handdator

Visa fullständig version : köpråd Passat 2012



ricjuo
2015-08-05, 15:30
Hej på er!

Jag behöver hjälp från er VW-experter! Jag kommer ha ett framtida behov av en modell större kombi. Då jag strax kommer sitta med en liten bebis plus en 3 åring. Passaten passar in på en hel del av mina "krav"

* Kombi
* automat
* diesel
* bra utrustning till okey pris!
* snygg :cool:

Men, jag blir avskräckt av trådar och inlägg om problem med DSG lådor, den jag kollar på

http://www.blocket.se/vi/60724464.htm

Hur vet man om den har en DSG7 eller DSG6? Förstår jag det rätt om DSG6 är att föredra?

Samt, byter man partikelfilter på VW? Eller är det självrenande?

10000 mil, kommer det någon dyr och spännande service strax?

Tack för att ni tar er tid för mig!

//Rickard

Marcus
2015-08-05, 15:49
TDI kombineras alltid med DSG6 (DQ250) när det gäller Passat generation 6 och 7. 2012 är generation 7. Min uppfattning är att DSG6 inte är mer drabbad av missöden än andra automatiska växellådor. Den hysteri du uppmärksammat avser mestadels DSG7 (DQ200) som används tillsammans med gasbilar som Passat 1,4 TSI Ecofuel och andra gas-VW. Mindre VW som Golf kombineras med DSG7 tillsammans med 1,6 TDI. DPF är självrenande till en viss gräns och behöver sedan bytas. Men knappast vid 10 000 mil om bilen är vetttigt och normalt körd. DSG6 ska ha oljebyte varje 6000 mil. 10 000 mil innebär inget fastställt byte av någonting utan det beror ju på var din bil befinner sig i servicecykeln. Men det är nog inte helt onormalt att bromsarna behöver bytas någonstans mellan 10 000 och 12 000 mil. Jag har precis bytt bromsar runt om på min Passat som rullat strax under 12 0000 mil.

ricjuo
2015-08-06, 07:01
Tack för svaren Marcus,

Vad finns där för kända problem att leta eftr vid en visning av bilen? Är det något speciellt jag ska hålla koll efter?

Mulder-_-
2015-08-06, 07:34
Tack för svaren Marcus,

Vad finns där för kända problem att leta eftr vid en visning av bilen? Är det något speciellt jag ska hålla koll efter?

Kolla att AC-n fungerar som den ska och blåser ordenligt kallt, kan annars bli dyrt att laga.
Testa även dieselvärmaren att den fungerar samt den elektriska parkeringsbromsen.
Som Marcus skriver så är det nog dags att byta bromsbelägg, båda fram & bak, om det inte redan är gjort en gång.

Annars är det en trevlig bil, jag har en sådan fast en 4motion (4 hjulsdriven).

ricjuo
2015-08-06, 07:47
Kanon! Tack.

Jag kollar även lite på att kanske gå ner till 2010/2011 Då får man mycket mindre mil på mätaren, och kanske till och med 4motion för nästan samma pris. Är det kanske smartare, tänker att med mindre mil och 4motion så håller man priset uppe lite mer..

Pelk
2015-08-06, 08:15
Galvblåsor och begynnande rost är en god idé att kolla på. Rost i bakluckan, speciellt runt nummerskyltsbelysningen.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Makke
2015-08-06, 08:23
Kontrollera karossen efter galvblåsor (rost), vanligt förekommande på dörrar och baklucka.

Marcus
2015-08-06, 08:29
Kolla att AC-n fungerar som den ska och blåser ordenligt kallt, kan annars bli dyrt att laga.
Testa även dieselvärmaren att den fungerar samt den elektriska parkeringsbromsen.
Som Marcus skriver så är det nog dags att byta bromsbelägg, båda fram & bak, om det inte redan är gjort en gång.

Annars är det en trevlig bil, jag har en sådan fast en 4motion (4 hjulsdriven).

Jag bytte skivor och belägg runt om. Fram hade ytskiktet/beläggningen (eller vad man ska kalla det) nästan börjat lossna.

ricjuo
2015-08-06, 10:33
Hm, om man tittar på Passat bensinarna istället, men automat. Vilken låda är det i dessa då? Typ denna

http://www.blocket.se/kronoberg/Volkswagen_Passat_1_4_TSI_160HK_DSG_Multifuel_6163 6488.htm?ca=21&w=2

Haha, de skriver tilloch med EJ GAS BIL... var problemet endast med gasarna?

Marcus
2015-08-06, 10:42
Bensinmotorerna har DSG7 när det gäller 1,4 och 1,8. 2,0, 3,2 och 3,6 har DSG6. Äldre 1,8 och 2,0 har däremot 6-växlad Tiptronic det vill säga klassisk automatlåda med momentomvandlare.
Det finns flera potentiella bekymmer med gasbilarna, inte bara VW-specifikt utan även generellt.

ricjuo
2015-08-06, 10:48
Tack, för bli disel. Letar vidare, jag vill ha en med ISOFIX i framsätet. Lite svårare att hitta dessa =)

roblin
2015-08-06, 11:06
Ska du ha en diesel, se till att den har fjärrstyrd parkeringsvärmare. Skönt att ha varm bil på morgonen under mörka och kalla halvåret :)

Marcus
2015-08-06, 11:08
Ska du ha en diesel, se till att den har fjärrstyrd parkeringsvärmare. Skönt att ha varm bil på morgonen under mörka och kalla halvåret :)

Det går ju lika bra att använda elektrisk kupé- och/eller motorvärmare...om man har tillgång till el.

- - - Uppdaterad - - -


Tack, för bli disel. Letar vidare, jag vill ha en med ISOFIX i framsätet. Lite svårare att hitta dessa =)

Jag är ganska säker på att det inte finns ISOFIX fram på Passat generation 6-7. Inte ens som tillval. Men jag vore glad om jag har fel :)

Mulder-_-
2015-08-06, 11:18
Det går ju lika bra att använda elektrisk kupé- och/eller motorvärmare...om man har tillgång till el.


Håller inte alls med, oerhört stor skillnad. En motorvärmare ligger oftast på 300-500 watt och behöver ett antal timmar för att motorn ens ska bli lite varm. Du måste komma ihåg att sätta i sladden och ev. ställa tidur.
Dieselvärmaren från Webasto ligger på 5000 W och man behöver oftast bara gå ca 20-30 minuter för att ha varmt i kupen + rejält uppvärmd motor. Att sedan kunna starta den med fjärrkontroll från frukostbordet gör inte saken sämre :) alt. ställa in starttid i bilens meny.

Ang isofix tror jag inte heller att det finns fram.

Mulder-_-
2015-08-06, 11:21
Kanon! Tack.

Jag kollar även lite på att kanske gå ner till 2010/2011 Då får man mycket mindre mil på mätaren, och kanske till och med 4motion för nästan samma pris. Är det kanske smartare, tänker att med mindre mil och 4motion så håller man priset uppe lite mer..

Skulle satsa på den faceliftade modellen som kom 2011/2012 som ser ut som den du länkade till tidigare:
http://www.blocket.se/vi/60724464.htm
Jag gissar att den håller värdet bättre än t.ex. en 2010 med 4M och lägre mil.

Marcus
2015-08-06, 11:22
Jag har elektrisk kupévärmare och den går cirka 1-2 timmar innan avfärd, lite beroende på temperatur ute. Finns två steg på fläkten och på högsta effekt är bilen garanterat en bastu efter 2 timmar. Använder tidur och det enda jag behöver göra är att sätta i kontakten i bilen när jag kommer hem och ta ut den ur bilen när jag ska åka iväg. Knappast omständligt. Dessutom betydligt mer miljövänligt och mindre hälsovådligt än dieseldito, särskilt eftersom min bil står precis utanför mitt hus. Jag säger inte att dieselvärmare är fel, men jag ser det åtminstonde inte som något krav på en dieselbil. Sen finns det en uppenbar fördel med dieselvärmaren och det är ju uppvärmning när man inte är hemma eller har tillgång till el, exempelvis när man är och handlar.

ricjuo
2015-08-06, 11:22
fasen, jag trodde det fanns ISOFIX fram. Men det verkar inte som den, den jag trodde jag hade på visade sig att säljaren kollat fel.
Verkar var väldigt få bilmodeller som har det, Audi har på A4 och A6 om jag fått rätt info.

Marcus
2015-08-06, 11:25
Ett flertal Audi har det, även A3. På Skoda finns det som tillval till flera modeller, bland annat Octavia och Superb.

Mulder-_-
2015-08-06, 13:18
Jag har elektrisk kupévärmare och den går cirka 1-2 timmar innan avfärd, lite beroende på temperatur ute. Finns två steg på fläkten och på högsta effekt är bilen garanterat en bastu efter 2 timmar. Använder tidur och det enda jag behöver göra är att sätta i kontakten i bilen när jag kommer hem och ta ut den ur bilen när jag ska åka iväg. Knappast omständligt. Dessutom betydligt mer miljövänligt och mindre hälsovådligt än dieseldito, särskilt eftersom min bil står precis utanför mitt hus. Jag säger inte att dieselvärmare är fel, men jag ser det åtminstonde inte som något krav på en dieselbil. Sen finns det en uppenbar fördel med dieselvärmaren och det är ju uppvärmning när man inte är hemma eller har tillgång till el, exempelvis när man är och handlar.

Köper inte ditt miljöargument, du startar med en i princip kall motor som drar och släpper ut mer avgaser innan motorn når normal arbetstemp. Så det går nog på ett ut med den diesel som d-värmaren förbrukar under drift.

En annan fördel är att om man inte har 1-2 h framförhållning är att man snabbt kan komma iväg med en varm bil.:)

vfr
2015-08-06, 14:30
Miljöjämförelsen var ju jämfört med elektrisk värmare, inte jämfört med att starta bilen iskall. Och då är det helt klart bättre miljömässigt att köra elektrisk värmare. Det bästa är givetvis att ha båda. Elektrisk när man har tillgång till el och sedan ändå möjlighet till diesel/bensin-värmare när det inte finns el eller man har bråttom.

Elektrisk är jättesmidigt för mig då jag inte behöver programmera något alls ute i bilen. Den styrs helt inifrån huset.

tobbetdi
2015-08-06, 16:50
Varför är Isofix så nödvändigt? Jag har det inom bil, aldrig använt. Isofixfästen klarar av ca 22kg har jag läst nånstans. Barn och barnstol kommer ganska snabbt upp i den vikten.
Jag litar mer på en fastspänd stol på gammalt hederligt sätt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Marcus
2015-08-06, 16:58
Smaken är olika men för mig är ISOFIX helt överlägset smidigt och ger ökad säkerhet. Behöver man dessutom ta ur stolen ibland så är det guld värt.

Henrik.M
2015-08-06, 17:11
Varför är Isofix så nödvändigt? Jag har det inom bil, aldrig använt. Isofixfästen klarar av ca 22kg har jag läst nånstans. Barn och barnstol kommer ganska snabbt upp i den vikten.
Jag litar mer på en fastspänd stol på gammalt hederligt sätt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nu har du fått detta med ISOFIX om bakfoten.
Fästet i bilen klarar i princip hur mycket som helst , det är det som monteras i fästet som sätter gränsen.

Inte för att jag längre har småbarn som behöver stol , men på den tiden jag hade så var ISOFIX oumbärligt.

ricjuo
2015-08-07, 09:10
What marcus said =)

Nej, men det är ju för smidighetens skull. och platsen, vi kommer behöva en bil där en 3åring och 1 nyfödd, samt 2 vuxna kan åka. Båda ska ju kunna åka bakåtvänt. Så ena där bak, en en fram (med avständ airbag så klart ) För jag har än inte hittat en bil där man kan få plats i passargerarsätet om man har en bakvänd bildbarnstol bakom. De verkar vara svåra att finna!

Marcus
2015-08-07, 09:14
Skoda Superb Combi klarar det, är jag ganska övertygad om. Men annars är Passat en väldigt bra och genomtänkt bil för en småbarnsfamilj. Desto mer man använder den, desto mer inser man hur smart den är och hur mycket erfarenhet det ligger bakom dess paketering och kloka detaljer.

J.L
2015-08-07, 10:22
För jag har än inte hittat en bil där man kan få plats i passargerarsätet om man har en bakvänd bildbarnstol bakom. De verkar vara svåra att finna!

Nu svär jag väl i kyrkan...men vi har två bakåtvända och 1 framåtvänd ( 5.5år, 3.5år, och 0.5år ) alla i baksätet på vår Volvo V70N.
Jag som är 1.87 sitter bra både som förare och passagerare.

Frugan vill gärna ha en större bil, så vi håller ett öga efter en Touran med rätt utrustning och prisklass för oss.
Superb skulle jag absolut kunna tänka mig också.

Det vore väl skönt om alla tre bilar på uppfarten var VW ;-)

Marcus
2015-08-07, 10:29
Min svärfar som är en normalstor man har åkt i passagerarsätet i vår Passat, från Österrike till Kroatien, med en stor bakåtvänd BeSafe iZi Kid X3 bakom sig i baksätet. Han tyckte nog inte att det var den mest komfortabla åkturen, men det går. Är man en kortare person ser jag det inte som något problem alls.

ricjuo
2015-08-07, 10:59
japp, V70 håller jag på att kolla in. Den om någon borde ju vara stor nog =)

Amazonas
2015-08-07, 23:27
What marcus said =)

Nej, men det är ju för smidighetens skull. och platsen, vi kommer behöva en bil där en 3åring och 1 nyfödd, samt 2 vuxna kan åka. Båda ska ju kunna åka bakåtvänt. Så ena där bak, en en fram (med avständ airbag så klart ) För jag har än inte hittat en bil där man kan få plats i passargerarsätet om man har en bakvänd bildbarnstol bakom. De verkar vara svåra att finna!
Det fixar Skoda Superb utan problem. Hade två stycken BeSafe x3 isofix i bak på min utan problem. Kollegan som är 2.03 satt hur bekvämt som helst i passagerarstolen.
Merca e-klass är väl en annars en bil som detta funkar bra i också. I alla fall förra generationen. En sådan har nämligen ovanstående kollega med två likadana stolar i bak.
Vi har ett gäng V70 på jobbet (årsmodell 2012 - 2014) och i dessa kan man inte ha två stolar i baksätet och åka bekvämt enligt mig. Jag är dessutom bara 1.82 lång.

ricjuo
2015-08-10, 13:44
nja, den bilen (skoda superb) faller på en av de "viktigaste" punkterna... snygg ;) iallfall i mina ögon Finner inte den bilen vacker alls!