handdator

Visa fullständig version : Ac



Pigge84
2015-08-01, 23:02
Hej!
Har en felkod på Ac reglermotor v159 på min Passat 2007 och undrar om det är någon som har bytt den och vet hur man gör för att kunna byta den. Har demonterat hanskfacket och kan se den men den verkar sitta lite trångt till:)
Tacksam för tips

Petta77
2015-08-02, 09:14
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/0132801341-BOSCH/


https://www.youtube.com/watch?v=CeTMad-67k4

Pigge84
2015-08-02, 09:37
Ser inte riktigt ut så på dom nyare bilarna men lite hjälp på vägen i alla fall☺️

Mex165
2015-08-02, 11:01
Är det ställmotorn till resirkuleringen?
Isåfall är det ganska lätt att byta, bara man klarar lite trånga utrymmen och småsår på händerna...
Det värsta är staget som sitter intill ställmotorn...

Finns ett borstlöst alternativ att byta till, ska se vad den "heter"...

Pigge84
2015-08-02, 13:18
Hmm lite osäker vad den går till men den sitter på höger sida av klimatanläggningen. det är inte den som sitter rakt fram bakom handskfacket. orginalnr är 3c0.907.511b.
Har problem att Ac inte kyler till 100% fast det är ny kompressor samt nyfylld. Får även felkod på denna "ställmotor så antar att det är den som är boven. Har även provat grundinställa utan resultat:)

Mex165
2015-08-02, 13:52
Ok, då är det ställmotorn till kyla/värme på passagerarsidan.
Jag bytte min mot en borstlös 3C0 907 511 R som sitter i dom nyare passaterna.

Mex165
2015-08-02, 14:02
Det enda som är lite krångligt är att lossa (se bild), men annars är det bara riva halva inredningen :)
Skulle bytt den till recirkuleringen också när jag ändå hade handskfacket borta, men det skall bort igen för att byta ut AUX mot belysning...

Dessvärre är "R" ställmotorn så tyst att man numera hör förarsidans kyla/värme ställmotor :( och den är nästintill omöjlig att byta...

Har föv en 3C0.907.511.R till liggandes ifall du inte hittar någon eller inte vill köpa en ny...

Pigge84
2015-08-02, 14:25
Oj de såg ju mindre kul ut:( Så man måste alltså riva så pass mycket för att få loss den? Googlade lite förut och fick också fram att "R" modelen skulle vara samma men visste inte att den var borstlös:) Har kollat på en vanlig B modell på skroten jag tänkte köpa. men är den andra tystare så är ju inte de någon nakdel:) Vad hade du tänkt dig för pris på den?:)

pudas
2015-08-02, 19:44
Är det samma problem med VW ställmotorer som på Audi, att dom blir fulla av koldamm efter ett tag? På Audi är det en bagis att borra bort rörnitarna för att rengöra motorn, för att sen skruva ihop dom ("a non serviceable part!!") efter det att man rengjort den från koldammet?

Mulder-_-
2015-08-02, 21:58
Oj de såg ju mindre kul ut:( Så man måste alltså riva så pass mycket för att få loss den? Googlade lite förut och fick också fram att "R" modelen skulle vara samma men visste inte att den var borstlös:) Har kollat på en vanlig B modell på skroten jag tänkte köpa. men är den andra tystare så är ju inte de någon nakdel:) Vad hade du tänkt dig för pris på den?:)

Jag bytte denna på min passat 2009:a utan att riva allt för mkt, tog bort handsfacket samt någon mer plastpanel.
Var dock sjukt trångt! Rekommenderar någon slags nätt liten ringnyckel, tror den var 5 eller 5,5 mm till dom tre skruvarna , kanske någon annan vet detta ? Finns säkert något org. VW verktyg för detta, dock värre att få tag i antar jag.

När du bytt måste detta grundställas med t.ex. VCDS.

Mex165
2015-08-02, 23:03
Det går säkert fint, men sitt/ligg-ställningen för att byta denna är katastrofal och jag skulle ändå byta mittkonsollen då armstödet var klätt i tyg...
Jag använde torx vektyg att lossa den med...