handdator

Visa fullständig version : Scirocco R -16 "kampanjpris"



kotten
2015-09-12, 20:23
Jag surfade lite på blocket efter en scirocco R och helt plötsligt hittade jag betydligt fler än någon vecka innan och dom kostade 299 900:-, först trodde jag att det var den vanliga med lilla motorn men efter ett besök på vw.se så var priset verkligen 299 900:-. En prissänkning på 90 000:-, inte helt fel.

Lite sugen blev jag på detta och först och främst att det är en facelift och att den har 280 hk motorn.

Jag byggde genast en bil och upptäckte att de 299 900:- som var i grund och lät lite pengar, blev genast betydligt mer. :-) Lite 19", DCC, panorama lucka, metallic, dynaudio, parksensorer osv så var man genast uppe i 360 000:-

Sedan har ju Scirocco R möjlighet att få de extremt snygga och bekväma skalstolarna, men måste dom kosta 40 000:-. :-(

Någon som testat nya Sciroccon med 280 hk motorn (samma som i seat cupra)?

Har någon hoppat på detta erbjudande? Berätta gärna lite.

Om man handlar denna nu, undrar hur andra handsvärdet blir på dessa kampanjbilar om några år jämfört med dom som handlade en R strax innan kampanjen eller efter. Kommer kampanjbilarna vara mindre värde sedan på begagnat marknaden?

vfr
2015-09-12, 21:09
Det finns väl ingen anledning till att dom skulle vara det. Inte på min horisont iaf. Det är väl inte så att den är någon snikvariant? Drt är ju bara synd för dom som köpt den till fullpris tidigare...

Marcus
2015-09-12, 22:12
Håller med VFR. Hur mycket du köpt bilen för är ju inte relevant för andrahandsvärdet. Vad gäller utrustning så hade jag hoppat över 19" och panorama tak och istället lagt pengarna på skalstolar. Har kört en R med skalstolar och med dessa på plats mår man bra :-) 19" och panorama tak är just-for-the-looks, skalstolar för egen njutning...

mephisto
2015-09-16, 16:48
Hej,

Jag är mycket nära att beställa en Scirocco R med manuell låda och lite extra utrustning. Hade en -09 200 hk innan och gillade panoramataket. Man sitter verkligen i det, inte bakom som i andra bilar. Sen valde jag det adaptiva chassiet, hade det också på den förra och det är riktigt bra. Guld mettalic, svarta 19 tum, keyless, 90% toning, dynaudio, backkamera, svarta backspeglar. Den blir riktigt snygg!

Peter-C
2015-09-16, 18:30
Jag surfade lite på blocket efter en scirocco R och helt plötsligt hittade jag betydligt fler än någon vecka innan och dom kostade 299 900:-, först trodde jag att det var den vanliga med lilla motorn men efter ett besök på vw.se så var priset verkligen 299 900:-. En prissänkning på 90 000:-, inte helt fel.

Lite sugen blev jag på detta och först och främst att det är en facelift och att den har 280 hk motorn.

Jag byggde genast en bil och upptäckte att de 299 900:- som var i grund och lät lite pengar, blev genast betydligt mer. :-) Lite 19", DCC, panorama lucka, metallic, dynaudio, parksensorer osv så var man genast uppe i 360 000:-

Sedan har ju Scirocco R möjlighet att få de extremt snygga och bekväma skalstolarna, men måste dom kosta 40 000:-. :-(

Någon som testat nya Sciroccon med 280 hk motorn (samma som i seat cupra)?

Har någon hoppat på detta erbjudande? Berätta gärna lite.

Om man handlar denna nu, undrar hur andra handsvärdet blir på dessa kampanjbilar om några år jämfört med dom som handlade en R strax innan kampanjen eller efter. Kommer kampanjbilarna vara mindre värde sedan på begagnat marknaden?

Jag kollade en 2015 Scirocco R DSG TSI 280. Detta exemplar hade motorkod CDLK som relaterar till den ”gamla” 2.0 EA113 generationen som inte är samma generation som bla sitter i Seat Cupra och Golf R.

Bara så att du har detta klart för dig, det är ju fördelaktigt pris ändå men tror inte att du ska förvänta dig den nyare motorn. Hoppas jag har fel, det är ju fullt möjligt att en 2016 har en annan motor.

/Peter

PS Motorkoder EA888 senare versioner:
Golf GTI 220 CHHB
Golf GTI PP 230 CHHA
Skoda RS 220 CHHB
Seat Leon 280 CJXB
Golf R 300 CJXC

mephisto
2015-09-17, 07:58
Hej,

Jag tror inte att motorn i Sciroccon är ny, utan snarare lite trimmad sen sist. Dessutom har Cupran 290 hk nu.
Det som är nytt är väl infotainment-systemet annars är det äldre, pre-MQB lösningar.

Det gör mig ingenting då jag är ute efter en snygg, sportig bil som komplement till min BMW i3.
Saknar VW's regnsensor och blinkersspak, bra grejer. Annat kan man säga om BMW's :)
Sen ska det bli skönt att höra motorljud och slita i kryckan. Min sambo föredrar manuell och hon saknar Sciroccon vi hade, bra tjej :)

Ingen annan som är intresserad av kampanjen?
Jag funderar på om det är sista Sciroccon vi ser på ett tag? Någon som hört talas om en uppföljare?

/Johan

mangewide
2015-09-17, 11:53
105 000:- rabatt mot förr, galet! :) .

mephisto
2015-09-17, 15:14
105 000:- rabatt mot förr, galet! :) .

Fick dessutom 50% på tillval. Skriver på idag :D

Peter-C
2015-09-17, 15:33
@mephisto - Det låter ju bra. Man kan knappast förneka att det är ett fördelaktigt erbjudande oavsett om modellen är utgående eller ej. Motorn som bla satt i Golf 6 R, Golf 6 ED 35 och Golf 5 ED 30 har ju en potential på straxt över 300 hk med endast byte av mjukvara. En beprövad konstruktion.

Köper du en ny bil betalar vw fritt medlemskap i denna vw klubb :).

Lycka till /Peter

DPC
2015-09-17, 18:09
Jag var riktigt nöjd med motorn i min Golf VI R så roccan är garanterat underhållande med aktuell motor. Det enda som gick att anmärka på var att vridmomentet kom ganska högt upp i varvtal men det störde inte mig då. Vill man åka på så har man ändå mer än 2500 rpm i maskin. Den fina växellådan är ju till för att användas!

Goffen
2015-09-17, 21:33
Cupran har 280hästar ?

Peter-C
2015-09-18, 00:25
Cupran har 280hästar ?

Ja...... 290 i kommande version.

mephisto
2015-09-18, 08:48
@mephisto - Det låter ju bra. Man kan knappast förneka att det är ett fördelaktigt erbjudande oavsett om modellen är utgående eller ej. Motorn som bla satt i Golf 6 R, Golf 6 ED 35 och Golf 5 ED 30 har ju en potential på straxt över 300 hk med endast byte av mjukvara. En beprövad konstruktion.

Köper du en ny bil betalar vw fritt medlemskap i denna vw klubb :).

Lycka till /Peter

Tack Peter!

Hur går det till att bli fullvärdig medlem via VW?

/Johan

Peter-C
2015-09-18, 09:42
Tack Peter!

Hur går det till att bli fullvärdig medlem via VW?

/Johan

När du fått bilen så Maila till vw@gtiklubben.nu och ange personnr namn adress samt var du köpt bilen respektive säljarens namn så ombesörjer vi (Johan L) det hela.

/Peter

mephisto
2015-09-18, 12:18
När du fått bilen så Maila till vw@gtiklubben.nu och ange personnr namn adress samt var du köpt bilen respektive säljarens namn så ombesörjer vi (Johan L) det hela.

/Peter

Tack, då gör jag så.
Blir en väntan på ca 3 månader.
Lyxproblem men ändå jobbigt :)

Tvekar lite ang färgen, har inte sett den i verkligheten. Hoppas den är mot det mörkare hållet och inte mot det beigea.
Var på 2 av 3 st VW här i Gbg igår utan att se varken en Scirocco R eller Pyramid gold metallic.
Svart blir fläckigt, den blåa är lite för skrikig. Alternativet är Onyx white för 8000 kr upp.

/Johan

2stroke
2015-09-18, 13:06
Alternativet är Onyx White för 8000 kr upp.

/Johan Den färgen är snuskigt snygg !! :)

Sciroccogtx16v
2015-09-18, 20:27
Ruskigt snygg färg, finns en demo hos VW Akalla! Bilen ligger på Blocket!
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Scirocco_R_TSI_280_DSG_Dynaudio_Pa_6164 3201.htm?ca=11&w=1
Lätt den färg jag skulle valt om jag bara skulle våga ta steget att byta upp mig...

Fredrik

Peter-C
2015-09-18, 20:58
Det där med val av lack är ju väldigt personligt. Pyramid gold met. är väldigt snygg!! Känns modern, har inte sett den på någon Scirocco med den färgen i verkligheten än.

Om det är en vit bil som gäller hade jag valt vanlig ”Pure white” utan pärleffekt, blir en väldigt clean look.

/Peter

kelvin71
2015-09-24, 14:24
Hej, första inlägg:

Denna bil (Scirocco R) finns för 279 900 kr på vw Stockholm, http://dinbil.net/annonser/vw/nv6er8-vwsthlm_sciroccor.pdf är det samma bil/utrustning som 299 900?
Hur är denna bil på vintern?
Andra tips?

Sciroccogtx16v
2015-09-24, 16:46
Jaha ännu billigare.? Ser ut som samma som 299 bilarna, dock står det inget om dsg, det kan ju skilja.

Vinterbil? Jo som alla andra framhjulsdrivna bilar med lite pulver men absolut inga problem..

Fredrik

Amazonas
2015-09-24, 19:09
Ruskigt snygg färg, finns en demo hos VW Akalla! Bilen ligger på Blocket!
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Scirocco_R_TSI_280_DSG_Dynaudio_Pa_6164 3201.htm?ca=11&w=1
Lätt den färg jag skulle valt om jag bara skulle våga ta steget att byta upp mig...

Fredrik
Grymt snygg, men helt fel pris om man kan få en ny för 279'.

Hej, första inlägg:

Denna bil (Scirocco R) finns för 279 900 kr på vw Stockholm, http://dinbil.net/annonser/vw/nv6er8-vwsthlm_sciroccor.pdf är det samma bil/utrustning som 299 900?
Hur är denna bil på vintern?
Andra tips?

mephisto
2015-09-25, 08:33
Ordinarie pris med DSG är väl 404 900:- så det borde vara inkluderat.
Denna kampanj ser ut att vara ett internt priskrig :)

Sciroccogtx16v
2015-09-25, 17:27
Jag gissar att detta har att göra med att det är den gamla R motorn och att vw har många såna på lager. Man kan ju inte peta ner dessa i golf 7 an direkt...
Sen verkar det va internt priskrig uppe på detta..
Fredrik

Amazonas
2015-09-25, 19:52
Morsan har alltid velat ha en Rocca, kanske dags för henne nu när de är så jäkla billiga :D

Går de att få i vipergrönt fortfarande?

Peter-C
2015-09-27, 10:22
Morsan har alltid velat ha en Rocca, kanske dags för henne nu när de är så jäkla billiga :D

Går de att få i vipergrönt fortfarande?

Vipergrön - Ja den finns som valbar. Det är en färg som sticker ut rejält :), tilltalande på den bilen.

/Peter

mangewide
2015-10-14, 20:05
Varför är denna modell så extremt billig?, kostar ju som en snålt Specad Golf diesel.. :)

Vad är felet?, är den gammal i konstruktionen?..

mephisto
2015-10-15, 08:53
Varför är denna modell så extremt billig?, kostar ju som en snålt Specad Golf diesel.. :)

Vad är felet?, är den gammal i konstruktionen?..

Som VW's säljare hör kunder säga:
-En Scirocco skulle man ha, snygg, sportig men jag tar en Golf istället. Bakdörrar, mer praktisk, Ikea osv.

Nä, men Sciroccon är (var) ganska dyr jämfört med Golf och i Sverige är den svårsåld.
Som du skriver, gammal konstruktion och betalda verktyg gör att VW kan och måste dumpa priset för att sälja några.

Har läst på andra forum att den är kraftigt rabatterad även i UK.

/Johan

mangewide
2015-10-15, 13:50
Som VW's säljare hör kunder säga:
-En Scirocco skulle man ha, snygg, sportig men jag tar en Golf istället. Bakdörrar, mer praktisk, Ikea osv.

Nä, men Sciroccon är (var) ganska dyr jämfört med Golf och i Sverige är den svårsåld.
Som du skriver, gammal konstruktion och betalda verktyg gör att VW kan och måste dumpa priset för att sälja några.

Har läst på andra forum att den är kraftigt rabatterad även i UK.

/Johan

Men detta pris som är satt nu, så känns Golf Gti och Ren galet dyr.... :)

Peter-C
2015-10-15, 19:43
Men detta pris som är satt nu, så känns Golf Gti och Ren galet dyr.... :)

Det är inte helt ovanligt att sista årsmodellen är extra bra utrustad och bra prissatt. Betänk att Scirocco 3 (typ 137/138) lanserades 2008, således är den baserad på Golf 5/6, både vad det gäller chassi och EA113 motorn. Det är inget fel i det, det är fortfarande kanonvagn tycker jag, riktigt prisvärd.

/Peter

Tobben666
2015-10-18, 14:19
La in detta på en annan tråd. Passar nog bättre här......

Ny gammal här på forumet efter min förra "riktiga" bil r32 2007. Kört med en vanlig transport bil (blivande vimter bil kanske) i ett par år nu.
Nu kom det lite kampanjer som sagt. Jag har varit sugen på en Scirocco ganska länge och tänkte att nu i veckan blir det dags att gå till handlaren:).

Blir ju då en Scirocco R 2016.
Vad tror ni jag förhandla om rent prismässigt?
Vill ha en blå manuell låda. Skinn, dunaudio, backkamera, mörkarutor, larm (verkar prisvärt). Vill även få med vinterdäck och motorvärmare.
Vad kan jag tänka mig utan att bli överkörd för pris dem släpper den för i dessa tider. Tänkte kolla med er som har lite mer koll än jag, innan jag åker till handlaren.

mangewide
2015-10-19, 07:00
Såg att MTM plockade ut 360Hk med enbart mjukvara?!. Visst måste det vara fel?. För det sitter väll gamla Golf MK6 drivlinan i denna? :)

Pris på din spec vet jag ej. Men du ska inte betala mer än 280 för enbart bilen! :)

Raven
2015-10-19, 10:06
Såg att MTM plockade ut 360Hk med enbart mjukvara?!. Visst måste det vara fel?. För det sitter väll gamla Golf MK6 drivlinan i denna? :)

Pris på din spec vet jag ej. Men du ska inte betala mer än 280 för enbart bilen! :)

Det är just MTM's siffror som fick mig att tro att Scirocco R hade den nya generationens EA888. Men som tidigare visats, det är tyvärr fel. Den kör fortfarande med den gamla motorn, om än i uppskrämd form. Undrar om det är för att lura mindre insatta intressenter att det är samma motor som i nya Cupra, S3, R då effekten är snarlik.

Marcus
2015-10-19, 10:28
Scirocco/Typ 13: Det verkar ologiskt att VW använder den gamla 2-liters TSI-generationen till R-modellen samtidigt som man använder den nya 2-liters TSI-generationen till TSI 220 (nuvarande GTI-motor). Enligt vad jag kan se använder VW följande i Scirocco sedan maj/juni 2014:

- 2,0 TSI 220: CULC sedan juni 2014
- 2,0 TSI 280: CDLK sedan maj 2014

Noteras bör även att VW gått över till MQB-TDI EA288 i Scirocco, vilket indikerar att man bör ha gjort så generellt, avseende hela motorprogrammet. Vad jag kan se härstammar samtliga övriga aktuella motorer från MQB-tekniklådan. Endast R använder en Euro 6 version av EA113.

mephisto
2015-10-19, 10:59
La in detta på en annan tråd. Passar nog bättre här......

Ny gammal här på forumet efter min förra "riktiga" bil r32 2007. Kört med en vanlig transport bil (blivande vimter bil kanske) i ett par år nu.
Nu kom det lite kampanjer som sagt. Jag har varit sugen på en Scirocco ganska länge och tänkte att nu i veckan blir det dags att gå till handlaren:).

Blir ju då en Scirocco R 2016.
Vad tror ni jag förhandla om rent prismässigt?
Vill ha en blå manuell låda. Skinn, dunaudio, backkamera, mörkarutor, larm (verkar prisvärt). Vill även få med vinterdäck och motorvärmare.
Vad kan jag tänka mig utan att bli överkörd för pris dem släpper den för i dessa tider. Tänkte kolla med er som har lite mer koll än jag, innan jag åker till handlaren.


Max 310' utan vinterhjul låter rimligt. Jag väntar med vinterhjul för att VW inte kunde ge så mycket rabatter på dem men även att det nog kommer kampanjer på vinterhjul när det närmar sig.

Funderar lite på eftermarknadsfälgar men är egentligen emot icke-originaldelar.
Kanske kan köpa Interlagos 18'' från en bekant men det kanske blir tjatigt.
Någon som kan tipsa om snygga 18'' fälgar på vintern?

/Johan

Marcus
2015-10-19, 11:08
Thunder II. Här finns samtliga vinterhjulskombinationer som erbjuds av Volkswagen 2015:
http://www2.volkswagen-zubehoer.de/content/medialib/vwd4/de_vw_zubehoer/downloads-test/pdf/winterkomplettraeder2015/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/wkr_winterkomplettraeder_2015.pdf

6580

mangewide
2015-10-19, 12:57
[QUOTE=Marcus;222226]Scirocco/Typ 13: Det verkar ologiskt att VW använder den gamla 2-liters TSI-generationen till R-modellen samtidigt som man använder den nya 2-liters TSI-generationen till TSI 220 (nuvarande GTI-motor). Enligt vad jag kan se använder VW följande i Scirocco sedan maj/juni 2014:

- 2,0 TSI 220: CULC sedan juni 2014
- 2,0 TSI 280: CDLK sedan maj 2014

Noteras bör även att VW gått över till MQB-TDI EA288 i Scirocco, vilket indikerar att man bör ha gjort så generellt, avseende hela motorprogrammet. Vad jag kan se härstammar samtliga övriga aktuella motorer från MQB-tekniklådan. Endast R använder en Euro 6 version av EA113.[/QUOT


Intressant!, detta måste gå till botten med! :)

tobbetdi
2015-10-19, 18:47
Morsan har alltid velat ha en Rocca, kanske dags för henne nu när de är så jäkla billiga :D

Går de att få i vipergrönt fortfarande?

Den färgen har utgått, eller skulle utgå någon vecka detta år


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Amazonas
2015-10-19, 20:18
Den färgen har utgått, eller skulle utgå någon vecka detta år


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skitsamma, hon beställde sig en Mini Cooper S istället :D

mephisto
2015-10-20, 10:54
Thunder II. Här finns samtliga vinterhjulskombinationer som erbjuds av Volkswagen 2015:
http://www2.volkswagen-zubehoer.de/content/medialib/vwd4/de_vw_zubehoer/downloads-test/pdf/winterkomplettraeder2015/_jcr_content/renditions/rendition.download_attachment.file/wkr_winterkomplettraeder_2015.pdf

6580

Tack för info!

Måste väl finnas fler fälgar att välja mellan? Sen vill jag gärna ha Nokian-däck. Italienska och franska däck kan man inte lita på ;) Tyska vägar och klimat är inte så dåliga som svenska. Finska däcktillverkare vet vad som behövs för vintern :)

Marcus
2015-10-20, 12:58
Fälg-däck-kombinationen är för den tyska marknaden. I Sverige erbjuds normalt sett andra kombinationer. Syftet med mitt inlägg var att visa en 18" fälg för Scirocco som VW rekommenderar för vinterbruk.

M.P
2015-11-14, 11:37
Hej ny på forumet.efter 2 Hondor 1 Seat cupra och nu senast renault Megane RS 265 har jag beställt en ny Scirocco R
det blev Oryx White med full spec inkl Skalsportstolar.Har länge sneglat på denna bil och detta erbjudande gick inte att tacka nej till.Leverans blir i Mars:)

vfr
2015-11-14, 11:46
Välkommen hit!

Det låter som en mycket trevlig spec. :)

Sciroccogtx16v
2015-11-14, 12:05
Hej ny på forumet.efter 2 Hondor 1 Seat cupra och nu senast renault Megane RS 265 har jag beställt en ny Scirocco R det blev Oryx White med full spec inkl Skalsportstolar.Har länge sneglat på denna bil och detta erbjudande gick inte att tacka nej till.Leverans blir i Mars:)

Kul! En Scirocco till! Det finns förvånansvärt få i klubben/forumet...

Fredrik
Som har två Scirocco men vill ha tre, saknar en mk2 16v.

Marcus
2015-11-30, 10:21
Alltså det är ju helt galet bra pris på Scirocco R! Tusan att man inte är i rätt läge för ett köp :) Med det jag skulle vilja ha i form av tillval kostar den 325 000 kr. En motsvarande Golf GTI cirka 365 000 kr! Alla som inte har behov av bakdörrar och dragkrok lär väl välja Scirocco? Eller? :) Skitsamma om Scirocco har gamla motorn, det är ändå 280 hk :) Spela roll! Mycket bilskoj för pengarna ;)

Lack, hjul och interiör
Pure White
Prisspecifikation Inga ytterligare kostnader
Lättmetallfälgar 8J x 18
Prisspecifikation Standard
Interiör
Stolar Svart Alcantara
Instrumentpanel, ovansida Titansvart
Golvmatta Svart
Takhimmel Titansvart Prisspecifikation, Ytterligare kostnader kan tillkomma

Tillval
Prisspecifikation
Adaptiv chassireglering DCC 9 300 kr
Regnsensor, automatiskt avbländbar innerspegel, infällbara ytterbackspeglar inkl
markbelysning 3 400 kr
Stöldskyddslarm 3 400 kr
Parkeringssensorer fram och bak 6 300 kr
Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt 2 700 kr
Centrallås med Safe-låsning, fjärrkontroll och 2 infällbara fjärrnycklar Inga ytterligare
kostnader

mangewide
2015-11-30, 10:40
Alltså det är ju helt galet bra pris på Scirocco R! Tusan att man inte är i rätt läge för ett köp :) Med det jag skulle vilja ha i form av tillval kostar den 325 000 kr. En motsvarande Golf GTI cirka 365 000 kr! Alla som inte har behov av bakdörrar och dragkrok lär väl välja Scirocco? Eller? :) Skitsamma om Scirocco har gamla motorn, det är ändå 280 hk :) Spela roll! Mycket bilskoj för pengarna ;)

Lack, hjul och interiör
Pure White
Prisspecifikation Inga ytterligare kostnader
Lättmetallfälgar 8J x 18
Prisspecifikation Standard
Interiör
Stolar Svart Alcantara
Instrumentpanel, ovansida Titansvart
Golvmatta Svart
Takhimmel Titansvart Prisspecifikation, Ytterligare kostnader kan tillkomma

Tillval
Prisspecifikation
Adaptiv chassireglering DCC 9 300 kr
Regnsensor, automatiskt avbländbar innerspegel, infällbara ytterbackspeglar inkl
markbelysning 3 400 kr
Stöldskyddslarm 3 400 kr
Parkeringssensorer fram och bak 6 300 kr
Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt 2 700 kr
Centrallås med Safe-låsning, fjärrkontroll och 2 infällbara fjärrnycklar Inga ytterligare
kostnader

Har du begärt offert på detta?. Kan säga att jag kunde speca en bil för ca 280 000 med ytterliggare rabatt, helt galet.. :)

Marcus
2015-11-30, 10:57
Nej nej, bara min lekstuga i konfiguratorn. Listpris. Sinnesjukt mycket busbil för pengarna!

Premis
2015-11-30, 12:26
Fast Sciroccon är bra gammal nu, bygger på en platform från 2006 utan några moderniteter alls och med en rå gammal motor så priset borde motsvara detta. Tycker inte den är så billig speciellt i jämförelse med en Golf MK7 som är toppmodern. Sedan att det är en trevlig bil är ju en annan sak :). Hade kunnat tänka mig en hur som helst.

cheba
2015-11-30, 18:26
Alltså det är ju helt galet bra pris på Scirocco R! Tusan att man inte är i rätt läge för ett köp :) Med det jag skulle vilja ha i form av tillval kostar den 325 000 kr. En motsvarande Golf GTI cirka 365 000 kr! Alla som inte har behov av bakdörrar och dragkrok lär väl välja Scirocco? Eller? :) Skitsamma om Scirocco har gamla motorn, det är ändå 280 hk :) Spela roll! Mycket bilskoj för pengarna ;)

Jag kan tänka mig att valet inte faller så lätt på Scirocco för de flesta. Vill man ha en bil på den senaste plattformen och med aktuell teknik (vilket jag tror är en viktig faktor för många) så ligger nog en Golf bättre till. Kanske bättre andrahandsvärde också, eller?

Scirocco R:en har ju gamla motorn som du säger, men med allt prat om kamkedjor och diverse brister på de nyare motorerna så kanske det inte är så illa ändå :)

Skulle det varit aktuellt för mig att köpa en ny bil så skulle nog en Scirocco R till kampanjpris varit en stark kandidat, tillsammans med Leon Cupra. Å andra sidan är bl.a. Sciroccons skalstolar "must have" för mig så priset lär ju ha hoppat upp en snäpp.

M.P
2015-11-30, 19:37
Som sagt, jag beställde en scirocco r för några veckor sedan.Jag beställde med full spec inkl oryx white lack för 14900 och skalsportstolar för 40500.Ordinarie pris hade blivit cirka 530000,med kampanjen blev det 428000.sedan fick jag yttligare rabatt på tillval så det blev lite under 400000.Att det är den gamla motorn bekymrar mig inte då den säkert är väl beprövad satt ju bla i golf r mk6.Men är nu mer trimmad.Ska bli kul när den kommer till våren.

siteplan
2015-12-26, 11:27
Hej, ny här på forumet men var väl dags att regga sig nu när man blivit en del av Vw familjen :)

Skrev papper innan jul på en av dessa kampanjbilar, kunde inte låta bli när de hade denna kampanj, fick även jag 50% rabatt på tillval, svart lack med svarta lugano 19-fälgar, inga skalstolar men dock helskinn, backsensorer, stora stereon och dsg-lådan. Hoppas man blir nöjd, min första bil i den här klassen, har tidigare kört större varianter av konkurrerande tyska märken med mindre hästantal.

Nu längtar man tills våren kommer och man kan testa detta lilla bi lite grann.

Har ni andra som hakat på denna kampanj fått era bilar? är ni befintliga sciroccoägare nöjda med era bilar?

Väl mött

2.0 8v
2015-12-27, 02:52
Är supernöjd med min scirocco -10 2.0 211hk som jag haft 1.5 år,aldrig haft en bil som drar så många blickar till sig!
Iofs drog min Corrado som jag hade för många år sen också många blickar till sig men sciroccon är värre:)

J.L
2015-12-28, 13:17
Riktigt bra pris för er som beställt, mycket bil för pengarna.

Glöm inte att det ingår ett års medlemskap i vår förening för alla som beställer ny bil!
Skicka bara ett mail till info@vwcs.se så löser vi resten.

Stephan735i
2015-12-29, 13:28
Hämtade ut min i Rising Blue med taklucka och backkamera (standard i Dinbil paketet) på lille julafton 23/12, samtidigt levererades en likadan fast med dubbdäck. Valde en utan så mycket prylar, hade velat ha keyless-go och larm och möjligen Dynaudio men det handlar om lagerbilar.. skalstolar som demobilen jag körde hade ville jag absolut inte ha. Sitter lite för instängt och svårt att komma i/ur och få tag i bältet. Riktigt härlig bil, motorljudet är riktigt bra, vilket jag inte tycker Golf VII R har. Bra jobbat med en 4a! Är van vid BMW 540i/6 E34 (har 3st) så är kräsen på rätt ljud. Lämnade in den på lackbehandling i dag och plockade av R-emblemen och skylthållaren fram igår. Blir nog att fylla igen hålen i stötfångaren och beställa mindre regskylt. Är van vid liten skylt från mina övriga bilar. Ska även lägga på genomskinlig film på utsatta ställen, typ hela huven, fronten och sidokjolarna. Underbart med helt ny bil vilket jag aldrig haft tidigare. Har bara hunnit köra 40mil sedan leverans, men den gör mig glad. Mvh Stephan

pervokris
2015-12-29, 17:53
Hej, även jag beställde en scirocco r igår. Blev dsg, dcc, panoramatak, 19 lugano + en massa andra tillval. skippade navigation och keyless entry. Fick 25500 på tillvalen så det landade på 332k. Har sedan ett år tillbaka en 211hk -2010 scirocco gt med 19x9 savannahfälgar (tiguan) som jag varit mycket nöjd med. En riktig blickfångare och jag ser ofta folk som stannar till för att titta på den där den står parkerad. Ska bli kul med en ny bil, det blir även första gången för mig. Kan tipsa er om att plasta front och huv samt lyktor som är mycket utsatta för stenskott har jag märkt. Tänkt även på att dessa bilar är väldigt låga så om ni monterar stänkskydd fram så kommer dessa att skrapa i när man kör ner från trottoarer eller liknande. Detta gör att man lätt får lackskador där skyddet trycks not tröskeln.

anri52
2015-12-29, 20:39
För mig hade en sänkning varit ett måste på en Scirocco R
men det skulle uppenbarligen ställa till vissa problem om jag förstår
det hela rätt.

Peter-C
2015-12-29, 20:46
Hämtade ut min i Rising Blue med taklucka och backkamera (standard i Dinbil paketet) på lille julafton 23/12, samtidigt levererades en likadan fast med dubbdäck. Valde en utan så mycket prylar, hade velat ha keyless-go och larm och möjligen Dynaudio men det handlar om lagerbilar.. skalstolar som demobilen jag körde hade ville jag absolut inte ha. Sitter lite för instängt och svårt att komma i/ur och få tag i bältet. Riktigt härlig bil, motorljudet är riktigt bra, vilket jag inte tycker Golf VII R har. Bra jobbat med en 4a! Är van vid BMW 540i/6 E34 (har 3st) så är kräsen på rätt ljud. Lämnade in den på lackbehandling i dag och plockade av R-emblemen och skylthållaren fram igår. Blir nog att fylla igen hålen i stötfångaren och beställa mindre regskylt. Är van vid liten skylt från mina övriga bilar. Ska även lägga på genomskinlig film på utsatta ställen, typ hela huven, fronten och sidokjolarna. Underbart med helt ny bil vilket jag aldrig haft tidigare. Har bara hunnit köra 40mil sedan leverans, men den gör mig glad. Mvh Stephan


Hej, även jag beställde en scirocco r igår. Blev dsg, dcc, panoramatak, 19 lugano + en massa andra tillval. skippade navigation och keyless entry. Fick 25500 på tillvalen så det landade på 332k. Har sedan ett år tillbaka en 211hk -2010 scirocco gt med 19x9 savannahfälgar (tiguan) som jag varit mycket nöjd med. En riktig blickfångare och jag ser ofta folk som stannar till för att titta på den där den står parkerad. Ska bli kul med en ny bil, det blir även första gången för mig. Kan tipsa er om att plasta front och huv samt lyktor som är mycket utsatta för stenskott har jag märkt. Tänkt även på att dessa bilar är väldigt låga så om ni monterar stänkskydd fram så kommer dessa att skrapa i när man kör ner från trottoarer eller liknande. Detta gör att man lätt får lackskador där skyddet trycks not tröskeln.

Grattis till er båda. Bra val!

@"pervokris" utnyttja möjligheten till "fritt" medlemskap i VWCS som VAG betalar för dig vid nybils köp :).

/Peter

Marcus
2015-12-29, 21:25
Hämtade ut min i Rising Blue med taklucka och backkamera (standard i Dinbil paketet) på lille julafton 23/12, samtidigt levererades en likadan fast med dubbdäck...

Gratulerar till en härlig bil :) Antar att du menar att Din Bils kampanj avser lagerbilar - för det kampanjpris som svenska VW marknadsför gäller fullt konfigurerbara bilar. Bara ett förtydligande! :) Instämmer för övrigt angående motorljudet i Scirocco R vs. det i Golf GTI som har ett mer artificiellt ljud - förstår inte varför de ska hålla på med sådant trams :)

Stephan735i
2015-12-31, 11:48
Marcus: Ja Din Bils är lagerbilar med lägre pris än VW Sveriges kampanj och med mer prylar: Tonade rutor, PDC fram/bak, backkamera, vinterdäck och fri service ingår. Min har som sagt även taklucka och metallic. Hade jag fabriksbeställt en hade det blivit mycket dyrare. Kan man hämta i Palmela? Sånt gillar jag, var vid fabriken i februari men hittade endast personalingången... Sedan upptäckte jag att flera färger är strukna för modellår 2016. Rött, silver, mörkblå och Viperngrön är borta så nybeställningen hade inte varit lika kul:( Vill man vara udda väljer man Uranograu:). Solid grå på en sportcoupé!

Jag hade rött som etta, vipergrön som två, silver som trea och Rising Blue som fyra. Hade jag fått bestämma hade det blivit en röd med dynaudio, keyless go med larm och möjligen 19" Cadiz och kanske kanske navigator. Men en Rising Blue med lucka är jättetrevligt så jag är helnöjd.

BMW som jag är van vid har olika ljud på samma motor i olika karosser. Z4 28i med 2liters 4a och 245hk låter underbart, men i en 328i GT F34 eller 328i Touring F31 låter det mycket sämre (ej godkänt). Måste vara artificiellt i N20.

H&R har sänkningsfjädrar till Scirocco R. Här en tysk med en facelift som monterat H&R fjädrar http://www.meinr.com/gallery/index.php/Image/1730-1-Woche-nach-den-Umbau-mit-H-R-Federn-und-StabilisatorenSatz/ kan behöva regga sig på meinr.com för att se bilder och info.

Mvh Stephan

Stephan735i
2016-01-23, 05:00
Jag har hunnit köra 400mil sedan leveransen 23/12. Bland annat ett antal mil på autobahn. Fick hålla igen på grund av att vinterdäck har 190km/h gräns (ja jag var uppe i 205km/h enligt GPS:en en kort sväng=). Stabil och vägsäker i alla förhållanden. Den har dragit 0,9-1,05mil under dessa mil. Helt okej för en bil som är lika snabb men mycket roligare att köra än den 550iA E60 LCI-08 jag ägde i 7månader 2014-2015. Den sörplade i sig 1,35l/mil och då körde jag den lugnare än Sciroccon. Mina 540i/6 E34 drar 1,15l/mil vid normal lätt gasglad körning. Motorljudet i Sciroccon är riktigt bra, mycket tillfredställande. Att den är snygg och ovanlig är klara fördelar. Jag har mött fyra Scirocco III under de 400milen: en Rising Blue-09 nära hemmet, en vit i Lübeck, en svart utanför Simrishamn och en vit R-16 i Malmö.

Negativt: Framhjulsdriften märks, svårt att inte låta bli att köra (400mil på en knapp månad!) och avsaknad från keyless-go Känns gammalmodigt att ha likadan nyckel som Passat-99an.

Rekommenderar verkligen Scirocco R, den är ett glädjepiller!

Stephan

DPC
2016-01-23, 08:10
Kul att höra. Jag trivdes utmärkt i min förra Golf VI R så jag är inte förvånad att roccan levererar! VW får till motorljud även i sina fyror.

mephisto
2016-01-25, 09:21
Jag valde Keyless mycket pga nyckeln :) Känns gammaldags att stoppa in nyckeln och vrida om.
Var imponerad över motorljudet i Scirocco GT -09 200 hk som jag hade för ett par år sedan, har inte hört hur R låter än men det borde vara bättre :)

Min bil står nu hos ÅF med sommardäck, 19'' vinterdäcken är tyvärr restade.

Vill bara hämta ut bilen nu!!!

mephisto
2016-01-25, 09:58
Jag har läst på nånstans att DCC även påverkar gasrespons och styrning. Trodde bara det var dämpningen, tror inte jag kände nån annan skillnad på min förra Scirocco. Var helnöjd med DCC så jag valde det igen. I Comfort är bilen mjuk och bekväm och i Sport är den stenhård.

mephisto
2016-01-27, 12:51
Nu har den äntligen kommit, efter mer än 4 månaders väntan. Så gott att ligga och segdra på växlarna och höra det sköna ljudet. Ångrar inte mitt val att gå på manuell låda.

70567057

Marcus
2016-01-27, 13:05
Synnerligen läcker färg :p

mephisto
2016-01-27, 13:18
Synnerligen läcker färg :p

Tack! Den var över förväntan IRL och alla svarta detaljer gör sig bra ihop med guldfärgen.

anri52
2016-01-27, 13:54
Tack! Den var över förväntan IRL och alla svarta detaljer gör sig bra ihop med guldfärgen.
Grymt fin bil :) Grattis!

pervokris
2016-01-27, 18:42
Kul att den kommit. Mycket snyggare färg i verkligheten än på vw hemsida. Tvekade länge innan jag gick på solidvit (+13500 för pearlvit tyckte jag var lite väl styvt). Stod mellan den färgen och den gråa som jag gillade.
Får hålla utkik efter dig här i Göteborg.

Väntar sedan en månad tillbaka på ett byggdatum för min vita R. Har manuell 6-växlad låda i min scirocco GT men fegade ut och valde dsg på den nya bilen. Ångrar det lite då jag vet hur trevligt det är att ligga konstant på en lägre växel för att få höra lite motorljud och ha nära till draget när det behövs :-)
Den manuella lådan på dessa bilar är ju dessutom ljusår skönare än de äldre vw bilarna som man får kämpa lite med.

Vilka tillval blev det mer på bilen Johan?

mephisto
2016-01-28, 12:39
Kul med fler Sciroccos på vägarna! Ljudet i R är gott mulligt utan att man störs av det.
Jag valde följande utrustning:

- Pyramid gold metallic
- 19'' Lugano black fälgar
- Dynaudio
- Backkamera (billigt och utan tvång att välja PDC?!)
- Panorama
- 90% tonade rutor
- DCC
- Keyless
- Svarta backspegelhus

Vilken spec valde du Per?

pervokris
2016-01-28, 14:21
Kul med fler Sciroccos på vägarna! Ljudet i R är gott mulligt utan att man störs av det.
Jag valde följande utrustning:

- Pyramid gold metallic
- 19'' Lugano black fälgar
- Dynaudio
- Backkamera (billigt och utan tvång att välja PDC?!)
- Panorama
- 90% tonade rutor
- DCC
- Keyless
- Svarta backspegelhus

Vilken spec valde du Per?

Pure white
DCC
19 Lugano svarta
Light assist
Panorama o 90% tonade samt svarta sidospeglar
Back kamera o psensorer
Dynaudio
DSG

mephisto
2016-01-29, 10:30
Pure white
DCC
19 Lugano svarta
Light assist
Panorama o 90% tonade samt svarta sidospeglar
Back kamera o psensorer
Dynaudio
DSG

Bra spec!

Står en sån, fast utan DCC, på VW ARÖD där jag köpte min. Lika snygg i vit som i guld!

mephisto
2016-01-29, 10:34
Lite roligt att det inte är auto-crank på startknappen om man har Keyless. Man för hålla in knappen tills bilen startar. Skönt att slippa strula med nyckeln iaf :)

pervokris
2016-01-29, 14:07
Lite roligt att det inte är auto-crank på startknappen om man har Keyless. Man för hålla in knappen tills bilen startar. Skönt att slippa strula med nyckeln iaf :)

Kul. Trodde det var helt mjukvarustyrt med autostart på keyless. Då får man ju feedback som när man vrider om nyckeln.

Är så sugen på den den nya bilen så att jag tänkte plocka ut min scirocco gt från vinterförvaring i helgen bara för att få köra lite. Finns lite att pilla med innan försäljning också

Betaride
2016-02-03, 19:49
Väntar sedan en månad tillbaka på ett byggdatum för min vita R.

Hej. En till som beställt en Scirocco R på kampanjen. Tänkte kolla om du fått någon planerad byggvecka än? Har själv väntat i ett par veckor. Tycker det verkar ovanligt segt, tidigare har iaf jag fått en planerad byggvecka ganska snabbt, men svaret min säljare fick från Södertälje var att det för tillfället inte finns några produktionsplatser och att den får en byggvecka "så småningom". Vet att man iaf bör räkna med minst 3 månader, men hade ju varit kul att ha en aning om det blir innan sommaren eller inte...

M.P
2016-02-03, 22:16
Jag beställde min r i slutet på november och fick vecka 5 som byggvecka.

Betaride
2016-02-03, 22:34
Det var ju ändå rätt snabba ryck. Min golf 7 fick jag vänta på i 6 månader. Men oavsett hur lång totala tiden blir så har jag för mig att man brukar få en preliminär byggvecka ganska omgående efter man beställt, men kanske minns fel. Ser grymt mycket fram mot bilen iaf!

pervokris
2016-02-04, 11:54
Hej. En till som beställt en Scirocco R på kampanjen. Tänkte kolla om du fått någon planerad byggvecka än? Har själv väntat i ett par veckor. Tycker det verkar ovanligt segt, tidigare har iaf jag fått en planerad byggvecka ganska snabbt, men svaret min säljare fick från Södertälje var att det för tillfället inte finns några produktionsplatser och att den får en byggvecka "så småningom". Vet att man iaf bör räkna med minst 3 månader, men hade ju varit kul att ha en aning om det blir innan sommaren eller inte...

Beställde den 28 december och då uppskattade säljaren byggdatum nån gång vecka 10-12. Har dock inte fått något byggdatum ännu.

Betaride
2016-02-04, 12:02
Okej. Det är väl bara att avvakta helt enkelt.

Blev följande spec på min iaf (nördade till det lite denna gången med toksvart):
* Deep black pearl
* Backspegelhus i svart
* 90% mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
* Lättmetalfälgar 19 tum Lugano Black
* Parkeringssensorer fram och bak
* Dynaudio
* DCC
* DSG

Svart är ju alltid ett jäkla jobb att hålla rent, men kommer inte ha något emot att putsa på denna ;)

pervokris
2016-02-04, 15:45
Okej. Det är väl bara att avvakta helt enkelt.

Blev följande spec på min iaf (nördade till det lite denna gången med toksvart):
* Deep black pearl
* Backspegelhus i svart
* 90% mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
* Lättmetalfälgar 19 tum Lugano Black
* Parkeringssensorer fram och bak
* Dynaudio
* DCC
* DSG

Svart är ju alltid ett jäkla jobb att hålla rent, men kommer inte ha något emot att putsa på denna ;)


Bra spec. Du får kalla den svarta faran helt enkelt. Funderade själv på svart men har redan en svart bil så jag vet att det krävs regelbunden putsning, med å andra sidan så är svart riktigt snyggt när man väl putsat.

Jag återkommer när jag fått byggdatum

Betaride
2016-02-04, 20:51
Kanon. Jag meddelar också ifall jag får ett datum.

siteplan
2016-02-09, 14:58
Okej. Det är väl bara att avvakta helt enkelt.

Blev följande spec på min iaf (nördade till det lite denna gången med toksvart):
* Deep black pearl
* Backspegelhus i svart
* 90% mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
* Lättmetalfälgar 19 tum Lugano Black
* Parkeringssensorer fram och bak
* Dynaudio
* DCC
* DSG

Svart är ju alltid ett jäkla jobb att hålla rent, men kommer inte ha något emot att putsa på denna ;)


Kul! Har exakt samma spec på min, längtar till man får dra på Luganofälgarna nu.. Överväger starkt att byta ut emblemen bak och fram också så blir det riktigt elak look och inga cromdetaljer alls.

I övrigt en riktigt trevlig bil som går riktigt bra även i höga hastigheter.


Väl mött

Betaride
2016-02-09, 18:05
Har tyvärr inte haft möjligheten att se en med exakt denna färg/fälg kombination live men ser framför mig att den ser riktigt vass ut. Blev själv grymt imponerad av bilen när jag provkörde den. Bortsett från greppet från stillastående som finns på Golf R så tycker jag denna känns minst lika aggresiv.

För övrigt kör dom en kampanj på Golf R nu. Inte lika vass som kampanjen som var på Scirocco R. Men ändå bra pris för dom därute som är intresserade av Golf R!

Peter-C
2016-02-09, 19:59
VW verkar ha kampanj på många modeller nu :). Roligt för de som ska köpa, mindre roligt för de som nyligen köpt när bilen var dyrare, "förlora på gungor och ta igen på karuseller" som man säger. Ni får väldigt trevliga körvertyg i alla fal!

Ni som väntar på era nu fina "R" (och andra med) kan få medlemskapet i denna klubb betalat av VAG, så kallat "nybilsmedlemskap". Då kan ni delta på något banevent som klubben anordnar. De kan ju vara lämpligt när det står R på bilen....

/Peter

Betaride
2016-02-09, 22:15
Absolut Peter. Kommer höra av mig när det är dags för leverans på bilen! :)

Tobben666
2016-02-11, 15:14
Hej hej. Vad tror ni. Min r började tillverkas v 3. Hur lång tid tar det tro? Ingen brådska dock. Har meddelat bilhandlaren att jag inte tänker hämta ut den förrän sand och skit i borta. Funderar på att låta ditec ta hand om lacken och ev behandla lädret när den står inne hos handlaren. Tänkte sköta om skinnet själv sen men lämna in den hos ditec inför varje vår/sommar. Skulle jag haft plats kvar så skulle jag sköta vaxning själv. Men känner sådan stress när jag idag hyr hall på att bli färdig fort. Jätte trist men sant. Skulle aldrig våga gå på ny bil med maskin själv heller. Är lite av "tummen mitt i handen". Så jag kommer säkert repa bilen och fått betala dyrt med om lackering. Hi hi. Får hoppas på att våren kommer fort nu med��

Betaride
2016-02-11, 16:13
Hej.

Om inte jag missminner mig så senast jag beställde så tog det ca 4 veckor mellan veckan den byggdes tills jag kunde hämta ut den hos handlaren. Så din bil borde ju komma när som helst.

/Mikael

Betaride
2016-02-18, 12:15
Jag återkommer när jag fått byggdatum

Fick lite mer information på min nu iaf. Den har inte fått ett fast datum än, men som det ser ut just nu kommer den förmodligen gå in i produktion vecka 15. Men dom jobbar på att få fram fler platser. Det var tydligen väldigt många som hade nappat på kampanjen i slutet av December innan den tog slut och jag antar att Sciroccon har ett visst antal produktionsplatser anpassat efter hur många som normalt beställs. Så det är pga att dom försöker få fram fler och bättre platser som gör att det tar tid att få en bekräftad byggvecka. Men kan man få leverans på den iaf senast under Maj månad så blir det bra...

pervokris
2016-02-20, 16:28
Fick lite mer information på min nu iaf. Den har inte fått ett fast datum än, men som det ser ut just nu kommer den förmodligen gå in i produktion vecka 15. Men dom jobbar på att få fram fler platser. Det var tydligen väldigt många som hade nappat på kampanjen i slutet av December innan den tog slut och jag antar att Sciroccon har ett visst antal produktionsplatser anpassat efter hur många som normalt beställs. Så det är pga att dom försöker få fram fler och bättre platser som gör att det tar tid att få en bekräftad byggvecka. Men kan man få leverans på den iaf senast under Maj månad så blir det bra...

Tack för infon! Var inne o pratade med säljaren idag och han hade fått bekräftat byggvecka v 16. Så leverans i mitten av maj gissade han. Känns lite skönt för att de ger mig mer tid att sälja de andra bilarna.

Tobben666
2016-03-05, 14:07
7226
Då så var den hos handlaren. Bestämde att hämta den om ca 2 veckor. Får hoppas man bli nöjd med sitt köp nu med:). Blir nog bra det. Kan nog bli lite extra mil första helgen:). Och blå var den med;) he, he

Peter-C
2016-03-05, 14:27
@Tobben666

Mitten av Mars, perfekt tid att få ny bil! Riktigt snygg. Ser att du köpt den på samma ställe som jag gjort :). Inte så konstigt om man bor i Halmstad...

/Peter

Tobben666
2016-03-05, 15:35
@Tobben666

Mitten av Mars, perfekt tid att få ny bil! Riktigt snygg. Ser att du köpt den på samma ställe som jag gjort :). Inte så konstigt om man bor i Halmstad...

/Peter

Hoppa våren kommer nu med:). Vill ju inte kränga på några vinterdäck denna säsong inte.
Velade lite att gå på Golf R eftersom jag hade en 2007 golf R32 innan. Men behöver inte alls en mer praktisk bil. Som liten grabb kollade jag och tyckte att dåtidens sciroccos var grymt coola. Och snart e man ägare av en ny en :).

Tacksam Peter att höra vad tycker om service och mera. Om du servar bilen lokalt eller kan rekom. någon annan sen.

/Tobbe

Peter-C
2016-03-05, 22:37
Hoppa våren kommer nu med:). Vill ju inte kränga på några vinterdäck denna säsong inte.
Velade lite att gå på Golf R eftersom jag hade en 2007 golf R32 innan. Men behöver inte alls en mer praktisk bil. Som liten grabb kollade jag och tyckte att dåtidens sciroccos var grymt coola. Och snart e man ägare av en ny en :).

Tacksam Peter att höra vad tycker om service och mera. Om du servar bilen lokalt eller kan rekom. någon annan sen.

/Tobbe

Som du säger, inte lönt att lägga på vinterhjul nu.

Scirocco är tämligen praktisk för att vara en coupé bil. Baksätesutrymmet är ju bra så du behöver ju inte kompromissa så mycket jmfr din fd Golf R32:a.

Jag använder Motor Halland för löpande servicetjänster. Vill ju ha en fin servicebok :).
Extra mellanbyte av olja/filter gör jag själv i garaget eftersom det annars går alldeles för långt mellan oljebytena (enligt min uppfattning). "Longlife service" är det ju på de flesta bilmärken idag så det är inte unikt för VW.

Jag är nöjd med Motor Halland, de är mycket bra. Det gäller även reservdelslager tillika plåtverkstad. Beställer man något så är grejorna hemma på några dagar.

Gillar att fixa själv med bilar när jag har tid så vår äldre Audi servas i min egen regi. Spelar mindre roll när bilen börjar bli äldre. Har dock lämnat in den för extraordinära reparationer som man kanske inte grejar själv fullt ut.

/Peter

Mattias
2016-03-06, 00:15
Hoppa våren kommer nu med:). Vill ju inte kränga på några vinterdäck denna säsong inte.
Velade lite att gå på Golf R eftersom jag hade en 2007 golf R32 innan. Men behöver inte alls en mer praktisk bil. Som liten grabb kollade jag och tyckte att dåtidens sciroccos var grymt coola. Och snart e man ägare av en ny en :).

Tacksam Peter att höra vad tycker om service och mera. Om du servar bilen lokalt eller kan rekom. någon annan sen.

/Tobbe

Har själv inte servat min bil via Motorhalland, detta gör jag själv, pga bil ifrån -79
Men har fått en plåtskada reparerad pga inbrott i bilen, detta utfördes med mycket gott resultat.

Vet inte om någon tidigare nämt det i tråden, men medlemskap till VWCS ingår vid nyköpt bil :)

mangewide
2016-03-06, 09:09
Fin kärra!

Såg att man kunde leasa en R utan insats för 2995:- , det är ju galet billigt. Någon som hoppat på det tåget?! :)

Bopper
2016-03-06, 14:49
7226
Då så var den hos handlaren. Bestämde att hämta den om ca 2 veckor. Får hoppas man bli nöjd med sitt köp nu med:). Blir nog bra det. Kan nog bli lite extra mil första helgen:). Och blå var den med;) he, he

Ser ut som min! :cool:

7228

- - - Uppdaterad - - -



Jag använder Motor Halland för löpande servicetjänster. Vill ju ha en fin servicebok :).
Extra mellanbyte av olja/filter gör jag själv i garaget eftersom det annars går alldeles för långt mellan oljebytena (enligt min uppfattning). "Longlife service" är det ju på de flesta bilmärken idag så det är inte unikt för VW.
/Peter

Men nu är det väl tätare oljebyte? Ska lämna in min Scirocco R för oljebyte, efter ca 1 år.

Tobben666
2016-03-06, 20:49
Låter bra det med servicen. Tänkte som du Peter. Att byta olja mellan servicarna. Var väl bara det att det att det måste vara olja/filter som VW rekom. Annars var det väl svårare att få någon s.k "goodwill" om det skulle bli något fel för övrigt efter man bytt själv. Vad kostar dem olika servicarna tro? Har du koll på det Peter?

Jo, såg det att det ingick medlemskap vid nyköp. Kanon!!! Ordnar detta så fort jag hämtat bilen:).

Ja du Johan. Samma, samma. Lika dan:). Bara backspeglarna som skiljer dem åt. Och den snygga vita plasten som är på min nu. Ska nog behålla den vita plasten ändå:eek:.... tills jag får råd med eldflamms stripes:) he he

Peter-C
2016-03-06, 21:56
Låter bra det med servicen. Tänkte som du Peter. Att byta olja mellan servicarna. Var väl bara det att det att det måste vara olja/filter som VW rekom. Annars var det väl svårare att få någon s.k "goodwill" om det skulle bli något fel för övrigt efter man bytt själv. Vad kostar dem olika servicarna tro? Har du koll på det Peter?

Jo, såg det att det ingick medlemskap vid nyköp. Kanon!!! Ordnar detta så fort jag hämtat bilen:).

Ja du Johan. Samma, samma. Lika dan:). Bara backspeglarna som skiljer dem åt. Och den snygga vita plasten som är på min nu. Ska nog behålla den vita plasten ändå:eek:.... tills jag får råd med eldflamms stripes:) he he

Din Scirocco ska säkerligen ha olja enligt VW 504 00 norm. Har det till våra VAG bilar.

Shell Helix Ultra ECT 5W-30 kör jag på (och Motor Halland med för den delen) men även exempelvis Castrol Edge FST 5W-30 uppfyller kraven. (Står på dunkarna - VW 504 00/507 00). Finns ju en massa olika tillverkare som uppfyller normen.

Det är aldrig någon som anmärkt på att jag gjort mellanbyte själv genom åren, brukar skriva i boken längst ner på sidan i serviceboken att extra byte är utfört. Oljefilter ”original” (tror det är Mahle) köps så blir det inte något frågetecken. Garantin vill man ju inte äventyra. Har inte i huvudet vad servicen ligger på, dock inget anmärkningsvärt för då hade jag kommit ihåg det ;).


Ser ut som min! :cool:

Men nu är det väl tätare oljebyte? Ska lämna in min Scirocco R för oljebyte, efter ca 1 år.

Tätare...nja det tror jag inte. Longlife intervallet är ju max 3000 mil eller 2 år men Golf R:en ekade att den ville in vid 1800 mil, har ju med körsätt och annat att göra. Passade ju bra då jag bytt olja vi 900 mil.

Många blåa bilar i denna tråden.. :D!

/Peter

anri52
2016-03-06, 22:03
Vw norm 502 eller 504 ( longlife) iallafall till Cupran

mephisto
2016-03-07, 10:44
Överväger starkt att byta ut emblemen bak och fram också så blir det riktigt elak look och inga cromdetaljer alls.

Har du hittat några snygga emblem?

/Johan

siteplan
2016-03-08, 13:05
Finns en del svarta blanklackade på ebay, men osäker på kvalitet och passform, såg nån video på youtube där man använda "plasti dip" så blir nog till att köra på det i samband med poleringen nu i vår, dock blir emblemen mattsvarta då så lite osäker på hur bra det blir mot svarta lacken, jag hoppas man själv har överseende och inte stör sig på det efter ett tag.

Kul o se att såpass många valt att köpa sciroccon under kampanjen, kom upp en vit 2015/16 i röven på mig för nån månad sedan, så blev lite internrace, kul! Såg även en svart i mitt område nu nyligen, också senaste faceliften, såg den från balkongen så missade dock om det var en R.

Har du själv tänkt göra nånting på bilen, Johan? Ett Ackrapovic-system kanske? :D


MVH

Amazonas
2016-03-08, 22:36
Fin kärra!

Såg att man kunde leasa en R utan insats för 2995:- , det är ju galet billigt. Någon som hoppat på det tåget?! :)
Har du ngn länk? Lyckas inte hitta ngn info, kollegan vart jäkligt sugen :)

Peter56
2016-03-09, 07:14
Har du ngn länk? Lyckas inte hitta ngn info, kollegan vart jäkligt sugen :)

Info om erbjudandet finns på www.stockholm.se/erbjudanden

mangewide
2016-03-09, 08:54
http://dinbil.net/a/vw/o1cmf6-sciroccor.pdf

:p

mephisto
2016-03-09, 14:39
Har du själv tänkt göra nånting på bilen, Johan? Ett Ackrapovic-system kanske? :D

Tycker den låter bra original men kanske tillsammans med trim längre fram. Just nu funderar jag på svarta detaljer, såsom emblem, lysen, framrutor. Kan inte bestämma mig om en sänkning är värt besväret :)

Vad har du för planer då?

Stephan735i
2016-03-15, 11:24
7275

Andra förändringen efter R-emblem togs bort, backspeglar lackade i bilens färg:). Funderar på att lacka VW emblemen i glanssvart och ta bort hålen efter skylthållaren och montera liten skylt, först kopiaskylt senare personlig skylt (har liten skylt på övriga bilparken och då blir det äkta). Det bakre VW-emblemet vet ni artikelnummer? Vore snyggt om det också är glanssvart.

Har kört lite sedan sist, knappt 100mil till, mätaren står på 493mil. Ser fram emot våren och sommarhjulen. Har en liten tanke på 19" när jag sålt av hälften av bilparken. Troligtvis med R-däck.

Jättekul att det är så pass många Scirocco R i tråden. Det är en fantastisk bil som ger mycket glädje!

Mvh Stephan

mephisto
2016-03-15, 12:32
Andra förändringen efter R-emblem togs bort, backspeglar lackade i bilens färg:). Funderar på att lacka VW emblemen i glanssvart och ta bort hålen efter skylthållaren och montera liten skylt, först kopiaskylt senare personlig skylt (har liten skylt på övriga bilparken och då blir det äkta). Det bakre VW-emblemet vet ni artikelnummer? Vore snyggt om det också är glanssvart.

Har kört lite sedan sist, knappt 100mil till, mätaren står på 493mil. Ser fram emot våren och sommarhjulen. Har en liten tanke på 19" när jag sålt av hälften av bilparken. Troligtvis med R-däck.

Jättekul att det är så pass många Scirocco R i tråden. Det är en fantastisk bil som ger mycket glädje!

Mvh Stephan


Snyggt Stephan!
Borde finnas svarta emblem att köpa t ex på ebay?
Hur motiverar du för transportstyrelsen att du behöver en liten skylt?

Stephan735i
2016-03-15, 21:21
Underbart att se sin nya bil med skyddsfilmen kvar och utan skyltar. Hade jag fått min så hade jag begärt att de inte borrat i stötfångarna och jag hade låtit folie sitta kvar ett tag:).

Stephan735i
2016-03-16, 01:35
Tack Johan!

Jag läst att det finns men förstår inte om det är samma på pre facelift och facelift. Min tanke är att lämna in och få emblemen lackade hos billackaren samtidigt som hela eller mitten av framstötfångaren lackas (för att få bort hålen). Jag har fixat liten regskylt på alla de 8st 540i E34 jag ägt och även på 520iT E34an. Så skaffar jag personlig skylt är det bara välja en E34 först och sedan använda de små på Sciroccon. Vill jag ha liten nu direkt tänkte jag låta en reklamfirma använda en gammal plast skylt (har kvar några såna) som botten.

Frågan är om det på ett enkelt sätt går att fixa liten skylt, Nissan 200 SX godkänns med liten skylt fram trots att det får plats stor skylt. Dessutom godkänns svensksålda med! Då borde Scirocco III också godkännas. Kan vara värt att prova. Till E34an finns det US-panel, synd att det inte finns liknande stötfångare eller panel till Scirocco III. Här är min favorit som jag ägt i 14år en 1996års 540i/6 E34 med M-Sportpaket. 7281

pervokris
2016-05-07, 09:01
Nu är den nästa här!

Svängde förbi VW Lund igår för att se var bilen befann sig. Visade sig att den kommit fram och stod ute på gården. Bara det sista som skall göras innan den kan hämtas.

7610

Har även tvättat, putsat och förberett GT:n för försäljning. Nya däck m.m. har kommit på efter vinterförvaringen.

7611

Betaride
2016-05-07, 18:49
Kul! Fick regnummer och att min kommit fram till halmstad för 3 dagar sedan. Så nu är det inte långt kvar!

M.P
2016-05-21, 17:37
Var och tvättade min R idag på Statoil i Nässjö,då kommer det 2 nya svarta Scirocco r in vid macken och åkte snart igen,några här som känner sig träffade!!

Betaride
2016-08-08, 08:42
Har en liten fråga till er som kör Scirocco R. Hur står eran ratt när ni kör rakt fram? Är den helt centrerad lr är den vinklad några grader åt något håll? Min ratt står nämligen några grader åt vänster när jag kör rakt fram. Har haft inne den på verkstaden och då gjorde dom hjulinställning, men ratten är fortfarande lite åt vänster när man kör rakt. Bilen drar inte åt något håll så det är inga problem, bara ratten som inte är helt rak. Ville bara kolla om någon annan märkt av detta. Kanske finns det en viss felmarginal lr liknande som är "godkänt". Annars får jag ligga på dom att kolla på det igen...

vfr
2016-08-08, 09:42
Ratten ska vara rak efter en hjulinställning. Spelar ingen roll om det är en Scirocco R eller vad det gäller. Det är inte speciellt svårt att justera egentligen. Är det bara lite snett, mindre än en spline på rattstången, så justerar man på båda P-ändarna. Längre på den ena och lika mycket kortare på den andra. Då flyttar man centreringen utan att påverka hjulvinklarna. Men det ska vara rätt efter en hjulinställning. Sånt ska man inte behöva göra själv. Det låter som en slarvig/lat hjulinställare.

Betaride
2016-08-08, 09:48
Ratten ska vara rak efter en hjulinställning. Spelar ingen roll om det är en Scirocco R eller vad det gäller. Det är inte speciellt svårt att justera egentligen. Är det bara lite snett, mindre än en spline på rattstången, så justerar man på båda P-ändarna. Längre på den ena och lika mycket kortare på den andra. Då flyttar man centreringen utan att påverka hjulvinklarna. Men det ska vara rätt efter en hjulinställning. Sånt ska man inte behöva göra själv. Det låter som en slarvig/lat hjulinställare.

Hej. Tackar för snabbt svar. Den ska ändå in till dom igen om någon vecka för en annan detalj som ska bytas. Så jag får säga till dom att dom får göra en ny hjulinställning och göra det riktigt denna gången.

Blåbäret
2016-08-08, 16:19
Har en liten fråga till er som kör Scirocco R. Hur står eran ratt när ni kör rakt fram? Är den helt centrerad lr är den vinklad några grader åt något håll? Min ratt står nämligen några grader åt vänster när jag kör rakt fram. Har haft inne den på verkstaden och då gjorde dom hjulinställning, men ratten är fortfarande lite åt vänster när man kör rakt. Bilen drar inte åt något håll så det är inga problem, bara ratten som inte är helt rak. Ville bara kolla om någon annan märkt av detta. Kanske finns det en viss felmarginal lr liknande som är "godkänt". Annars får jag ligga på dom att kolla på det igen...

Jag hade så på en Octavia och det fick jag fixat på nybilsgarantin vid första servicen. Enligt bilverkstan så var det inget fel på bilen utan att ratten var felmonterad så de flyttade ratten ett snäpp så att den stod rakt.

När jag något år senare bytte ut däcken på bilen så tyckte däcksfirman att de var snedslitna och rekommenderade mig att göra en hjulinställning vilket däcksfirman också fick göra. Enligt däckkillen så fick han skruva ganska så mycket för att få det bra, så antagligen var det något som blev fel vid tillverkningen av bilen.

Efter den erfarenheten så har jag blivit lite skeptisk till att låta just märkesverkstan göra hjulinställningar utan jag litar mer på de oberoende däcksfirmorna i just detta fallet.

Betaride
2016-08-08, 19:55
Jag hade så på en Octavia och det fick jag fixat på nybilsgarantin vid första servicen. Enligt bilverkstan så var det inget fel på bilen utan att ratten var felmonterad så de flyttade ratten ett snäpp så att den stod rakt.

När jag något år senare bytte ut däcken på bilen så tyckte däcksfirman att de var snedslitna och rekommenderade mig att göra en hjulinställning vilket däcksfirman också fick göra. Enligt däckkillen så fick han skruva ganska så mycket för att få det bra, så antagligen var det något som blev fel vid tillverkningen av bilen.

Efter den erfarenheten så har jag blivit lite skeptisk till att låta just märkesverkstan göra hjulinställningar utan jag litar mer på de oberoende däcksfirmorna i just detta fallet.

Ok, det förstår jag. Men ska låta dom få kolla på det en gång till iom att bilen ändå ska in igen. Blir det inte bra så får man väl kolla på alternativ...

cheba
2016-08-09, 14:37
Jag gillar inte tanken på att flytta ratten på rattstången. Visst, om ratten verkligen är felmonterad från fabrik bör man göra det, fast jag tycker det låter osannolikt att den skulle vara det. Men jag jobbar ju inte på verkstad så vad vet jag.

Ifall man annars flyttar ratten är ju inte kuggstången längre centrerad när ratten är centrerad. Och visst, det är inga problem att få till hjulvinklarna när bilen står där på lyften med ratten centrerad men sen när man svänger på ratten stämmer ju inte Ackerman geometrin längre och man får osymmetriskt styrutslag mellan vänster/höger.

Betaride
2016-08-11, 15:02
Och över till något helt annat då (håller mig i tråden då det rör Scirocco R) men ni får meddela om det är fel tråd.
Ni som köpt Scirocco R 2016, har ni automatisk nedvinkling av höger backspegel när man lägger i backen? Hade det på Golfen innan och det är ju inget nytt precis samt jäkligt smidigt, men kan fasiken inte hitta någon inställning för det i min Scirocco. Har kollat i menyerna där det enligt instruktionsboken ska finnas. Bara kollar med er övriga så jag inte missat något...

Blåbäret
2016-08-11, 15:45
På min Golf så hänger nedvinklingen även ihop med spegelreglaget, tror jag. Om reglaget står inställt på höger spegel så det den som vinklas ned men om det istället står inställt på vänster spegel så är det den som ändras.

2.0 8v
2016-08-11, 15:50
På min scirocco -10 har jag vredet för speglarna stå på r för att nedvinklingen ska vara aktiverad.
Sen om det är så på nyaste sciroccon vet jag ej?

Betaride
2016-08-11, 15:58
Jovisst, hade som sagt nedvinklingen på min förra Golf. Men har provat med reglaget i r-läget, men inget händer. Har varit inne i komfortmenyn under inställningar där man ska kunna aktivera funktionen enligt instruktionsboken, men valet finns inte där. Känns alltid som en djungel vilken bil som har det och vilken som inte har det, vilka paket det ingår i, eller om det är standard för modellen osv... Men det känns så jäkla konstigt att funktionen inte skulle finnas på en nästintill fullutrustad Scirocco 2016. Men som sagt, hade vart kul och veta om någon annan som har samma bil och årsmodell har funktionen och i så fall om det ingår i något tillval som jag missat...

mephisto
2016-08-11, 16:49
Har du provat alla lägen på backspegelreglaget?
Är nästan säker på att jag ändrade reglaget för att jag INTE ville ha nedvinkling av höger backspegel strax efter jag backade med bilen första gången :)

Betaride
2016-08-11, 17:28
Har du provat alla lägen på backspegelreglaget?
Är nästan säker på att jag ändrade reglaget för att jag INTE ville ha nedvinkling av höger backspegel strax efter jag backade med bilen första gången :)

Jodå, har provat allt. Samt att lägga den i r-läget, backa, vinkla ner manuellt till bra läge, sedan ha förhoppningen att den ska åka upp igen när man kör iväg, men nej. Ser nu när man konfigurerar Scirocco R att man kan välja till automatiskt infällbara backspeglar, gick inte när jag konfigurerade min på kampanjen i januari. I det paketet som finns nu så nämns nedvinklingen i det. Så kanske fanns det helt enkelt inte när man beställde på kampanjen i vintras :confused: jaja det är inte hela världen. Men gillar funktionen helt klart.

Blåbäret
2016-08-11, 18:57
Så här gör man på Skoda Octavia om det kan vara till någon hjälp. http://www.skoda.se/mini-apps/manualer/pages/octavia.aspx?requestOwnersManualEditionDate=11-2015&requestOwnersManualLanguage=se&requestOwnersManualOnlineVersion=se%2fOctavia_5E%2 f11-2015%2fManual%2fOctavia%2fonline#!pageId=00234

Det jag reagerar på är att man ska ha tändningen igång men inte motorn enligt denna instruktion.

Betaride
2016-08-11, 20:05
Detta ska definitivt provas! Just nu är bilen inne på ett garantiärende på verkstad, men återkommer så snart jag testat och meddelar om det fungerade. Tack för tipset! :D

mephisto
2016-08-22, 08:04
Mina Scirocco R fälgar verkar ha dimension 8x19 ET 41. Kan Golf R fälgar med dimension 8x19 ET 45 och 8x19 ET 50 passa eller är det för mycket?

vfr
2016-08-22, 09:56
ET45 är så lite skillnad att det inte borde vara några problem iaf. När det är på det hållet så är det annars bara att lägga emellan spacerplattor så hamnar hjulen på rätt ET. Det är värre när det är tvärtom. Att hjulen kommer ut lite grann i hjulhuset brukar snarare bli snyggare. Men det får ju såklart inte vara för mycket. Sedan spelar det även stor roll vad bilen har för fjädrar och dämpare. Mer sänkning och mjukare fjädrar bidrar såklart till att det lättare tar i.

mephisto
2016-08-22, 10:13
ET45 är så lite skillnad att det inte borde vara några problem iaf. När det är på det hållet så är det annars bara att lägga emellan spacerplattor så hamnar hjulen på rätt ET. Det är värre när det är tvärtom. Att hjulen kommer ut lite grann i hjulhuset brukar snarare bli snyggare. Men det får ju såklart inte vara för mycket. Sedan spelar det även stor roll vad bilen har för fjädrar och dämpare. Mer sänkning och mjukare fjädrar bidrar såklart till att det lättare tar i.

Kanon, tack!
Då blir det i värsta fall spacers.

Betaride
2016-09-02, 10:11
Så här gör man på Skoda Octavia om det kan vara till någon hjälp. http://www.skoda.se/mini-apps/manualer/pages/octavia.aspx?requestOwnersManualEditionDate=11-2015&requestOwnersManualLanguage=se&requestOwnersManualOnlineVersion=se%2fOctavia_5E%2 f11-2015%2fManual%2fOctavia%2fonline#!pageId=00234

Det jag reagerar på är att man ska ha tändningen igång men inte motorn enligt denna instruktion.

Bara som en liten återkoppling så testade jag exakt enligt denna instruktionen också, men nej, spegeln går inte upp igen när man ställt ner den i ett läge som känns bra vid backning. Får väl acceptera helt enkelt att det inte finns automatisk nedvinkling på den. Eventuellt kanske något man kan aktivera med VCDS, men har ingen koll på den biten.

Blåbäret
2016-09-02, 12:07
Synd att det inte fungerade.

Betaride
2016-09-02, 12:15
Inte hela världen, bara en skön funktion att ha. Men jag tackar för tipset!

pervokris
2016-09-03, 19:31
Bara som en liten återkoppling så testade jag exakt enligt denna instruktionen också, men nej, spegeln går inte upp igen när man ställt ner den i ett läge som känns bra vid backning. Får väl acceptera helt enkelt att det inte finns automatisk nedvinkling på den. Eventuellt kanske något man kan aktivera med VCDS, men har ingen koll på den biten.

Hej

Har inte hunnit läsa allt men om det är höger backspegel så ska det gå att spara nedvinklingsminne på höger spegel. Kolla i instruktionsboken hur man gör. Spegelreglaget ska vara i R för att det skall fungera. Jag har det fungerande på min. När man sedan kör framåt över en viss hastighet vinklas spegeln upp igen. Om du inte hittar det kan jag kolla i min instruktionsbok.

mvh

Betaride
2016-09-03, 21:16
Hej. Jo jag hade en golf 7 innan denna bilen. Så vet hur det fungerar. Har testat allt som jag kan komma på. Kollade i instruktionsboken och där står det att man ska aktivera det under inställningar och "komfort" menyn om jag inte missminner mig. Men när jag går in i den menyn på min så finns inte det alternativet att aktivera. Så det känns som jag saknar något tillval. Har du valt till automatiskt i fällbara backspeglar med markbelysning på din? Står nämligen att det ingår automatisk nedvinkling vid backning i det tillvalet så det kan vara det jag saknar... Men fortfarande oklart... Man kanske ska maila VW Sverige och kolla om dom vet vad som gäller? Säljaren jag hade kontakt med visste inte. Han sa att dom själva alltid tyckt det varit lite av ett lotto vilka bilar som har funktionen lr inte...

Blåbäret
2016-09-03, 21:53
Hm… Det kanske går att ta reda på saken ändå.

Om du går in på http://volkswagentillbehor.se , matar in ditt registreringsnummer och klickar på detaljer så kan du ju se all utrusning som din bil har. Du kan använda http://vag-codes.info/ för att koda av vad de olika förkortningarna betyder.

Om du jämför utrustningen på Sciroccon och Golf 7:an, kan du då se ifall Sciroccon saknar det tillvalet och Golfen hade det?

pervokris
2016-09-03, 22:43
Hej. Jo jag hade en golf 7 innan denna bilen. Så vet hur det fungerar. Har testat allt som jag kan komma på. Kollade i instruktionsboken och där står det att man ska aktivera det under inställningar och "komfort" menyn om jag inte missminner mig. Men när jag går in i den menyn på min så finns inte det alternativet att aktivera. Så det känns som jag saknar något tillval. Har du valt till automatiskt i fällbara backspeglar med markbelysning på din? Står nämligen att det ingår automatisk nedvinkling vid backning i det tillvalet så det kan vara det jag saknar... Men fortfarande oklart... Man kanske ska maila VW Sverige och kolla om dom vet vad som gäller? Säljaren jag hade kontakt med visste inte. Han sa att dom själva alltid tyckt det varit lite av ett lotto vilka bilar som har funktionen lr inte...

Hej

Vet att jag har backspeglar med markbelysning samt infällbara om man väljer via backspegelvredet. Dock ej som fälls in när jag låser bilen.

Hur trivs du med bilen? Själv har jag kört snart 800 mil sedan i maj. Bland annat en tur ner till Italien där jag fick prova att köra fort (ca 230) på autobahn. Kändes ändå trygg i höga hastigheter, dock bara under korta sträckor till medpassageraren sa till på skarpen :-)

Har ni fått android auto att fungera bra? Har problem med att det kopplar ur lite titt som tätt. När det funkar är det fantastiskt. Fick även problem med att byta låt via ratten eller menyn efter en uppdatering av mobilen vilket är rätt störigt. Får väl köra in och se om det finns någon uppdaterad mjukvara till stereon.

mvh

Betaride
2016-09-03, 23:05
Hm… Det kanske går att ta reda på saken ändå.

Om du går in på http://volkswagentillbehor.se , matar in ditt registreringsnummer och klickar på detaljer så kan du ju se all utrusning som din bil har. Du kan använda http://vag-codes.info/ för att koda av vad de olika förkortningarna betyder.

Om du jämför utrustningen på Sciroccon och Golf 7:an, kan du då se ifall Sciroccon saknar det tillvalet och Golfen hade det?

Hmm. Ska kolla på detta. Hade valt till dom infällbara backspeglarna på golf 7:an jag hade, men ska ändå kolla om man kan se något som skiljer utöver det. Tack för tipset!

Betaride
2016-09-03, 23:15
Hej

Vet att jag har backspeglar med markbelysning samt infällbara om man väljer via backspegelvredet. Dock ej som fälls in när jag låser bilen.

Hur trivs du med bilen? Själv har jag kört snart 800 mil sedan i maj. Bland annat en tur ner till Italien där jag fick prova att köra fort (ca 230) på autobahn. Kändes ändå trygg i höga hastigheter, dock bara under korta sträckor till medpassageraren sa till på skarpen :-)

Har ni fått android auto att fungera bra? Har problem med att det kopplar ur lite titt som tätt. När det funkar är det fantastiskt. Fick även problem med att byta låt via ratten eller menyn efter en uppdatering av mobilen vilket är rätt störigt. Får väl köra in och se om det finns någon uppdaterad mjukvara till stereon.

mvh

Plockade också ut min i maj. Kul att du bilat söderut i somras. Jag o sambon var också iväg (Corsica+italien). Min har gått ca 700 mil nu.

Är grymt nöjd. Den har levt upp till dom förväntningar jag hade samt överraskat mig positivt i hur trevlig den är att spendera längre körningar i. Var lite orolig att den skulle vara för högljudd och stötig, men inte upplevt några problem med det. Tycker det är ett fint chassi och jävlar vilka fina bromsar (som tur är), har fått bromsa riktigt hårt från väldigt höga hastigheter ett par gånger under resan och det har bitit ruskigt bra utan känsla av att bromsarna tagit stryk. Har själv haft uppe den i max vid ett par tillfällen. Den drar upp till fartspärren utan att hinna bli trött på vägen. Imponerande. Undrar vad den gör utan fartspärren?

Det med Android har nog alla. Det jag gjorde när jag bilade i Europa var att sätta mobilen i flight mode. Då kopplar den aldrig ifrån. Men då får man bara tanka ner Google maps kartor i offline läge o samma med musik givetvis. För min del kopplar nämligen mobilen ifrån när den tappar täckningen. Det har inget med stereon o göra vad jag förstått. Det är Android auto som är buggigt än o iom att det inte släppts i Sverige så tror jag det kan finnas vissa konflikter i mjukvaran när man drar ner andra versioner...

mephisto
2016-09-05, 09:48
Har kört över 800 mil och gillar hur användbart DCC är. När man närmar sig 200 är det gott att lägga i SPORT så man håller sig i filen :)

Vore kul med en liten informell R-träff innan vintern kommer. Vi verkar vara några som bor i eller omkring Göteborg? Jag är extra intresserad av att prova en med DSG, nån kanske är sugen på att prova en manuell?

/Johan

vfr
2016-09-05, 11:00
Ni får hemskt gärna hänga på våran Göteborgsträff (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21204-VAG-tr%E4ff-i-G%F6teborg-onsd-7-9-kl-19-MAX-Torpavallen). Det blir ju andra VW-bilar (och VAG, men mestadels VW) också, men det kanske inte spelar någon roll. Det hade väl säkert varit kul för övriga VW-åkare också att titta på några Scirocco. Nästa träff är nu på onsdag.

mephisto
2016-09-05, 14:14
Ni får hemskt gärna hänga på våran Göteborgsträff (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21204-VAG-tr%E4ff-i-G%F6teborg-onsd-7-9-kl-19-MAX-Torpavallen). Det blir ju andra VW-bilar (och VAG, men mestadels VW) också, men det kanske inte spelar någon roll. Det hade väl säkert varit kul för övriga VW-åkare också att titta på några Scirocco. Nästa träff är nu på onsdag.

Låter kanon! Tyvärr är jag på resande fot nu på onsdag. Håller utkik efter när nästa träff blir!

vfr
2016-09-05, 14:50
Det brukar bli första onsdagen i månaden. Hoppas du inte är bortrest varje onsdag... ;)

Betaride
2016-09-07, 11:58
Hm… Det kanske går att ta reda på saken ändå.

Om du går in på http://volkswagentillbehor.se , matar in ditt registreringsnummer och klickar på detaljer så kan du ju se all utrusning som din bil har. Du kan använda http://vag-codes.info/ för att koda av vad de olika förkortningarna betyder.

Om du jämför utrustningen på Sciroccon och Golf 7:an, kan du då se ifall Sciroccon saknar det tillvalet och Golfen hade det?

Hej.

Har varit inne nu och jämfört och som sagt så hade jag ju själv valt till "Automatiskt infällbara backspeglar med markbelysning" på Golfen jag hade. Kollar man den koden så står det dessutom att backspegelhusen i det paketet har "Memory function". Så på Golfen jag hade så lär det ju garanterat varit så att funktionen ingick i det paketet. Detta paketet finns idag även att välja till på Sciroccon, men det fanns inte att välja när jag beställde min Scirocco R på kampanjen som var i vintras. Men jag utgick från att det där med automatiskt nedfällbar högerspegel måste väl ändå vara standard på en såpass dyr bil. Men tydligen inte hehe. Anledningen till att jag tog upp frågan i just denna tråden är att det är ju fler här som köpte Scirocco på just själva kampanjen och det hade varit väldigt intressant att veta om dom har funktionen eller inte... Finns inte funktionen så spelar det ingen större roll, men om andra har det på sin "kampanjbil" så känns det ju lite konstigare att den inte skulle finnas på min.

M.P
2016-09-07, 20:51
Jag beställde på kampanjen i november och jag tog det tillvalet

Betaride
2016-09-07, 21:54
Jag beställde på kampanjen i november och jag tog det tillvalet

Okej? Hehe jag kanske helt missade det då. Märkligt, vet att jag satt i kampanjkonfiguratorn men kunde inte hitta det. Jaja, då vet jag ju att det är därför iaf!

Stephan735i
2016-09-13, 00:34
Har kört över 800 mil och gillar hur användbart DCC är. När man närmar sig 200 är det gott att lägga i SPORT så man håller sig i filen :)

/Johan

Vore kul med en liten informell R-träff innan vintern kommer. Vi verkar vara några som bor i eller omkring Göteborg? Jag är extra intresserad av att prova en med DSG, nån kanske är sugen på att prova en manuell?

Jag är intresserad att köra en manuell och en Scirocco R-träff vore hur kul som helst, onsdagen den 2 november är det reservdels/provkörningskväll på BMW och jag funderar på att åka ner samt besöka Volvos museum. Jag har inte DCC, men tyckte den var hur stabil som helst i 210km/h i vintras. Jag har kört ca 770mil än så länge, har mest kört andra bilar nu i sommar! Men en tripp till Autobahn med sommardäck hoppas jag klämma in innan vintern kommer. Toppfarten måste prövas, ligger mot fartspärren så fort chansen ges med de andra bilarna på autobahn.

Jag har roat mig med att ha statistik på så många Scirocco facelift som möjligt och har 150st R och 47st TSI 180 i en excelfil, enligt https://www.car.info/sv-se/volkswagen/scirocco/scirocco-r-6717778/map finns det 186st R Facelift i Sverige men de har haft fel på andra modeller så det är inte en helt säker siffra. Saknar troligtvis några i denna tråd, skriv gärna ett PM med chassinummer/regnummer om ni har lust.

Färger på de 150st (3st -15 och 147st -16) har dock slarvat bort regnumret på en blå-15 6vxl från Småland som av en slump passerade på E4an en bit hemifrån, den är inte med i färgstatistiken.

Svart: 46st
Vit: 46st
Blå: 33st
Grå: 17 (1st-15)
Guld: 4 (1st -15)
Oryx: 3 (1st -15)
Lila: 1 Enda lila R jag hittat bild på överhuvudtaget!

VIN på de R i filen är mellan GV004315 (VW Sverges demobil, byggd jul-15) och GV014681 (byggd maj-16). En intressant detalj är att från årsmodell 2017 är det den omstridda R1234yf som köldmedel i A/Cn, gäller även Golf och Audi A3 och troligtvis övriga VW gruppens fordon.

Mvh Stephan

Marcus
2016-09-13, 08:26
Härligt med data :)

vfr
2016-09-13, 09:10
Onsdagen 2/11 är det allmän VAG-träffkväll (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21204-VAG-tr%E4ff-i-G%F6teborg-onsd-7-9-kl-19-MAX-Torpavallen&p=230441#post230441) i Göteborg. Ni är välkommna att komma dit och ha en egen liten samling för Sciroccos.

Bopper
2016-09-13, 15:55
Färger på de 150st (3st -15 och 147st -16) har dock slarvat bort regnumret på en blå-15 6vxl från Småland som av en slump passerade på E4an en bit hemifrån, den är inte med i färgstatistiken.


Mvh Stephan







Skulle kunna vara min... när var detta? I närheten av Stockholm då?

Om car.info har rätt, så har jag den enda 2015 med manuell låda i Sverige :)

Stephan735i
2016-09-15, 03:05
Skulle kunna vara min... när var detta? I närheten av Stockholm då?

Om car.info har rätt, så har jag den enda 2015 med manuell låda i Sverige :)

Det måste varit din:). I början på året, körde inte Sciroccon utan en E34 Touring. Det var i höjd med Vårby på väg söderut på E4an. Trevlig syn, ser inte så många Scirocco R i trafiken, första facelift jag sett var en vit i Malmö i januari.

Hittade för övrigt ytterligare 3st R DSG-16, en blå, en pure white och en svart. 200st Scirocco facelift alltså:). Börjar även nå de 186st car.info uppger. De uppger även 81st TSI 180.

Stephan

Marcus
2016-09-15, 08:37
Varifrån kommer car.infos data? Offentliga data?

Premis
2016-09-15, 08:41
Varifrån kommer car.infos data? Offentliga data?

.. och varför dokumenterar någon alla bilar som finns med ägaruppgifter (regnummer)? Intressant hobby ..

Bopper
2016-09-15, 10:58
Varifrån kommer car.infos data? Offentliga data?

Bilregistret? De visar ju inga ägaruppgifter.

Bopper
2016-09-15, 11:01
Det måste varit din:). I början på året, körde inte Sciroccon utan en E34 Touring. Det var i höjd med Vårby på väg söderut på E4an. Trevlig syn, ser inte så många Scirocco R i trafiken, första facelift jag sett var en vit i Malmö i januari.

Stephan

Är inte så ofta i Stockholm, men vet att jag var där precis före jul. Sedan var jag uppe 1 maj också :)

Marcus
2016-09-15, 11:07
Är bilregistret sökbart online för allmänheten eller måste man skicka efter/beställa data på gammalt ålderdomligt sätt?

Stephan735i
2016-09-15, 13:45
Är bilregistret sökbart online för allmänheten eller måste man skicka efter/beställa data på gammalt ålderdomligt sätt?
Det går inte online att söka på bilregistret, det går inte söka överhuvudtaget. Däremot kan man söka på chassinummer/delar av regnummer på biluppgifter exempelvis. Självklart kommer alla uppgifter i från bilregistret. Alla köper av transportstyrelsen, ratsit, merinfo, biluppgifter, biltema, mekonomen, carfax you name it. Alla är mer eller mindre sökbara, det går även bra att få uppgifter skickade till sig som privatperson. Jag gjorde det 2007 med BMW 540i/6 E34.

Fördelen med car.info är att det går att få ett hum om hur vanlig ett bilmärke/bilmodell är i Sverige. Som 98st Polo R WRC (8st import eller tog VW in fler än vad de uppgav?), 20-30st Wartburg. Sådana företag har funnits i årtionden. Minns att på Stockholms bilsalong 2003 gick att få ut liknande i en monter. Fick det på min dåvarande Scirocco-83. Runt det året fanns även ett komplett utdrag från bilregistret daterat 2001 där det gick att se hur många Jetta I GLI, Golf I GTI-77 det fanns kvar. Av Jettan som var min barndoms absoluta favorit var alla rishögar redan då...

Stephan735i
2016-09-15, 13:58
.. och varför dokumenterar någon alla bilar som finns med ägaruppgifter (regnummer)? Intressant hobby ..

Enligt car.info finns det 101st GTI Clubsport i Sverige varav 22st är 6vxl, med sidor som car.info får man reda på det.

Premis
2016-09-15, 14:03
Enligt car.info finns det 101st GTI Clubsport i Sverige varav 22st är 6vxl, med sidor som car.info får man reda på det.

Kan du se vad jag har för kalsongstorlek också?

Stephan735i
2016-09-15, 15:17
Kan du se vad jag har för kalsongstorlek också?

Är det med märkligt textspråk du försöker skämta eller gör du dig själv till en komplett idiot? Om du vill vara otrevlig var det hemma hos dig! Är det ett skämt är det ett sådant som INTE uppskattas!!

Premis
2016-09-15, 15:32
Är det med märkligt textspråk du försöker skämta eller gör du dig själv till en komplett idiot? Om du vill vara otrevlig var det hemma hos dig! Är det ett skämt är det ett sådant som INTE uppskattas!!

Då har vi inte samma humor.

Ps. Ta nu ett lugna ned dig piller.

Betaride
2016-09-15, 15:49
Kan hålla med dig lite att det känns sådär att det finns samlad info på detta viset. Vad jag förstår det så handlar det enbart om bildata och inte några som helst personuppgifter. Men däremot verkar data på vilken adress bilen är registrerad på finnas med på car.info då jag ser bland annat på kartan att det exakt på min adress står att det finns en Scirocco R vilket givetvis stämmer, det är ju min som står där. Så om någon vill göra en stöldvåg mot Sciroccos t.ex. så är det ju inte svårt att se vart man ska leta eller vart dom finns som tätast. Smidigt underlag liksom. Är själv starkt emot att det är så jäkla enkelt att hitta denna typ av info idag.

vfr
2016-09-15, 16:19
Det är ju en sak att all informationen egentligen är offentlig och kanske tillgänglig via t.ex transportstyrelsen. Men en helt annan sak att sammanställa det så att det finns färdiga listor och kartor istället för att gå in och fråga på enskilda reg-nummer. Precis som du säger så känns det nästan som upplagt för mindre nogräknade personer. Det känns inte helt bra...

MacAllan
2016-09-15, 18:45
Är bilregistret sökbart online för allmänheten eller måste man skicka efter/beställa data på gammalt ålderdomligt sätt?
Om du menar sök via reg nummer så ja.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Första söket ger inga ägaruppgifter om bilen är privatägd, men där finns en länk så man kan få dom via mail.

- - - Uppdaterad - - -


Det går inte online att söka på bilregistret, det går inte söka överhuvudtaget. Däremot kan man söka på chassinummer/delar av regnummer på biluppgifter exempelvis. Självklart kommer alla uppgifter i från bilregistret. Alla köper av transportstyrelsen, ratsit, merinfo, biluppgifter, biltema, mekonomen, carfax you name it. Alla är mer eller mindre sökbara, det går även bra att få uppgifter skickade till sig som privatperson. Jag gjorde det 2007 med BMW 540i/6 E34.

Fördelen med car.info är att det går att få ett hum om hur vanlig ett bilmärke/bilmodell är i Sverige. Som 98st Polo R WRC (8st import eller tog VW in fler än vad de uppgav?), 20-30st Wartburg. Sådana företag har funnits i årtionden. Minns att på Stockholms bilsalong 2003 gick att få ut liknande i en monter. Fick det på min dåvarande Scirocco-83. Runt det året fanns även ett komplett utdrag från bilregistret daterat 2001 där det gick att se hur många Jetta I GLI, Golf I GTI-77 det fanns kvar. Av Jettan som var min barndoms absoluta favorit var alla rishögar redan då...
Jodå, man kan söka direkt på reg nummer hos transportstyrelsen och sedan få ägaruppgifter via mail.

Bopper
2016-09-15, 19:00
Kan hålla med dig lite att det känns sådär att det finns samlad info på detta viset. Vad jag förstår det så handlar det enbart om bildata och inte några som helst personuppgifter. Men däremot verkar data på vilken adress bilen är registrerad på finnas med på car.info då jag ser bland annat på kartan att det exakt på min adress står att det finns en Scirocco R vilket givetvis stämmer, det är ju min som står där. Så om någon vill göra en stöldvåg mot Sciroccos t.ex. så är det ju inte svårt att se vart man ska leta eller vart dom finns som tätast. Smidigt underlag liksom. Är själv starkt emot att det är så jäkla enkelt att hitta denna typ av info idag.

Vet inte hur den placerar ut på kartan. Min hamnar 100-150 meter fel.

Betaride
2016-09-15, 19:56
Vet inte hur den placerar ut på kartan. Min hamnar 100-150 meter fel.

Hehe ja det är ju inte exakt vid min dörr heller. Men det har garanterat hämtats från ens adress. Du ser samma effekt ibland på t.ex. Hemnet där vissa objekt som läggs ut inte hamnar exakt där dom faktiskt ligger i verkligheten. Min skulle jag gissa ligger också ca 100m fel. Men hur som så vet man ju att i det området står bilen (om den inte är reggad på en annan adress än där man faktiskt bor).

DPC
2016-09-15, 19:58
Min bil finns inte med. Enligt info så ska det bara finnas tre st av samma typ och årsmodell, men det är minst fyra..

Bopper
2016-09-16, 09:37
Hehe ja det är ju inte exakt vid min dörr heller. Men det har garanterat hämtats från ens adress. Du ser samma effekt ibland på t.ex. Hemnet där vissa objekt som läggs ut inte hamnar exakt där dom faktiskt ligger i verkligheten. Min skulle jag gissa ligger också ca 100m fel. Men hur som så vet man ju att i det området står bilen (om den inte är reggad på en annan adress än där man faktiskt bor).

Frågan är om de placeras lite fel medvetet? För kollar man på hitta.se så placeras ju alltid adresserna rätt på kartan.

Betaride
2016-09-16, 09:51
Frågan är om de placeras lite fel medvetet? För kollar man på hitta.se så placeras ju alltid adresserna rätt på kartan.

Kanske. Jag vet själv inte exakt hur det fungerar.

Stephan735i
2016-09-27, 19:15
Kanske. Jag vet själv inte exakt hur det fungerar.

Car.info verkar placera fel medvetet, det var inte så från början. Då var det rätt på. Inte speciellt roligt då. Tur att jag inte hade en Audi RS6.

Jag skrev till biluppgifter för någon vecka sedan då de efter senaste "uppgraderingen" visade fullständigt personnummer till vem som helst. På merinfo (samma personer bakom) måste man logga in för att få fullständigt personnummer. Men det är lätt det med. Så här är det i Sverige... I Tyskland kan man glömma så närgången information.

Med för mycket fritid:) och biluppgifter samt förståelse för hur chassinumret är uppbyggt har jag fått fram alla facelift Scirocco R utom två 2015års. Tomas Gustaffsons manuella Rising Blue och ytterligare en om nu car.info har rätt. 2016års är korrekt åtminstone 180st, saknar även 7 eller 8st TSI 180 (7 eller 8 på grund av att en är avreggad och frågan är om den är med i sammanräkningen).

184st i utrustningen (185st i färglistan)

Pure White: 57st
Deep Black: 56st
Rising Blue: 38st (2st-15)
Indiumgrau: 18st (1st-15)
Ultra Violet: 6st
Pyramid Gold: 6st (1st-15)
Oryxweiß: 3st (1st-15)

6st är manuella:
Rising Blue: 3st (1st-15)
Pyramid Gold: 1st
Deep Black: 1st
Pure White: 1st

Utrustning:
Skalstolar: 6st (endast 2st är beställda av privatpersoner! Två är VW Sveriges demobilar, en är en -15 lagerbil och en är VW Smista tillbehörsbil)
Oryxweiß: 3st
Rising Blue: 2st
Ultra Violet: 1st

DCC: 37st
Glastak: 81st
Elstol: 16st
Läderklädsel: 24st
19" Cadiz: 41st
19" Lugano: 57st
Navigator: 13st

Jag är intresserad av att veta hur ovanlig ett specifikt exemplar är inte var eller vem som äger, jätteroligt att ha en bilmodell som inte syns så ofta:). BMW som ligger mig varmast om hjärtat, är mycket enklare att ha koll på då alla tillverkade går att få fram med utrustningslistor inte bara svensksålt som för VW. Skulle jag importera en Scirocco R facelift hade det blivit en manuell Viper Green med navigator. Hade VW erbjudit gult till R då hade ett nyköp kunnat vara något. Men det är helt okej med en Rising Blue DSG-16 med glastak med:). Nypolerad för dagen efter 790mil roliga mil.

Är det fler som har rostiga fästöglor under baksätet? Ska visa upp det för VW. Märkte det efter ha haft baksätet fällt och det var spår av rost på baksätesklädseln.

Är det någon som monterat gasdämpare till huven, såg att det förekommer på det brittiska forumet och det är bra snikigt med pinne.

Mvh Stephan

mephisto
2016-09-28, 15:11
Är det fler som har rostiga fästöglor under baksätet? Ska visa upp det för VW. Märkte det efter ha haft baksätet fällt och det var spår av rost på baksätesklädseln.

Har också sett något brunt där. Blir en sväng in till VW och höra med dem.

Jag valde KEYLESS till min manuella Pyramid Gold med DCC, glastak, Dynaudio, Lugano, backkamera (utan PDC) och 90% tonade rutor. PDC känns onödigt i en så liten bil, sen är sensorerna fula :)

Är Keyless vanligt? Kunde inte med att fälla ut och vrida om nyckeln på en "ny" bil :)
Också väldigt bekvämt att aldrig handskas med nyckeln med Keyless access.

mvh,
Johan

mephisto
2016-09-28, 15:18
Oryxweiß: 3st (1st-15)

Valde mellan Pyramid Gold och Oryxvit när jag beställde.
Såg en Oryxvit Scirocco R med svarta Lugano i Gbg igår och är nöjd med mitt val.
Den var häftig men för matt för min smak :)

mephisto
2016-09-28, 15:53
Jag är intresserad att köra en manuell och en Scirocco R-träff vore hur kul som helst, onsdagen den 2 november är det reservdels/provkörningskväll på BMW och jag funderar på att åka ner samt besöka Volvos museum

Jag ska se till att dyka upp på VW-träffen i Gbg den 2/11.

mvh,
Johan

pervokris
2016-10-02, 13:37
Valde mellan Pyramid Gold och Oryxvit när jag beställde.
Såg en Oryxvit Scirocco R med svarta Lugano i Gbg igår och är nöjd med mitt val.
Den var häftig men för matt för min smak :)

Kikade på Oryx jag med men det var lite för högt tillägg i förhållande till pure white. Är du säker på att det inte var en pure white med svarta lugano du såg? Brukar ha min parkerad på skanstorget och kör ibland med den till jobbet ute i eklanda.

mephisto
2016-10-03, 07:50
Kikade på Oryx jag med men det var lite för högt tillägg i förhållande till pure white. Är du säker på att det inte var en pure white med svarta lugano du såg? Brukar ha min parkerad på skanstorget och kör ibland med den till jobbet ute i eklanda.

Den här stod parkerad på Vasagatan och jag såg den även körande i området. Om den inte var Oryx så var den wrappad i pearl-vit men det verkar inte troligt.

Dyker du upp på VW-träffen i Gbg den 2/11, Per?

Stephan735i
2016-10-03, 21:02
Endast 14 bilar har keyless! Min var en lagerbil och har inte keyless. Faktiskt det som stör mig mest, nyckeln är förutom bagagelucksöppning likadan som min inbytta Passat-99. Det är B speciellt mot min tidigare BMW E60 som förutom comfort access hade soft close (det borde alla bilar ha!=) Undra om det går att eftermontera keyless? Det vore kul att ha och infällbara speglar samt navigator.

De allra flesta Scirocco R är beställda av VW Sverige och saknar därför vissa saker. Larm, keyless och infällbara speglar hade jag valt till vid fabriksbeställning samt hämtning i Palmela:). http://www.ipernity.com/doc/286579/43206988 och plockat bort tonade rutor och backkameran. Glömmer oftast bort att titta i kameran, föredrar PDC:).

Jag och en kompis kommer till Gbg den 2/11!

Enda Oryxweiß som har Lugano från fabrik är VW Smistas tillbehörsbil (saknar en -15 dock).

Mvh Stephan

M.P
2016-10-03, 21:31
Verkar som jag beställde med sällsynt spec med andra ord!!

Scirocco R DSG 16
Oryx white
Skalsportstolar
Infällbara backspeglar
Glastak
keyless inkl larm
Navigation
Dynaudio
Färddator premium
Dab radio
90 % tonade rutor
"19"fälgar cadiz
DCC
Backspegelhus i svart
Backkamera
Parksensorer
Trivs otroligt bra med bilen som jag nu haft i ett halvår.Ställer av i slutet på oktober

pervokris
2016-10-04, 08:12
Den här stod parkerad på Vasagatan och jag såg den även körande i området. Om den inte var Oryx så var den wrappad i pearl-vit men det verkar inte troligt.

Dyker du upp på VW-träffen i Gbg den 2/11, Per?

Ska försöka planera in det. Dock blir det utan sciroccon som ställs av nu i oktober. Är på jakt efter en golf mk4 v6 4motion som vinterbil.

pervokris
2016-10-04, 08:17
Verkar som jag beställde med sällsynt spec med andra ord!!

Scirocco R DSG 16
Oryx white
Skalsportstolar
Infällbara backspeglar
Glastak
keyless inkl larm
Navigation
Dynaudio
Färddator premium
Dab radio
90 % tonade rutor
"19"fälgar cadiz
DCC
Backspegelhus i svart
Backkamera
Parksensorer
Trivs otroligt bra med bilen som jag nu haft i ett halvår.Ställer av i slutet på oktober

Fin spec. Ser ut som om du valde allt som gick att välja :-) Inte många som valde skalstolar

mephisto
2016-10-04, 13:39
Endast 14 bilar har keyless! Min var en lagerbil och har inte keyless. Faktiskt det som stör mig mest, nyckeln är förutom bagagelucksöppning likadan som min inbytta Passat-99. Det är B speciellt mot min tidigare BMW E60 som förutom comfort access hade soft close (det borde alla bilar ha!=) Undra om det går att eftermontera keyless? Det vore kul att ha och infällbara speglar samt navigator.

De allra flesta Scirocco R är beställda av VW Sverige och saknar därför vissa saker. Larm, keyless och infällbara speglar hade jag valt till vid fabriksbeställning samt hämtning i Palmela:). http://www.ipernity.com/doc/286579/43206988 och plockat bort tonade rutor och backkameran. Glömmer oftast bort att titta i kameran, föredrar PDC:).

Jag och en kompis kommer till Gbg den 2/11!

Enda Oryxweiß som har Lugano från fabrik är VW Smistas tillbehörsbil (saknar en -15 dock).

Mvh Stephan

När jag beställde i september förra året fanns inte infällbara backspeglar att välja till tyvärr. Tillkom det senare eftersom en del verkar ha det? Hade lätt valt det om det var möjligt.

Jag letar 19'' fälgar att ha på vintern. Någon som har? :D

mephisto
2016-10-04, 13:43
Verkar som jag beställde med sällsynt spec med andra ord!!

Scirocco R DSG 16
Oryx white
Skalsportstolar
Infällbara backspeglar
Glastak
keyless inkl larm
Navigation
Dynaudio
Färddator premium
Dab radio
90 % tonade rutor
"19"fälgar cadiz
DCC
Backspegelhus i svart
Backkamera
Parksensorer
Trivs otroligt bra med bilen som jag nu haft i ett halvår.Ställer av i slutet på oktober

Grym spec! T o m DAB :)

Mycket nöjd med glastaket, hade det på min förra Scirocco GT -09 också.
Måste erkänna att jag inte är imponerad av Dynaudio-systemet och den snygga frigolit-lösningen man får på köpet ;)

mephisto
2016-10-04, 13:47
Scirocco stängd för nybeställning på vw.se
Har de redan lagt ned den så kort tid efter facelift?

Stephan735i
2016-10-04, 15:30
När jag beställde i september förra året fanns inte infällbara backspeglar att välja till tyvärr. Tillkom det senare eftersom en del verkar ha det? Hade lätt valt det om det var möjligt.

Jag letar 19'' fälgar att ha på vintern. Någon som har? :D

Infällbara speglar fanns när du beställde, finns flera äldre bilar än din som har det Första är VW Sveriges demobil GV004315 från 7/15. Bör gå att eftermontera. Firman i Karlstad kanske? http://www.oem-eftermontering.se/. Jag

Köpa fälgar på ebay? http://www.ebay.de/itm/Original-VW-Scirocco-1K8-19-Zoll-Felgensatz-1K8601025S-Lugano-Alufelgen-/361721757781?hash=item54384c0055:g:xu0AAOSwFe5X0oP f finns Cadiz och Pretoria med. Jag har tankar på att ha Pretoria, men pengarna försvinner till E34:orna:).

Mvh Stephan

Stephan735i
2016-10-04, 15:43
Magnus: Din är den BÄST utrustade Sciroccon i Sverige, slår även VW Sveriges demobilar!=)

FV000490 Oryxweiß VW Sverige demobil, saknar infällbara speglar
FV000593 Rising Blue VW Sverige lagerbil, saknar infällbara speglar
GV004315 Rising Blue VW Sverige demobil, saknar DCC
GV009090 Oryxweiß VW Smistas tillbehörsbil, saknar keyless
GV010358 Oryxweiß din
GV012531 Ultra Violet, saknar navi och glastak

Det är de 6 med skalstolar, din är enda Sciroccon med DAB+ (med reservation på de två -15 jag inte har hittat ännu). Härligt att du ställer av den. Förstår att du trivs.

Mvh Stephan

M.P
2016-10-04, 21:10
Bra information du har fått fram.Trevlig läsning.
Tack så mycket
Mvh Magnus

Betaride
2016-10-05, 17:52
Scirocco stängd för nybeställning på vw.se
Har de redan lagt ned den så kort tid efter facelift?

Hmm. Kollade nu och du har ju helt rätt! Sciroccon börjar ju bli till åren rent teknikmässigt så det känns inte så överraskande ändå. Desto mer intressant är vad som händer nu? Såvida ja inte helt har missat något så har ingen ny generation offentliggjorts? Kommer det ens en efterföljare? Scirocco har ju inte sålt som smör precis... Jag är jäkligt nyfiken nu på vad som kommer ske med modellen.

M.P
2016-10-05, 21:42
För kännedom så var det likadant i början av 2015 att sciroccon var stängd för nybeställning.Men det togs bort efter ett par veckor. Förövrigt är det likadant med golf gte just nu

Betaride
2016-10-05, 22:58
För kännedom så var det likadant i början av 2015 att sciroccon var stängd för nybeställning.Men det togs bort efter ett par veckor. Förövrigt är det likadant med golf gte just nu

Okej. Har för mig att det brukar stå så även när det kommer en ny generation så trodde direkt att det var slutet för åtminstone nuvarande generation Scirocco. Men då kan det ju likaväl vara rent systemunderhåll lr något sånt.

pervokris
2016-10-06, 17:53
@mephisto Gissar att det var dig jag såg idag på hammarsköldsleden vid änggården på väg in mot stan. Grymt fin färg på din bil. Är lite avis :)

Hade jag köpt vinterväglag hade det varit en uppsättning mattsvarta Bola B10 18tums

8216

mephisto
2016-10-07, 16:15
@mephisto Gissar att det var dig jag såg idag på hammarsköldsleden vid änggården på väg in mot stan. Grymt fin färg på din bil. Är lite avis :)

Hade jag köpt vinterväglag hade det varit en uppsättning mattsvarta Bola B10 18tums

Ja, det stämmer :) Tack! Din var riktigt snygg också! Svarta Lugano gör sig klart bäst på ljusa lacker. Alltid kul att se en Scirocco i trafiken, man ser ju inte sin egen när man kör tyvärr :)

Det blir 19'' även på vintern då jag köpte 235/35-19 Nokian-däck i vintras. Kikar på original-Cadiz från Tyskland, ser rätt bra ut.

8217

Premis
2016-10-07, 17:57
Ja, det stämmer :) Tack! Din var riktigt snygg också! Svarta Lugano gör sig klart bäst på ljusa lacker. Alltid kul att se en Scirocco i trafiken, man ser ju inte sin egen när man kör tyvärr :)

Det blir 19'' även på vintern då jag köpte 235/35-19 Nokian-däck i vintras. Kikar på original-Cadiz från Tyskland, ser rätt bra ut.

8217

Tjena, vart köper du orginalfälgarna ifrån i Tyskland? Är det via privatpersoner på ebay?

Marcus
2016-10-07, 19:00
Kör till Heinrich Berg e.K. i Oldenburg in Holstein och köp dina originaltillbehör, fyll upp de utrymmen som blir över med något drickbart :) 36 km från färjan i Puttgarden.

Heinrich Berg e.K.
Berliner Eck
23758 Oldenburg
Telefon: +49 4361 51260
E-Mail: martin.mey@heinrichberg.de
www.heinrichberg.de (http://www.heinrichberg.de)

Premis
2016-10-08, 07:18
Kör till Heinrich Berg e.K. i Oldenburg in Holstein och köp dina originaltillbehör, fyll upp de utrymmen som blir över med något drickbart :) 36 km från färjan i Puttgarden.

Heinrich Berg e.K.
Berliner Eck
23758 Oldenburg
Telefon: +49 4361 51260
E-Mail: martin.mey@heinrichberg.de
www.heinrichberg.de (http://www.heinrichberg.de)

Haha, låter enklare att åka 8km till VW i grannbyn :)

Marcus
2016-10-08, 08:54
Självklart, jag trodde det var stor prisskillnad i Tyskland som föranledde frågan.

Premis
2016-10-08, 11:02
Självklart, jag trodde det var stor prisskillnad i Tyskland som föranledde frågan.

Jo, är det någon prisskillnad?

Kostar en del att tuffa ned till tyskland så prisskillnaden får vara stor.

Marcus
2016-10-08, 13:28
Självklart, men om man ändå ska neråt i andra ärenden så kan det ju vara intressant.

Premis
2016-10-08, 20:14
Självklart, men om man ändå ska neråt i andra ärenden så kan det ju vara intressant.

Tja, man är ju i Malmö halvtid typ så det är ju runt knuten.

Prisexempel) Rotary 18". Sverige: 3.934kr/st, Tyskland: 2.609kr/st .. rätt stor skillnad.

mephisto
2016-10-10, 08:32
Tjena, vart köper du orginalfälgarna ifrån i Tyskland? Är det via privatpersoner på ebay?

Nä, företag får det bli. Har hittat pris runt 1000 € + frakt. Sen kanske man inte kan lita 100% på att det är original bara för att de skriver VW artnr.

Bopper
2016-10-11, 11:47
Okej. Har för mig att det brukar stå så även när det kommer en ny generation så trodde direkt att det var slutet för åtminstone nuvarande generation Scirocco. Men då kan det ju likaväl vara rent systemunderhåll lr något sånt.

Nu har den försvunnit helt från hemsidan...

http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html

Bopper
2016-10-14, 22:56
Kan det vara så illa att Scirocco lagts ner?
Får inte klart för mig om denna artikel gäller Scirocco generellt eller bara Australien?

http://www.motoring.com.au/volkswagen-reveals-final-scirocco-r-wolfsburg-104182/

Betaride
2016-10-15, 09:45
Kan vara så att VW Sverige lägger ner den. Kan ju vart därför dom hade kampanjen i vintras.

Bopper
2016-10-15, 10:41
Kan vara så att VW Sverige lägger ner den. Kan ju vart därför dom hade kampanjen i vintras.


Jo, det verkar så. Dvs. samma som artikeln om Australien, för den verkar bara handla om Australien och Scirocco finns fortfarande kvar på volkswagen.de

Peter-C
2016-10-15, 11:03
.........Scirocco finns fortfarande kvar på volkswagen.de

Ovan gäller Scirocco och Golf R.

Även på http://www.volkswagen.co.uk/configurator så kan man konfigurera de nämnda modellerna.

Gissning - Man förbereder omställning i produktionen genom att minska beställningar från mindre marknader som vår egen.
UK och DE är stora marknader.

För Golf R är det säkert facelift ihop med eventuell performance ökning och för Scirocco modellbyte eller något annat. Roccan är ju redan faceliftad sedan en tid tillbaka.

/Peter

Betaride
2016-10-15, 23:00
Går i samma tankar som du Peter. När det gäller Golf är det ju inget snack. Det är ju officiellt att en facelift presenteras i november så där är det logiskt att dom pausar nybeställningar. Men när det gäller Scirocco så har det varit knäpptyst. Så det är därför man börjar undra vad det egentligen handlar om, men kanske är det som sagt bara uppdateringar lr liknande.

mephisto
2016-12-05, 08:31
Fick tag i original Cadiz 19'' fälgar till vinterdäcken.
Ska ta lite fler bilder i dagsljus också :)

8442

Betaride
2016-12-08, 16:22
Gött med fräscha vinterdäck! Tråkig årstid bara. Man tvättar bilen och 5 km senare är den grymt smutsig igen.

Ingen här som hört något mer om vad som hände med Scirocco på svenska marknaden? Den har väl varit borta från deras hemsida i månader nu utan ett ljud om vad som skett med den?

BjornL
2016-12-08, 19:00
Gött med fräscha vinterdäck! Tråkig årstid bara. Man tvättar bilen och 5 km senare är den grymt smutsig igen.

Ingen här som hört något mer om vad som hände med Scirocco på svenska marknaden? Den har väl varit borta från deras hemsida i månader nu utan ett ljud om vad som skett med den?
Jag tror den utgått utan ersättning.

Betaride
2016-12-09, 08:26
Ja det känns onekligen så. Då är det nog dessutom ett beslut av VW Sverige i så fall. Den säljs ju fortfarande i andra länder. Men den har ju sålt extremt dåligt här så beslutet är ju inte så konstigt om det nu är så det ligger till. Kanske kommer tillbaka när nästa generation kommer, om det kommer en ny generation vill säga.

mephisto
2016-12-09, 11:08
VW skulle behöva en ny Scirocco eller annan sportig/opraktisk modell. Deras line-up är fruktansvärt osexig :)

8452

Betaride
2016-12-09, 11:28
Ja går man in på deras hemsida nu och väljer "bygg din bil" så ser det jäkligt fattigt ut hehe. Håller helt med. Dom måste fasiken ha en eller ett par speciella modeller. Extremt mycket svensson/villa/vovve över utbudet just nu ;)