handdator

Visa fullständig version : Knappar på ratten till Mk5



BamZe
2015-09-15, 11:35
Hejsan!
Står precis i startgropen för att köpa mig min första Golf GTI -06 på 18k mil.
Eftersom jag är Volvo nörd ut i fingerspetsen så har jag ingen direkt koll. Men denna bilen
saknar ju knapparna på ratten till Volym o färddatorn.

Så min fråga är :

Kan man eftermontera dom knapparna ?
Vad skulle de kosta om man gör de själv ?

Mvh Bamze

vfr
2015-09-15, 12:52
Ja, det går att eftermontera. Du behöver knapparna och kanske en styrbox till ratten om det inte finns från början. Knapparna kan du leta på Ebay eller på skroten så ser du priserna.

SniFFzoR
2015-09-16, 16:17
Ja, det går att eftermontera. Du behöver knapparna och kanske en styrbox till ratten om det inte finns från början. Knapparna kan du leta på Ebay eller på skroten så ser du priserna.

Är du helt säker på det? Jag frågade en snubbe som hade gjort ett YouTube-klipp om det var möjligt. Han sa att man var tvungen att byta ut ratten eftersom vissa kontakter saknades på en icke-MFSW.

Länk till klippet: https://www.youtube.com/watch?v=qVTqg7LVlA8
Informationen finns bland kommentarerna.

/S

vfr
2015-09-16, 16:29
Det låter lite konstigt om det saknas kontakter. Men å andra sidan så har jag hört andra tillfällen där man sparar in på allt som ö.h.t är möjligt, även om det genererar en hiskelig massa varianter och olika artikelnummer. Så det kanske är så trots allt. Å andra sidan så är väl inte en begagnad ratt speciellt dyr heller. Isåfall gäller det bara att hitta rätt modell som verkligen har allting du behöver. Om dom verkligen har sparat in på sådana saker, så finns det väl hur många artikelnummer som helst med olika bestyckning.

Det jag skulle vilja gjort på min, som har MFSW, är att uppgradera till en Golf6-ratt där man har mera funktioner på knapparna med t.ex byte av radiokanal/spår tillsammans med volymen på vänster sidas knappar. Det är funktioner som jag använder mycket och saknar idag.

OEM eftermontering i Karlstad har en del sådant.

SniFFzoR
2015-09-16, 17:49
Det låter lite konstigt...[texten fortsätter]


Ja, egentligen så har jag ingen aning, utan jag går helt på vad han säger. Om det är möjligt så hade jag gärna velat göra det själv, eftersom jag saknar knappar i dagsläget.

Här är i alla fall två bilder från klippet där man ser att någon kontakt finns på MFSW och inte på ratten som inte är en MFSW.

Ingen kontakt
6518

Kontakt (det är den svarta pluggen som finns i nedre kanten av den röda ringen jag menar)
6519