handdator

Visa fullständig version : Låst bakdörr!



Jonny
2015-09-15, 20:29
Hej! Jag har som många andra tydligen på detta forum problem med att en dörr är låst i stängt läge. Men skillnaden på min är att det är bakdörren, verkar som de flesta har problem med framdörrarna. Det går att dra upp "knappen" men den åker ner med kraft igen och det går inte att öppna dörren även om man tar en polygrip och drar knappen uppåt. Nu har jag demonterat dörrsidan och skruvat ur en del skruvar som håller plåten innanför, men plåten med detaljer verkar vara monterad allt på en gång. Hittar inte hur jag släpper på rutan-wires och låskistan som verkar vara fastsatt i plåten den också. Och hur öppnar jag dörren utan att bruka rondell eller hålsåg, kommer man åt någon arm eller länk när man fått bort plåten som kan öppna dörren. Jag ser på de andra dörrarna att låskistan sitter skruvad i dörrgaveln.

Jättetacksam för svar, ska besikta bilen också nu och tydligen blir det nedslag om inte dörren går att öppna.

p.s bilen är en Passat Variant -03

/Jonny

a128
2015-09-15, 20:40
PÅ golf MK4:a när man ta bort innersidan så följer det mesta med inkl. låskista, man börjar såfall med att ta bort dörrhandtaget

lösningen kanse är ett bågfilsblad inlinad med vävtejp för att skydda lacken via dörrspringan såga av bygeln/tappen som går in i låskistan, men detta kan vara i ett hårt material

annar är det att få bort sidan utan låskista och hugga bort kistan försiktigt med slägga och huggmejsel

Jonny
2015-09-15, 20:55
Tack för svar a128, men hur får man bort detaljerna från plåten. Måste ju gå att få upp låset utan att börja såga när man väl kommer in i dörren.

danno
2015-09-18, 22:28
Börja med att banka med knuten näve på utsidan av dörren runt området där låskistan sitter. Samtidigt som du bankar så rycker du hårt och frekvent i handtaget. Har aldrig misslyckats med detta och jag har fixat ett 30-tal bilar såhär,

Lillen
2015-09-18, 22:46
Börja med att banka med knuten näve på utsidan av dörren runt området där låskistan sitter. Samtidigt som du bankar så rycker du hårt och frekvent i handtaget. Har aldrig misslyckats med detta och jag har fixat ett 30-tal bilar såhär,

+1

Ofta kallödningar i kistan!