handdator

Visa fullständig version : Rassel från motorn 1.8 T AWT



passat2001
2015-09-15, 15:41
motorn på min passat 2001 1.8T AWT motorn. Motorn har gått 21000 mil och fungerar klanderfritt förutom vid kall start så rasslar den till i någon sekund, ett ganska skarpt ljud, sen tystnar rasslet. Ljudet verkar komma från bakre delen av motorn. När motorn har nått arbetstemperatur så hör jag ett tickande eller knackande ljud ,låter närmare som en diesel, det också från bakre delen av motorn. Ökar jag varvtalet med ca 50-100 Varv så försvinner det. Rasslandet kan jag även höra vid växlingar med lågt varvtal, vid ca 1800 varv, men det är ett svagt rasslande på någon sekund när jag släpper kopplingen.Har kört med Omega två ggr samt olje + filter byte. Tråget och silen är rengjord från koks. Kamkedjan är bytt men ej VVT ventilen eller kamkedjesträckaren då dom inte fann något fel på den. Oljepumpen är inte bytt, och jag undrar om det är den som börjar ge upp eller det dyraste om det är kamkedjesträckaren likt förbaskat. Får väl hoppas på oljepumpen, det billigare alternativet. Har fyllt med Mobile 1 5-30 samt 5-40 blandat.Tacksam för tips.

Sn00k
2015-09-19, 12:27
när sträckaren/vvt-ventilen börjar bli dålig, eller mer ofta att kedjan sträckts, brukar det visa sig runt 18-23'000mil på AWT-motorerna, med liknande ljud som du nämner.
lätt att kontrollera, lyft ventilkåpan och kolla ifall du ser märken efter kedjan på kåpans insida, samt kika hur övre/undre glidskenan på spännaren ser ut.
dessa skenor kommer sannolikt att ha nerslitna spår av kedjan, 0-1mm ok, över 1mm bör du fundera på att byta.
hittar du spår av kedjan i kåpan så börja med att byta bara kedjan.

passar även på att nämna plåten mellan motor och växellåda, åt passagerarsidan till, lätt att denna får sig en knix, och kan också ge svårlokaliserade rassel.. känn på den med en skruvmejsel el dylikt på tomgång.. utan att köra in den i startkransen.. ;)

det tredje och tråkigaste vore ju ett dubbelmasse-svänghjul som är påväg att ge upp.. men det är rätt lätt att felsöka.. stå still och torrvarva utan koppling nertryckt, känn efter onormala/kraftiga vibrationer vid olika varvtal.

passat2001
2015-09-25, 07:59
när sträckaren/vvt-ventilen börjar bli dålig, eller mer ofta att kedjan sträckts, brukar det visa sig runt 18-23'000mil på AWT-motorerna, med liknande ljud som du nämner.
lätt att kontrollera, lyft ventilkåpan och kolla ifall du ser märken efter kedjan på kåpans insida, samt kika hur övre/undre glidskenan på spännaren ser ut.
dessa skenor kommer sannolikt att ha nerslitna spår av kedjan, 0-1mm ok, över 1mm bör du fundera på att byta.
hittar du spår av kedjan i kåpan så börja med att byta bara kedjan.

passar även på att nämna plåten mellan motor och växellåda, åt passagerarsidan till, lätt att denna får sig en knix, och kan också ge svårlokaliserade rassel.. känn på den med en skruvmejsel el dylikt på tomgång.. utan att köra in den i startkransen.. ;)

det tredje och tråkigaste vore ju ett dubbelmasse-svänghjul som är påväg att ge upp.. men det är rätt lätt att felsöka.. stå still och torrvarva utan koppling nertryckt, känn efter onormala/kraftiga vibrationer vid olika varvtal.

Tack för svaret. Kamkedjan är bytt och glidskenorna var ok enligt han som böt kedjan. Enligt han så brukar det hjälpa att bara byta kedjan. Motorn har aldrig larmat för låg oljenivå. När jag böt olja sist så fick jag ett kraftigt rassel under 2-3 sekunder, lät som om kedjan rasslade över pumpdrevet. Sen tystnade det när det fick oljetryck antar jag.
När motorn står på tomgång och jag har det där knackande ljudet som försvinner när jag ökar varvet med 50-100 varv så därför misstänker jag oljepumpen, men det låter bara när motorn är riktigt varm, den håller inte trycket på låga varv misstänker jag.
Det svaga rasslandet precis när jag har växlat vid ca 1800 varv, det hörs inte heller om jag trycker på lite och växlingen sker vid ca 2000 varv. Får se vad som händer när jag byter oljepumpen om två veckor. En annan fundering angående kedjesträckaren, finns glidskenorna att köpa som reservdel.