handdator

Visa fullständig version : Sharan -12. Vad är det som tickar högt så fort man öppnar dörrar etc på bilen?



Diesel Nordlöf
2015-07-30, 20:44
Köpte 5 dagar sedan en VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion -12 med 9500mil på mätaren. Bilen är trevlig på alla sätt och viss med Navi, backkamera, Panorama, elskjutdörrar osv...

Men stup i kvarten så tickar det under ca 3 sekunder någonstans i närheten av expansionskärlet, tickande är inte från själva motorn utan det är ett tickande som uppstår när man öppnar/stänger dörrar, eller så kommer tickande mer eller mindre spontant från den stillastående avstängda bilen.

Laddat upp 2 filmer på youtube som visar hur tickandet uppstår. Någon som har en förklaring?

51 sekunder https://www.youtube.com/watch?v=a_RLJrDP4Ys
13 sekunder https://www.youtube.com/watch?v=ntqKgFQ2Ni0 (innehåller även lite skrikande barn och sambo)

Ska in på MRF-garanti jobb för det den 11 augusti, men det vore skönt att få höra lite teorier redan nu, 3 bekanta oberoende av varann har kommenterat det och jag har haft bilen i 6 dagar:(

Danne_
2015-08-01, 01:22
Låter precis som en Membranpump!. Ser att det sitter dieselvärmare i bilen. Bränslepumpen till den låter ju så. Men den ska sitter ju bak även på sharanen? och ska ju inte börja ticka för att dörren öppnas?

Diesel Nordlöf
2015-08-01, 18:06
Va har jag en dieselvärmare i den? Måste genast ut och undersökas, finns ingen fjärr eller knapp i kliman för det, heller inte sett nått i menyerna som sköts från ratten.

Stämmer som du säger att pumparna till värmarna brukar låta ungefär sådär, hade webastovärmare i en Audi S4 förut

Danne_
2015-08-01, 18:41
På videon som man ser under huven så kommer bränsleledningen. Ett tunt svart rör som går in under lyktan.

Är nog en Hjälpvärmare då om det inte finns någon knapp eller meny i Färddatorn. Går ju att bygga om till Parkvärmare. Bäst är ju att köra en diagnos och se om det finns några felkoder.

Diesel Nordlöf
2015-08-01, 21:28
Jag ser inte själva värmaren men i mårdskyddet/plasten under bilen finns ett avgasrör som lär vara från värmaren. Ska kolla med VAG om vad de erbjuder för ombyggnation.