handdator

Visa fullständig version : Dimljus Golf R



Edestig
2015-09-05, 18:45
Jag har en Golf R Mk7 och undrar om det finns dimljus fram? Det finns inga ljus i spoilern (som Golf GTI) men jag undrar om det på något vis är integrerat i de vanliga framljusen?? Det går att dra ut ljusvredet och då tänds den oranga dimljuslampan på panelen, men i övrigt händer ingenting ... någon som vet? Har frågat på VW men inte fått klara besked.

Iaf är det en helt underbar bil på alla sätt ... det e klart en massa pengar men värt vartenda öre, jag lovar ... bästa bilen jag någonsin ägt ... Mats.

Blåbäret
2015-09-05, 21:24
Om den orangea lampan tänds så lyser antagligen det bakre dimljuset, för den varningslampan brukar vara orange i alla bilar.

På min GTI så drar man ut ljusvredet ett snäpp för att tända de främre dimljusen, och ett andra snäpp för att tända det bakre dimljuset.

Peter-C
2015-09-05, 22:16
R 7 har inga dimljus. Saknar inte dem :).

De dimljus jag har haft genom åren på olika bilar har varit ganska ”värdelösa”. Det är väl mest för att det ska se lite coolare ut som de sätter dit dem.

Har dimljus på vår A4 men använder dem aldrig.

@Edestig - Har du haft bilen länge? Är också väldigt nöjd med min R!

/Peter

Blåbäret
2015-09-06, 10:00
Jag håller med om att dimljusen är onödiga på nästan alla bilar.

Men jag hade en Saab 9-3 för ett antal år sedan. På den bilen var dimljusen omprogrammerade så att de bara lös på helljus och parkeringsljus och aldrig på halvljuset. Och där uppskattade jag dimljusen eftersom de gjorde närsikten närmast bilen bättre i mörkerkörning.

Efter denna bil så har jag bara haft bilar med xenonbelysning, och på dessa bilar har jag inte upplevt några problem med närsikten. Så min helt ovetenskapliga åsikt är att dimljus är onödigt om bilen har xenon belysning, för jag tror aldrig att jag har använt dimljus i dimma någon gång.

Edestig
2015-09-06, 12:56
Tack för svar och då vet jag. Är dessutom böjd att hålla med de föregående talarna ... det ser mest coolt ut men saknar funktion. Som vanligt är detta forum guld när man har frågor om VW!! :)

Min R har 500 mil på mätaren och precis inkörd kan man säga, går som ett spjut och börjar inse att den inte har på svenska vägar att göra ... :o går väl lite snabbt ibland. Läge att hänga med på en bankörning tror jag ... eller att ta sig till Nordschleife :eek: men risken är väl att kör man inte åt hvete själv så blir man väl påkörd ... har sett för mycket på YouTube ... eller är det någon som har erfarenhet??!!

wibmag
2015-09-12, 20:25
Nordschleife har jag också övervägt, men vet inte om man vågar....kanske om Peter hänger på o guidar?

Peter-C
2015-09-13, 12:52
Nordschleife har jag också övervägt, men vet inte om man vågar....kanske om Peter hänger på o guidar?
Har aldrig varit där.....:D.

Däremot har det varit uppe till diskussion på något vwcs möte .

/peter