handdator

Visa fullständig version : Kamkjedja 1,8t



Pigge84
2015-08-16, 21:23
Hej!

Jag har en passat 1,8T -99 som tappade oljetrycket. och eftersom ja ville hem när detta hände så gick kamaxelspännaren åt skogen. Har ny bytt spänare samt oljepump. Dock så går bilen inte riktigt bra på tomgång och hackar på låga varv.
Fick ett tips av en kille att kanske någon av kamaxlarna stod fel. Har nu ställt den ena axeln i nollläge efter markeringarna men då står den andra lite vid sidan av. Måste jag även ha vevaxeln i nolläge även fast kamremmen inte har vart bortmonterad eller kan det vara så att kedjan kan ha sträckt sig? Har pröva flytta en kugg men då hamnar den åt andra hållet istället.

Tacksam för lite hjälp:)

Lillen
2015-08-16, 22:35
Ska man nolla motorn bör att markeringar vara nollade.
Kamjusteringen justerar ju utifrån nolläge.

Sn00k
2015-08-17, 13:10
båda pilarna ska stå rakt emot markeringarna, sen lär du räkna rullar, det ska vara 16 rullar från markering till markering, och den bakre/avgas kommer att hämna lite mera motsols.. se nedanstående bild..

har inte kamremmen varit av så behöver du bara kolla att motorn står i noll på veven när avgasmarkeringen ligger för pilen vid kamkedjan(så inte remmen hoppat.)

..det är förövrigt ytters sällsynt att motorn bara klarar sig med trasig spännare utan att ge ventiler, lagringar, lager mm en rejäl omgång, men du kan ju haft tur =)

6454

Pigge84
2015-08-17, 17:53
Var precis och räknade rullarna nu och jag har 17 rullar mellan markeringarna på kamaxlarna men de är 16 om man räknar på pilmarkeringarna som håller fast dom. Kan de vara så att den ligger en kugg fel ändå? fast prövad igår att flytta en kugg åt andra hållet men tyckte då att den inte hamnande mitt för i alla fall. Eller tror ni att kamremmen kan ha hoppat nån kugg?. Kanske får riva ner och nolla veven också?