handdator

Visa fullständig version : Extraljus på bil med Adaptive Cruise Control (ACC)?



DTM
2015-08-07, 15:30
Som jag fattat sitter sensor bakom VW märket.
http://jimmy-cbx.blogspot.se/2015/07/adaptive-cruise-control-on-passat-b7.html

Funkar det med extraljus på en bil med detta?

Tänker om de sitter så här
6430

Låt säga att de monteras så här. Kan det funka?
6431

Henrik.M
2015-08-07, 16:42
Bild 1 fungerar inte.

Bild 2 fubgerar OM ljusen inte skymmer VW emblemet , men har du parksensorer fram får man manipulera dessa , annars kommer dom att reagera på ljusen.

Vi brukar montera antingen LED ramp eller bara 2st ljus , ett på vardera sida om VW märket och ganska högt upp för att undvika problem med ACC och Parkerings radar.
Sk "musse pigg" montage.

Hittade en bild på ett "musse pigg" montage. =)

DTM
2015-08-07, 20:16
Bild 1 fungerar inte.

Bild 2 fubgerar OM ljusen inte skymmer VW emblemet , men har du parksensorer fram får man manipulera dessa , annars kommer dom att reagera på ljusen.

Vi brukar montera antingen LED ramp eller bara 2st ljus , ett på vardera sida om VW märket och ganska högt upp för att undvika problem med ACC och Parkerings radar.
Sk "musse pigg" montage.

Hittade en bild på ett "musse pigg" montage. =)

Tack! P-sensorerna kör jag No-sense duttar på.

Musse pigg är katastrofalt fult :) Är nu inne på 4st 175mm extraljus av typen Hella 3003 compact.
Men frågan är hur pass fritt kring emblemet det måste vara?
Låt säga att toppen på extraljuset kommer vara i underkant på emblemet. Dvs jag kommer ha 4st sitta lågt i samma höjd som regskylten.

Typ så här
6434

Henrik.M
2015-08-07, 20:20
Låt säga att toppen på extraljuset kommer vara i underkant på emblemet. Dvs jag kommer ha 4st sitta lågt i samma höjd som regskylten.


Det funkar.

DTM
2015-08-07, 20:48
Det funkar.

Då kommer det bli så här. Provat mig fram till hur högt de kan sitta utan att störa sensorn/radar.

DTM
2015-08-08, 09:14
Så högt kan de sitta
6436

Mex165
2015-08-17, 18:38
Varför inte en LED extraljusamp?

Åsberg
2015-10-21, 13:39
Fick rådet av VAG verkstad att INTE montera extraljus på min Passat 2015 SC , Det fungerar INTE då man har radar i fronten , LED-ramp stör och klassiska extraljus var helt omöjligt , stämmer det ?
Ser mån bilar som ar dt, se bilden ovan, men man vet inte om de har radarn inkopplad.

Thomas80
2016-11-27, 16:40
Fick rådet av VAG verkstad att INTE montera extraljus på min Passat 2015 SC , Det fungerar INTE då man har radar i fronten , LED-ramp stör och klassiska extraljus var helt omöjligt , stämmer det ?
Ser mån bilar som ar dt, se bilden ovan, men man vet inte om de har radarn inkopplad.

stämmer detta??

lam
2016-11-27, 20:47
Kort svar:Nej
Har en stor LED-ramp innanför fronten långt ner och håller på att försöka få in två mindre också högre upp. Ingen optimal lösning men med både radar och area-kamera i fronten är det inte så mycket att göra. VAG har gjort inkopplingen på helljuset och knapp i kupén så att dom inte gör extraljusmontage är fel. Att LED-stör tror jag inte heller, xenon hade den egenheten men att LED gör det har jag aldrig hört.

Thomas80
2016-11-28, 16:58
Var ju bra.. Har du någon bild på hur det ser ut??

Kort svar:Nej
Har en stor LED-ramp innanför fronten långt ner och håller på att försöka få in två mindre också högre upp. Ingen optimal lösning men med både radar och area-kamera i fronten är det inte så mycket att göra. VAG har gjort inkopplingen på helljuset och knapp i kupén så att dom inte gör extraljusmontage är fel. Att LED-stör tror jag inte heller, xenon hade den egenheten men att LED gör det har jag aldrig hört.

lam
2016-11-30, 05:51
Var ju bra.. Har du någon bild på hur det ser ut??

http://www.dsmdesign.se/content/products/Tillbehor-Personbil/Volkswagen/Passat/?p=1

har den för 3995:- för inbyggnad. Är som sagt inte helnöjd, vet inte om det beror på själva rampen eller för att den sitter inbyggd och inte utnyttjas för fullt. Jag fick även justera och förlänga fästet , tyckte inte det blev bra att rapen hamnade precis bakom kameran, samt att jag har en alltrack så ribborna sitter lite anorlunda jämfört med vanliga passaten.