handdator

Visa fullständig version : Däck till gata & bana Michelin



Peter-C
2015-07-18, 19:24
Tänker byta däck på Golfen så snart det är möjligt.

Ska ha däck för gata och sporadiska banbesök och körning i regn. 235-35/19.

Nu är jag lite osäker. Mina kompisar ger lite delade besked. Detta är vad jag kommit fram till.

Alternativ 1 Michelin Pilot Sport 2. Verkar vara ett bra bland däck Åkte senast idag i en bil med dessa på hjulen. Har sett samma bil (Porsche 911 Carrera s-08) på bana då vi då och då kört tillsammans och den följer riktigt bra i vått som torrt.

Alternativ 2 Michelin Pilot Sport cup + . Ger intryck av att vara ett rent "R" däck med mindre bra varaktighet samt dåliga våtegenskaper. Kanon på torrt underlag. Stämmer det?

Varaktigheten är inte prioriterad men jag måste kunna köra i regn.

Tacksam för råd :confused:.

/Peter

ThomasT
2015-07-18, 22:13
Välj Michelin Supersport istället för PS2, de har bättre sport/ban egenskaper och är inte sämre på något.

Finns CUP+ fortfarande att köpa, är inte de ersatta med nya CUP 2?

CUP+ var ett mellanting mellan R-däck och gatdäck som original monterades på en del sportigare bilar. Däcket är inte lika snabbt som det till utseendet snarlika CUP och har även bättre våtegenskaper vilka var riktigt dåliga på CUP.

Det finns ingen anledning att välja CUP+ framför CUP 2, båda fungerar fungerar halv bra i regn.

Det låter som om SuperSport kanske kan vara däcket för dig.

Peter-C
2015-07-19, 14:41
Tack för det Thomas.

Jag får kolla om "Supersport" finns tillgängliga. Att CUP+ var äldre än CUP 2 hade jag ingen aning om. Dock har jag mest sett "sportbilar" där det står CUP 2 på däcken, så det är säkert. Bla Porsche har detta däck på många av sina snabbare fordon. Senast igår såg jag en Porsche 918 med CUP 2.....

/Peter

ThomasT
2015-07-19, 16:14
Tack för det Thomas.

Jag får kolla om "Supersport" finns tillgängliga. Att CUP+ var äldre än CUP 2 hade jag ingen aning om. Dock har jag mest sett "sportbilar" där det står CUP 2 på däcken, så det är säkert. Bla Porsche har detta däck på många av sina snabbare fordon. Senast igår såg jag en Porsche 918 med CUP 2.....

/Peter

CUP2 däcken utvecklades ihop med Porsche för just 918.

.

Peter-C
2015-07-20, 20:16
Har just beställt 4 Pilot Super Sport :).

/Peter

samuel2
2015-07-20, 21:00
Har just beställt 4 Pilot Super Sport :).

/Peter

Mycket bra val! Jag är extremt nöjd med mina PSS: or till min ED35! Klarade många varv runt Ljungbyhed utan att förlora för mycket i grepp. Återkom med feedback hur du upplever dem!

Peter-C
2015-07-20, 22:02
Mycket bra val! Jag är extremt nöjd med mina PSS: or till min ED35! Klarade många varv runt Ljungbyhed utan att förlora för mycket i grepp. Återkom med feedback hur du upplever dem!

Låter bra. Kom till Kinnekulle 1/8 och slit lite mer på dem Samuel ;).

/Peter

Peter-C
2017-05-10, 22:00
Tänkte beställa en omgång däck till Golf 7 R 235/35 19".

Michelin Pilot Super Sport köpte jag vid senaste tillfället. Har läst någonstans om att PSS har fått en efterträdare (Pilot Sport 4 S). Vet någon mer om efterträdaren? Bra att känna till innan man lägger en beställning på PSS till bilen.

/Peter

mangewide
2017-05-11, 07:46
Tänkte beställa en omgång däck till Golf 7 R 235/35 19".

Michelin Pilot Super Sport köpte jag vid senaste tillfället. Har läst någonstans om att PSS har fått en efterträdare (Pilot Sport 4 S). Vet någon mer om efterträdaren? Bra att känna till innan man lägger en beställning på PSS till bilen.

/Peter

Det är Ps4 du ska om du ska ha Michelin. De är testvinnare överallt om du inte är intresserad av lite komfort ;)

Jag var inne på att köpa dessa för ett par v sen, men gick på GY Asymmetric 3 istället som var nästan lika dyra.

Dessa är betydligt tystare och har bara lite sämre prestanda. Tänkte att man utnyttjar ju aldrig 100% prestanda, men man utnyttjar 100% vägbuller. Så gick på bättre komfort istället ;)

Peter-C
2017-05-11, 08:31
PS4S - Googlade lite igår. Som du säger så får de väldigt bra kritik. De ligger bra till just nu. Komforten kommer lite lägre ner i prio-listan hos mig :).

/Peter

Peter-C
2017-05-12, 22:36
Har beställt 4 x Pilot Sport 4 S till bilen idag hos min lokala däckleverantör.

Kul att se om det blir någon skillnad jmfr PSS. De åker väl på i mitten av sommaren efter att PSS:en har åkt några varv till :D!

/Peter

Rickard.v
2017-05-19, 14:41
jag kör ju också Michelin supersport men min nästa beställning blir yokohama advan ad08r

Det snabbaste gatdäcket. Säger de. Med däcksidor lika stabila som R-däck. tror de har gått över gränsen där våtgrepp offras för torrgrepp. På supersport vår ju båda egenskaperna på topp tycker jag.

http://ralphsdack.jetshop.se/yokohama-advan-neova-ad08r-p-1047-c-274.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=CgO8fNbRzZw

https://www.youtube.com/watch?v=-QawxMjQZ58

Men michelin har väl också blivit bättre.... Inte läst så mkt om dem.

Peter-C
2017-05-20, 11:46
jag kör ju också Michelin supersport men min nästa beställning blir yokohama advan ad08r

Det snabbaste gatdäcket. Säger de. Med däcksidor lika stabila som R-däck. tror de har gått över gränsen där våtgrepp offras för torrgrepp. På supersport vår ju båda egenskaperna på topp tycker jag.

http://ralphsdack.jetshop.se/yokohama-advan-neova-ad08r-p-1047-c-274.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=CgO8fNbRzZw

https://www.youtube.com/watch?v=-QawxMjQZ58

Men michelin har väl också blivit bättre.... Inte läst så mkt om dem.

Yokohama kostar på denna sida 2757:- st i min dimension, fast med lägre belastnings/hastighetsindex 89w än motsvarande Michelin PS4S 91y - spelar säkert ingen större roll :). Inget är gratis! Jag har dock inte kollat priset hos min leverantör på de jag beställt.

/Peter

Rickard.v
2017-05-22, 21:37
Jasså tittar du på priset också?

Hoppas du har dem på, vid Race and shine. Så man kan få ett omdöme.


Tillägg: Omdöme behövs inte. 4S finns inte i mindre än 19" Dåligt.

Blackie
2017-05-23, 16:57
Ganska ok däck test som rankar olika kategorier: http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/91856/tyre-reviews-best-car-tyres-20162017. För bana skulle jag nog välja Michelin Pilot Sport 4S men för vardagligt bruk skulle jag nog satsa på Continental ContiSportContact 5. PZero verkade också prestera bra men synd att livslängden på dem är så jäkla dålig (Suddgummi däck) håller knappt en säsong.

Har Michelin Pilot Sport PS2 19" idag och är nöjd med dem, riktigt bra overall grepp och livslängd men ljudnivån hade gärna fått vara lägre men det är ju 19" så det får man väl leva med, skall man åka fint får man lida pint :p

Ubbe G
2017-07-17, 21:14
Hej på er!
Fick i fredags köpt mig en GTI Clubsport 2016. Firade detta med att vara på Ring Knutstorp under lördagen för att se vad jag och bilen orkade med.
Sitter idag orginal 19" med Pzero.
är nu helt inne på ett par R-däck för att få bättre fäste (även om jag var imponerad över vad bilen presterade).


så nu till mina frågor.

1, kan man få på ett par 17" fälgar på denna bilen? tänker för billigare däck.

2, vilket ger bäst resultat, 17" eller 19"?

3, talade R-däck med en Porsche Boxster S åkare som påtalade att man ska kolla så oljan i bilen löser detta. Han hade själv fått byta oljetråg, så att oljan skulle hålla sig på rätt ställe i motorn vid snabba kurvor.
är detta något som även gäller dessa bilar?

Tacksam för svar //Urban

CupRacing
2017-07-18, 17:40
1: 17 passar, jag har kört med 17x7 ET38 utan problem,17x7.5 ET43 utan problem. Kör nu Federal 595 RS-R TW140 235 45 17 på min med 17x7.5” ET43. Lite för smala fälgar för de däcken men de 17x8 ET35 jag skaffade först byggde för mycket utåt vilket ledde till att det skrapade i hjulhusen.

2: Frågar du på Rejsa ska du ha så små hjul du kan få över bromsarna (dvs 17”).

3: Bilarna kan ge ifrån sig ett rökmoln vid hårdinbromsning med R-däck, löses med en catch-can. Burger Tuning (http://www.burgertuning.com) har en prisvärd och väl fungerande.

vfr
2017-07-18, 18:09
Det är inte så tight med 17" att bara vissa fälgar funkar? Då kan det vara ett vågspel och man måste prova med rätt fälg för att veta.

Jag hade själv tidigare en bil av annat märke med 345mm bromsar. Där gick det att köra med 17", men bara med vissa 17" som inte har för tjock fälgbana.

CupRacing
2017-07-19, 09:53
Det är tajt med 17".. jag har testat 2x dezent eller motsvarande samt bbs. Tror ET är ganska viktigt för att få ut fälgen en del.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Peter-C
2017-07-19, 14:06
Rörande 17" så har det ju redan belysts i andra trådar. Varierar med typ / fabrikat av fälg. Mina gamla vinterhjul till GTI 6 var 17 ". Spacet var väldigt litet till oket på Golf R (samma bromsar som GTI) så jag skippade dem. Oket rör sig en del vid inbromsning i sina gummibussningar. Det är bra om man kan kolla på en fälg innan man köper den om det är på gränsen.

Oljefrågan. Som CupRacing skriver så är den relevant för de som bromsar mycket hårt med Golf GTI eller R på bana.

I tråden nedan är det mer utvecklat.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?p=429431#post429431

Catch-can. Som jag ser det så bör ett oil Catch system helst återföra oljan till motorn. Annars är det inte någon mening med det då mängden olja blir avsevärd som går denna vägen (om det nu är så att det är via ventilationen som oljan försvinner).

En Catch-can rymmer inte mycket, kanske några deciliter. Ska det då tömmas manuellt så får man göra det ofta. Burgers var det bra pris på men för dyrt om det inte funkar :).

@CupRacing - Har du Burgers lösning? Intressant med lite feedback om det är så.

/Peter

CupRacing
2017-07-19, 15:20
@CupRacing - Har du Burgers lösning? Intressant med lite feedback om det är så.

/Peter

Nej, men flertalet på facebook gruppen för Golf MK7 MQB har testat den och kör då autoX etc med gott resultat.

golfhenke
2017-08-01, 14:51
så nu till mina frågor.

1, kan man få på ett par 17" fälgar på denna bilen? tänker för billigare däck.

2, vilket ger bäst resultat, 17" eller 19"?

3, talade R-däck med en Porsche Boxster S åkare som påtalade att man ska kolla så oljan i bilen löser detta. Han hade själv fått byta oljetråg, så att oljan skulle hålla sig på rätt ställe i motorn vid snabba kurvor.
är detta något som även gäller dessa bilar?

Tacksam för svar //Urban

Hej

1. Vet ej då jag hade Golf R som behövde minst 18"
2. Mindre vikt i ytterkanten av hjulet (även totalt) inklusive däck ger mindre roterande vikt. Mindre hjul ger oftast mindre vikt i ytterkanten.. MEN, det finns billiga fälgar som är mindre men väger mer. Men ja, du kan få kännbar effekt av lättare fälgar.
3. Vissa porschar hade detta problemet, dvs när man lägger på R däck så kan man köra fortare i kurvorna vilket gör att oljan pressas ut åt sidan. Jag har kört bana både med Golf R och TT RS och inte behövt byta.

Själv hade jag valt antingen Michelin Supersports eller Michelin Cup 2 för att slippa byta fälguppsättning fram och tillbaka. Jag kör Cup 2 till vardags nu och de är förvånansvärt tysta.
Har kört med följande däck på Kinnekulle.
Riktiga R däck Dunlop Direzza 03g gav 59,3 sekunder som bäst. Michelin Supersport 1:01,6 och då var det första gången med denna bilen. Dock var det olika dagar. Michelin Cup 2 bör ligga mittemellan.

bmptsi
2017-08-02, 09:48
Hur är det att köra på Federal 595? Vet att det belysts på rejsa och så, men är det nån som har på dom till vardags? Eller är det bara att glömma? Samt är de tillräckligt bra på bana så att de blir ett vettigt alternativt mot tex cup2-däcken?
Förövrigt kan jag ju oxå påpeka att 17" går på 340mm-bromsarna, men kan bli löjligt tajt beroende hur tjock fälgbanan är. Fick flytta vikter för att de annars tog i oken fram.
Skulle säga att man helt enkelt måste provmontera..
Oz ultraleggera och alleggerita i 17" verkar dock fungera bra har jag sett på bild i diverse engelska forum.

CupRacing
2017-08-02, 15:04
Kör med federal 595 rs-r på bana/konbana i 235 45 17. De är betydligt bredare än vanliga gatdäck i samma dimension. Snarare motsvarande 250 då det skiljer drygt 6cm i höjd mellan 4x 235 bridgestone och 4x federal..

Till vardags är de faktiskt ganska tysta (tystare än de bridgestone re050 som kom original). Inte kört med dem i regn dock.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

JRJ
2017-09-01, 16:50
Har 595RS-R på min Corrado.
Kör den inte till vardags, men den rullar alltid på dom däcken iaf.

Håller med om allt ovanstående.
Förhållandevis tysta, och bra grepp överlag, även utan varmkörning. Faktiskt helt okej i regn också, men det är ju inte deras paradgren direkt...
Stora i måtten som sagt, mina 205/45/16 är betydligt bredare & högre än motsvarande "svenssondäck".

För vad dom kostar så tycker jag det är otroligt mycket grepp för pengarna iaf.
Helnöjd.

Peter-C
2018-08-21, 01:33
Har nu kört 13 månader på Michelin Pilot Sport 4S under ett antal bandagar. Körde tidigare Michelin PSS.
4S är likvärdiga PSS med extra plus för regnegenskaperna. Dock får 4S ett stort minus för att de slits mycket på skuldrorna ner på sidorna. Måste bero på veka sidor.
Dimensionen är 235-35/19.

Lämnar nog 4S nästa gång jag ska köpa däck. ContiSportContact 6 är ett hett alternativ tror jag, (enligt klubbkollega) :).

Vill bara dela med mig av vad jag erfarit:

10214

/Peter

mangewide
2018-08-21, 07:51
Intressant :)

Kör 6orna, och de är kliiiistriga.. Kanske för mkt?! :)... Undra hur länge de håller..;)

10215

Peter-C
2018-08-21, 22:56
Intressant :)

Kör 6orna, och de är kliiiistriga.. Kanske för mkt?! :)... Undra hur länge de håller..;)



Okay. På bilden pekar du på en valk av gummi. Har inte sett något sådant tidigare. Brukar de bli på det viset vid bankörning?

Slitytorna på mina däck är ok med det hjälper föga i sammanhanget.

/Peter

mangewide
2018-08-22, 13:44
Okay. På bilden pekar du på en valk av gummi. Har inte sett något sådant tidigare. Brukar de bli på det viset vid bankörning?

Slitytorna på mina däck är ok med det hjälper föga i sammanhanget.

/Peter

Det är gummi från banan som kletat sig fast :)..

Men mina är ruggade på utsidan oxå, tror man måste upp på rena R-däck om man ska får en tillräckligt hård skuldra på däcket...

Peter-C
2018-08-22, 22:02
Det är gummi från banan som kletat sig fast :)..

Men mina är ruggade på utsidan oxå, tror man måste upp på rena R-däck om man ska får en tillräckligt hård skuldra på däcket...

Dina ser mycket bättre ut än mina 4S. Det är ju i stort sett samma biltyp så skillnaden måste bero på däcken. De har gått totalt 5 bandagar och några hundra mil på vanlig väg. Det senare är försumbart vad det gäller slitaget :).

Jag har skiftat fram / bak så några dagar till ska jag nog få ut!

Haugeman
2018-08-24, 14:42
Det är gummi från banan som kletat sig fast :)..

Men mina är ruggade på utsidan oxå, tror man måste upp på rena R-däck om man ska får en tillräckligt hård skuldra på däcket...Mina conti 6 har nu rullat ca 2000 mil och 2-3 dandagar ( polaren gjorde 1.02 på kullen för ett par veckor sen med bilen) och ser inga antydningar till slitna skuldror.

Jag saknar det lilla extra grepp jag hade i Michelin cup 2 orna som satt original men dom höll 3 bandagar och 1000 mil totalt.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180824/cf76f7089edb7a84d6fe031959e114b5.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180824/89a644d11bab100f2f916c302e1b676a.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180824/57b0e766166d38b06bba28675fac2e41.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180824/ca41667a191950152f0bae54ba499b82.jpg

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Peter-C
2018-08-24, 18:22
Det är ju inte så mycket slitaget på skuldran som du har Henrik. Verkar positivt. Dessutom är Conti 6 vettiga i pris vad jag sett.

/Peter

Haugeman
2018-08-24, 18:24
Det är ju inte så mycket slitaget på skuldran som du har Henrik. Verkar positivt. Dessutom är Conti 6 vettiga i pris vad jag sett.

/PeterNä mina är jämt slitna rätt över. Skall bytas rillr våren. Bilen ställs av om nån månad inför vintern.

Ja conti 6 är hyffsat billiga för sin prestanda.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Lillen
2018-08-25, 05:24
Hej.

Vet inte om ni läser på rejsa?
Men nuvarande generation MPS verkar vara mjukare i stommen.
Där de är en del som tycker de sliter på utsidan däcken.

Sedan undrar jag om ni åker så jäkla snabbt.
Jag överkörde visserligen en del men man bli snabbt akterseglad i gammal bil.
Det märks att utvecklingen går framåt när tunga bilar går så snabbt.
Kullen är en intensiv bana som kräver bra chassie.

bmptsi
2018-08-27, 22:08
Böt till conti 6 på min cupra i somras, hunnit köra ca 800-900mil. Dels genom europa(500mil) under semestern, nurburgring allt jag hann köra på en kväll haha. Sedan kinnekulle då senast. Väldigt nöjd med hur de känns, greppar och slits(inte alls mycket slitage). Visst finns det bättre för bana, men dessa känns väldigt allround, tysta oxå. Jag fegade nog på kullen, men körde ändå jämt med kompisens cayman s. Tyckte ju fjädringen kändes alldeles för mjuk, så kanske man får titta på det framöver ändå...

Rickard.v
2019-04-11, 22:40
När man läser denna tråd är inte Michelin 4 S det klart bästa. Conti är alltså lika bra eller vad väljer man när man snart är tillbaka med VW på banan???

Någon åsikt om Dunlop Sport Maxx RT2
Bridgestone Potenza 001 sitter på nya Gti såg jag hos vw.

mangewide
2019-04-11, 22:59
I år har man gått från de gamla Conti 6 till HAKKA Black 2!!. De är de mest underskattade däcken just nu har jag kommit fram till! ;)

10951

Peter-C
2019-04-11, 23:43
Jag har åter igen köpt Michelin Pilot Sport 4S till min Cupra R (i slutet av Mars). Cupra R -18 har mycket gemensamt med Clubsport S, bla -2 grader camber fram. Man ser stor skillnad mellan min fd Golf 7R och Cupra R med blotta ögat. Jag hoppas på att camber vinkeln ska fixa det extra ordinära slitaget på skuldran som Golf R blev utsatt för.

Hakka Black har jag haft på en fd GTI 6, körde dock ej bana med dessa innan bilen såldes. Mycket trevligt däck vill jag minnas.

/Peter

cree
2019-04-17, 18:47
I år har man gått från de gamla Conti 6 till HAKKA Black 2!!. De är de mest underskattade däcken just nu har jag kommit fram till! ;)

10951

Ser fram emot recension av dessa längre fram. ;)

mangewide
2019-04-17, 21:50
Ser fram emot recension av dessa längre fram. ;)

Absolut!, har bara hunnit med lite landsväg och lite kuriga småvägar.... Känns jäkligt bra måste jag säga ;)

Rickard.v
2019-05-07, 22:17
Peter C mina nya Michelin 4 S sitter på plats nu. Vad körde du för däcktryck??

I luckan står det 2,7. Känns lite halt. För mycket.....

Peter-C
2019-05-08, 17:40
Peter C mina nya Michelin 4 S sitter på plats nu. Vad körde du för däcktryck??

I luckan står det 2,7. Känns lite halt. För mycket.....

Kör 2,9-3,0 på gata kalltryck.

Typ 2,7-2,8 på bana.