handdator

Visa fullständig version : Vågar man lägga in Vtech programvara på bil med garanti?



DTM
2015-08-04, 11:34
Kommer ha en Alltrack 2.0TDI med 1års garanti kvar på snart. Vill uppdatera med programvara på den från .t.ex Vtech.

Kommer ta ner och rensa ur partikelfilter på den. Tänkt göra det så det inte syns från undersidan.
Några tips från någon som gjort det?

Frågan är hur det blir med programvaran. Syns det hos VAG? T.ex om jag skulle få ett haveri på DSG eller något annat motorrelaterat.

Raven
2015-08-04, 11:50
Inte värt det i min värld.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

DTM
2015-08-04, 19:46
Inte värt det i min värld.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kanske inte är värt att chansa nu när jag har garanti. Någon annan med erfarenheter kring detta?

Peter56
2015-08-05, 20:28
Jag har haft Vtechs programvara i två bilar efter varandra och båda hade fabriksgaranti då jag lät Vtech fixa bilarna. Jag var tveksam in i det sista just med tanke på att garantin ryker om VAG upptäcker att någon har "pillat" med bilen. Av olika orsaker ägde jag ingen av dessa bilar särskilt länge så det hann aldrig uppstå några problem. Men de gick som tusan :)

Petta77
2015-08-05, 20:38
Jag har haft Vtechs programvara i två bilar efter varandra och båda hade fabriksgaranti då jag lät Vtech fixa bilarna. Jag var tveksam in i det sista just med tanke på att garantin ryker om VAG upptäcker att någon har "pillat" med bilen. Av olika orsaker ägde jag ingen av dessa bilar särskilt länge så det hann aldrig uppstå några problem. Men de gick som tusan :)


Va snällt mot de nya ägarna :)

Peter56
2015-08-05, 21:34
Till mina trimmade bilar hade jag en utrustning med vilken man kunde ställa tillbaka bilen till original och den lämnade jag med då jag sålde bilen. Dessutom lämnades även kvitto på trimningen med så köparen var mycket väl medvetna om att bilarna var trimmade.

DTM
2015-08-06, 21:48
I en 2014 Passat 2.0TDI blir det om jag förstått det rätt en ändring i programvaran på plats hos Vtech. Inget jag själv kan återställa vid inlämning på service hos VAG.

Peter56
2015-08-07, 07:31
Jag gjorde också en ändring av programvaran på plats hos Vtech. Men sen fick jag med mig en liten handdator där både den ny programvaran och den ordinarie varan fanns lagrade. Sedan kunde jag själv växla mellan dessa två programvaror. Det vara bara att gå in i bilens OBD-uttag för att fixa detta.

Alle47
2015-08-08, 02:05
En del bilar kräver att man går in via bootpunkter etc i ecu första gången. Därefter kan man flasha via obd, även lägga in orginal igen den vägen.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Premis
2015-08-08, 13:58
Det är väl bara trimma om du nu känner för det. Man får kalkylera in en helt ny motor och drivlina i händelse av problem, bara att ringa VAG och fråga vad det skulle kosta. Sedan får du väga risken du tror att något skall hända mot nyttan med att slänga in en mjukvara som är helt ocertifierad och otestad och enbart gjord för att ge dig lite mer knuff i ryggen.

Peter56
2015-08-08, 17:24
Ok, ingen av mina bilar hade dieselmotor.

lasholm
2015-08-09, 01:24
En trimbox tills garantin gått ut kanske?

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

DTM
2015-08-09, 21:16
En trimbox tills garantin gått ut kanske?

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

Bra med fler förslag men de flesta jag hört talas om är sk rökboxar. Mer diesel, mer ladd och en massa rök och ingen känsla för bilens befintliga styrsystem.

lasholm
2015-08-10, 10:58
Bra med fler förslag men de flesta jag hört talas om är sk rökboxar. Mer diesel, mer ladd och en massa rök och ingen känsla för bilens befintliga styrsystem.

Boxarna har ju blivit mer avancerade med tiden. En kompis monterade en box på sin Passat 2015 TDI 177 och han är väldigt nöjd.

Premis
2015-08-10, 12:04
Boxarna har ju blivit mer avancerade med tiden. En kompis monterade en box på sin Passat 2015 TDI 177 och han är väldigt nöjd.

Lika bra som orginal mjukvara lär det aldrig bli när du enbart modifierar ut och insignaler från bilens egna motorstyr och gör våld på både det ena och det andra. Hade aldrig vågat lita på att det hela skulle lira i alla situationer men vill man leka med en dyr motor så är det fritt fram, det brukar funka, oftast :).

Mex165
2015-08-10, 14:26
Precis, du tappar liksom lite av säkerheten när du lurar ECU´n.
Skulle aldrig montera en "box"...
Däremot en optimerad software, men det är något helt annat...

DTM
2015-08-10, 14:44
Nja box känns fortfarande lite osäkert. Fördelen är ju enkelheten med monteringen och att jag kan ta ur den vid ev garantiärende.

Promotech säger på sin hemsida att de har programvara som jag kan läsa in via ODB uttaget. Antar att det blir synligt i boxen på bilen att något gjorts även om jag återläser original inför ev garantiärende?

http://promotech.se/?p=modelproducts&mId=5797

Handkontroll för programmering av motorstyrdonet via bilens diagnosuttag inne i kupén. Du ansluter MyTech till din bil och läser av motorstyrningen. Därefter ansluter du din MyTech till din dator och sänder över informationen till oss (din bil kan användas som vanligt under tiden). Din bils unika data behandlas och en ny fil skapad för just

Kan nämna att jag kört KCR box i 10.000mil i en 99ans Golf TDI utan problem.
Lika många mil i en Passat med Vtech programvara. Båda funkar men mjukvaran gav väldigt mycket bättre gång i bilen.

Diesel Nordlöf
2015-08-10, 15:45
Mina erfarenheter av trim sträcker sig till 4st boxar varav 3st KCR och den 4e som sitter i föräldrarnas Suzuki är jag osäker på vad det är för box, men en box är det. Utöver det har jag provat en drös chip i bensinbil

* KCR 1, Satt i en gammal Audi 80 -94 med orginal 90hk. Den bilen fick ordentligt förbättrad prestanda men ibland på fullgas bara dog den samt att motorn liksom smånappade stup i kvarten. Att den dog vid fullgas gick att komma ifrån om man justerade ned effekten men smånappade gjorde den hela tiden, kördes dock flera tusen mil så. Köra med boxen var ändå oerhört mycket bättre än orginal. Svartrök även som tusan om man tryckte fullt, såg det inte i backspeglarna så ofta men om jag låg bakom egna bilen och någon gasade syntes det. För att bli av med svartröken var man tvungen att justera ned effekten nått oerhört

* KCR 2, satt i en Seat Toledo, årsmodell runt -98 med orginal 110hk. Kändes som orginal körbarhet men förbättrad prestanda. Svartrök även här

* KCR 3, satt i en Passat årsmodell -98 med orginal 110hk. Kändes i princip som orginal men kunde likt Audi 80 smånappa lite vid lätt gas. Men överlag hur väl fungerande som helst. Svartrök även här

* Box 4. Föräldrarnas Suzuki -07 (eller vad det nu är), motorlampan har lyst några gånger på den och enligt verkstaden har det berott på boxen. Bilen går dock exakt hur bra som helst, inga småryckningar eller nått. Ingen aning om den svarryker

* Chip provade jag lite olika i min gamla urS4 och den gick hur bra som helst med samtliga chip, dock bara olika karaktär. Aldrig några ryckningar eller andra obehagliga överraskningar.


Notera att jag som sagt bara har erfarenhet av gambilar. Men hur som helst kommer jag inom kort låta optimera Sharanen (140hk orginal är inte mkt att komma med). Blir inte en box det är det enda som är säkert, lutar istället åt BSR eller Vtec, även funderat på Superchip då deras primära ÅF i sverige bor runt hörnet.

Mex165
2015-08-10, 16:38
Man skall kanske tänka lite på DPF också, men den kan ju numera bara rengöras iofs :)

DTM
2015-08-10, 17:54
Man skall kanske tänka lite på DPF också, men den kan ju numera bara rengöras iofs :)

Med mjukvara så tänkte jag först rensa den för att i mjukvaran ha den borttagen. Mer effekt och slipper strul i framtiden.

Mex165
2015-08-10, 19:45
Bort med EGR också kanske?
www.darksidedevelopments.co.uk/egr-valves-and-parts/ (http://www.darksidedevelopments.co.uk/egr-valves-and-parts/)

DTM
2015-08-12, 10:06
Bort med EGR också kanske?
www.darksidedevelopments.co.uk/egr-valves-and-parts/ (http://www.darksidedevelopments.co.uk/egr-valves-and-parts/)

Sitter inte den jävligt illa till på en Passat TDI 2.0? Inget man vill byta innan den är trasig har jag för mig någon sagt.

Premis
2015-08-12, 13:17
Bort med EGR också kanske?
www.darksidedevelopments.co.uk/egr-valves-and-parts/ (http://www.darksidedevelopments.co.uk/egr-valves-and-parts/)

Varför det? Så bilen blir lättare?

Andersson Racing
2015-08-12, 13:24
Sitter inte den jävligt illa till på en Passat TDI 2.0? Inget man vill byta innan den är trasig har jag för mig någon sagt.

Den sitter riktigt illa till ja. Och ja, egr:n (avgaskylaren) strular tillslut tyvärr på många tdi 2.0. Och som vanligt skäl även egr:n effekt.

Mex165
2015-08-12, 13:41
Varför det? Så bilen blir lättare?

Hehe, om du vet vad den gör kan du säkert lätt räkna ut varför INGEN vill ha den...
Blir säkert lättare också, men om du skippar cheeseburgaren blir du också lättare...! ;)

Premis
2015-08-12, 13:49
Hehe, om du vet vad den gör kan du säkert lätt räkna ut varför INGEN vill ha den...
Blir säkert lättare också, men om du skippar cheeseburgaren blir du också lättare...! ;)

På en modern superintegrerad motor så har EGR en rätt viktigt funktion skulle jag vilja säga och är troligen svår att bara "rycka loss" utan andra negativa konsekvenser.

Uppfattade inte TS som att han ville bygga en högtrimmad racemotor utan bara ville ha lite mer knuff men vill man leka så är man så klart välkommen att rycka loss både det ena och det andra bara jag får ha min cheesburgare i fred ;)

DTM
2015-08-13, 08:43
Den sitter riktigt illa till ja. Och ja, egr:n (avgaskylaren) strular tillslut tyvärr på många tdi 2.0. Och som vanligt skäl även egr:n effekt.

Kan vara en fördel att ha mjukvara i bilen när det går sönder. Då är det bara att köra utan och uppdatera mjukvaran. Ska kolla så att de finns stöd för det om jag går på mjukvara.

Men just nu känns det som att jag låter det gå ett år och när garantin är slut så blir det mjukvara. Boxar känns fortfarande lite osäkert och oseriöst.

Andersson Racing
2015-08-13, 11:14
Hävdar att installerad mjukvara som är kontrollerad och justerad mot varje enskilt objekt som den är installerad i är att rekommendera före en generell boxlösning alla dagar i veckan.

lasholm
2015-08-13, 18:01
Hävdar att installerad mjukvara som är kontrollerad och justerad mot varje enskilt objekt som den är installerad i är att rekommendera före en generell boxlösning alla dagar i veckan.

Håller med! Men en box under tiden tills garantin går ut kanske?

DTM
2015-08-14, 10:31
Håller med! Men en box under tiden tills garantin går ut kanske?

Lite dyrt att köpa box och köra ett år och sedan sälja med 1-3000kr i förslust. Jag får vänta ut garantin helt enkelt.

Premis
2015-08-14, 14:40
Håller med! Men en box under tiden tills garantin går ut kanske?

Är det inte bättre att lägga in en ny mjukvara istället och stå för vad du gjort med motorn istället för att försöka blåsa VW?

lasholm
2015-08-14, 14:57
Är det inte bättre att lägga in en ny mjukvara istället och stå för vad du gjort med motorn istället för att försöka blåsa VW?

Det beror väl på vad man har för samvete:rolleyes:

vfr
2015-08-14, 14:59
Det är ju helt klart det korrekta sättet att göra det. Problemet är att VW troligen inte kommer att speciellt mycket ansvar för någon sorts problem, oavsett om det beror på trimmningen eller inte isåfall. Och att bevisa för VW att trimmningen inte påverkat, är förmodligen inte så lätt. Självklart beroende på vad problemet är, men rent generellt.

Mattias
2015-08-14, 23:53
Det är ju helt klart det korrekta sättet att göra det. Problemet är att VW troligen inte kommer att speciellt mycket ansvar för någon sorts problem, oavsett om det beror på trimmningen eller inte isåfall. Och att bevisa för VW att trimmningen inte påverkat, är förmodligen inte så lätt. Självklart beroende på vad problemet är, men rent generellt.

Som VFR redan är inne på, trimmar du bilen får du vara bered på att ta konsekvenserna om något skulle råka hända, speciellt motor och drivlina ovarset om det är pga trimmet eller inte.