handdator

Visa fullständig version : Köpa beggad familjehäck



JRJ
2015-07-22, 11:34
Snart så får jag och sambon en liten plutt levererad, och då är det nog dags att byta min gamla Passat 1.8T mot nått lite nyare.
Men vad?

Saker som måste uppfyllas:
- Märket ska vara inom VAG koncernen.
- Så problemfritt som möjligt med avseende på motor, drivlina, fram/bakvagn. Tänk brukshäck som bara ska gå & gå. Problemmotorer med strulande kamkedjesträckare känns inte så lockande.
- Bra rostskydd som klarar vintrarna i Stockholm där man inte plogar längre utan saltar bort snön istället. Laga rost är så j*vla tråkigt också!
- Tillräckligt med plats i bakluckan för en barnvagn och lite matkassar.
- Så soppasnål som möjligt, behöver inte vara direkt rolig att köra. Bensin eller diesel spelar ingen roll.
- ISOFIX fästen bak och gärna fram också.
- Inte alltför bullrig i kupén, så man blir trött i bollen på långstyrningar.

Budget kring 100.000 :-


Har kollat över utbudet lite snabbt och det verkar som att en Skoda Superb kring 2010 ligger i ungefär rätt prisklass lite beroende på utrustning.
1.4TSI ska väl vara en ganska strulig maskin som jag har förstått det, men hur är det med 1.8TSI ?
Den verkar vara ganska vanlig i Superben iaf.

Raven
2015-07-22, 12:18
Jag hade 1.8tsi i min förra Golf VI. I den karossen var motorn kanon! Soppasnål och hade inga problem under 7000mil, bytte olja var 1000-1500 mil dock. Samma grundmotor som sitter i GTI men med mindre slag och lite mindre turbo som jag förstod det.

Peter-C
2015-07-22, 20:16
1.8 TSI eller 2.0 TSI (bägge är ur EA888 serien) är de motorer som jag skulle valt om man vill ha en bensinbil av VAG ursprung. De kom väl ut på marknaden 08/09. Hade en gti -10 i 7500 mil/4 år. Gjorde givetvis tätare oljebyten än vad longlifeintervallen sade. Funkade kanon!

EDIT: De är ju bensinsnåla å rappa tillika pålitliga. Ett och annat missöde inträffar säkert, men över tiden tror jag att det är ett bra val. Audi kallar dem av någon anledning för TFSI - spelar mindre roll..

/Peter

JRJ
2015-07-23, 08:43
Okej, bra info! :)
Låter som att det är ganska safe med en sån maskin då.
Farsan har en Skoda Yeti 2013 med den, och han verkar också vara nöjd än sålänge iaf.


Tankar kring de olika bilmodellerna då?
Vilken är vettigast där, med tanke på det jag skrev tidigare?
Det här är väl typ det som finns att välja på?

Audi A4 Avant
Audi A6 Avant
VW Golf Variant
VW Passat Variant
Skoda Octavia Combi
Skoda Superb Combi

Raven
2015-07-24, 13:49
Jag skulle nog gått på en superb. Snygga, mycket plats och prisvärda. En golf variant kostar nästa lika mycket, då med en trött 1.4 tsi...

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Marcus
2015-07-25, 19:39
Skoda Octavia Combi generation 2, så ny som möjligt, 2012-2013, med 1,6 TDI 105. Exempel: http://www.blocket.se/halland/Skoda_Octavia_COMBI_ELEGANCE_TDI_105_59330775.htm? ca=18&w=3

Amazonas
2015-07-26, 02:29
Hade själv en Superb 1.8 TSI -10 när jag fick första ungen. Jäfla smidigt med det gigantiska baksätet och skönt att få in de säkraste bakåtvända stolarna (BeSafe) och fortfarande kunna sitta i passagerarstolen fram :)
Kolla dock upp bakluckan så det inte är rost i nedkant. På en del ex är bakluckan dåligt justerad och skavt mot kofångaren. Min 1.8 TSI började dock dra en hel del olja när den passerade ca 6500 mil, detta trots service var 1500:e mil.
Utöver det så rasa även dsg lådan och vattenpumpen vid ungefär samma miltal. Vilket Skoda vägra ta på sig så fick ta det på egen försäkring...
Annars var jag rätt nöjd med den, jäkligt mkt bil för pengen men kör på en manuell.

Micke_Z
2015-07-27, 18:28
Ska man ha en pålitlig 2 litersmaskin så är det nog diesel som gäller från de årsmodellerna. Bensinmotorerna är säkert snåla och rappa men verkar vara relativt vanligt med hög oljeförbrukning och en och annan med kamkedjeproblem. Tror att de senare årsmodellerna är bättre men det verkar vara problem med kolvringar/kolvar, dock verkar Audi vara ganska generösa med goodwill gällande detta problem.

JRJ
2015-07-28, 10:15
Ja spontant så känns det som att en Octavia eller Superb ger mest bil för pengarna.

Vad talar för och emot dessa, utöver det som har skrivits?
Kan tänka mig att Suberb är lite tystare och bekvämare, men det kanske bara blir fler saker som börjar strula efter 5-6 år?
Är det några flera kända ställen som rosten brukar sätta sig på, har t.ex läst lite om att nederkant på dörrarna ska vara dåligt rostskyddade?
Andra typiska fel som man ska vara uppmärksam på?

Känner inget jättebehov av att ha DSG även om det skulle vara trevligt i Stockholmstrafiken, men risken för att det ska börja krångla är nog lite för stor för att det ska vara värt det känns det som.
En vanlig manuell får duga gott.

De flesta Superb verkar ha 1.8 TSI eller 2.0 TDI och dom ska alltså vara ganska säkra kort?
Man blir ju lite velig när man läser om alla kamkedjeproblem nuförtiden.
1.4 TSI känns för litet i en så stor bil så den går nog bort.

När det gäller Octavian, är det 1.6 TDI som nämns ovan som är det klart vettigaste alternativet, eller finns det några andra säkra kort där också?
Spelar som sagt ingen större roll om det är bensin eller diesel, bara dom är hyffsat bränslesnåla och inte dras med en massa kända fel.

Marcus
2015-07-28, 13:52
TDI har kamrem, inte kedja. 2,0 TDI finns i både Octavia och Superb med 140 och 170 hk. Det är relativt sparsamma motorer båda två, som de flesta moderna dieselmotorer. En fördel framför bensinturbomotorer är att de inte reagerar lika negativt vad gäller bränsleförbrukning på en mer kraftfull framfart. Personligen tycker jag att en större bil som Superb, som är komfortinriktad - ska vara utrustad med DSG. 2,0 TDI passar synnerligen bra ihop tillsammans med DSG6.

JRJ
2015-07-29, 13:45
Behöver man vara orolig för en bil med DSG6 från ca 2010, med mellan 10 - 15k mil ?
Hur och när ska dom servas, och vad kostar sånt?
Kan man på något sätt kontrollera status/kondition på en DSG låda?

Känslig fråga, och svårt att få nått opartiskt svar ibland...

Andersson Racing
2015-07-29, 23:31
Dsg:n ska ha ny olja var 6 000 mil. Räkna med drygt 2 000 kr för det bytet.

tobbetdi
2015-07-30, 01:32
Hade en octavia -08 med dsg6 och 2,0 tdi140.
Körde 10.000 problemfria mil. Såldes vid 20.000 mil.
Nu har jag en passat 4m 2,0 tdi170 4m -13 som jag har kört 3000 dsg mil med utan krångel


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Peter56
2015-07-30, 14:41
Angående bränsleförbrukning kan jag berätta om min Skoda Superb kombi 2.0 TDI 170 hk 2014 med dsg-låda. Den ska enligt bränsledeklarationen dra 0,54 l/mil. Nu när bilen har gått cirka 700 mil drar den drygt 0,60 l/mil vid blandad körning, detta med sommardäck. Då hör det till saken att jag ofta kör ganska korta körsträckor där bilen inte blir riktigt varm. Det tycker jag är riktigt bra för en så stor bil med automatlåda.

JRJ
2015-07-31, 12:57
Det lutar mer och mer åt en Superb med 1.8/2.0 TSI eller 2.0 TDI.
Vad är det för skillnad egentligen på 140 & 170 hästars TDI? Är det samma motor med lite olika mjukvara bara?

Finns det något sätt man kan testa om DSG-lådan är i bra skick?
Eller är det bara att testköra lite hårt med växlande gas/motorbroms för att se så den växlar som den ska?
Kan man få ut nån diagnostik med VCDS?

Ingen som känner till några typfel på förra generationens Superb?
Har Googlat lite tester men det är lite tunt med info om olika brister, kan ju iofs vara ett gott tecken!

vfr
2015-07-31, 21:44
Det lutar mer och mer åt en Superb med 1.8/2.0 TSI eller 2.0 TDI.
Vad är det för skillnad egentligen på 140 & 170 hästars TDI? Är det samma motor med lite olika mjukvara bara?

Titta vad olika trimfirmor får ut för effekt på 140 resp. 170hk bilar. Det borde ge en bra indikering om hur lika motorerna är. För att göra en liknelse så har jag hört påståenden att 140 & 170hk TSI-motorer skiljer betydligt mera än bara styrprogrammet. 170hk skulle ha flera tåligare komponenter än 140hk. Vet inte om det är sant, men isåfall skulle man ju kunna tänka sig samma sak på 2.0 TDI:n.

Marcus
2015-07-31, 23:10
Diskussioner på initierade tyska forum kommer fram till att turbo skiljer, förutom programvaran då.

JRJ
2016-01-07, 22:06
Nu har jag lärt mig den hårda vägen att allting tar flera miljoner ggr längre tid när man har en bebis, så det har inte blivit nån ny bil ännu. Men nu är det verkligen dags!

En Superb med en 1.6 TDI 105, är det en galet trött kombination?
Finns ju en hel del Greenline med dessa. Är det Skodas motsvarighet till Bluemotion?
Bra motor i övrigt? När är det dags för kamremsbyte på en sådan, och vad kostar det ungefär?

Marcus
2016-01-07, 23:50
Säkert trött men tar sig framåt med hjälp av vridmomentet. Greenline = Bluemotion.

JRJ
2016-01-11, 14:48
Sålänge man inte behöver växla ner i uppförsbackarna på E4'an med tant, barn o packning så är jag nöjd. :)
Åsikter om den motorn i övrigt? Verkar som sagt vara ganska vanlig i både Superb och Octavia, men det betyder ju inte att den är bra för det...

Marcus
2016-01-11, 14:53
Motorn finns i allt möjligt från VW, Audi, Skoda, Seat. Från A1, Polo, Fabia, Ibiza, Golf, Leon, A3, Octavia till Passat, Superb m.fl. Min erfarenehet av motorn är från en Audi A3 Sportback 2012 hyrbil. Duglig bruksmotor. Jag har ingen uppfattning om motorn i övrigt. Det är en mindre version av 2,0 TDI EA189 men med annan motorstyrning än 2,0.

vfr
2016-01-11, 15:07
Den motorn sitter i väldigt många bilar. Många VAG-bilar naturligtvis, både som 90hk och 105hk, men även i Volvo och Ford med mindre modifieringar. Vi har 90hk i Polon och i den lilla bilen så pinnar den på hyffsat. Och som Marcus sa så segar den på riktigt bra även under belastning i en tyngre bil eftersom det är en diesel. Det är väl rena omkörningsprestanda på en tyngre bil som blir lidande då effekten inte riktigt räcker till.

Marcus
2016-01-11, 15:43
Den motorn finns inte i Volvo och Ford. Dessa använder PSA-motorn tillsammans med Mazda, Citroën, Peugeot.

vfr
2016-01-11, 16:04
Ok. Jag läste någonstans att även VAG:s diesel 1,6:or kommer från samma grundfamilj av motorer. Jag kommer inte ihåg nu var det var någonstans. Det lät inte otroligt med tanke på att många andra använder den, så jag misstrodde inte uppgiften. Men då vet jag bättre. :)

JRJ
2016-01-12, 08:38
Låter som ett säkert kort iaf. :)
Tack för info!

JRJ
2016-02-15, 14:10
Finns det nått ställe man kan hitta info om vad servicekostnaderna ligger på för de olika motorvarianterna?
Tänker främst på 9000-mila service och uppåt.

Kan ju ringa till nån Skodaverkstad och fråga iofs, men det blir ju lite uppenbart att man inte är ute efter att boka en servicetid just hos dom... :)

Marcus
2016-02-15, 14:21
Om du tänker på eventuell skillnad mellan 1,6 och 2,0 TDI så tänker jag spontant att det kan inte vara något av betydelse förutom en större mängd olja i 2,0... Allt annat bör vara mer eller mindre samma? Så om valet grundar sig på servicekostnader för 1,6 respektive 2,0 så tror jag det är en otydlig vattendelare :)

JRJ
2016-02-15, 16:30
Nja, jag tänkte mest på att om servicen vid säg 12.000 mil är av modell större som kommer att kosta en del så kan det ju vara värt att ta med i beräkningen när man ska köpa en begagnad bil som har gått kanske runt 10.000 mil.