handdator

Visa fullständig version : Frågor om bur i bilen, å lite annat =)



ivah
2007-09-08, 18:59
Fudnerar på att köpa en mk1 gti, bilen är försedd med bur dock inte reg besigtigad med det som det verkar.
Bilen har utsliten inredning och sportstolar+4 punkts snören.

Köper jag bilen ska den användas till vardags, jag har inga som helst krav på åk komfort, så att bilen går stuttigt är högljud etc bryr jag mig inte om. Jag är ute efter en riktig kör maskin.
Det enda som jag ser som ett problem är strävorna som går snet ner vid dörrarna. Det blir lite jobbigt att ta sig i och ur bilen med dessa monterade.

Kan jag kapa av dessa och göra en skruvinfästning, så att jag kan montera dom när jag vill och endå få buren godkänd ?

Vad säger besigtningen om att det är bur monterad i bilen ?

Endast 2 sport stolar i bilen, vad säger dom om det ?
sålänge de vanliga 3 punkts bälten finns kvar kan det väl inte vara några problem ?

Att all matta osv är utsliten vad säger dom om det, instrument panelen sitter där den ska. Tanken är att jag isf ska klä golvet med någon form av filt. Bara plåt blir nästan lite för rejsigt ;)

Något mer att tänka på ? Någon som provat haft liknande bil som brukis ? :O

Mvh Mattias !

Manny
2007-09-08, 19:33
efter ett tag så vänjer man sig vid sidosträvorna o det är en lätt match o hoppa i o ur... det har jag gjort iaf... krävs lite övning.. tar man bort dom så blir det ju helt plötsligt en massa komfort o bekvämlighet.. :D

Falcor
2007-09-08, 19:43
Är bilen inte reggad med buren så måste du göra en regbesiktning + vägning, kostar ca 900 + 300 kr. På regbesiktningen görs samtidigt omreggning till 1 passagerare så sen kan du plocka bort bältena bak. Bilprovningen har ingen åsikt om dörrsträvorna sitter där eller inte men överallt där man kan slå i buren måste den vara vadderad.

Lillen
2007-09-08, 19:46
Bilprovningen har ingen åsikt om dörrsträvorna sitter där eller inte men överallt där man kan slå i buren måste den vara vadderad.

De måste vara lätt att ta sig i och ur bilen enligt SBP:s beskrivning.
Så sitter de för högt eller fel så KAN det vara problem.
Men i normala fall om de sitter vinklade så går det bra.

De får heller inte sitta burrör så att bältet tar emot och skaver.
Då räknas det som om bältet kan nötas och tappa hållfasthet.
Man måste sedan kunna använda bältet normalt avän med bur och stolar.

ivah
2007-09-08, 22:00
Bältet måste alltså löpa i hålen på sidorna i stolen, om det är en sådan typ av stol ?

Men OM man nu skulle ta bort sidosträvorna och göra så att dom går att skruva dit så blir buren inte godkänd för banåka tex ?

Man kommer alltså undan med under 1500 i kostnader för omregistrering till bur och 2 passagerare ?

Mini_me
2007-09-08, 22:27
Beror på vad du menar med banåka...tex GTi träffar så skiter dom i om du har bur eller inte. Det är bara om du ska tävla som buren måste vara klassad och godkänd.

Så kapa ur och gör skruv fästen...fast såna kan brista vid användning av bur = kan bli vassa saker. Bara värt att tänka på=)

Lillen
2007-09-08, 22:56
Bältet måste alltså löpa i hålen på sidorna i stolen, om det är en sådan typ av stol ?

Men OM man nu skulle ta bort sidosträvorna och göra så att dom går att skruva dit så blir buren inte godkänd för banåka tex ?

Man kommer alltså undan med under 1500 i kostnader för omregistrering till bur och 2 passagerare ?

Buren får inte inkräkta på bilens säkerhet.
Men SBP skiter i hur den är konstruerad i övrigt!

Så JA du kan kapa bort och lägga till.
Men då du ändrar i buren kan du tappa styrka i den med.
Bilprovningen däremot bedömmer INTE detta utan de följer bara sina regler.
Buren kommer vara godkänd i bilen för gatan så länge den inte stör i/ursteg eller kan skada dig om du slår dig mot den.

Nja bältet måste inte gå där men JO det är det bästa om det gör det.
Annars kan du ju glida under det vid krock och det är inte bra.
Dessutom måste bältet sitta i sina orginalinfästningar!

Modig
2007-09-08, 23:53
Det finns FIA godkända burar med skruvade sidosträvor!

bla i min golf gti -82! :D

ivah
2007-09-09, 11:29
Buren får inte inkräkta på bilens säkerhet.
Men SBP skiter i hur den är konstruerad i övrigt!

Så JA du kan kapa bort och lägga till.
Men då du ändrar i buren kan du tappa styrka i den med.
Bilprovningen däremot bedömmer INTE detta utan de följer bara sina regler.
Buren kommer vara godkänd i bilen för gatan så länge den inte stör i/ursteg eller kan skada dig om du slår dig mot den.

Nja bältet måste inte gå där men JO det är det bästa om det gör det.
Annars kan du ju glida under det vid krock och det är inte bra.
Dessutom måste bältet sitta i sina orginalinfästningar!

Jag tänkte väl mest för att den ska gå igenom besigtningen, i övrigt sitter det ju ett 4 punktsbälte där av en anledning. Även om det i lagens mening inte räknas som att man använder bälte om man har det.

Lillen
2007-09-09, 11:52
Det finns FIA godkända burar med skruvade sidosträvor!


Jo men dessa är byggda av ceritfierade burbyggare.
De har helt andra bedömningar och byggs efter andra regler.
Eller iofs samma regler men tillåts ha andra konstruktioner.
Bygger du en egen bur kommer du om du vill tävla inte tillåtas ha buren sån.

MEN nu gäller detta ju bara Godkännande av SBP och INTE SBF.
Då kan du nästan göra hur du vill , sen om det inte blir bättre säkerhet skiter ju SBP i så länge det inte skadar bilen eller föraren.