handdator

Visa fullständig version : Passat V6 dricker vatten



GTI-nissen
2007-09-09, 10:18
Min Passat -00, V6 APR-motor, har börjat förlora kylarvätska. Har ni någon idé på var jag ska börja leta? Finns det något standardställe?

Jag har tittat så gott det går ovanifrån och även underifrån igår när jag bytte olja men såg inget särskilt, förutom på en slang där det såg blött ut. Det konstiga var att det blöta inte var vattnigt utan lite klibbigt. Kan det bli så av kylarvätskan?

jocke.w
2007-09-09, 10:41
Min Passat -00, V6 APR-motor, har börjat förlora kylarvätska. Har ni någon idé på var jag ska börja leta? Finns det något standardställe?

Jag har tittat så gott det går ovanifrån och även underifrån igår när jag bytte olja men såg inget särskilt, förutom på en slang där det såg blött ut. Det konstiga var att det blöta inte var vattnigt utan lite klibbigt. Kan det bli så av kylarvätskan?
Har du endast vatten i så blir det konstigt,men har du även glykol så är det helt normalt!!!

mrpipen
2007-09-09, 10:46
Min Passat -00, V6 APR-motor, har börjat förlora kylarvätska. Har ni någon idé på var jag ska börja leta? Finns det något standardställe?

Jag har tittat så gott det går ovanifrån och även underifrån igår när jag bytte olja men såg inget särskilt, förutom på en slang där det såg blött ut. Det konstiga var att det blöta inte var vattnigt utan lite klibbigt. Kan det bli så av kylarvätskan?


kollat så det inte bubblar i expansionkärlet? gör det de så är blockpackningen paj. rycker inge från avgassystemet? kompisen fick som en vatten dimma eller så kallad vit rök när hans blockpackning gick

ypzilon
2007-09-09, 11:28
Glykol är väldigt klibbigt. Smakar du på det så är det även lite sött.
Med den glykolen som du har i V6:an kan det är bli rosa kristaller om det läckt en längre tid.

Mini_me
2007-09-09, 11:55
Det finns co-halts prov som man kan ta på kylvätskan för att se om det är avgaser i vattnet.


men jag skulle gissa på att nån o-ring har börjat med sig...hur mkt vatten/glykol försvinner det?

Särkelä
2007-09-09, 12:09
Kolla in om det läcker vid röranslutningen där vattnet går in i kupen. Dom rören kan börja ärga sönder lite. Man kan i så fall prova att få på slangen på röret lite till. kan bli tätt ett tag. Annars blir det byte = inte roligt.

golf666
2007-09-09, 18:15
de kommer ingen svag doft av glykol när du kör
och har lite värme på inne i kupen?

De gjorde de i min passat 1,8t -98 = värmepaketet läckte lite granna..
Bara riva ner instrumentpanelen och ALLT och byta skiten, verkligen inget rolig jobb... gjorde det nu i början på veckan!!

GTI-nissen
2007-09-09, 19:17
Glykol är väldigt klibbigt. Smakar du på det så är det även lite sött.
Med den glykolen som du har i V6:an kan det är bli rosa kristaller om det läckt en längre tid.

Det blev liksom en lång tunn tråd av det när jag drog bort fingret efter att ha pillat på det, några rosa kristaller såg jag inte och på plastskyddet under motorn var det inte heller blött. Även om det nu läcker lite där så tror jag knappt att allt vatten försvinner på det stället, det borde varit lite tydligare. Eller?


men jag skulle gissa på att nån o-ring har börjat med sig...hur mkt vatten/glykol försvinner det?

En liter/20 mil kanske. Det har ökat mer och mer.


Kolla in om det läcker vid röranslutningen där vattnet går in i kupen. Dom rören kan börja ärga sönder lite. Man kan i så fall prova att få på slangen på röret lite till. kan bli tätt ett tag. Annars blir det byte = inte roligt.

Jag får kika lite på det, problemet är att det är så trångt...


de kommer ingen svag doft av glykol när du kör
och har lite värme på inne i kupen?

De gjorde de i min passat 1,8t -98 = värmepaketet läckte lite granna..
Bara riva ner instrumentpanelen och ALLT och byta skiten, verkligen inget rolig jobb... gjorde det nu i början på veckan!!

Inte som jag tänkt på iallafall. Var hamnar det vattnet som läcker ut isåfall? Inne i bilen?