handdator

Visa fullständig version : Tröskel i plast lossnat på Seat Leon 1.8 TSI Linea R.



Peter-C
2015-09-02, 22:32
Sonen har just köpt en Seat Leon -09. Höger tröskelbreddning (original) har lossnat i ovankant. När jag tittar på den så ser det ut som en svart limsträng eller ev någon typ av häftande massa, typ 5mm bred, c:a 1-2 mm i tjocklek, längs hela tröskeln.

Jag ska ta bort den, är ju skruvad fast i kortändarna och underifrån på mitten. Vid återmontering är det dubbelhäftande tape eller lim som man ska använda? I så fall vilket fabrikat ska jag köpa?

Tacksam om någon vet bättre...:).

/Peter

Amazonas
2015-09-03, 07:22
Nu vet jag inte VAG's egna art nr men detta kitt brukar man få med om man köper org tillbehör som spoiler, trösklar etc:

https://www.kunzmann.de/shop/en/tuning-styling-vw-golf-5-v-volkswagen-p1-adhesive-kit.htm

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Peter-C
2015-09-03, 22:41
Nu vet jag inte VAG's egna art nr men detta kitt brukar man få med om man köper org tillbehör som spoiler, trösklar etc:

https://www.kunzmann.de/shop/en/tuning-styling-vw-golf-5-v-volkswagen-p1-adhesive-kit.htm

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Tack för det. Det verkar vettigt.

/Peter

Peter-C
2015-09-05, 23:53
Eftersom problemet ifråga gäller t.ex. VW och andra VAG fordon med limmade tröskelkjolar kanske det kan vara intressant med en uppdatering.

Idag har det fixats med Seaten, även den lossnade tröskelkjolen som demonterades. Givetvis satt den befintliga limfogen kanonhårt vid bortersta gavlarna, typ 10-15 cm. Hällde 100 C vatten från vattenkokaren vilket möjliggjorde smidig demontering med smala plastkilar. Rengöring samt borttag av tidigare limsträng med välslipat stämjärn. Inte för djupt, lämnade svart limsträng kvar på bilen. Slipade tröskeln invändigt med 240 papper. Torkade rent med cellulosa thinner.

VAG åf använder visst bilglas lim för sådana här ändamål. Ringde MotorHalland och frågade.
Åkte till dem och köpte artnr H 009 100 – VAG bilglaslim som ska värmas till typ 60 C innan det appliceras. Värmde det i vatten (hushållets största gryta) i 2 tim. Applicerade en sträng längs hela tröskeln på bilen och tryckte dit den jämte skruvar i bägge gavlarna samt 2 botten fästen. Det gäller att vara hyfsat snabb efter man lagt limsträngen på bilen. Bilglaslim ”tjocknar” inom 10 min, efter det är det i stort sett kört avseende eventuella justeringar. Man får INTE ”vila på hanen”. Det gick bra utan tidsmarginal... Sonen assisterade vid en ände.

Bra att veta
Limmet löser sig i cellulosa thinner. Lätt att kladda ner lite grann här och där när det blir "körigt" :).

Man behöver knappast silvertape för att fixera partiet under torktiden. Det stelnar så snabbt att man inte hinner få dit tapen konstaterade jag.

Övrigt
Har ändå beställt limsetet som Patrik L rekommenderade. Bra att ha till andra ändamål.
I detta fall är det nog bra med rutlim då det bör bygga typ 2-3mm på höjden när man skurit bort den gamla strängen.


/Peter