handdator

Visa fullständig version : Golf MK I GTI -83 problem när arbetstemp är nådd!!



Golfadde
2015-07-28, 20:58
Hej alla.Ett problem jag fått är när bilen stått ett par dgr så är den svårstartad,samt när den startat så går den klockrent tills tempen stigit till normal,lagom innan elfläkten startar så vill den stanna av,inga misständningar lr annat knas utan bara bluddrar och stannar😱😱!!!Ngn vänlig själ som har ngn lösning??Har bytt stift,tändkablar,bränslefilter,luftfilter..Är den berömda K-jetronic tror jag??Tack på förhand alla golfvänner😃

a128
2015-07-28, 21:08
kanse detta dokument kan ge någon ledtråd:
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/Bosch_K-jetronic.pdf

prova annars att lossa på el-kontakten till styrtycksventilen för att se om det går att köra längre innan den dör

Golfadde
2015-07-28, 21:24
Hallå,sitter den till vänster om fördelaren sett framifrån??��

a128
2015-07-28, 21:35
Ja precis vänster om oljefilterhållaren

Golfadde
2015-07-28, 21:41
Kalas,ska provas imorrn,återkommer med status.Tack för info.

Golfadde
2015-07-29, 19:27
Nähäpp,ingen skillnad på att ta bort elkontakten.Hade motorn på tomgång och lät den gå tills tempen var uppe så elfläkten startade,gick fortf bra på tomgång.Provade då att backa ut på vägen och så fort jag slog i ettan och gasade lite för att komma iväg så dör den strax efter.Kan det vara tändspolen??Mätt mellan de två flatstiften och får då 1,32 ohm och mellan utgående tändkabeln till fördelaren och ena flatstiftet får jag 3223 ohm!!Är det verkligen rätt värden??
Mvh Adde

a128
2015-07-29, 19:50
värderna är rimliga på tändspolen

låter som bränslerelaterat fel

det ni skulle göra var att lossa på den nämda kontakten och köra som vanligt precis som innan kontakten lossades för att se om man kom länge än med kontakten på plats, för när man kör den varm på tomgången så värms denna regulator upp ar motorvärmen med samma symptom

Golfadde
2015-07-29, 21:32
Ok,tackar :) Aha,stod på tomgång även efter den stannat och då tog jag bort kontakten med samma felsymptom som tidigare tyvärr.Skit oxå:( funderar på vad i bränsleväg som kan störa då motorn är uppe i temperatur,pumpen borde väl inte märka det,lr har jag fel??

a128
2015-07-29, 21:50
Som i det bifogade PDF filen är denna regulator troligen boven, försök om möjligt att låna en tryckmätare för att mäta, man kan förutom att lossa på kontakten även lossa regulartorn från motorblocket för att se om det ta längre tid innan symptomen uppstår

Golfadde
2015-07-29, 21:57
Ok,ska provas :) mäter jag bränsletrycket vid filter lr vid ngn av spridarna?

Golfadde
2015-08-02, 13:30
Hallå igen.Ingen skillnad på hur länge jag kan köra med kabeln urkopplad från regulatorn,kan det vara så "enkelt" att bränslepumpen tappar trycket när den blivit varm??

Golfadde
2015-08-11, 21:27
Nähä,bytte bränslepump (bättre begagnad)för den som satt på lät bra en stund och sedan började den skorra,och lagom då stannade motorn när skorret kom.men ingen skillnad nu heller���� trycket borde ju nu finnas men strypa returen kanske kan vara en ide? Tycker att bränslepumps relät blir fort varmt,kan jag koppla direkt ström från batteriet??tacksam för svar��

Andersson Racing
2015-08-12, 08:39
Hallå igen.Ingen skillnad på hur länge jag kan köra med kabeln urkopplad från regulatorn,kan det vara så "enkelt" att bränslepumpen tappar trycket när den blivit varm??

Med regulatorn menar ni då bränsleackumulatorn som sitter vid pumpen?

Golfadde
2015-08-12, 18:59
Nä,utan regulatorn på motorn ovanför oljefiltret/vänster om fördelaren.Har idag provat att köra direktström + & - på bränslepumpen från batteriet(för att utesluta bränsle relät),extra jordkabel mellan motor till chassie samt strypt returen för soppan men ändå ingen skillnad,blir galen!!!�� Motorfan går lite längre tid innan den börjar stanna,nu är fenomenet att det låter som tändfel.När motorn börjar bluddra/stanna av och jag gasar så vill den smälla lite..... Blir inte klok på detta����

Andersson Racing
2015-08-12, 21:27
Kan vara fel på bränsleackumulatorn, kolla upp den för säkerhets skull så du kan utesluta den isf.

Golfadde
2015-08-13, 16:37
Tack för tipset,frågan är hur jag kollar den???����har demonterat bränsletrycksregulatorn och där ser allt ok ut,27,2 ohm har jag när jag mäter på bimetallens kablar.

Golfadde
2015-09-20, 17:57
Hej alla igen.Har nu bytt O-ringarna till insprutarna och ny pump inkl backventil.Väntar på en ny styrtrycksregulator.Nu får jag inte kallstartsventilen att öppna vid uppstart kall motor.Lägger jag direktström 12v så öppnar den med fin sprutbild.Lossar kag banjokopplingen på k-ventilen så sprutar det mkt soppa.Vad styr kallstartsventilen och hur många volt skall den ha??Blir tokig snart!!!Tack på förhand

Golfadde
2015-09-21, 20:29
Fortsätter att jobba på,bytt Termotidsgivare ,Varmkörningsregulator och dubbelkollat kallstartsventilen,check!! Startar fint som snus kall och trodde ett tag att lösningen var Termotidsgivaren men icke.Efter en jäkla stund på tomgång och ett antal urvarvningar så dog motorn igen.Hörde att den flång nya pumpen lät illa/skrek så ett nytt bränslepumpsrelä är beställt.Det var väldigt varmt kände jag.Kanske är helt ute och cyklar men det är bara att ta en sak i taget��

a128
2015-09-21, 21:02
Bränslepumsreläet ska på sin höjd blit lite grann ljummet

mät spänningen över pumpen när den är igång

Golfadde
2015-10-06, 21:08
Där har jag över 12 volt:) Ikv tog jag mig i kragen och ett sista desperat försök innan det blir bilverkstad.Denna gång skar jag upp en 5 L dunk och koppla sugslang direkt från den till bränslepump samt kopplade returen tillbaka i samma dunk,och tjoohoo så bra den nu går (i garaget).Lät bilen stå länge på tomgång och ett antal urvarvningar på motorn så stannade den aldrig med problemet som uppkom tidigare.Motorn gick klockrent i över 45 min!!Alltså har jag problem någonstans i/vid tanken mellan pumpen/returen.Så nu skall tanken rivas+slangar rengöras lr bytas.Återkommer med info efter det.Ha det gott så länge Vw folk

2stroke
2015-10-06, 21:29
Blås returledningen med tryckluft.
Tag bort tanklocket innan.
BTW: Fungerar din avluftning till tanken som den ska ?

Falcor
2015-10-07, 11:25
Provkör den med tanklocket borttaget....låter som att avluftningen till tanken är täppt och den suger vacuum i tanken när du värmer upp den. när du sen gasar på så orkar inte pumpen trycka fram bränsle.

Edit: Missade twostrokes inlägg men jag tror också på avluftningen....

Golfadde
2015-10-12, 06:56
Hallå.Flödet är bra tillbaka på returen (till plastdunken som fick vara tank)dock så sitter det en plastburk bredvid tanken där alla bränsleledningar går in.Kommer jag åt alla slangar ifrån inspektionsluckan under baksätet??Tanklocket gör ingen skillnad då det bör vara ngt med ledningarna innan pumpen.När jag klämmer på returslangen fick exakt samma symptom så det lutar åt returen lr vad tror ni grabbar :D

Golfadde
2015-11-18, 21:21
Hej alla.Sorry för dålig uppdatering av tråden,tack alla för tipsen.Har betat av dom men tyvärr ingen lösning med dom.Har lyckats hitta felet och det var så simpelt som att tanken var full av sand/smågrus och det gav problemet att förpumpen i tanken "sög" till sig all sand/grus och pumpen orkade inte suga(vacuum uppstod) Då sög högtryckspumpen soppan via lilla catchtanken som i sin tur sög soppan från returledningen som går mellan catchtanken och bränsletanken.Det var därför motorn gick ett tag på tomgång men när man körde/gasade så orkade inte högtryckspumpen hålla flöde genom returledningen.Ett tips till alla efter detta bekymmer,börja med att kolla i tanken���� Ha det gott alla vw vänner✊