I grunden handlar det som sagt om vad VAG har för attityd till sina kunder.

AXL72
2015-09-29, 13:42
Marcus:
Du har rätt, det är ett problem som jag ser det. Önskar jag hade en bra lösning.

Alternativen är förfärande få i praktiken. Vi är hänvisade till produkter som bevisligen inte är tillräckligt utprovade eller har medvetet valda undermåliga material/konstruktioner. Säger inte att det enbart är VAG som har detta problem men jag håller mig till dem just nu. 1.4 TSI maskinerna med kamkedjeproblem och för att inte tala om automaterna som rycker och är tveksamma i det stora hela. Dessa bilar lär ju vara rätt iskalla på begmarknaden. Folk börjar förhoppningvis få upp ögonen för detta nu. De som har en sådan nitlott stående hemma på uppfarten och bara ser kostnader vill nog gärna ha stöd från tillverkaren eftersom det i praktiken inte går att få marknadsmässigt pris för en "smittad" bilmodell. Det är tragiskt att tillverkaren/generalagenten ser det men ignorerar det och sticker huvudet i sanden längre ned så klagomålen slutar höras. Det finns säkert verkstäder och försäljningsställen som inte vill göra kollektivt säljmässigt självmord och tar hänsyn till de klagomål som kommer in men ryktet är nog inte oförtjänt generellt sett tyvärr. "Skandalen" med utsläppen är nog endast en liten del av en stor problematik och attityd som påverkar kunderna på många andra sätt.

Svårt att säga vad bilköpare som av olika orsaker inte vill köpa helt ny bil med garantier ska köpa och åka i. Allt äldre än tre- fem år kommer falla under den klubban där ägaren ska stå med mössan i handen och hoppas på goodwill. Att kunden skulle stå ut med det i längden, tror jag inte på. Därefter kommer äldre bilar med 15-20 tusen på mätaren där tillverkaren sagt tack och adjö där saker ideligen kan gå sönder och gör det till kostnader som inte är realistiska. I det perspektivet får man ju väga "risken" till dyra reparationer på guldvåg och därmed torde marknaden för de fordon vara bottenlös med fritt prisfall efter garantins utgång?

Ursäkta, det blev lite OT där men ändå inte. I grunden handlar det som sagt om vad VAG har för attityd till sina kunder.

Det där beskriver nog ganska väl hur mina Touranägande vänner känner sig som Volksvagenägare. De har lagt drygt 150' på att reparera bilen under de senaste åren och står nu med en osäljbar bil då lacken har lossnat precis överallt. Som ägare är det skitkul att få till svar av Volkswagen att man ska leta upp någon billig hemmalackerare för att få bilen åtgärdad.

Bemötandet som Volkswagen, då menar jag centralt i Tyskland och Sverige och inte ute hos återförsäljarna, visar upp gentemot sina kunder är faktiskt bedrövligt dåligt, något som även visar sig i den här utsläppshärvan i form av en total brist på moral och respekt mot omvärlden. Att man till exempel ens funderat på att köpa ett jävla F1-team istället för att fullt ut gottgöra de ägare som har brustna kamkedjor, rasade DSG-lådor och rostiga bilar visar ju ganska väl vad man går för.

jimZon
2015-09-29, 15:03
Jag kommer förmodligen tredje gången gillt välja en bil från VAG-koncernen trots att jag bytt galet många delar på båda bilarna:

Audi A3 2001 (köpte den av min mor 2004 och ägde den till 2009) reparerades för över 70,000kr under perioden. VAG stod för lite mer än 40,000kr av det och resten stod jag för (service ej medräknat). Under tiden jag ägde den så betalade jag för en torkarmotor bak, två låskistor bak, ett gasspjäll, en LMM, två tändspolar, en backspegel, ett ljusrelä, ett kombiinstrument (dyrt), lacksläpp på dörrar och baklucka. Audi stod för bytet av alla ABS-sensorer, ABS-pumpen, ABS-regulatorn, en pendel under ratten och några mer saker. (Bilen var på reparation mer än 10 gånger under tiden jag ägde den.

VW Golf GTI 2010 Denna bil har gått bra. Endast låskistan bak och farthållaren har gått sönder som jag själv har behövt betala för. Kamkedjeraset som resulterade i byte av topp, kolvar och vevstakar stod VW för och även min AC som la av helt i somras. Men kostade över 40.000kr i rep totalt.

Trots att jag minutiöst servat mina bilar och bytt olja vid max 1,500 mil så verkar det inte hjälpa. Jag vill gärna fortsätta tro på VAG men ibland blir jag trött. Hade inte haft vänner på KW-bil i Kungens kurva så hade jag nog fått hjärnblödning.

Mulder-_-
2015-09-29, 21:42
5 miljoner bilar återkallas:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21495996.ab

Amazonas
2015-09-29, 22:17
Jag kommer förmodligen tredje gången gillt välja en bil från VAG-koncernen trots att jag bytt galet många delar på båda bilarna:

Audi A3 2001 (köpte den av min mor 2004 och ägde den till 2009) reparerades för över 70,000kr under perioden. VAG stod för lite mer än 40,000kr av det och resten stod jag för (service ej medräknat). Under tiden jag ägde den så betalade jag för en torkarmotor bak, två låskistor bak, ett gasspjäll, en LMM, två tändspolar, en backspegel, ett ljusrelä, ett kombiinstrument (dyrt), lacksläpp på dörrar och baklucka. Audi stod för bytet av alla ABS-sensorer, ABS-pumpen, ABS-regulatorn, en pendel under ratten och några mer saker. (Bilen var på reparation mer än 10 gånger under tiden jag ägde den.

VW Golf GTI 2010 Denna bil har gått bra. Endast låskistan bak och farthållaren har gått sönder som jag själv har behövt betala för. Kamkedjeraset som resulterade i byte av topp, kolvar och vevstakar stod VW för och även min AC som la av helt i somras. Men kostade över 40.000kr i rep totalt.

Trots att jag minutiöst servat mina bilar och bytt olja vid max 1,500 mil så verkar det inte hjälpa. Jag vill gärna fortsätta tro på VAG men ibland blir jag trött. Hade inte haft vänner på KW-bil i Kungens kurva så hade jag nog fått hjärnblödning.
Ja hade det inte varit för KW skulle inte jag heller köra VAG längre. Undra hur många vi är som kör runt i dessa bilar just pga KW :D

Cullberg
2015-09-29, 22:56
Information om antalet berörda bilar i Sverige:


Volkswagen AG presenterar nu sin åtgärdsplan för förbättring av avgasegenskaperna i dieselbilar av en viss motorfamilj. Tekniska lösningar utarbetas och presenteras senast i oktober. Återkallelsen kan inledas efter godkännande.


Antalet berörda bilar i Sverige har också identifierats. Det handlar om 224 746 bilar i trafik från märkena inom Volkswagen-koncernen enligt följande fördelning:


• Volkswagen Personbilar: 104 227
• Audi: 57 367
• Skoda: 28 430
• SEAT: 2 162
• Volkswagen Transportbilar: 32 560


Dessa bilar med vissa tillverkningsår och modellvarianter är enbart utrustade med dieselmotorer av typen EA 189. För närvarande kan vi inte ge mer detaljerad information om modellår och modeller. De berörda bilarna är tekniskt säkra och körbara.


Fortfarande gäller att alla nya bilar som har den över hela Europa gällande EU 6-normen inte berörs av detta. Övriga bilar med dieselmotorer som inte bygger på typ EA 189 berörs inte heller.


I och med åtgärdsplanen informeras nu i ett första steg berörda kunder individuellt om att avgasegenskaperna i deras bil kan förbättras.


Enligt åtgärdsplanen ska också Volkswagen och de andra varumärkena i koncernen senast i oktober presentera de tekniska lösningarna för ansvariga myndigheter.


Återkallelsen kan sedan inledas efter godkännande. Berörda kunder kommer informeras om den tekniska lösningen för förbättring av deras bil och att en tid på verkstaden kan bokas.


Vänliga hälsningar
Volkswagen Sverige

Marcus
2015-09-30, 10:14
Hotas av säljstopp
http://www.di.se/artiklar/2015/9/25/volkswagen-hotas-av-saljstopp/

Gäller endast bilar med Euro 5 motorer.

Mulder-_-
2015-09-30, 13:16
http://www.svd.se/dyrare-branslenota-for-vw-agare/om/miljoskandalen-i-volkswagen

Jag trodde det var tvärtom, att mjukvaran ställde om sig vid test och endast då släppte ut mindre kväveoxid ?
Känns tveksamt om man vill uppdatera om denna artikel stämmer.

Marcus
2015-09-30, 13:28
Det lär ju bli högst marginellt högre förbrukning. Troligen inget som någon uppfattar om man inte har ett sjukligt intresse för att räkna ören vid tankning.

vfr
2015-09-30, 13:30
http://www.svd.se/dyrare-branslenota-for-vw-agare/om/miljoskandalen-i-volkswagen

Jag trodde det var tvärtom, att mjukvaran ställde om sig vid test och endast då släppte ut mindre kväveoxid ?
Känns tveksamt om man vill uppdatera om denna artikel stämmer.

Jo, men så blir det ju. Om VW tvingas köra den kvävefattiga förbränningscykeln som idag enbart används i testsituationer, även under normal drift så kommer bränsleförbrukningen att öka i normal drift.

Och då är det såklart inte så många som är intresserade av uppgraderingen.


Det lär ju bli högst marginellt högre förbrukning. Troligen inget som någon uppfattar om man inte har ett sjukligt intresse för att räkna ören vid tankning.

Om skillnaden i förbrukning är så minimal, så är det tveksamt om VW gjort det här. Alltså det ursprungliga fusket för att få både bra kväveutsläpp och bra förbrukning. Det låter iaf som ett av huvudskälen till det.

Mulder-_-
2015-09-30, 13:57
Jo, men så blir det ju. Om VW tvingas köra den kvävefattiga förbränningscykeln som idag enbart används i testsituationer, även under normal drift så kommer bränsleförbrukningen att öka i normal drift.

Och då är det såklart inte så många som är intresserade av uppgraderingen.


Tankevurpa av mig, verkar logiskt.

peosj
2015-09-30, 14:35
Det saknas svar på den enda naturliga frågan - VARFÖR har VW "fuskat" (att dom har gjort det är bara att acceptera) med att det skiljer i mätvärden mellan normal körning och testanalyser? Är det så att VW motorn i fråga inte fungerar tillfredsställande (lägre effekt och vrid, högre förbrukning etc) vid låga utsläpp av CO2 och NOx. Är övertygad om att VW`s tekniker och ledning har insett att aktuell motor inte kan säljas på marknaden när den är inställd på en lägre utsläpps nivå av CO2 och NOx, men VARFÖR?.
Vad innebär den nya programvaran som ska installeras - kommer emissionerna att vara i nivå med den sk testanalyslopen?
Hur kommer det att påverka min bil - ökad förbrukning, lägre effekt och vrid, sämre respons etc? Kommer VW att ge svar på det?
Har idag en bil som jag är mycket nöjd med, än fast emissionerna är högre än vad VW har lovat myndigheter. Är jag villig att installera en ny mjukvara som gör myndigheter lyckliga men kanske inte mig som bilägare, måste jag installera den för fortsatt garanti?. Är medveten om att höga emissioner påverkar vår miljö för lång tid framöver - men vem tar detta ansvar idag - jag eller VW?

Micke_Z
2015-09-30, 15:44
Jag har en A4 som antagligen är berörd. Känner mig inte speciellt sugen på att lägga in en mjukvara som innebär högre förbrukning och lägre effekt, känns ju inte som att uppdateringen kan vara tvingande. VAG kommer väl givetvis stå på sig och hävda att man inte kommer märka någon skillnad. Tror att vill man behålla samma förbrukning och effekt så är nog den enda lösning att ha en tank med svinpiss(Adblue) och det är väl antagligen anledningen till fusket att man vill tjäna en slant på varje bil genom att inte behöva ha denna lösning! Skall bli intressant att följa vad som händer...

peosj
2015-09-30, 18:51
Senaste nytt från VW - nu finns specar på vilka modeller som är drabbade.....:mad:
http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/information-fran-volkswagen-till-dig-som-kund.html
http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/information-fran-volkswagen-till-dig-som-kund/lista-beroerda-modeller-arsmodeller-personbilar.html

AXL72
2015-09-30, 19:01
Okej, drygt 200000 bilar som ska åtgärdas på redan överbelastade verkstäder. Lika bra att boka tid för service ett halvår i förväg antar jag.

jimZon
2015-09-30, 19:05
Okej, drygt 200000 bilar som ska åtgärdas på redan överbelastade verkstäder. Lika bra att boka tid för service ett halvår i förväg antar jag.

Är det bara mjukvaran så borde dom anställa några SWAT-team som åker hem till folk i så stor utsträckning som möjligt och göra jobbet på plats.


Sent from my iPhone using Tapatalk

magoo
2015-09-30, 20:11
Jag har en A4 som antagligen är berörd. Känner mig inte speciellt sugen på att lägga in en mjukvara som innebär högre förbrukning och lägre effekt, känns ju inte som att uppdateringen kan vara tvingande. VAG kommer väl givetvis stå på sig och hävda att man inte kommer märka någon skillnad. Tror att vill man behålla samma förbrukning och effekt så är nog den enda lösning att ha en tank med svinpiss(Adblue) och det är väl antagligen anledningen till fusket att man vill tjäna en slant på varje bil genom att inte behöva ha denna lösning! Skall bli intressant att följa vad som händer...

Jag har liksom dig en audi med fuskmotor.

Om jag förstår saken rätt är det ett 15 spel med co2/nox så motorn kan inte uppfylla både avgaskraven och förbrukning/effekt.
Något får stryka på foten åtminstone om man bara ska fuska med mjukvaran ( som VAG brukar göra).

Skall bli intressant om jag kan få köpet att gå tillbaka pga detta och köpa bimmern som jag hade tänkt från början.

jimZon
2015-09-30, 21:10
Jag har liksom dig en audi med fuskmotor.

Om jag förstår saken rätt är det ett 15 spel med co2/nox så motorn kan inte uppfylla både avgaskraven och förbrukning/effekt.
Något får stryka på foten åtminstone om man bara ska fuska med mjukvaran ( som VAG brukar göra).

Skall bli intressant om jag kan få köpet att gå tillbaka pga detta och köpa bimmern som jag hade tänkt från början.

Läste en intervju med Volvo-älskaren Robert Collin och han sa att det var högst osannolikt att man kunde häva köpet i EU. Våra konsumentköplag är inte så stark här. I USA är det en annan femma.

Däremot så verkar de flesta "kännare" att det inte räcker med bara mjukvaran. Utan att någon form av hårdvara krävs också.


Sent from my iPad using Tapatalk

Blåbäret
2015-09-30, 21:24
Jag läste idag på något ställe att NOx utsläppen ökar vid högre förbränningstemperatur och en dieselmotor har högre förbränningstemperatur när den är inställd att förbruka lite bränsle. Sprutar man in mer bränsle så sjunker temperaturen, alltså tvärt om vad man tycker är logiskt men dieseln har en nedkylande effekt på förbränningen.

Ska man klara av både låga NOx utsläpp och låg bränsleförbrukning så krävs det istället någon slags hårdvara som renar bort NOxen.

magoo
2015-09-30, 21:24
Nu vet vi inte ännu exakt vad åtgärden är men blir det enbart mjukvara (som troligtvis inte kommer att ge samma specar som bilen såldes med) så borde man kunna "häva" köpet pga falsk marknadsföring.
Jag inbillar mig att kunden har "bättre" skydd när det handlar om att varan inte håller vad den lovar och speciellt när man med berått mod försökt lura igenom en antik sunk motor.

AXL72
2015-09-30, 21:32
Läste en intervju med Volvo-älskaren Robert Collin och han sa att det var högst osannolikt att man kunde häva köpet i EU. Våra konsumentköplag är inte så stark här. I USA är det en annan femma.

Däremot så verkar de flesta "kännare" att det inte räcker med bara mjukvaran. Utan att någon form av hårdvara krävs också.


Sent from my iPad using Tapatalk

Konsumentverket gjorde något uttalande för ett par dagar sedan där de ansåg att svenska ägare skulle ha rätt att kräva sina pengar tillbaka om de köpt en bil med den felaktiga mjukvaran. Blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.

jimZon
2015-09-30, 21:35
Konsumentverket gjorde något uttalande för ett par dagar sedan där de ansåg att svenska ägare skulle ha rätt att kräva sina pengar tillbaka om de köpt en bil med den felaktiga mjukvaran. Blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.

Men Konsumentverket är väl bara rådgivande i sådana beslut? VW lär väl ändå inte få mer badwill ändå? Dom lär ju kunna lösa det på samma sätt som Citroën och Peugeot har gjort (Ad blue?) med någon tillsats? Lär ju bli billigare än att återkalla 200,000 bilar till Blocketpris.


Sent from my iPad using Tapatalk

AXL72
2015-09-30, 21:45
Men Konsumentverket är väl bara rådgivande i sådana beslut? VW lär väl ändå inte få mer badwill ändå? Dom lär ju kunna lösa det på samma sätt som Citroën och Peugeot har gjort (Ad blue?) med någon tillsats? Lär ju bli billigare än att återkalla 200,000 bilar till Blocketpris.


Sent from my iPad using Tapatalk

Jo, de kan ju inte tvinga fram några beslut, men å andra sidan så brukar seriösa företag rätta sig efter deras åsikter i tvister. Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara, speciellt när bristerna inte uppkommit av en slump eller ett fel i tillverkningen, utan på grund av rena lögner i marknadsföringen.

Kollar man på USA så råder det nog ingen tvekan om att de kommer att få köpa tillbaka mängder av bilar.

jimZon
2015-09-30, 21:53
Jo, de kan ju inte tvinga fram några beslut, men å andra sidan så brukar seriösa företag rätta sig efter deras åsikter i tvister. Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara, speciellt när bristerna inte uppkommit av en slump eller ett fel i tillverkningen, utan på grund av rena lögner i marknadsföringen.

Kollar man på USA så råder det nog ingen tvekan om att de kommer att få köpa tillbaka mängder av bilar.

Det lär ju bara bli aktuellt om de inte kan åtgärda problemet?


Sent from my iPad using Tapatalk

Peter-C
2015-09-30, 21:57
@AXL72

Man avvaktar rimligen åtgärd fr VW Sverige. Tänk om folk skulle lämna tillbaka en vara för minsta avvikelse. Dessutom är varan i dessa fall begagnad. Vi har inte facit på vad för åtgärder som ska vidtagas. Bilen är inte sämre idag än för 2 veckor sedan.

USA......Du vet inte hur det kommer att lösas i USA. Helt skilda förutsättningar jmfr EU.

/Peter

AXL72
2015-09-30, 22:06
@AXL72

Man avvaktar rimligen åtgärd fr VW Sverige. Tänk om folk skulle lämna tillbaka en vara för minsta avvikelse. Dessutom är varan i dessa fall begagnad. Vi har inte facit på vad för åtgärder som ska vidtagas. Bilen är inte sämre idag än för 2 veckor sedan.

USA......Du vet inte hur det kommer att lösas i USA. Helt skilda förutsättningar jmfr EU.

/Peter
Det är inte jag som påstår något, utan Konsumentverket. Fan man börjar fundera över om folk äger en miljon VW-aktier eller om det är deras farsa som var tekniker på Volkswagen.

Peter-C
2015-09-30, 22:15
Det är inte jag som påstår något, utan Konsumentverket. Fan man börjar fundera över om folk äger en miljon VW-aktier eller om det är deras farsa som var tekniker på Volkswagen.

Du skriver "Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara....." det är inte konsumentverket som skriver det i ditt inlägg.

Bara för att man inte har samma åsikt som du så behöver man inte vara jävig typ VW aktieägare eller ha släkt som arbetar inom VAG koncernen.

/Peter

Micke_Z
2015-10-01, 08:33
Problemet för oss konsumenter är väl att det är väldigt osannolikt att detta endast går att lösa genom en uppdatering av mjukvara om man inte vill öka förbrukning. Då behövs hårdvara i form av en tank "svinpiss" vilket VAG kommer undvika för det blir för dyrt. De kommer att neka och aldrig erkänna att bilarna kommer dra mer med ny mjukvara. Frågan är då varför en "fuskmjukvara" behövdes om det gick att lösa så snabbt och lätt?

Detta går givetvis inte att jämföra med andra småfel, då andra fel är något som går att lösa. I detta fallet får troligtvis som kunsument en sämre produkt än vad man köpt.

Mattias
2015-10-01, 19:35
Problemet för oss konsumenter är väl att det är väldigt osannolikt att detta endast går att lösa genom en uppdatering av mjukvara om man inte vill öka förbrukning. Då behövs hårdvara i form av en tank "svinpiss" vilket VAG kommer undvika för det blir för dyrt. De kommer att neka och aldrig erkänna att bilarna kommer dra mer med ny mjukvara. Frågan är då varför en "fuskmjukvara" behövdes om det gick att lösa så snabbt och lätt?

Detta går givetvis inte att jämföra med andra småfel, då andra fel är något som går att lösa. I detta fallet får troligtvis som kunsument en sämre produkt än vad man köpt.

Förstår att ni drabbade är oroliga och upprörda över vad som har hänt, är såklart ingen rolig sistation att hamna i.
Men låt VAG presentera en lösning på problemet först och se vad resultatet blir, är det inte tillfredställande får man ta ställning på hur man ska gå vidare.

Amazonas
2015-10-01, 19:45
Företaget jag jobbar på drog sig idag ur förhandlingarna med VW angående nya tjänstebilar pga av allt detta. Fan jag som äntligen fått ok på en Golf R SC som tjänstekärra av chefen, va i princip klart att vi skulle köra på VW :( Stod att läsa idag på vårt intranät:
"Pga av rådande omständigheter omkring bilmärket Volkswagen har företagsledningen idag beslutat att avsluta förhandlingarna angående ny leverantör av tjänstebilar 2016. Fortsätta diskutioner kommer ske med Volvo, Toyota samt Peugeot."

Nu är det ju bara ca 200 bilar totti men kan ju bli lite svettigt om fler företag gör så här.

Marcus
2015-10-01, 20:21
Stackars dig, nu får du åka Toyota Auris CVT-Hybrid istället :cool:

sturebyking
2015-10-01, 20:36
Min fru är chef på ett Stockholm företag där de hade beställt 6 st nya VW Caddy från Hammarby. Hon avbetällde alla 6 i morse pga rådande omständigheter.

Har ni läst http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
T ex.här:
Ansvar
38 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. i samband med ett typgodkännandeförfarande, ett genomförande av en åtgärdsplan eller återkallandeförfarande undanhåller en uppgift, lämnar en oriktig uppgift, förfalskar ett testresultat, använder en manipulationsanordning eller manipulerar ett system för begränsning av utsläpp av kväveoxider och därigenom bryter mot tillverkarens skyldigheter enligt artiklarna 4 och 5 i förordning (EG) nr 715/2007 eller artiklarna 4 och 5 i förordning (EG) nr 595/2009,

Ganska solklart anser jag! (med min Passat 2.0 140 Tdi BMT 2011, 62000km- under 5 år / 80000km)

Kan hypotetiskt vara så att EU och därigenom Svenska myndigheter (Transportstyrelsen) beslutar att bilarna SKA uppdateras, annars är det körförbud då de annars överskrider EUs N0x krav. I dagens DN står det att EUs N0x krav är inte uppfylls (inte bara USAs), läste det nån annan stans också men minns inte var...

Marcus Thomasfolk samt Svenska VW chefen har "lovat" att bilarna inte ska dra mer bränsle, inte förändra motorkaratär (effekt/vrid) och kunderna ska citat: ""Det är självklart att vi tar fullt ansvar och kostnader för nödvändiga åtgärder."

Bra då jag tänkte mej ett inbyte. Marcus ser till att tex andarhandsvärdet inte sjunker...

/O

2stroke
2015-10-01, 21:07
:) ....å nu lite humor ! :)

6543

a128
2015-10-01, 21:51
Min fru är chef på ett Stockholm företag där de hade beställt 6 st nya VW Caddy från Hammarby. Hon avbetällde alla 6 i morse pga rådande omständigheter.

/O

hade jag varit VD på detta företag hade denna chef fått sparken på stående fot :cool:

Premis
2015-10-01, 22:06
Någon som kan länka till något konkret (från VW eller berörd myndighet) där problemet rapporteras på ett korrekt och objektivt sätt?

Men jösses vad folk överreagerar.

AXL72
2015-10-01, 23:17
Du skriver "Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara....." det är inte konsumentverket som skriver det i ditt inlägg.

Bara för att man inte har samma åsikt som du så behöver man inte vara jävig typ VW aktieägare eller ha släkt som arbetar inom VAG koncernen.

/Peter

Nej, men Konsumentverkets uppfattning är att ägarna till de berörda bilarna ska ha rätt att kräva sina pengar tillbaka, min personliga åsikt är exakt densamma.
Efter att ha läst vad flera tekniskt kunniga personer har skrivit så kommer till exempel en mjukvaruuppdatering inte att klara av att sänka utsläppet av kväveoxid utan att förbrukningen på samma gång höjs. Då uppfyller den bil man har köpt fortfarande inte de specifikationer som Volkswagen har uppgivit. Så jag väntar med spänning på hur de har tänkt att lösa problemet utan att det slutar med någon halvmesyr som det brukar göra.

jimZon
2015-10-02, 08:22
Någon som kan länka till något konkret (från VW eller berörd myndighet) där problemet rapporteras på ett korrekt och objektivt sätt?

Men jösses vad folk överreagerar.

Men det är väl just det som är problemet? Inte ens VW verkar ha riktigt klart för sig hur de ska lösa problemet som de satt sig i.


Sent from my iPad using Tapatalk

DPC
2015-10-02, 08:48
Om problemet med emissioner ska lösas under drift så måste NOx-fällan regenereras ofta. Varje regenerering kostar bränsle varför förbrukningen obönhörligen blir högre. Men sen är frågan om fällan är konstruerad för så frekvent regenerering som krävs? Konceptet kanske inte håller för Eu5, eller fällan åldras i en faslig fart om den används som det krävs. Och ytterligare är komplikation är att tolka vad som ska uppnås i nya mjukvaran, dvs vilken vägcykel står som referens. Jag har personligen inte kunskap om hur lagkravet för Eu5 ser ut för personbilar. Detta kanske är relativt lättlöst lagmässigt men att göra drevet nöjda kanske är rent omöjligt för att de har förväntningar som är högre än lagkraven. Men störst frågetecken sätter jag ändå kring möjligheten att få hårdvaran att klara emissioner tills fordonen är 10 år. Hade jag ägt en bil som är drabbad hade jag krävt en ingående förklaring på vad den nya mjukvaran gör innan de får flasha om bilen. Men det är inte speciellt troligt att ett sådant svar skulle ges.. Om VW inte ska fortsätta tänja gränserna och inte byter hårdvara så kan jag inte se annat än försämrade egenskaper för antingen endast förbrukning men kanske också prestanda (respons).

Det diskuteras i media huruvida andrahandsvärde kommer påverkas negativt om man inte uppdaterar sitt fordon. Det skulle kunna bli tvärt om också, dvs de som inte uppdateras har fortsatt låg förbrukning och får en bättre värdering i andra hand. Notera att detta är spekulation och jag i grund och botten tycker man ska lyssna och lita på rekommendation från tillverkaren.

golfhenke
2015-10-02, 10:40
Någon som kan länka till något konkret (från VW eller berörd myndighet) där problemet rapporteras på ett korrekt och objektivt sätt?

Men jösses vad folk överreagerar.

Tja jag vet inte om de överreagerar. Om det hade gällt 10x-40x mängden socker i maten än vad som uppgetts på förpackningen så hade ju folk slutat köpa produkten direkt. Nu är mat något helt annat. Något vi stoppar i oss dagligen. Det Vw gör handlar ju bara om luften vi andas ;). I Usa alltså..

SniFFzoR
2015-10-02, 14:26
Är även Volvo på gång?

Länk till DN. (http://www.dn.se/ekonomi/volvo-med-dieselmotor-hade-samsta-resultat-i-avgastest/)

/S

sturebyking
2015-10-02, 15:04
VW överskrider EU5 med råge, läste att det var ca 4ggr men önskar se ett mera teknisk dokument, det gäller INTE bara USA. Motortypen uppfyller INTE typgodkännandet i EU och böter kan utdömas då man manipulerat ett system för begränsning av kväveoxider enligt tex Avgasreningslag 2011:318 paragraf 38 Ansvar första stycket. EU skulle kunna utfärda körförbud... men troligen inte.
Det GÅR INTE att åtgärda N0x med mjukvara utan att förändra CO2 -> sämre bil!
/O

a128
2015-10-02, 15:28
Var och besiktigade en bil idag, personen som besiktigade berättade att dom haft en kund med VW diesel som uppdaterat med ny mjukvara (om jag inte minns fel så var det en polo) den gick tydligen märkbart sämre än innan uppdateringen

Premis
2015-10-02, 15:37
Var och besiktigade en bil idag, personen som besiktigade berättade att dom haft en kund med VW diesel som uppdaterat med ny mjukvara (om jag inte minns fel så var det en polo) den gick tydligen märkbart sämre än innan uppdateringen

Intressant då dom ska ta fram en teknisk lösning under oktober. Var det möjligen en flygande Delorean med eftermonterad dieselmotor från VW?

jimZon
2015-10-02, 17:29
Det är artiklar som denna som verkligen gör mig tveksam till att just välja en ny bil från VW. Man blir lite ledsen faktiskt.

http://www.dn.se/ekonomi/storbanken-rattstvisterna-blir-for-dyra-for-vw/

pyl
2015-10-02, 17:55
Jag äger en av de drabbade bilarna, en 2013 Passat 4Motion GT, Premium och R-line. Innan allt det här hände så reggade jag min bil på vikoperdinbil.se och fick en preliminär värdering på 197 000:-. Idag åkte jag till deras verkstad för att få ett erbjudande. Bilen är i kanonskick och han som kollade på bilen sa att den var hur fin som helst. Värderingen jag fick till slut landade på 151 000:-. Och då sa han ändå att det var högst tveksamt om de skulle köpa den av mig över huvudtaget. Jag testade också att knalla in till en Hondahandlare för att kolla inbyte. De ville inte ta i bilen med tång ens...

AXL72
2015-10-02, 18:13
Pratade med en bekant som är försäljningschef hos en Volkswagen-åf idag och det är väl ett understatement att påstå att han var hyfsat oroad över hur detta kommer att påverka företaget.
Vet även att en av landets större kommuner, som har hundratals leasade VAG-bilar i sin fordonsflotta, har börjat undersöka möjligheterna att bryta sina kontrakt. Gissar att det finns fler statliga, kommunala och privata bolag som tänker i samma banor.

pyl
2015-10-02, 18:17
Det skulle ju vara minst sagt intressant att få reda på vad en VW-återförsäljare skulle ge i inbyte...

Petta77
2015-10-02, 18:48
Pratade med en bekant som är försäljningschef hos en Volkswagen-åf idag och det är väl ett understatement att påstå att han var hyfsat oroad över hur detta kommer att påverka företaget.
Vet även att en av landets större kommuner, som har hundratals leasade VAG-bilar i sin fordonsflotta, har börjat undersöka möjligheterna att bryta sina kontrakt. Gissar att det finns fler statliga, kommunala och privata bolag som tänker i samma banor.


Får en känsla av att du verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen?

Sjukt va miljöpartister de dykt upp på sistone. Dom får väl helt enkelt byta in dieslarna mot bensin...

sturebyking
2015-10-02, 18:50
Hoppas att det visar sig att andra biltillverkare också har "fuskat / gått förbi gråzonen" ang avgasvärden, i synnerhet N0x då jag vet att det väldigt svårt att klara N0x testerna, även med urea.
Finns ju många duktiga människor i VW koncernen och bilarna är ju trevliga. Men faktum kvarstår, en lögn är en lögn och jag gillar inte att de svenska VW cheferna hittills sagt att mjukvaruförändringen inte kommer drabba befintliga bilar negativt för ägarna.
/O

AXL72
2015-10-02, 18:54
Får en känsla av att du verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen?

Sjukt va miljöpartister de dykt upp på sistone. Dom får väl helt enkelt byta in dieslarna mot bensin...

Nej, jag är antagligen en av de personer som har försvarat Volkswagens kvalitetsbrister mest av alla och har dessutom köpt 6 nya VAG-bilar under de senaste 9 åren. Däremot tycker jag att de har betett sig som riktiga hjältar* och har för lite* stake för att sluta* försvara ett gäng sanningssägare*. De har själva satt sig i den här sitsen och jag kan inte påstå att jag tycker speciellt mycket synd om dem.
Vet inte riktigt varför man skulle vara någon "som verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen" på grund av att man återger vad man sett och hört ute i den riktiga världen?

*Detta inlägg har inte mycket med verkligheten att göra, utan är tillrättalagt för att passa in i forumets mall för vad man ska tycka och tänka.

golfhenke
2015-10-03, 10:51
Hoppas att det visar sig att andra biltillverkare också har "fuskat / gått förbi gråzonen" ang avgasvärden, i synnerhet N0x då jag vet att det väldigt svårt att klara N0x testerna, även med urea.
/O
Får nog säga att jag hoppas att det inte är så. För konsekvensen av ditt argument är att du hoppas att fler bilar släppt ut mer föroreningar än aviserat (oavsett hur löjliga nivåerna är). Låter som ett visst mått av missunnsamhet. Skall man hoppas på något så är det väl att så många bilar som möjligt understiger lagstadgade utsläppsnivåer. Oavsett fabrikat.

Mange.k
2015-10-03, 11:30
Betyder detta att min 2009 A6 2.0T bensinare med hyfsat låga mil kanske kommer bli mer attraktiv? :)

sturebyking
2015-10-03, 19:33
Får nog säga att jag hoppas att det inte är så. För konsekvensen av ditt argument är att du hoppas att fler bilar släppt ut mer föroreningar än aviserat (oavsett hur löjliga nivåerna är). Låter som ett visst mått av missunnsamhet. Skall man hoppas på något så är det väl att så många bilar som möjligt understiger lagstadgade utsläppsnivåer. Oavsett fabrikat.

Du har naturligtvis helt rätt, men visst är det så att alla tillverkare "fuskar" när det gäller C02 gram/Km och därmed förbrukningen. Tejpar karosskarvar, pappskivor bakom grillen, smala däck med superhögt tryck, special oljor osv. Det släpps därmed ut mycket mer C02 i verkligheten men det verkar OK. Hoppas testpecarna uppdateras över alla "miljö" mätningar och blir mer relevanta mot verkligheten och marknadsföring med diverse miljöargument.
Se tex:
http://perstadsbilblogg.perstad.se/?p=3321

cheba
2015-10-03, 21:25
Får nog säga att jag hoppas att det inte är så. För konsekvensen av ditt argument är att du hoppas att fler bilar släppt ut mer föroreningar än aviserat (oavsett hur löjliga nivåerna är). Låter som ett visst mått av missunnsamhet. Skall man hoppas på något så är det väl att så många bilar som möjligt understiger lagstadgade utsläppsnivåer. Oavsett fabrikat.

Jag håller med där, jag kan inte förstå varför man skulle hoppas på att även andra tillverkare fuskat, då det skulle innebära att det rullar så många fler bilar på vägarna som genererar mer utsläpp än de borde.

Om fallet är så att andra tillverkare faktiskt fuskat så ska de förstås stå till svars. Men som jag nämnt tidigare, jag är rädd att VW redan tagit så stor del av smällen att andra tillverkare isåfall skulle hamna i skuggan av VW och inte smutskastas lika hårt, vilket inte precis vore rättvist.

cheba
2015-10-03, 21:46
Får en känsla av att du verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen?

Sjukt va miljöpartister de dykt upp på sistone. Dom får väl helt enkelt byta in dieslarna mot bensin...

Jag tycker att det som konstaterats är att VW gjort bort sig rejält och blir tvungna att ta rejält hårda konsekvenser. Man kan kalla det för att det "går åt helvete" för VW, men faktum är ju att det är VW som satt sig själva i den sitsen. Då får de ta smällen. Även om VW är det märke jag föredrar, vill jag se att de tvingas göra rätt för sig även om det blir rejält tufft.

Personligen har det inte så värst mycket med miljötänk att göra, och jag kör ju inte diesel så jag är inte direkt påverkad som kund. För mig är det en principsak, att om man köper en ny bil (som ju är en stor investering) så ansvarar tillverkaren för att bilen är certad och uppfyller de lagkrav som ställs (och det är här miljötänket kommer in). Om tillverkaren har använt grovt fusk för att få bilen certad så anser jag att jag inte fått den produkten jag betalat för.

a128
2015-10-04, 07:34
Betyder detta att min 2009 A6 2.0T bensinare med hyfsat låga mil kanske kommer bli mer attraktiv? :)

Ja synnerhet om det sitter en Fsi/Tfsi -spis under pannrumsluckan :cool:

jag har anat det hela tiden diesel är till för lastbilar, traktorer, bussar, lokomotiv, rälsbussar, reservelverk, fartyg, packvältar

en riktig personbil går på Bensin :p

Evil E
2015-10-06, 19:52
Jag kan inte påstå att någon har ”rätt” eller ”fel” i sina påpekanden, mina egna inlägg inkluderat :). Har man fått ett problem åtgärdat till 100% på VAG:s bekostnad då är det i min värld helt ok, dvs obefogat att klaga.

Visst kan man se det så. Men det går ju en jävla massa tid åt att hålla på och flänga fram och tillbaka till verkstan hela tiden. Min R var det en hel del problem med, fick allt åtgärdat men det gick ju åt enormt med med tid på att boka, hämta, åtgärda grejer som inte blivit bra vid första tillfället, lämna igen, hämta igen, etc, etc.

Peter-C
2015-10-06, 20:03
Visst kan man se det så. Men det går ju en jävla massa tid åt att hålla på och flänga fram och tillbaka till verkstan hela tiden. Min R var det en hel del problem med, fick allt åtgärdat men det gick ju åt enormt med med tid på att boka, hämta, åtgärda grejer som inte blivit bra vid första tillfället, lämna igen, hämta igen, etc, etc.

Jovisst när det blir på det viset blir det lite "tradigt". Det verkar som verkstaden ifråga inte var överdrivet kompetenta?.... Så ska det inte vara.

/Peter

Amazonas
2015-10-06, 20:19
200 000 bilar bara i Sverige som släpper ut 40 ggr mer N0x än vad de ska... Hade de följt regelvärket skulle det motsvara 8 miljoner oljebrännare på våra vägar. Det är ju fan rätt illa... N0x är ju bevisat att de orsakar en hel del lidande för många människor.

Felet från början är ju dock att man höjt dieseln till skyarna och våra politker gått på bilindustrins lobby om hur jävla bra de är... Är fan de som borde hängas till att börja med.

Sjukt bitter alltså... hade ju räknat med åka R. Får nog fan byta jobb :D

Amazonas
2015-10-06, 20:23
Stackars dig, nu får du åka Toyota Auris CVT-Hybrid istället :cool:
Haha aldrig i helvete, då kan jag fan lika gärna åka kommunalt :)

jimZon
2015-10-07, 07:37
200 000 bilar bara i Sverige som släpper ut 40 ggr mer N0x än vad de ska... Hade de följt regelvärket skulle det motsvara 8 miljoner oljebrännare på våra vägar. Det är ju fan rätt illa... N0x är ju bevisat att de orsakar en hel del lidande för många människor.

Felet från början är ju dock att man höjt dieseln till skyarna och våra politker gått på bilindustrins lobby om hur jävla bra de är... Är fan de som borde hängas till att börja med.

Sjukt bitter alltså... hade ju räknat med åka R. Får nog fan byta jobb :D

Jag funderar på en SportCombi R nu faktiskt. Vet inte om jag vågar mig på en diesel. Bara 50,000kr till, typ. :p

Mange.k
2015-10-07, 11:28
Jag hade tänkt köpa en superb tdi runt -14....men avvaktar nog ett tag

Sn00k
2015-10-07, 12:06
6548

nån som sett denna bild/undersökning?
den insinuerar att VW har dom enda motorerna som kommer att klara dom nya och strängare testerna.

jag personligen tror ju att vw använt sig av mjukvaran för att precis som alla andra tillverkare passera ett väldigt missvisande test i lab-miljö.
i den verkliga världen så är dom inte sämre än nån annan, kanske snarare tvärtom.

att hela historien blivit så galet upphypad är ju för att vw använt termen "clean diesel" när dom marknadsfört i USA, samt att media förstorat upp detta ENORMT.. och vet man lite hur USA fungerat tidigare och så än idag, och tittar närmare på hur europeeiska bilar börjat bryta mark och tränga undan deras egen biltillverkning från marknaden.. så förstår man snabbt vad detta handlar om.

vågar påstå att det inte finns EN amerikansk tillverkad diesel som är i närheten av dom låga utsläppsnivåerna som en modern vw har idag.

så ja, total mediahype för att få bort den största koncernen från marknaden..?
samt att denna kampanj nog inte alls är menad att stanna vid ETT märke, utan många fler europeeiska, vilket kommer att uppdagas inom kort.

skulle inte ens NÄSTAN oroa mig för att köpa en vw-tdi idag, om det inte var för att denna mediahype påverkar både priser och andrahandsvärde.

Marcus
2015-10-07, 12:17
Håller med Sn00k och en sak som gör att inte andra tillverkare hamnat lika hårt i fokus som VW är ju att de antingen inte finns alls på den nordamerikanska marknaden alternativt att de inte säljer dieselbilar där. De franska tillverkarna finns ju inte alls i Nordamerika.

Peter-C
2015-10-07, 12:35
Jag funderar på en SportCombi R nu faktiskt. Vet inte om jag vågar mig på en diesel. Bara 50,000kr till, typ. :p

En lysande ide! Lite mer massa än hatchbacken men säkert väldigt nära. Bra familjebil :).

/Peter

jimZon
2015-10-08, 08:42
Hmmmm. http://teknikensvarld.se/volkswagen-ensamma-om-att-fuska-196504/


Sent from my iPhone using Tapatalk

golfhenke
2015-10-08, 13:04
Hmmmm. http://teknikensvarld.se/volkswagen-ensamma-om-att-fuska-196504/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan ju bara hoppas att kommande testcykler och testförfarande omvärderas och förbättras. Så att differensen mellan test och gatukörning minskar.

Sent from my giant iPhone killer

jimZon
2015-10-08, 16:48
Vi får hoppas att det tar slut snart allt det här. Så jag kan beställa en bil. Annars så får det bli en V70 med "nya" D4 på 2 liter (200hk med Polestar) och den åttastegade automaten. Annars så vet jag inte vad jag ska köpa. :(

6551


http://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisrazzia-pa-vw-s-huvudkontor

Mange.k
2015-10-08, 19:01
Vi kör väl på med mer.....

http://teknikensvarld.se/volkswagen-misstanks-for-nytt-fusk-manipulerad-olycksstatistik-196867/

Petta77
2015-10-08, 19:24
Vi får hoppas att det tar slut snart allt det här. Så jag kan beställa en bil. Annars så får det bli en V70 med "nya" D4 på 2 liter (200hk med Polestar) och den åttastegade automaten. Annars så vet jag inte vad jag ska köpa. :(

6551


http://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisrazzia-pa-vw-s-huvudkontor




Fattar ärligt inte den negativa hybrisen som råder :confused: Alltså va fan VW gör väl fler motorer än diesel? (iallafall sist ja kolla). Men de är som sverige i övrigt, går de att gnälla så nog ska de gnällas. Köp en VW bensin å var nöjd.

Marcus
2015-10-08, 19:34
Vi får hoppas att det tar slut snart allt det här. Så jag kan beställa en bil. Annars så får det bli en V70 med "nya" D4 på 2 liter (200hk med Polestar) och den åttastegade automaten. Annars så vet jag inte vad jag ska köpa. :(

6551

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisrazzia-pa-vw-s-huvudkontor

Hjälp mig förstå varför du vill välja en V70 framför Passat - som ju är mer modern, trevligare och mer prisvärd? Nya Passat känns som en GT-vagn att köra jämfört med V70. Jag har så svårt att förstå varför man är intresserad av V70 :-) Jag är förvisso VW-skadad, men det finns mycket annat jag skulle välja innan V70. Som BMW 3-serie.

jimZon
2015-10-08, 19:35
Fattar ärligt inte den negativa hybrisen som råder :confused: Alltså va fan VW gör väl fler motorer än diesel? (iallafall sist ja kolla). Men de är som sverige i övrigt, går de att gnälla så nog ska de gnällas. Köp en VW bensin å var nöjd.

Vadå negativa? Du ser ingen risk för VW innovation när de stoppar alla investeringar som inte är direkt nödvändiga. De har lagt undan i princip all vinst de gjort för att kunna betala böter och stämningar och det kommer ändå inte räcka.

Jag vill ju köpa en ny bil från VW. Men jag vill att detta ska vara löst innan.


Sent from my iPad using Tapatalk

jimZon
2015-10-08, 19:42
Hjälp mig förstå varför du vill välja en V70 framför Passat - som ju är mer modern, trevligare och mer prisvärd? Nya Passat känns som en GT-vagn att köra jämfört med V70. Jag har så svårt att förstå varför man är intresserad av V70 :-) Jag är förvisso VW-skadad, men det finns mycket annat jag skulle välja innan V70. Som BMW 3-serie.

Jag fick en fullsmetad V70 med allt, nav, skinn och allt som gick att lägga till för under 400k. VEA-motorn gick fint och växelådan kändes gedigen. Men Volvo är ju Volvo och jag börjar bli till åren så det kanske är dags? :)

mangewide
2015-10-08, 19:57
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151008/volkswagen-maste-spara-har-ar-modellerna-som-kan-stoppas

Men faaaaaaaaaaaan...

Petta77
2015-10-08, 19:59
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151008/volkswagen-maste-spara-har-ar-modellerna-som-kan-stoppas

Men faaaaaaaaaaaan...


För mej får de gärna skrota allt förutom GTI. Å de lär ju aldrig ske.

cheba
2015-10-08, 20:25
6548

nån som sett denna bild/undersökning?
den insinuerar att VW har dom enda motorerna som kommer att klara dom nya och strängare testerna.

jag personligen tror ju att vw använt sig av mjukvaran för att precis som alla andra tillverkare passera ett väldigt missvisande test i lab-miljö.
i den verkliga världen så är dom inte sämre än nån annan, kanske snarare tvärtom.

Enligt bilden så klarar ju även BMW WLCT-cykeln, samtidigt som man gör ett mycket bättre resultat än VW i NEDC-cykeln.

Klart är ju att VW har använt speciell mjukvara för att passera certprov, det erkändes ju redan i ett rätt så tidigt skede av VW själva. Men såvitt jag vet har ju ingen annan tillverkare än VAG åkt fast för att ha använt "fuskmjukvara". Andra tillverkare har ju klarat testerna med bilens vanliga mjukvara, vilket VW inte lyckades med i de berörda modellerna. Och resultatet, att man levererat miljontals bilar som inte alls borde godkänts, tycker jag helt klart visar att VW gjort ett sämre jobb än andra.

Inte nödvändigtvis ett sämre jobb rent tekniskt sett. Jag tvivlar inte alls på att VW kunde ha klarat detta lika bra som andra tillverkare om man inte försökt spara på kostnaderna för avgasreningen. Så jag kan hålla med om att de tekniskt sett inte nödvändigtvis är sämre än andra, även bättre på vissa punkter. Men det faktum att någon tog dessa beslut och detta tilläts pågå under många år, tyder på att man gjort bort sig rejält någonstans i organisationen.

Premis
2015-10-08, 22:49
Vi får hoppas att det tar slut snart allt det här. Så jag kan beställa en bil. Annars så får det bli en V70 med "nya" D4 på 2 liter (200hk med Polestar) och den åttastegade automaten. Annars så vet jag inte vad jag ska köpa. :(

6551


http://www.svt.se/nyheter/utrikes/polisrazzia-pa-vw-s-huvudkontor

Nog för att Volvo indirekt betalar mitt VW-missbruk .. men en Volvo, hur tänkte du där? :rolleyes:

henca
2015-10-08, 22:49
Ännu en artikel:
http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/razzior-mot-volkswagen/

m v h Henrik

jimZon
2015-10-08, 22:57
Nog för att Volvo indirekt betalar mitt VW-missbruk .. men en Volvo, hur tänkte du där? :rolleyes:

Jag behöver en rymlig kombi. En VW kommer jag aldrig köpa innan detta är löst och ett bra förslag har presenterats. Mina vänner som inte är ITK när det gäller bilar och motorer säger att de aldrig skulle köpa en VAG bil oavsett modell. Jag tror inte de är ensamma om det heller. Jag är orolig för andrahandsvärdet på en dieselbil från VAG när det gäller "gemene man".

Jag har testkört V70/XC70 och tycker inte de är så tokiga. Ganska prisvärd. Volvos nya VEA-motor var trevlig. Men jag har inte bestämt mig ännu. Men jag ville ha en ny bil inom 3-4 månader i alla fall.

Marcus
2015-10-08, 23:14
En ny Passat har ju Euro 6 - så det är ju redan löst? Eller vad tänker du ska lösas som påverkar en Passat med Euro 6?
Hjälp mig förstå :)

jimZon
2015-10-08, 23:29
En ny Passat har ju Euro 6 - så det är ju redan löst? Eller vad tänker du ska lösas som påverkar en Passat med Euro 6?
Hjälp mig förstå :)

Det är väl knappast svårt att förstå? Jag talar om företaget VW. De flesta av mina bilburna vänner har ingen aning om euro5 eller 6. De säger bara att de numera aldrig skulle köpa en VW.

Jag avvaktar med en ny bil från VAG innan de har presenterat en lösning på detta.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-10-09, 09:03
Människorna kommer alltid att vilja köpa bra bilar och VW är bra bilar. Jag letar också familjebil och även om jag tar av mig mina gravt skadade VW-glasögon så är det svårt att komma förbi att Passat erbjuder allt det man vill ha idag, till rätt pris. Men dina bilburna vänner kanske väljer sämre alternativ istället... Ja jag ska inte lägga mig i egentligen, blev bara så chockad av att du överväger att gå från GTI till V70 :)

jimZon
2015-10-09, 10:23
Ja jag ska inte lägga mig i egentligen, blev bara så chockad av att du överväger att gå från GTI till V70 :)

Jag veeeeeet... jag skulle aldrig tro att jag själv skulle låta mig köpa en Volvo. Men nu är det andra tider med barn, utflykter, storhandling etc. :D

sturebyking
2015-10-09, 12:09
Fattar ärligt inte den negativa hybrisen som råder :confused: Alltså va fan VW gör väl fler motorer än diesel? (iallafall sist ja kolla). Men de är som sverige i övrigt, går de att gnälla så nog ska de gnällas. Köp en VW bensin å var nöjd.

Jo VW gör och har gjort andra motorer än diesel, tex den eminenta TSI motorn där kamkedjan rappar över och man har ett totalt motorras!, 75hk 1,4 16V som slukar olja efter 4000mil, 100hk 1.6 8V med vatten pump av plast som genererar stora motorskador. 1.8T oilsludge. Sen har vi ju DSG som det inte varit några problem med....

Mange.k
2015-10-09, 13:08
Glöm inte 2.0 tfsi där oljepump/balansaxelmodul havererar med totalras som följ.
Verkar iof mest drabba längsmonterade maskiner

jimZon
2015-10-09, 14:35
Fattar ärligt inte den negativa hybrisen som råder :confused: Alltså va fan VW gör väl fler motorer än diesel? (iallafall sist ja kolla). Men de är som sverige i övrigt, går de att gnälla så nog ska de gnällas. Köp en VW bensin å var nöjd.

Jag är ganska nöjd med min GTI, men jag fick trots att jag bytt olja och filter var 1,200 mil kamkedjeras i somras. Ny topp, kolvar, vevstakar och lite mer smått och gott bytt.

outrunner
2015-10-09, 17:22
För min del så ska jag byta inom en snar framtid och det blir naturligtvis en VW igen.

Vet att det finns en del som säger *aldrig mer VW* eller *aldrig köpa en VW* men då får de dras med sina sunkiga kopior av "Das Auto":)

Den här så kallade skandalen är ju uppblåst till ofantliga dimensioner.
Till och med folk som häller k-sprit i sina gamla förgasarbilar för att de ska gå igenom besiktningen förfasar sig över *skandalen*....

En del säger till och med att detta är slutet för VW...ja jösses, tror de på tomten också?

jimZon
2015-10-09, 17:50
Den här artikeln var faktiskt lite komisk. VW chefen i USA torde väl vara den andra höga bossen som får gå efter ha sagt att det kanske är elaka mjukvaruingenjörer som lagt på den felaktiga mjukvaran.

http://www.nbcnews.com/business/autos/could-rogue-software-engineers-be-behind-vw-emissions-cheating-n441451

2stroke
2015-10-09, 19:46
6548

Nån som sett denna bild/undersökning ? Var har du hittat den där ?
Konstigt att inte Audi och VW hamnar på samma ställe i diagrammet :confused: :confused:

- - - Uppdaterad - - -


För min del så ska jag byta inom en snar framtid och det blir naturligtvis en VW igen.
:) VW über alles ! :)

DPC
2015-10-09, 20:58
Jag köper gärna VW igen om det finns en modell som attraherar mig. Jag, liksom andra kan lugnt säga att caset är uppblåst till sanslösa höjder. Självklart ska man inte fuska och luras men mobben i detta fall borde lugna sig en aning..

Sn00k
2015-10-10, 11:42
Var har du hittat den där ?
Konstigt att inte Audi och VW hamnar på samma ställe i diagrammet :confused: :confused:


som det står på bilden så är källan ICCT som finns på webadressen www.theicct.org

säkerligen olika motorer som testats, även om vw och audi delar det mesta, så har dom olika motorer och alternativ, samt ofta annorlunda programvara.

Axelsson
2015-10-11, 22:37
http://www.svd.se/fler-bilmarken-har-for-hoga-utslapp/om/miljoskandalen-i-volkswagen

jimZon
2015-10-11, 22:43
http://www.svd.se/fler-bilmarken-har-for-hoga-utslapp/om/miljoskandalen-i-volkswagen

Ja, det är nog lika självklart som att förbrukningssiffrorna frän tillverkaren inte stämmer. Frågan är om någon mer tillverkare har gjort som VW? Vi får hoppas på en lösning snart. :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulder-_-
2015-10-12, 13:32
Lite mer info från VW, se även FAQ:
http://info.volkswagen.com/se/sv/home#home?tab=faq&_suid=14446489956190676257022073832

Transportstyrselen:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/klargorande-kring-volkswagenbilars-utslapp-och-olika-subventioner/

Marcus
2015-10-12, 15:57
Idag har jag beställt en Passat TDI - den bästa familjebilen på marknaden :)

Sn00k
2015-10-12, 17:38
mer läsning.. ;)

http://www.theguardian.com/environment/2015/oct/09/mercedes-honda-mazda-mitsubishi-diesel-emissions-row

Crille82
2015-10-12, 18:14
Idag har jag beställt en Passat TDI - den bästa familjebilen på marknaden :)

Nja, den bästa vet jag inte, men däremot troligtvis den mest prisvärda... ;)

Grattis!

Peter-C
2015-10-12, 18:19
Idag har jag beställt en Passat TDI - den bästa familjebilen på marknaden :)

Det är väl trevligt att ha en sådan leverans att se fram emot i höstmörkret. Den kommer du säkert bli väldigt nöjd med. Bra beslut :).

/Peter

2stroke
2015-10-12, 20:30
Idag har jag beställt en ny VW :) Ett bra beslut ! :)

jimZon
2015-10-14, 09:15
Det här klippet var intressant om hur Volkswagen beter sig när den körs i "cheat mode". https://youtu.be/zUPnAA_Y3XI

Peter-C
2015-10-15, 19:35
Wolfsburg, 2015-10-15

Federal Motor Transport Authority (KBA) decides on recall for affected EA 189 diesel vehicles
KBA = Kraftfahrtbundesamt
• Volkswagen welcomes KBA decision
• Vehicle owners will be notified
• Current generation of EA 288 diesel engines not affected

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/10/VW_KBA.html

Texten ovan är från 15/10, just nu det senaste uttalandet från VW AG.

Originaltexten VW mediaservice:

https://www.volkswagen-media-services.com/detailpage/-/detail/Rckruf-betroffener-EA189-Dieselfahrzeuge-durch-das-Kraftfahrtbundesamt-KBA-beschlossen/view/2803451/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=ctB2IVni

/Peter

Solid
2015-10-16, 08:32
Finns risk att även nya modeller är drabbade.

http://bigstory.ap.org/article/5c7a66fe0bd448f999b2c59379622488/2016-vw-diesels-have-new-software-affecting-emissions-tests

Marcus
2015-10-16, 10:13
Det där avser modeller och motorer i USA. Det finns ingen uppenbar koppling till modeller, motorer och avgaskrav inom EU.

mangewide
2015-10-16, 10:24
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151016/dieselgate-nu-gor-vi-testet-alla-vill-lasa


Det här blir ju spännande.. :)

jimZon
2015-10-16, 10:56
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151016/dieselgate-nu-gor-vi-testet-alla-vill-lasa


Det här blir ju spännande.. :)

Redan gjort som jag skrev i ett tidigare inlägg. Lite slöare och lite mer bränsleåtgång.

Det här klippet var intressant om hur Volkswagen beter sig när den körs i "cheat mode". https://youtu.be/zUPnAA_Y3XI

mangewide
2015-10-16, 11:22
Redan gjort som jag skrev i ett tidigare inlägg. Lite slöare och lite mer bränsleåtgång.

Det här klippet var intressant om hur Volkswagen beter sig när den körs i "cheat mode". https://youtu.be/zUPnAA_Y3XI

Nja mjukvaran är ju inte släppt än, så ingen vet väll hur bilarna kommer att uppföra sig med den .. ;)

vfr
2015-10-16, 11:24
Redan gjort som jag skrev i ett tidigare inlägg. Lite slöare och lite mer bränsleåtgång.


I vilket sammanhang har du gjort det? VW har väl inte påbörjat "uppdateringen" ännu. Eller har du personligen gått in och begärt en uppdatering av din bil efter att du hört/läst om det? Och som Magnus skriver, finns den ens ännu?

jimZon
2015-10-16, 11:25
Nja mjukvaran är ju inte släppt än, så ingen vet väll hur bilarna kommer att uppföra sig med den .. ;)

Men det är ju samma test som AMS ämnar att göra - lab vs. verklighet? Eller har jag tappat läsförmågan?

AXL72
2015-10-16, 11:30
Blir inte bilarna slöare och mer törstiga efter mjukvaruuppdateringen så blir historien ännu mer skrattretande. Hade det varit så enkelt att lösa problemet så hade de förhoppningsvis inte varit så osmarta att de hade valt en fusklösning före fungerande bilar.

jimZon
2015-10-16, 11:31
I vilket sammanhang har du gjort det? VW har väl inte påbörjat "uppdateringen" ännu. Eller har du personligen gått in och begärt en uppdatering av din bil efter att du hört/läst om det? Och som Magnus skriver, finns den ens ännu?

Jag svarade bara på artikeln som AMS tänker göra.

sturebyking
2015-10-21, 09:05
Då jag på grund av detta tappat "känslan" för min Passat BMT TDi kollade jag igår angående inbyte till ett annat bilmärke. Representanten för de bilmärket ville inte byta in min Passat överhuvudtaget!

mangewide
2015-10-21, 10:19
Men det är ju samma test som AMS ämnar att göra - lab vs. verklighet? Eller har jag tappat läsförmågan?

Tanken med tester är väll att jämföra bilen i verkligheten idag, med bilen med nya mjukvara i verkligheten då.

Så man ser vad som i verkligheten blir sämre jämfört med tidigare = Det alla bryr sig om..:)

Peter-C
2015-10-21, 12:58
Då jag på grund av detta tappat "känslan" för min Passat BMT TDi kollade jag igår angående inbyte till ett annat bilmärke. Representanten för de bilmärket ville inte byta in min Passat överhuvudtaget!

Din bil är lika bra idag som den var för 5 veckor sedan. Din känsla för bilen kan jag inte yttra mig om.
Eftersom detta är ett VW forum vill jag bara inflika att VAG handlarna byter in din bil :).

/Peter

sturebyking
2015-10-21, 15:12
Din bil är lika bra idag som den var för 5 veckor sedan. Din känsla för bilen kan jag inte yttra mig om.
Eftersom detta är ett VW forum vill jag bara inflika att VAG handlarna byter in din bil :).

/Peter
Min bil är INTE lika bra som tidigare då jag trodde att den uppfyllde typgodkännandet, det gör den bevisligen inte då den "återkallas" och alltså stämmer inte uppgifterna på Transportstyrelsens hemsida / registreringsbeviset ang C02 / N0x osv.
VW byter säkert in den till ett eventuellt lägre värde OM jag väljer att köpa en annan VW...

outrunner
2015-10-21, 20:26
Tänk om bilen blir bättre efter uppdateringen???
Ingen som tänkt åt det hållet? Alla bara utgår ifrån att den blir sämre.

Jag menar: Den kanske kommer dra lite mer efter uppdateringen. Men som bieffekt så kanske den kommer upp i arbetstemp snabbare. Det är ju en fördel. Inte minst ur utsläppssynpunkt. Den kanske blir starkare? Vem vet.

Babbe
2015-10-21, 21:01
Min bil är INTE lika bra som tidigare då jag trodde att den uppfyllde typgodkännandet, det gör den bevisligen inte då den "återkallas" och alltså stämmer inte uppgifterna på Transportstyrelsens hemsida / registreringsbeviset ang C02 / N0x osv.
VW byter säkert in den till ett eventuellt lägre värde OM jag väljer att köpa en annan VW...

Förra veckan bytade Vw i stockholm in min kompis CC för 30 mer än de vill ge i Lund för en månad sen, så handlarna bryr sig inte så mycket.

Marcus
2015-10-21, 21:50
Då jag på grund av detta tappat "känslan" för min Passat BMT TDi kollade jag igår angående inbyte till ett annat bilmärke. Representanten för de bilmärket ville inte byta in min Passat överhuvudtaget!

Låt dom fortsätta byta in uddabilar som Citroën och Nissan... När allt kommer omkring kommer både handlare och kunder vilja ha med bra bilar att göra. Tillfällig kaxighet eller osäkerhet är inget att hänga upp sig på. Kolla med din VW-hsndlare istället som vet att du har en bra bil. Jag tror inte att du blir besviken.

sturebyking
2015-10-22, 09:20
Förstår inte vad du menar med :"Tillfällig kaxighet..." men jag gjorde valet av bil delvis pga BMT ( Blue Motion Technologies -> miljöbil ->skatteförmån då den ska vara ett bättre val ), det har nu visat sig att BMT är en lögn, min BMT var varit ett extra dåligt miljöval. VW har brutit mot paragraf 38 i avgasreninglagen då man har manipulerat... för att minska N0x.

Ang inbyte / värdeminskning:
http://www.svd.se/vw-agare-riskerar-att-fa-samre-bilar/om/miljoskandalen-i-volkswagen#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1510]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

outrunner
2015-10-22, 17:52
Jag tror du valde bil efter *miljögrejen*...alltså låga utsläpp av koldioxid=låg förbrukning. Det var ju det som miljöklassningen baserades på. Kväveoxid var det ingen som tänkte/brydde sig om liksom.
Att BMT skulle vara ett extra dåligt miljöval..nänä. Det finns många dieselbilar därute som är *miljöbilar* på pappret men som i verkligheten släpper ut bra mycket mer än de borde. Skillnaden är bara att de ej fuskat i labbet.

sturebyking
2015-10-22, 18:55
Som det är nu har fordonskatten redan ökat mellan diesel och bensin drivna bilar pga N0x.
http://transportstyrelsen.se/fordonsskatt2015
Jag tror skillnaden kommer att fortsätta öka nu, särskillt med VW skandalen och de nya EU reglerna som jag tror ska införas 2017.
Högt tryck och värme skapar i en dieselmotor N0x av luftens kväve = hög verkningsgrad = låg förbrukning. Lös det med mjukvara hehe...

Micke_Z
2015-10-22, 19:42
VW´s ingenjörer har ju haft 7 år på sig att lösa detta problem som de uppenbarligen inte lyckades lösa när de introducerade berörda motorer. Hade det varit genomförbart utan att påverka bilens förbrukning/prestanda så hade man redan fått en uppdatering av mjukvaran för länge sedan vid en service utan att ens reflektera över vad som gjorts. Då hade skandalen antagligen aldrig blivit känd och allt skulle vara som vanligt.

Därför känner jag mig oerhört skeptisk till att de lyckas lösa detta utan att man får en sämre bil utifrån ovanstående. Känns som att i all information och intervjuer så vägrar man kategoriskt att svara på frågor rörande om bilen påverkas, enbart att de arbetar på att lösa problemet med kväveoxider.

Men väntar med spänning att de skall presentera lösningen och om man tvingas åka in och uppdatera.

Peter-C
2015-10-22, 20:45
Wolfsburg, 2015-10-22

Volkswagen confirms: EA288 engines designed for EU5 and EU6 are not affected


• Thorough appraisal of the Diesel emissions issue



http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/10/EA288_EU5.html

Peter-C
2015-10-22, 22:04
EA288

http://news.cision.com/se/volkswagen-personbilar/r/volkswagen-bekraftar--ea288-motorer-for-eu5-och-eu6-ar-inte-berorda,c9853458

/Peter

oskee
2015-10-22, 22:15
Vilken effekt är EA288 motorn i 170hk? Årsmodeller?

Blåbäret
2015-10-22, 22:53
Problemet med EA288 motorn har inte varit att den släpper ut för mycket NOx, för det klarar SCR reningen med AdBlue av att rena bort. Problemet har istället varit att motorn har haft ett speciellt kallstart program för att få SCR katalysatorn driftsvarm så fort som möjligt, och det har varit juridiskt tveksamt om man får ha ett sådant program när man gör avgas testerena.

Nu har man alltså kommit fram till att EU:s lagar inte förbjuder att avgasreningen har ett kallstartsprogram. Då återstår det bara att reda ut vad USA:s lagstiftning säger om den saken.

Marcus
2015-10-23, 09:48
Vilken effekt är EA288 motorn i 170hk? Årsmodeller?

Vad menar du? EA288 finns ej i 170 hk utförande. Generellt återfinns denna motorfamilj mestadels i MQB-baserade modeller.

- - - Uppdaterad - - -


Problemet med EA288 motorn har inte varit att den släpper ut för mycket NOx, för det klarar SCR reningen med AdBlue av att rena bort. Problemet har istället varit att motorn har haft ett speciellt kallstart program för att få SCR katalysatorn driftsvarm så fort som möjligt, och det har varit juridiskt tveksamt om man får ha ett sådant program när man gör avgas testerena.

Nu har man alltså kommit fram till att EU:s lagar inte förbjuder att avgasreningen har ett kallstartsprogram. Då återstår det bara att reda ut vad USA:s lagstiftning säger om den saken.

I vilken USA-modell finns EA288 med SCR/Ad Blue?

Blåbäret
2015-10-23, 11:00
I vilken USA-modell finns EA288 med SCR/Ad Blue?

"Volkswagen of America announced that the new 2.0-liter EA288 diesel engine will power the 2015 Golf, Beetle, Beetle Convertible, Passat, and Jetta, all of which are set to arrive in dealer showrooms in the second half of 2014."
http://www.greencarcongress.com/2014/03/20140318-ea288.html

http://www.greencarcongress.com/2014/03/20140322-ea288.html
http://www.greencarcongress.com/2015/09/20150921-vw2l.html

Amazonas
2015-10-23, 11:30
Som om det inte var nog med strul. Nu ska det kriminella paket nyttja det också.
http://teknikensvarld.se/varning-for-sms-bedrageri-i-volkswagens-och-din-bils-namn-201396/

Marcus
2015-10-23, 11:30
Ja men det står ju inte att man använder SCR på de MQB-baserade modellerna, Golf, Beetle, inte heller på icke MQB-baserade Jetta. Möjligen att man gör på det på Passat. I Europa använder man inte SCR tillsammans med EA288 på modeller i C-segmentet, som Golf m.fl. Däremot gör man det på större modeller i D-segmentet, som Passat.

Lasse62
2015-10-25, 10:59
Förstår inte vad du menar med :"Tillfällig kaxighet..." men jag gjorde valet av bil delvis pga BMT ( Blue Motion Technologies -> miljöbil ->skatteförmån då den ska vara ett bättre val ), det har nu visat sig att BMT är en lögn, min BMT var varit ett extra dåligt miljöval. VW har brutit mot paragraf 38 i avgasreninglagen då man har manipulerat... för att minska N0x.



Fanns tvåliters dieseln verkligen som BMT. d,vs miljöbil?

Blåbäret
2015-10-25, 13:53
Fanns tvåliters dieseln verkligen som BMT. d,vs miljöbil?

Blue Motion Technologies och Blue Motion är två olika saker.

BMT innebär att bilen har lite miljöbilsteknik i sig men heter bilen bara Blue Motion så är den en äkta hard core miljöbil om jag förstått biltidningarna rätt.

Marcus
2015-10-25, 15:05
Fanns tvåliters dieseln verkligen som BMT. d,vs miljöbil?

2,0 TDI fanns med BMT i flera utföranden men det var bara vissa som blev klassade som miljöbilar enligt den gamla svenska definitionen om maximalt 120 g CO2 per kilometer. Den vanligaste versionen är 2,0 TDI 140 i Passat, men det finns som sagt fler modeller och motorspecifikationer.

Lasse62
2015-10-25, 15:25
2,0 TDI fanns med BMT i flera utföranden men det var bara vissa som blev klassade som miljöbilar enligt den gamla svenska definitionen om maximalt 120 g CO2 per kilometer. Den vanligaste versionen är 2,0 TDI 140 i Passat, men det finns som sagt fler modeller och motorspecifikationer.

OK!

Jag antar att det var en snikutrustad bil med smala däck och 6 växlad manuell låda?

Min har 149 g CO2 nämligen.

sturebyking
2015-10-25, 18:34
17" 235 har min 2011 BMT. Även Premium paketet med tex läderklädsel, xenon, dim/kurljus, LED bakljus, parkeringsensorer fram/bak, större stereo. 2,0 TDI 140, CO 119g/km. 6vxl manuell. Transportstyrelsen säger att den har:

Kväveoxider, NOX: 94,1 MG/KM
Partiklar: 0,3 MG/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 125,3 MG/KM

men det är LÖGN eftersom annars hade man inte återkallat!

Fanns även en Passat BlueMotion TDI 105 hk med 109g/km som var mer miljöoptimerad, tex sänkt och 16" specialfälgar. Den var lite mer "snik"

outrunner
2015-10-25, 18:52
Trodde du på CO 119 g/km då?

Marcus
2015-10-25, 19:45
Även TDI 170 och TDI 177 finns som BMT. Tror att en manuell sedan alternativt CC TDI 170 BMT klarade 120 g CO2/km. Även sista årsmodellerna av Golf 6 TDI 140 BMT gick som miljöbil.

sturebyking
2015-10-25, 22:15
Trodde du på CO 119 g/km då?

Javisst!:D Enligt EUs körcykel blir det 119 g/km CO2. Motsvarar en dieselförbrukning på 4,6L / 100km vid "perfekta förhållanden" (högt däcktryck - redan varm motor - ingen AC - osv osv som alla tillverkare optimerar emot) Själv har jag ibland kört på ca 3,8L / 100km. gram CO/km är en jämförande siffra men man få enligt lagen fortfarande inte manipulera ett system för att minska N0x
Undrar hur det blir med förbrukningen och hållbarheten på partikelfiltret efter "uppdateringen"

outrunner
2015-10-25, 22:51
Ska inte tala om vad jag kan köra min 1,4 TSI på för då vill ingen ha diesel längre... :-)

sturebyking
2015-10-26, 11:15
Ska inte tala om vad jag kan köra min 1,4 TSI på för då vill ingen ha diesel längre... :-)

Hade själv en 1,4 TSI -07 (den med kompressor) i några år och visst gick den att köra snålt. Sålde den delvis pga kamkedjeproblemet då jag inte vågade ha kvar bilen längre. Den hade då gått ca 7500mil utan problem men då bytte olja själv en extra gång mellan ordinarie service.
Nyare TSI ska gå att köra ännu snålare och inte ha några problem med kam drivningen. outrunner: visst hade du tidigare en Jetta -07?

Peter-C
2015-10-26, 12:11
Ska inte tala om vad jag kan köra min 1,4 TSI på för då vill ingen ha diesel längre... :-)

Vi har en Golf 7 1.4 TSI DSG SC -14 122 hk. Den har överraskat oss med sin oerhört sparsamma förbrukning. Bilen används till blandad körning. Snål såväl på landsväg som vid stadskörning. Jag vill inte uppge några siffror eftersom jag inte löpande dokumenterat förbrukningen, endast vid något lösryckt tillfälle. Datorsiffror duger inte i detta sammanhang kanske utan mätning vid pump är väl lite mer seriöst. Om man kör mjukt kan den mäta sig med "snåldiesel".

Bilen ifråga är inget fartåk, då får man räkna med typ 60-70% ökning av förbrukningen, ungefär som min R....

Ursäkta OT.

/Peter

outrunner
2015-10-26, 17:18
Visst hade jag en Jetta Tsi-07 innan golfen.
Golfen jag har nu drar ca 10% mindre än jettan.

För att återgå till dieselgrejen.
En del av ägarna kommer förmodligen få sina motorer/avgasreningssystem ombyggda.
Då får man helt nya grejer till noll kostnad.
Kanske är ganska bra med tanke på partikelfilterbyte o dyligt som annars kan kosta mycket...
Eller är jag helt ute o seglar nu?? :-)

sturebyking
2015-10-26, 19:37
Jag fattar inte riktigt hur man kan vända denna lögn till något possitivt, men att segla brukar ju vara en miljövänligt transportmetod:rolleyes:själv är jag fortfarande inte så sugen på att vara bland de första med att "få en gratis uppdatering".
Har lagt en prenumeration på Auto Motor Sport tidningen verkar göra ett längre reportage på före efter osv.
Min Tsi -07 var också en Jetta men Passaten är minst 20% snålare fast den är tyngre, starkare och med mer vrid.

outrunner
2015-10-26, 20:49
Visst ljög dom.
Visst ska de stå för konsekvenserna.

Men jag vill gärna se de positiva sidorna som trots allt kan visa sig.
Jag menar, bilar från -08 o framåt kanske får en ombyggnad/uppgradering som gör att de går problemfritt flera år till.(avgasreningen)
Det borde väl höja (bruks)värdet på de fordonen.
Det är ju ändå bilar som i många fall har rullat långt över 15000 mil.

sturebyking
2015-10-27, 09:16
Jag tror man tex valt ett så litet/billigt partikelfilter som möjligt. Om nu den här "uppdateringen" skulle göra att bilen drar lite mer bränsle->kanske mer partiklar så kanske man får problem med parikelfiltret tidigare än om man inte uppdaterar. Återigen: för att minska N0x ökar man CO eller minskar effekt om man inte bygger om helt med tex AdBlue (urea). Jag misstänker att man blir tvungen att ha urea i USA, EU tveksamt, kanke beroende på tex effektuttag. Men än så länge vet vi ju inget.

När en EU bil är ny har den ju 5år/80000km avgasreningsgaranti (tillverkaransvar) eftersom den är "typgodkänd" i EU. Nu vad den ju inte typgodkänd (eller hur?) Jag anser att detta tillverkaransvar efter uppdatering ska förnyas, oavsett hur långt bilen gått, dyrt för VW men annars inga problem?

jimZon
2015-10-27, 09:22
Jag gjorde slag i saken och beställde en Volvo V70 igår. Det vart en D4 med VEA-motorn och 8-stegsautomaten, Polestar med 220hk. Fick med all utrustning som går att få och fick ner den till 395.000kr med vinterkampanjen. Jag gör nog ett nytt försök om några år när VW byggt upp mitt förtroende igen. Just nu är det noll tyvärr.

Jag kommer fortsätta vara medlem i klubben - det här stället har hjälpt mig mycket genom tiderna.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-10-27, 09:25
Spekulationer hela vägen och här kommer ytterligare en :)

Det kan finnas en för kunden bra lösning som innebär merkostnader för Volkswagen i form av installation av annan hårdvara och/eller mjukvara och/eller ett utökat serviceåtagande. Det skulle konkret kunna vara så att VW tar på sig ett större ansvar för DPF och därmed klarar både effekt- och bränsleförbrukningsspecfikationer.

Lasse62
2015-10-27, 09:31
Jag tror man tex valt ett så litet/billigt partikelfilter som möjligt. Om nu den här "uppdateringen" skulle göra att bilen drar lite mer bränsle->kanske mer partiklar så kanske man får problem med parikelfiltret tidigare än om man inte uppdaterar. Återigen: för att minska N0x ökar man CO eller minskar effekt om man inte bygger om helt med tex AdBlue (urea). Jag misstänker att man blir tvungen att ha urea i USA, EU tveksamt, kanke beroende på tex effektuttag. Men än så länge vet vi ju inget.

När en EU bil är ny har den ju 5år/80000km avgasreningsgaranti (tillverkaransvar) eftersom den är "typgodkänd" i EU. Nu vad den ju inte typgodkänd (eller hur?) Jag anser att detta tillverkaransvar efter uppdatering ska förnyas, oavsett hur långt bilen gått, dyrt för VW men annars inga problem?

EU 5 bör man utan problem klara utan adBlue däremot knappast delstatskraven i USA.
Uppdateringen är ju frivillig och alla vi som har tredjepartsprogramvara är knappast så intresserade av denna uppdatering.

sturebyking
2015-10-27, 14:02
EU 5 bör man utan problem klara utan adBlue däremot knappast delstatskraven i USA.
Uppdateringen är ju frivillig och alla vi som har tredjepartsprogramvara är knappast så intresserade av denna uppdatering.

Vem säger att det är frivilligt? Svenska Transportstyrelsen?? "Bör klar EU5 utan urea" ja men de gjorde de INTE, varför har man då fått ett brev om återkallelse? Produkten uppfyller ju INTE (läs paragraf 38 under Ansvar i avgasreningslagen) typgodkännandet inom EU det är därför Tyska "myndigheter" kräver en "uppdatering". Tredjepart programvara skiter väl fullständigt i N0X?

Kollade nyss med VW ang inbytespris och fick ett enligt mej skambud!->förbannad!!

Lasse62
2015-10-27, 14:31
Min erfarenhet från dieslar säger mig att man utan bekymmer klarar EU 5 kraven utan att införa adBlue på dessa bilar, det räcker med en liten uppdatering av programvaran som utförs i samband med återkallelsen, givetvis är det frivilligt i den mån att kronofogden eller polisen inte kommer och tar bilen i beslag om man inte uppdaterat den, ingen förutom en verkstad med VAS/VCDS kan avgöra vilken programvaruversion man har installerad, inte en bilprovningsstation.

Marcus
2015-10-27, 14:49
Kollade nyss med VW ang inbytespris och fick ett enligt mej skambud!->förbannad!!

Har en helt annan erfarenhet. Har beställt ny Passat TDI och byter in min Passat TDI 2010 hos min VW-handlare och får allt annat än skambud, mycket nöjd.

- - - Uppdaterad - - -


Min erfarenhet från dieslar säger mig att man utan bekymmer klarar EU 5 kraven utan att införa adBlue på dessa bilar, det räcker med en liten uppdatering av programvaran som utförs i samband med återkallelsen, givetvis är det frivilligt i den mån att kronofogden eller polisen inte kommer och tar bilen i beslag om man inte uppdaterat den, ingen förutom en verkstad med VAS/VCDS kan avgöra vilken programvaruversion man har installerad, inte en bilprovningsstation.

Man klarar både EURO 5 och EURO 6 utan SCR/Ad Blue, beroende på bilmodell och effekt. I Golf generation 7 kör man EURO 6 utan SCR/Ad Blue. Amerikanska emissionskrav har jag inte aning om och de saknar helt betydelse i min världsbild eftersom jag är EU-medborgare och köper bilar specificerade för EU.

lasholm
2015-10-27, 15:56
Jag gjorde slag i saken och beställde en Volvo V70 igår. Det vart en D4 med VEA-motorn och 8-stegsautomaten, Polestar med 220hk. Fick med all utrustning som går att få och fick ner den till 395.000kr med vinterkampanjen. Jag gör nog ett nytt försök om några år när VW byggt upp mitt förtroende igen. Just nu är det noll tyvärr.

Jag kommer fortsätta vara medlem i klubben - det här stället har hjälpt mig mycket genom tiderna.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bra bilar men det är bara 200hk man får med Polestar:)

jimZon
2015-10-27, 16:09
Bra bilar men det är bara 200hk man får med Polestar:)

Det stämmer om det inte är R5-motorn, då är det 220hk


Sent from my iPhone using Tapatalk

outrunner
2015-10-27, 21:30
Annons om ett år: Volvo V70 säljes. Polestar. Säljes till högstbjudande eller jämt byte mot en Polo. ;-) (skrivet med glimt i ögat)

Marcus
2015-10-27, 23:11
Det stämmer om det inte är R5-motorn, då är det 220hk
Sent from my iPhone using Tapatalk

OT: R5 = rak 5-cylindrig? Den är inte VEA och kombineras inte med 8-växlad automat.

jimZon
2015-10-28, 07:20
OT: R5 = rak 5-cylindrig? Den är inte VEA och kombineras inte med 8-växlad automat.

Precis, därför rättade jag mig med med detta. Det är VEA som gäller för mig. (OT som sagt) :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

a128
2015-10-28, 08:31
Har verkligen VW fuskat med sina dieslar ?

är det inte reglerna som är felaktiga ?

golfhenke
2015-10-28, 11:51
Har verkligen VW fuskat med sina dieslar ?

är det inte reglerna som är felaktiga ?

Vad är det som är felaktigt med reglerna?

Micke_Z
2015-10-28, 14:00
Läste om volksvagens resultat på deras sida och de har avsatt 6,7 miljarder euro som en engångskostnad som skall täcka kostnaden för att åtgärda påverkade bilar. Om det då handlar om att åtgärda 10,5 miljoner bilar så har de avsatt i genomsnitt 5998 kronor per bil. Kan ju knappast bli tal om några större hårdvaru uppdateringar för dessa pengar om några alls.

jimZon
2015-10-28, 14:18
Läste om volksvagens resultat på deras sida och de har avsatt 6,7 miljarder euro som en engångskostnad som skall täcka kostnaden för att åtgärda påverkade bilar. Om det då handlar om att åtgärda 10,5 miljoner bilar så har de avsatt i genomsnitt 5998 kronor per bil. Kan ju knappast bli tal om några större hårdvaru uppdateringar för dessa pengar om några alls.

Fast alla analytiker är ju rörande överens att de pengar som VAG avsatt inte på långa vägar kommer att täcka detta. VW vet ju inte ännu hur dom ska göra? Bara i USA stämningarnas moder så riskerar de ju över 30,000 USD per såld bil i böter. Läste på Reuters att det ryktas om att VW kommer erbjuda kraftiga rabatter på en ny bil för de som inte accepterar reparationen av motorn. Kanske någon här inne kan bekräfta detta?

Men allt detta är ju så vansinnigt fånigt. VAG blir ju uthängt som några massmördare i media. Tyvärr så hakar ju alla på. Advokater och analysfirmor tjänar miljardbelopp, folk får sparken och i slutändan så får "vi" stå med den största kostnaden med en bil som egentligen inte är ett dugg sämre än för tre månader sedan. Ledningen på VAG skulle däremot få fleråriga fängelsestraff som godkänt detta.

Men folk reagerar ju så olika - där ibland mig själv som valde en Volvo nu när jag beställde en ny bil. Men jag kommer nog tillbaka om 3-4 år med en ny VAG-bil.

wibmag
2015-10-29, 00:51
Jag stödköpte/beställde en ny Golf igår, det gäller att visa solidaritet i svåra tider ;)

Peter-C
2015-10-29, 07:32
Jag stödköpte/beställde en ny Golf igår, det gäller att visa solidaritet i svåra tider ;)

Trevligt att höra Magnus :). Vad blev det för modell?

/Peter

wibmag
2015-10-29, 19:17
Det blev en basmodell denna gång, 1,2 TSI BMT 110hk. 6 vxl. manuell. Tornadoröd. Enda extra är dragpaket...
Vår gamla Volvo S60 som jag använder som pendlarbil fick sin dödsdom, så en ersättare måste fram, då vart det läge med Golf igen😍.
Jag tror vi kommer att bli nöjda med den, inga hisnande prestanda dock, hoppas och tror ändå att den kommer att vara en trevlig bil.

Någon som har erfarenhet av denna motor? Är den ny?

En annan stor fördel med att välja VW igen är att jag kan hänga mer på detta mycket trevliga forum utan att känna mig som en fluktare😁😁

PS
Felet på Volvon är (bl.a.) kopplingen, dubbelmassesvänghjul...känns det igen? Inte bara VAG bilar som drabbas, på vår bil skulle det kosta ca 15000
att få fixat...

Sorry om jag är OT, men det kan väl inte skada med lite ljus i en annars ganska dyster tråd

//Magnus

vfr
2015-10-29, 19:39
Det är bra, Magnus! ;)

sturebyking
2015-10-29, 21:59
Grattis till Golfen:) Efter en hel del snackande fick jag till slut en (tycker jag ) vettig deal för att bli av med mitt "miljösvin" 2011 Passat 140Tdi EU5 och valde en ny Passat 150TDI DSG6 EU6:cool: Har varit i kontakt med några representanter för VW och till slut blev jag nöjd, tror faktiskt affären blir bra för dem också. Ska byta nästa vecka om allt går som tänkt.

Peter-C
2015-10-29, 22:42
.......................Sorry om jag är OT, men det kan väl inte skada med lite ljus i en annars ganska dyster tråd

//Magnus

Ja det behövs lite ljus minsann! 1,2:an har ju ökat 5 hk i effekt. Har inte kört någon men den lär bli oerhört ekonomisk, jmfr-bar med snåldiesel tror jag.

/Peter