handdator

Visa fullständig version : samlingstråd problem på passat 1.8 -99



robban0035
2015-09-04, 08:13
Tänker nu samla de problem jag har med min passat 1.8 (utan turbo) -99 på ett ställe

1. Bilen är ibland svårstartad och man får ge den lite gas. Då går den oroligt i några sekunder för att sedan gå normalt. Vad kan vara fel? Har bytt tempgivare och bränslefilter och det gjorde så en liten förbättring. Har felkod på lambda. Kan den göra att bilen är segstartad?

2. Min broms tar riktigt långt ner och har jag bilen avstängd och pumpar på bromsen så byggs det knappt upp något tryck utan pedalen känns näst intill som innan. Har en teori på vad som kan vara fel och det är att bromsvätskebehållaren är spräckt (bild längst ned på sidan). Kan detta göra så att pedalen tar långt ner?

3. Lampan för bromsbeläggen i bilen lyser hela tiden fast det sitter nästan helt nya belägg på bilen. Vad är det som gör att den lyser?

4. Knackar i motorn vid tomgång. Detta händer inte ofta men när det väl händer så låter bilen som en diselbil... låter inget när man kör med bilen utan endast ett fåtal gånger när bilen står på tomgång. Kan ibland hjälpa att gasa lite så försvinner det.

5. Kan ibland endast låsa bilen ifrån passagerar sidan. För låser man från förardörren låses bara den dörren. Ibland funkar det hur bra som helst i förardörren. Belysningen som ska tändas i bilen när man öppnar dörrarna funkar inte på någon av dörrarna.

Fårlåt för mycket text men det är dessa problem jag har med min passat som jag gärna vill fixa


http://forumbilder.se/ECGN5/20150904-075317.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/ECGN5/20150904-075317)

a128
2015-09-04, 10:17
Tänker nu samla de problem jag har med min passat 1.8 (utan turbo) -99 på ett ställe

1. Bilen är ibland svårstartad och man får ge den lite gas. Då går den oroligt i några sekunder för att sedan gå normalt. Vad kan vara fel? Har bytt tempgivare och bränslefilter och det gjorde så en liten förbättring. Har felkod på lambda. Kan den göra att bilen är segstartad?

* Evt. kan det vara lambdan , om bilen är OBD2 kompatibel kan man följa lambdaspänningen med ett ELM 32x interface
eller en Diamex DX65

2. Min broms tar riktigt långt ner och har jag bilen avstängd och pumpar på bromsen så byggs det knappt upp något tryck utan pedalen känns näst intill som innan. Har en teori på vad som kan vara fel och det är att bromsvätskebehållaren är spräckt (bild längst ned på sidan). Kan detta göra så att pedalen tar långt ner?

*Den spräkta behållaren saknar betydelse men bör bytas ut, evt. packningar i huvudcylinder eller vattenbemängd vätska

3. Lampan för bromsbeläggen i bilen lyser hela tiden fast det sitter nästan helt nya belägg på bilen. Vad är det som gör att den lyser?

*finns 2st trådar som ska vara sammabindna (gäller för Golf IV och uppåt)

4. Knackar i motorn vid tomgång. Detta händer inte ofta men när det väl händer så låter bilen som en diselbil... låter inget när man kör med bilen utan endast ett fåtal gånger när bilen står på tomgång. Kan ibland hjälpa att gasa lite så försvinner det.'

*skräp i dom hydraliska ventilspelsutjämnarna ,oljefilter och olja regelbunden byte är a och o

5. Kan ibland endast låsa bilen ifrån passagerar sidan. För låser man från förardörren låses bara den dörren. Ibland funkar det hur bra som helst i förardörren. Belysningen som ska tändas i bilen när man öppnar dörrarna funkar inte på någon av dörrarna.

*undersök kabelhärva dörr

Fårlåt för mycket text men det är dessa problem jag har med min passat som jag gärna vill fixa


http://forumbilder.se/ECGN5/20150904-075317.jpg?width=150 (http://forumbilder.se/ECGN5/20150904-075317)


*****

robban0035
2015-09-04, 23:29
När jag hade av det svarta plaströret som går från luftfilterboxen till insuget så såg jag i den svarta böjen att där var rejält med gammal olja och skit. Kan spjällhuset vara fullt av sånt så det är därför den är segstartad?

Ceder-GTI
2015-09-06, 03:08
Göra rent gasspjället kan göra underverk, vad jag vet så reglerar inte en lambda förens sonden blivit varm så den borde inte spela enorm roll under en kallstart men är den inbyggda förvärmningen i sonden trasig kanske det kan bli lite tjurigt.
men har du felkod på den så börja där,ta reda på om det är själva sonden det är felkod på eller om det är typ mager bränsleblandning . Om nu det blev lite bättre efter du bytt bränslefilter kanske det är så att din bränslepumpen är på gång så du inte får rätt bränsletryck då brukar de gå väldigt ojämnt i början vid kallstart och vara segstartade.
Angående knacket byt olja sen kör typ 100 mil sen byt olja igen kan hjälpa använd 5w40 alt 5w50 finns på biltema för bra pris, hjälper inte de så är de nog oljepump alt kamkedjesträckaren som är dåliga.
Lyset och centralåset kolla säkringarna.