handdator

Visa fullständig version : Problem styrservo Polo-02



Micke_Z
2015-08-25, 10:45
Har problem med en Polo-02 1,4 där styrservot lagt av. Har under en lång tid lyst varningslampa för detta men servot har fungerat, samt att lampan sporadiskt släckts.

Läste felkoder och fick följande

P01309 Active/Static
Power steering Control module
-J500-Faulty

Och

P01290 Active/Static
Power steering reference voltage-Short Circuit to ground

Om jag förstått det rätt så är den första en felaktig modul som sitter ihop med pumpen och den andra vinkelgivaren G250.

Plockade ner pumpen igår och tog isär den och det har nog kommit in fukt och den såg inte speciellt rolig ut. Skall göra ett försök att gå igenom kortet för att se om det finns något som ser trasigt ut.

Det verkar även som att det inte är helt ovanligt med fel på kablaget till pump/givare. Någon som kan bekräfta och i sådana fall vart brukar kablaget gå sönder?

Om jag behöver byta pump behöver den kodas in och i sådana fall går det att göra med VCDS?

Behöver all hjälp jag kan få, bilen är inte värd så mkt att det är värt att lämna in den så det antagligen kommer kosta lika mkt som bilen är värd!

Med vänlig hälsning Mikael

Micke_Z
2015-08-29, 08:08
Felet var den elektriska styrservopumpen, begagnad inhandlad och bytt och nu fungerar styrningen igen. Behövdes ingen anpassning av elektroniken!