handdator

Visa fullständig version : Problem med värme Passat 1-8t 00



Rimax
2015-09-23, 05:59
Hej,

Tyvärr handlar mitt första post på detta forum, som ny medlem, om problem på min nya passat.
Har en passat variant 1.8t från 2000 och tyvärr så får jag ingen värme i kupen.

Det jag har gjort och/eller kollat är följande:
1. Kylarvatten (toppat som det skall).
2. Att klapparna i kupen fungerar när man går från kallt till varmt osv.
3. Att båda "slangarna" till "brandväggen" är varma (snarare jämnlika) vilket de är.
4. Läcker inte något kylarvatten.

Även:
5. Har testat "pumpa" på den "stora" slangen för att pumpa runt vattnet, för att se ifall det kan vara så att det är skit i systemet som klumpat igen. Det som händer är att om jag stänger av alla fläktar i kupen och pumpar på ett litet tag så bygger det lite värme - som sedan kommer in i kupen när jag sätter på fläktarna igen.

6. Har inte sett att vattnet rör sig i kylvattentanken. En bekant nämnde att vattnet skall liksom "puttra" lite. Vilket det inte riktigt gör.

7. Felsöka i klimatronicen - inga felkoder. Samt så har jag haft en vän som kollar felkoder i dator (inte VAG COM) - inga felkoder där heller.

8. Har försökt "lufta" systemet, men verkar inte som att det gått så bra. Kanske kan någon ge en utförlig beskrivning på hur jag skall göra?

Kan det bero på:
- Termostaten? (Motorvärme går upp som den skall verkar det som i.a.f inom rimlig tid)
- Vattenpump?
- Skit i systemet? (Har en burk med "kylarrensning" - bör jag testa?)
- Att det inte finns någon gud eller att denne inte gillar mig?!?

Vintern börjar närma sig och som student har man inte mycket deg att leka med så att säga. Men något som är värre än "nollor" på swedbank är att frysa medan man kollar nollorna... Så jag behöver ha ett hum om vad det kan vara - eller vad jag kan göra för att inte bli blåst på verkstaden.

Mvh R.

2stroke
2015-09-23, 07:28
Utan att närmare gå in på alla ingående detaljer i Passat'ens kylsystem....

* Klassiker på dessa motorer är att impellern i vattenpumpen lossnar ifrån axeln
vilket leder till dålig / obefintlig cirkulation i systemet.

* Flödet genom värmepaketet är alltid konstant.
Det som ska ske är att spjäll reglerar luftmängden som skall passera igenom värmepaketet
vilket i sin tur är det du känner av i kupén i form av värme.


Har du provat att köra Climatronic'ens eget felprogram där den även motionerar spjällens funktion ?

viGGe
2015-09-23, 10:52
Har du provat att köra Climatronic'ens eget felprogram där den även motionerar spjällens funktion ?

Det där lät intressant, hur går man tillväga? :)

2stroke
2015-09-23, 14:08
Det där lät intressant, hur går man tillväga? :) Passat ( 1997 - 2005A )
http://www.saunalahti.fi/~jues/Climatronic_Self_Diagnostics.pdf

:)

Rimax
2015-09-23, 21:15
Utan att närmare gå in på alla ingående detaljer i Passat'ens kylsystem....

* Klassiker på dessa motorer är att impellern i vattenpumpen lossnar ifrån axeln
vilket leder till dålig / obefintlig cirkulation i systemet.

* Flödet genom värmepaketet är alltid konstant.
Det som ska ske är att spjäll reglerar luftmängden som skall passera igenom värmepaketet
vilket i sin tur är det du känner av i kupén i form av värme.


Har du provat att köra Climatronic'ens eget felprogram där den även motionerar spjällens funktion ?


Nej, ska prova det på Lördag.

Men jag tänkte på vattenpumpen och impellerna. Hur löser man en sådan situation? Snälla säg att det finns ett lättare sätt än att byta vattenpump :/

Rimax
2015-09-24, 00:30
Nu har jag testat att köra climatronic'ens egna felprogram (Sätta på tändningen medan man håller in cirkulations och ECON knappen)- inga utslag vad jag såg i alla fall (Fick bara upp 444 00).. Finns det något felkod jag skall vara ute efter?
Märke nu även att om jag ligger och kör med fläktarna AV ett tag - så bygger den upp värme som sedan flödar in i kupen när jag slår på fläktarna. Kan det vara termostaten som är dålig?

2stroke
2015-09-24, 00:33
Nu har jag testat att köra climatronic'ens egna felprogram (Sätta på tändningen medan man håller in cirkulations och ECON knappen)- inga utslag vad jag såg i alla fall (Fick bara upp 444 00).. Finns det något felkod jag skall vara ute efter?
Du har bara gjort hälften av vad som står i PDF beskrivningen ovan.
Den andra hälften förklarar hur du gör för att typ test köra alla spjäll osv.

Rimax
2015-09-24, 09:34
Testade även att köra actuator test och on board diagnostics. Verkade inte visa något alls heller.

2stroke
2015-09-24, 15:12
Vattenpumpen och impellern....
Hur löser man en sådan situation ?
Snälla säg att det finns ett lättare sätt än att byta vattenpump :/ Tyvärr inte.
Det är nog bra för ditt eget samvete att ha bytt vattenpump och termostat innan vintern. :)
Givetvis bytes även kamremmen då du ändå har nere allt samt spolar ur kylsystemet
inklusive värmepaketet och fyller på med NY Glykol.

Testade även att köra actuator test och on board diagnostics.
Verkade inte visa något alls heller. BRA,
Då har du nog inga fel på spjällen som blandar kall och varm luft.

Rimax
2015-09-25, 11:42
Tyvärr inte.
Det är nog bra för ditt eget samvete att ha bytt vattenpump och termostat innan vintern. :)
Givetvis bytes även kamremmen då du ändå har nere allt samt spolar ur kylsystemet
inklusive värmepaketet och fyller på med NY Glykol.
BRA,
Då har du nog inga fel på spjällen som blandar kall och varm luft.


Absolut, men plånboken tar nog ett stort kok stryk av det. Som student har man inte mycket att leka med. Men jag funderar på om det finns någon chans att det skulle kunna vara termostaten som möjligtvis inte stänger sig. Tänker att bilen genererar varmluft om jag inte låter fläktarna stå på och kör ett tag. Luften kommer sedan ut och är varm o skön. Vad kan detta tyda på?

Henrik.M
2015-09-25, 12:00
Tyvärr inte.
Det är nog bra för ditt eget samvete att ha bytt vattenpump och termostat innan vintern.
Givetvis bytes även kamremmen då du ändå har nere allt samt spolar ur kylsystemet
inklusive värmepaketet och fyller på med NY Glykol.

Den vattenpumpen du pratar om kom på AWT motorerna 2001.
En Passat 1.8T av årsmodell 2000 (gamla fronten innan facelift) har extern vattenpump.
Således behöver ej kamremmen lossas.

Rimax
2015-09-25, 18:40
Den vattenpumpen du pratar om kom på AWT motorerna 2001.
En Passat 1.8T av årsmodell 2000 (gamla fronten innan facelift) har extern vattenpump.
Således behöver ej kamremmen lossas.

Sant, det har jag också koll på. Men som jag nämnde tidigare (att bilen "laddar" tryck) finns det något som kan vara boven i det?

2stroke
2015-09-25, 23:48
Den vattenpumpen du pratar om kom på AWT motorerna 2001.
En Passat 1.8T av årsmodell 2000 (gamla fronten innan facelift) har extern vattenpump.
Således behöver ej kamremmen lossas. jo jo, det där vet jag.
jag menade mera att tar man sig lika tiden och besväret att gräva i fronten på motorn så är det lika bra att fixa "allt"

Rimax
2015-10-09, 20:16
Jag känner inte som att vi kommit fram till ett svar riktigt. Vad finns det för argument eller tecken på att vattenpumpen är körd? Bör inte vattenpumpens "brister" påverka motorvärmen? Samt, en vidöppen termostat skulle inte påverka mig efter att bilen är varm. Vad finns det som jag kan kolla för att utesluta div. Problem? Har även märkt att slangarna inte är riktigt lika varma.... Kan det vara en fettklump?

Jenli89
2019-07-07, 17:50
4 år senare. Bumpar denna tråd. Har precis samma problem och gjort samma åtgärder. Vattenpump och kamrem är nytt. Värmen funkade fram till nu i sommar från april. Lösning?

Jenli89
2019-07-11, 11:09
Jag löste det! Tog bort slangarna från värmepaketet och spolade rent med trädgårdsslangen. Bytte sedan plats på slangarna. Nu blåser det både varmt och sval samt drifttempen håller sig på stadiga 90 grader. Så skönt att slippa behöva lägga pengar på detta ��