handdator

Visa fullständig version : Fukt i baklykta mk6



JonFri
2015-08-20, 11:16
Hej

Jag tänkte ge mig på att ta bort och täta en av baklyktorna, den yttersta på höger sida. Har googlat mig fram och tycker mig inte hitta en komplett guide. Jag lämnas med två frågor;

-Hur blottlägger man enklast lyktans infästning? D.v.s. behöver jag montera ner inredningsdetaljer innan jag kan vika undan mattan? Eller kan man rucka böja och bända och på så sätt komma åt fästet?

-Någon som vet var dessa lyktor generellt läcker in?

Tack på förhand!

vfr
2015-08-20, 11:23
Är du säker på att det läcker in och att det inte är kondens? Är det simbassäng i bakljuset eller bara lite droppar?

jimZon
2015-08-20, 11:23
Min läckte in, också på höger sida. Fick den bytt på garantin men problemet kvarstår och nu hävdar VW "att det ska vara så". Såg även när nya R kom och stod i showroom på Hamngatan i Stockholm att den "led" av samma problem, även där på höger sida. (mycket kondens)

I övrigt så kan jag inte hjälpa dig med hur man tätar.

vfr
2015-08-20, 11:34
Poängen är att kondens nästan är omöjligt att täta mot. Det brukar snarare var så att man ventilerar ut det genom att ha öppningar i nederkanten. Nu pratar jag generellt för kapslingar och inte för just baklyktor. Men det borde ju gälla här också. Har man däremot öppningar uppåt där det rinner in vatten så måste det såklart tätas.

JonFri
2015-08-20, 12:01
6459

Snarare bassäng, säkert 6-8cl som ligger och skvalpar.

Nåväl, jag gör ett försök och återkommer med resultat!

Marcus
2015-08-20, 13:00
Kolla här när Autobild/Dekra demonterar en VW Golf generation 6 :)

https://youtu.be/z5ZijRmuk8Q?list=PLPphwZOAe2uQReC4-UyHSoH6MEEw9i6P3

JonFri
2015-08-21, 09:55
Ledsen för de sneda bilderna..

Jag ruckade bort innerlisten och lirkade undan mattan. Mattan var fäst med en expanderbar plastskruv (T15). Sen var det bara att koppla loss och skruva ur, inga konstigheter alls. 6461

Jag plockade ur själva lampinsatsen och spolade under kranen. Det visade sig att fogen mellan ramen (?) och själva lyktglaset torkat vilket ledde till att vattnet bokstavligen rann direkt in i lyktan. 6462

Fram med fönen och 25 min senare så var all fukt borta. 6463

Maskerade på enklaste sätt och fogade med svart silikon. 6464 6465 6466

Mycket enkelt och sammanlagt 45 min arbete. Håller tummarna att det funkar.

vfr
2015-08-21, 10:33
Bra detektivjobb! Hoppas du får tät baklampa nu. Bra tips för den som har liknande problem. :)

Nybliven stolt ägare
2021-09-23, 14:38
Backlampan är till 100% +fukt. Positionsljus (höger fram lampa längst ner mot marken) var ute o kollade, det är nog "bara" väldigt"fuktigt". Besiktningen sa det är mycket obra positionsljus eftersom det kan orsaka stora elektriska problem.
Har förvisso aldrig fått det på andra bilar med samma problem.
Läste att man kan ta en hårtork några minuter. Har du någon ide är jag tacksam

- - - Uppdaterad - - -

Mycket bra visat. Tackar.. M

- - - Uppdaterad - - -

Hej, ja det regnar in tips ha ha.

Nybliven stolt ägare
2021-09-23, 14:48
Kanske prova borra ett minihål i underkant in ifrån? Där kanske Till Och med finns ventilations "matt it"?

- - - Uppdaterad - - -

Oj, ja det var mycket. Inte kul.

Nybliven stolt ägare
2021-09-23, 14:52
Hej. Här kom ett svar innan med mycket bra bilder.

AndySwede
2021-09-24, 08:16
Kanske prova borra ett minihål i underkant in ifrån? Där kanske Till Och med finns ventilations "matt it"?

- - - Uppdaterad - - -

Oj, ja det var mycket. Inte kul.

Borra kan man väl prova om lyktan redan är "körd", jag tror att det kommer in mer fukt och framför allt smuts över tid.
Framlyktor är vanligtvis ventilerade för att få bort kondens. Lyktorna är ju inte vakumtillslutna, så de har ju en egen atmosfär med luft, som innehåller samma fukt som omgivningen utanför. Vid vissa temperaturer bär inte luften fukten, som då fälls ut i form av droppar. Detta blir ganska tydligt om man tar sig tiden att studera ett Mollierdiagram :o

Detta gäller naturligtvis inte som regel om lyktan uppenbarligen förlorat sin fabriksmonterade tätning.