handdator

Visa fullständig version : Har ni trimmat era bilar, och i så fall varför?



Fantomen69
2015-09-02, 11:32
Ja, tyckte det kan vara kul att höra lite erfarenheter av er som trimmat.

Varför ni gjorde det?
Var ni trimmade?
Hur mycket effekt ni fick, HK och NM?
Vilken bil och årsmodell och antal mil då ni trimmade?


Kan ju börja med att tala om att jag har en Passat-06 2,0T FSI manuell kombi, bensinare.
Jag köpte den för inte så länge sen på en bilfirma, då hade den gått 22500 mil, och jag gav 33000:- Ett helt ok pris med tanke på att det var just på en bilfirma :)
Men grejjen var att dom sålde den som "gör-det-själv-bil" Fast det enda som var "gör-det-själv" var att lacka bakluckan som är rejält rostig och att jag fick tvätta den själv både in-och utvändigt plus inga V-däck. I övrigt så är den i väldigt fint skick. Fin invändigt med mocka och skinn. Regelbundet servad med alla stämplar i boken.
När jag ringde förra ägaren och frågade lite om bilen så sa han att han hade alla papper och kvitton på allt som gjorts på den sedan han köpte den -08, så det kändes ju bra att se allt och ha det på papper.

Jag åkte till AutoStable i Eskilstuna och trimmade den ganska omgående. Fick då ca 230 hk och ca 350-360 NM. Kostade 6900:-

Nu kanske många tycker jag var tokig som trimmade den då den gått så långt, nu har den gått 22700 mil. Men jag gjorde det för att helt enkelt få en lite piggare bil vid tex omkörningar, och rent allmännt få en piggare bil.
Jag är inte en sån som kör rally och alltid har full gas för att visa att "min bil är minsann snabbare än din" utan kör väldigt lugnt, men vill ha "det där lilla extra" då det behövs.
Plus att den är så väldigt välservad, gjorde att jag kände att jag vågade. Dom sa också att det inte skulle vara några problem, då bilen är dimensionerad för betydligt fler hk än den är orginal, som är 199 hk.
Kommer också att fortsätta med att byta olja var 1500:de mil.

Än så länge så ångrar jag inget, känns bara bra att ha en pigg bil, behöver inte gasa så mycket för att den ska dra iväg skönt och lagom snabbt.


Vad har ni för erfarenheter?
Berätta gärna :)

Marcus
2015-09-02, 12:04
Kan det verkligen stämma att du "endast" fick 30 extra hk? BSR som är kanske den mest etablerade leverantören i Sverige, erbjuder 248 hk / 380 Nm i steg 1 till 2,0T 2006 och det för 5990 kr.

Fantomen69
2015-09-02, 13:55
Kan det verkligen stämma att du "endast" fick 30 extra hk? BSR som är kanske den mest etablerade leverantören i Sverige, erbjuder 248 hk / 380 Nm i steg 1 till 2,0T 2006 och det för 5990 kr.


Jo, men dom har tre olika program att välja på, Ekonomi, Normal och Max, och eftersom min bil gått rätt långt så valde dom, med mitt samtycke, att lägga sig på ca 30hk + och med ca 70 NM +, för att vara på säkra sidan.
Då optimerade dom även bensinförbrukningen lite mer än om jag valt 50hk plus.

Sen så gör dom allt på plats, så jag slipper göra det själv, som i fallet med BSR för dom pengarna du sa, 5990:-
Då får jag låna en PPC och göra jobbet själv, som iof inte är jättesvårt kanske, men ändå.
Ska jag köpa PPC:n så blir det dyrare, 7990:-

Fördelen med AutoStable som jag såg det var att dom gjorde en total felsökning för att förvissa sig om att inga felkoder fanns, plus att dom provkörde bilen innan för att se att den gick som den skulle. Nu fick dom fram fyra felkoder. Dom kunde radera tre av dom, men den fjärde kom tillbaks, och det var att laddtrycket inte var ok.
Det fanns fyra olika lösningar enligt protokollet, antingen nån slang som var sprucken eller turbon som var slut, den tredje kommer jag inte ihåg, men den fjärde var att det kunde vara dumpventilen, och det var det. Så när jag bytte den så gick den som den skulle.
Sen har dom 60 dagars "nöjd-kundgaranti", det vet jag inte om BSR har?

Crille82
2015-09-02, 15:03
Det där med en "total felsökning" innebar med andra ord att de läste felminnet och sedan inte visste vad som var fel. Det krävs varken speciellt mycket utrustning eller kunskap för vem som helst att klara det...

pudas
2015-09-02, 15:15
Nej! Tycker inte att chippstrimmade framhjulsdrivna turbo-fyror någonsin känns speciellt bra att köra.
Jämför en v-6 eller v-8 Merca med en chippad VW 4a så är det rätt uppenbart!

Ceder-GTI
2015-09-02, 23:43
Åker Golf Gti 1.8t 2001 gått 31 tusen mil snart ;) trimmade för körglädjens skull,turbo motor med 150hk är ju inte värst spännande i karaktären orginal.

började med steg 1 195hk 300nm vid 27k mil, sen nu vid 30k mil så har jag k04 turbo 3¨ främre rör, 4 bars bränsleklocka.
Nu lämnar bilen 250hk 350nm med Svw.at team i Norrköpings steg 3, maskin har gått som pendlar bil innan med longlife service 2-3000 tusen mil per service. I mina ägo så servar jag 1 gång om året ca var 1000 mil, drar inte nämnvärt med olja.
Det ända som gått sönder är en tändspole, dumpventil, luftmassemätare och kopplingen byttes när jag köpte den vid 27k mil. Som sagt lite slitdelar endast men aldrig några maskinella problem och jag kör delvis hårt vissa stunder men i övrigt lungt.

Kan rekomendera s.vw.a.t team i Norrköping riktigt proffsig och bra service, fick felkoder utlästa sen loggades bilen fullgas repa på 3an med vag-com både med org mjukvara och efter trim så allt stod rätt till, polaren satt i steg 1 därifrån i sin a4 2.0 t fsi blev något strul med elgasen men det löste dom fort med ändringar i mjukvaran helgen efter,givetvis kostnadsfritt. Kostade knappt havla pengen jämnfört mot bsr.

Fantomen69
2015-09-03, 12:05
Det där med en "total felsökning" innebar med andra ord att de läste felminnet och sedan inte visste vad som var fel. Det krävs varken speciellt mycket utrustning eller kunskap för vem som helst att klara det...


Dom läste av felkoderna, kunde radera alla utom kod P0299 som kan bero på fyra olika saker:

"Possible Causes:
1.Hoses/Pipes incorrect connected or leaking
2.Charger Pressure Control defective
3.Turbocharger faulty
4.Divert Valve faulty"

Då AutoStable inte är en bilverkstad, utan endast en trimningsfirma så hade dom inga möjligheter att kolla upp exakt vad av dom fyra allternativen det var som var felet, utan då hade dom kontaktat en bilverkstad för vidare kontroll.
Eftersom jag hade åkt långt och inte hade möjlighet att stanna kvar och vänta några dagar så beslutade vi att jag skulle kontakta en bilverkstad när jag kom hem.

Men eftersom du verkar rätt smart och tydligen inte sitter inne med "speciellt mycket utrustning eller kunskap" så hade du ju givetvis direkt vetat att det var nr 4 som var felet? Så det var ju synd att du inte var där då.

Fantomen69
2015-09-03, 12:15
Nej! Tycker inte att chippstrimmade framhjulsdrivna turbo-fyror någonsin känns speciellt bra att köra.
Jämför en v-6 eller v-8 Merca med en chippad VW 4a så är det rätt uppenbart!


Fast varför ska du komma med den jämförelsen?
Det är väl ganska uppenbart att även otrimmat så är både sexan och åttan helt annorlunda att köra, eller?

Det finns nog ex antal tusen där ute som tycker att en chippad framhjulsdriven turbo-fyra är alldeles förträfflig att köra, annars hade väl inga trimfirmor överlevt?


Iden med tråden var att man skulle komma med sina egna erfarenheter av sina egna trimmade bilar, inte döma ut andras.
Så berätta istället vad du har för bil och hur du trimmat den.
Har du möjligtvis en Merca?
Trimmad?

Fantomen69
2015-09-03, 12:25
Åker Golf Gti 1.8t 2001 gått 31 tusen mil snart ;) trimmade för körglädjens skull,turbo motor med 150hk är ju inte värst spännande i karaktären orginal.

började med steg 1 195hk 300nm vid 27k mil, sen nu vid 30k mil så har jag k04 turbo 3¨ främre rör, 4 bars bränsleklocka.
Nu lämnar bilen 250hk 350nm med Svw.at team i Norrköpings steg 3, maskin har gått som pendlar bil innan med longlife service 2-3000 tusen mil per service. I mina ägo så servar jag 1 gång om året ca var 1000 mil, drar inte nämnvärt med olja.
Det ända som gått sönder är en tändspole, dumpventil, luftmassemätare och kopplingen byttes när jag köpte den vid 27k mil. Som sagt lite slitdelar endast men aldrig några maskinella problem och jag kör delvis hårt vissa stunder men i övrigt lungt.

Kan rekomendera s.vw.a.t team i Norrköping riktigt proffsig och bra service, fick felkoder utlästa sen loggades bilen fullgas repa på 3an med vag-com både med org mjukvara och efter trim så allt stod rätt till, polaren satt i steg 1 därifrån i sin a4 2.0 t fsi blev något strul med elgasen men det löste dom fort med ändringar i mjukvaran helgen efter,givetvis kostnadsfritt. Kostade knappt havla pengen jämnfört mot bsr.

Härligt med nån som förstått poängen med tråden :))

Det lär ju vara bra tryck i den bilen. Hoppas grejerna håller en lång tid framöver så du får glädje av din "gocart" ;))

Det med max 1000-1500 mil mellan service är nog A och O för att det ska hålla bättre. Har inte riktigt förstått det med Longlife.
Läser man på en del så är det ju inte nån av dagens "experter" som direkt klappar händerna för Longlife, snarare tvärtom, "byt oftare och använd bättre oljor".

Peter56
2015-09-03, 12:57
Jag har haft två trimmade bilar. Båda bilarna lät jag trimma hos Vtech i Södertälje (Numera är de i Nykvarn). Den första bilen var en Skoda Fabia RS 2011. I original ger den 180 Hk och 250 Nm. I trimmat utförande gav den 205 Hk och om jag minns rätt 320 Nm. Jag såg i och för sig inga bänkade resultat på detta men jag kände en klar förbättring mot innan trimningen. Speciellt på låga varv. Bilen hade gått cirka 500 mil när jag trimmade.

Nästa bil var en Octavia RS 2012 med dsg-låda. I original ger den 200 Hk, med steg 1 trim gav den cirka 250 Hk. Vridmomentet minns jag tyvärr inte. Även på den bilen kände jag en märkbar skillnad mot innan. Den bilen hade rullat cirka 400 mil vid trimningen. Och även den gången lät jag Vtech göra jobbet. Jag körde ingen av bilarna med Longlifeolja och lät ställa om serviceindikatorn till att larma vid 1.500 mil eller en gång per år. Men jag bytte olja oftare än så för att vara på den säkra sidan.

Ceder-GTI
2015-09-06, 03:21
Ja den pinnar på fint nu! blev helt annan bil med k04 finns effekt ända vägen till rödmarkeringen ;) nästa steg är att få ner den på backen då blir de gocart!

Finns bara en fördel med longlife och det är för pendlar folket, kör man 50-100 mil i veckan så fungerar longlife utmärkt, hadde man sänkt tiden på longlife service till 3000mil eller 1 år hadde det fungerat mycket bättre än idag då hadde folket som bara kör kallstarter och åker runt i stan fått sin service gjord i tid istället för att utnyttja 2år systemet som är idag. Åker faktiskt longlife oljan själv utan problem men går nog över till vanlig 502 5w40 nu nästa byte.