handdator

Visa fullständig version : problem med CarGard 650-larm i en Jetta



Pepper
2015-08-06, 18:02
Hallåj. Bilen det gäller är en Jetta CL -88 och larmet som krånglar är alltså ett CarGard 650.

Efter att bilen stått ett par veckor hade batteriet laddat ur sig helt. Så bilen sattes på laddning.
När den laddats upp går det inte längre att larma av den.
Det går att låsa upp den och gå in (då tjuter larmet) och trycka på den dolda nödknappen för att få larmet att sluta låta. Efter det kan man starta bilen och köra som vanligt.

Det går inte heller att larma på bilen med fjärrkontrollerna, men det fixar sig ju genom att den som sig bör larmar på sig själv typ 30 sekunder efter att sista dörren har stängts.

Batteriet i båda fjärrkontrollerna byttes igår, och bilens batteri är som sagt uppladdat igen.

Vad har ni för förslag som man kan prova?

Mvh
Micke

pudas
2015-08-06, 21:47
Jag har inget svar på frågan, men jag tror inte att larmet sugit ur batteriet. Jag personligen hade rivit ut larmet!
Under det glada 80-talet var det högsta mode att lämna in sin bil till en "larm installatör" för att göra bilen immun mot bilinbrottare, men kunskapsnivån var inte alltid den bästa. Kablar klipptes och skarvades, överflödig kabel lindades till nystan eller låg lösa i motorrummet etc. Att ha ett gammalt eftermarknads larm gör mer skada en nytta.

henca
2015-08-07, 08:11
Batteriet i båda fjärrkontrollerna byttes igår, och bilens batteri är som sagt uppladdat igen.

Min gissning är att när bilbatteriet blev urladdat så förlorade larmet sina inställningar, ungefär så som bilradion brukar tappa dina sparade kanaler när bilbatteriet blir urladdat. Någonstans i larmets instruktionsbok borde det stå hur man gör för att få larmet att lära sig vilka fjärrkontroller som skall tillåtas styra larmet.

m v h Henrik

matsola
2015-08-07, 08:31
Kolla här.
http://cargard.defa.com/larmtyp/650s.html
Här hittar du det du behöver.
Programmera om fjärren, rätt vanligt att dom hoppade ur.
Sen kan du koppla ur autofuktionen, i alla fall kunde man det på 950.


Sent from my iPad using Tapatalk

Pepper
2015-08-07, 18:54
Tackar för svaren. Vi håller tummarna för att det är ett så enkelt problem :-)
Ska prova vid nästa garagebesök :-)

Mvh
Micke