handdator

Visa fullständig version : Golf VII GTI 2016 knackar vid gaspådrag



Benjan
2015-09-20, 20:35
Hej
Har ett problem med min GTI som bara gått 250 mil kanske någon läsare kan ha råkat ut för samma sak, jag ska försöka beskriva förloppet . Jag startar bilen kall och kör iväg på fartbegränsad väg 50km/tim allt verkar normalt tills jag kört ca en kilometer då kommer en korsning jag växlar ner till 3:an när jag svängt och gasar på lite så börjar det knacka lägger man i 4:an och 5:an och gasar lätt så knackar det ganska mycket låter som ett par lyftare får väldigt stora spel och så håller det på en stund men bara när jag gasar på (tex fartökning 50 till 60) tills oljetempen kommer upp i ca:70 grader då blir det tyst och låter normalt.

Knackningarna hörs bäst mellan ca:1500-2500 varv.

Har varit hos säljaren där två killar på verkstan var med och lyssnade efter att bilen stått där en hel dag och kallnat men dom såg ut som fågel holkar och skulle ringa TPI sa dom och så fick jag en tid i Oktober. Den ena killen sa något om att det var reglerbara kamaxlar och att någon reglermotor kunde vara orsaken till knacket.

Jag har testat med Shell V-P 98 och ingen skillnad så jag tror inte att det är spikning pga. lågt oktantal.

Har nyligen blivit medlem och detta är mitt första Forum inlägg.

MVH//Bengt-Olov Jansson

Premis
2015-09-20, 20:51
250 mil ... Lämna in den omedelbums eller be om en ny. Du har garanti.

Mex165
2015-09-20, 21:03
Tror inte du skall köra runt med den sådär utan att veta vad som felar.
Lämna tillbaka den och kör hem med "lånebilen"...

Benjan
2015-10-13, 17:02
Hej
Hämtade ut bilen i dag från verkstan, mekanikern skrev i sin rapport bla.

"hittar ej någon passande TPI" "skickar en diss. dom har ej hört något om detta heller. det lutar åt att det är konstruktions betingat, att ljudet kommer från diffen/vinkelväxel eller dylikt vid viss temp. att kuggspelet ändrar sig med temp. och att det låter lite tills det har utjämnat sig, man kan ej utesluta att det inte är fel innan jag jämfört med en likadan GTI. Och vi har ingen här att jämföra med, så kan i dagsläget inte göra mer innan vi har en likvärdig bil"

Finns det någon läsare/medlem som har en Golf 7 GTI 2016 manuell som kan testa, knackningarna kommer vid lättbelastning vid ca 1500-200 rpm efter man kört 1-1,5 km och hörs tydligt tills motoroljetemp blir ca. 60-70 grader, går även att höra svagt vid ca 2000 rpm med oljetemp 100 grader.

Kan man komma i kontakt med någon support hos VW i Södertälje som privat person ?

MVH//Bengt-Olov Jansson

Premis
2015-10-13, 20:04
Men herregud, varför godtar du ett sådant svar? Ska du köra omkring i en bil som det är fel på som du betalat hundratusentalskronor för? Tror du får stå på dig och berätta för dom vad som gäller.

Mikegti
2015-10-13, 21:03
Efter som du även hör detta vid normal olje temp fast svagt skulle jag låta bilen stå hos vw tills dom löst problemet.
Kanske är det en krånglade rem eller kedje spännare vad du nu har i nya gti,n. Eller något allvarligt fabriks fel i motorn.
Ta ut en låne bil som grabbarna säger så får vw lösa detta ställ krav på ett proffsigt agerande annars är det till att använda sig av allmäna reklamations nämden och skapa ett ärende. Men som sagt du har garanti driv detta hårt och låt dom inte köra med dig.
Du har rätten på din sida missljud på en bil för 350000 + är inte ok.
Med vänlig hälsning, Mike

Mikegti
2015-10-19, 20:06
Hur går det för dig?
Mike

Benjan
2015-10-20, 18:02
Hej
Ja det håller på att utveckla sig till en riktig såpa.
Nu skall jag få lämna in bilen på nytt (3:e gången) nästa vecka för att dom skall lyssna på min samt en annan lika dan.
Ringt och kollat med VW kundtjänst om Tyska VW har svarat på dissen, inget svar ännu.
Jag har aviserat att jag skall vara med och lyssna på den bil dom lånat in, vi för se hur det går.

Skulle hjälpt mig mycket tror jag om någon läsare som har en 2016 Golf 7 GTI man vxl. lyssnat på sin bil efter knack och svarat här.

Fortsättning följer.

//Benjan

Mikegti
2015-10-27, 19:27
Hur går det nu är man nyfiken vad dom kommit fram till!?

Benjan
2015-10-28, 21:12
Jag lämnade bilen i tisdags då lyssnade dom igen på min och en annan bil så på eftermiddagen ringde kundmottagaren och talade om att den andra bilen hade inga knackningar. I dag skulle man spela in ljudet på min bil och i morgon ska man skruva bort olje tråget och titta in vem/vad det är som knackar meddelade kundmottagaren på em. så inte har man kommit fram till något ännu av värde i denna parodi.
Vi får se om jag får tag i verkstadschefen i morgon.

//Benjan

Mikegti
2015-11-04, 08:26
Uppdatera oss om hur det går!!!!

Benjan
2015-11-04, 21:13
Hej
Jo nu har man kollat innanför oljetråget samt skruvat loss överfallen på vevstakarna kollat tolerans och skurna lager, de har även skickat en ljudfil till VW och väntar på svar.
Man kan ju undra vad återförsäljarna har för avtal med VW de är totalt styrda av VW känns det som jag har haft samtalat med platschef, verkstadschef och försäljningschef som förmodligen gör sitt bästa för mig.
Min förhoppning nu är att VW Tyskland återkallar bilen och jag får en ny vill helst inte ha tillbaka mitt "renoveringsobjekt".
Jag har även fått offert på ny bil, får då betala en hel del pengar i mellan. Fick lånebil en UP men den fick dom tillbaka efter några dagar.
Tack Mikael för att du frågar, vi får hoppas detta får en lösning snart, hör av mig när det finns något att berätta.
//Benjan

Premis
2015-11-05, 06:32
Hej
Jo nu har man kollat innanför oljetråget samt skruvat loss överfallen på vevstakarna kollat tolerans och skurna lager, de har även skickat en ljudfil till VW och väntar på svar.
Man kan ju undra vad återförsäljarna har för avtal med VW de är totalt styrda av VW känns det som jag har haft samtalat med platschef, verkstadschef och försäljningschef som förmodligen gör sitt bästa för mig.
Min förhoppning nu är att VW Tyskland återkallar bilen och jag får en ny vill helst inte ha tillbaka mitt "renoveringsobjekt".
Jag har även fått offert på ny bil, får då betala en hel del pengar i mellan. Fick lånebil en UP men den fick dom tillbaka efter några dagar.
Tack Mikael för att du frågar, vi får hoppas detta får en lösning snart, hör av mig när det finns något att berätta.
//Benjan

Varför ska du hålla på och betala något i mellan? Det låter helt galet, trodde du bara hade kört 200 mil med den ju vilket är 0 och inget. Du får sätta ned foten helt enkelt.

Peter56
2015-11-05, 07:49
För mig som har jobbat i bilbranschen verkar det här som ett solklart fall av hävande av köp eller byte till en ny och felfri bil. MEN, prisavdrag för den felaktiga bilen kan göras av återförsäljaren för den tid som har gått sedan bilen köptes. Där tas både hänsyn till hur länge man har ägt bilen och hur långt den har körts. Exakt hur man räknar ut den värdeminskningen minns jag dock inte. Men det borde inte bli någon större summa i mellan med tanke på den låga körsträckan.

Vid beräkning av mellanskillnad ska man också ta hänsyn till de besvär och eventuella kostnader som kunden kan ha haft p.g.a. sin strulande bil.

Mikegti
2015-11-13, 15:57
Uppdatering tack
Mike

Benjan
2015-11-15, 20:38
Hej
Det jag kan säga för dagen är att det inte hänt något av värde. Återförsäljaren verkar ju vara styrd av VW Södertälje, ÅF får direktiv av VW vad de skall göra för åtgärd och sen lyssna om det slutat knacka, senast skulle meken koppla ur högtalarna och testa.
Man får tacka för info från dig Peter56 det fick mig att ringa till något som heter "Hallå Konsument" killen jag talade med där tyckte det lät som en solklar omleverans och att ARN skulle absolut ta upp detta om jag ville, sedan kollade jag på MRF:s hemsida där man kan läsa på fliken "frågor och svar" hur man kan räkna ut värdeminskningen. Jag kom fram till 6800 kr då bilen gått 200 mil och var 2 mån gammal när jag anmälde felet första gången.
Nu har ärendet gått vidare till regionchefen på servicesidan hos ÅF så jag får avvakta, jag har begärt omleverans.

// Benjan

Peter56
2015-11-16, 11:35
Efter tre misslyckade försök att lösa samma fel har du rätt till att häva affären eller få en ny och felfri bil. (Den regeln gäller tyvärr bara om det som i ditt fall har varit samma fel hela tiden. Kunden har inte samma skydd om det uppkommer nya kommer nya fel).

Från den summa på 6.800 kr som du kan få betala vid ett byte till en ny bil för den tid som du har använt den strulande bilen ska sen även räknas av för kostnader och besvär som du själv har haft då har lämnat in bilen på verkstad. Exempelvis om har fått ta ledigt från jobbet och/eller fått hyra bil för egna pengar för att lösa dina transportproblem.

Stå på dig och lycka till!

Benjan
2015-12-09, 20:19
Hej
Kan nu meddela att jag i dag beställt en ny GTI hos min återförsäljare, den som knackade har man ännu inte hittat vad som orsakar knackandet, får jag reda på orsaken återkommer jag och berättar. Leverans av den nya blir början av Mars och jag kommer inte betala något extra.

// Benjan

Mattias
2015-12-09, 21:10
Hej
Kan nu meddela att jag i dag beställt en ny GTI hos min återförsäljare, den som knackade har man ännu inte hittat vad som orsakar knackandet, får jag reda på orsaken återkommer jag och berättar. Leverans av den nya blir början av Mars och jag kommer inte betala något extra.

// Benjan

Skönt att det verkar ha löst sig för dig och att ÅF har ersatt dig med en ny bil.

Peter56
2015-12-14, 09:10
Hej!

Grattis till att det ordnade sig. Får du någon lånebil under tiden som du väntar på din nya bil eller ska du åka i bilen med knackande motor fram till leverans av nya bilen? Du ska inte behöva vara utan bil i väntan på leverans av en ny bil när den första som du köpte var felaktig.

Benjan
2015-12-15, 20:59
Hej

Nej någon lånebil har jag inte men har blivit erbjuden det ett flertal gånger av ÅF, provade en av vw:s minsta ett par dagar mer den gav jag UP och lämnade tillbaka. Jag har bilar här hemma och tycker att en lånebil skulle bara stå i vägen på gårdsplanen om det blir snö, så jag har valt att använda egen bil eftersom jag åker så lite privatbil på vinterhalvåret.

// Benjan

Peter56
2015-12-17, 09:53
Ok. Men bra att de i alla fall har erbjudit dig en lånebil.

Mikegti
2015-12-19, 10:04
Lägg gärna ut lite info om bilen typ regnr när du bytt den till en ny. Skall bli intressant och se vad det blir av den om den kommer ut till försäljning osv. Det är ju ingen bil man vill bli ägare till
Med vänlig hälsning, Mike

Benjan
2016-01-21, 14:57
Nu är bilen GSO311 ute till försäljning ligger på Blocket, det skall vara bytt till en ny motor och de gamla skickas tillbaka till Tyskland förmodligen får jag inget svar på vad det är som orsakat knackningarna.
Säkert ett bra beg köp då den kostade ny ca 362000 kr före rabatt.

// Benjan