handdator

Visa fullständig version : Dieselbil med partikelfilter stinger avgaser



mt4base
2015-07-17, 10:16
Vi har en Skoda Octavia 1.9 tdi 140hk som rullat sina modiga 26 tusen nu. Det går mestadels långa sträckor varje dag. Jag kör den mycket sällan själv till vardags men nu under semestern har jag kört den mer. Upptäckte att den stinker avgaser, det går in i bilen, vid trafikljus och annan tomgång. Det vet jag att den inte gjort tidigare och jag känner att det är ett problem. Vet för det första inte varför det stinker in i kupén när alla rutor är stängda, friskluftsintaget förvisso men det sitter inte närheten av avgassystemet vad jag kunnat se.

En dieselbil med partikelfilter, ska de kunna lukta dieselavgaser alls? Är filtret kass om den stinker så här? Märkligt för bilen varnar inte för nått sånt fel och vi kollade nyligen felkoder och det var inga alls. Bilen regenererar som den brukar vad jag kan förstå.

Olja och filter mm byts frekvent, var 1500mil ungefär. Den drar heller inga större mängder olja, kanske knappt en liter på under nämnd serviceintervall.

Nån som har en åsikt mottages den tacksam om ev åtgärd.

Mange.k
2015-07-17, 10:19
Låter som att flexröret är dåligt precis efter turbon, min passat tdi luktade satan varje gång man stod vid rödljusen.
Enkelt avhjälpt med en flex från biltema å lite svetsa

mt4base
2015-07-17, 10:22
Mange k.: Tack för tipset, så långt tänkte inte jag. Vore ju najs om det kunde vara ett sånt fel. Ska undersöka. Tusen tack.

Mange.k
2015-07-17, 12:04
Starta bilen å öppna huven, borde "flappra" lite å lukta avgaster, brukar dessutom bli sotigt runt det trasiga området

Kan även vara avgaskylaren,men då borde du höra ett väsande ljud, inte heller helt ovanligt, då blir det lite dyrare tyvärr

mt4base
2015-07-17, 17:01
Testade det du säger och gasade lite med öppen huv och underligt nog tyckte jag inte jag hörde nått annorlunda ljudmässigt, där kändes heller ingen avgaslukt där. Det känns mer inne bilen? Vad är en avgaskylare? Har aldrig hört begreppet ens?

Junfors
2015-07-18, 22:49
Avgaskylen hör du när den ger sig. Körde ett bra tag med min men inte luktade det mer för de..

Du har ju dieselvärmaren som släpper ut avgaser framtill under bilen.. Det är ju fullt normalt men tycker aldrig det luktat nåt heller. Kolla så dess avgasrör är ok kan ju vara ett tips också.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

mt4base
2015-08-27, 07:41
Har runnit lite vatten under bron sen sist men nyligen fick jag tillfälle att kika under bilen och inspektera flexröret och övrigt i avgassystemet. Flexröret var det inte, inte avgassystemet heller. Däremot upptäckte vi att nära motorn, kopplat mot partikelfiltret satt det nått som liknade en form av "EGR" ventil (detta är händelsevis inte "avgaskylaren"? När vi startade motorn så pyste det där och sotade så där är nog boven. Frågan är nu bara. Vad är det för manick som sitter där? Antar att den inte heter EGR utan nått annat. Någon som bytt detta nångång eller bara i största allmänhet har koll på vad det är för manick?

Mk1
2015-08-27, 12:21
det är den som kallas egr ventil, eller avgaskylare.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H1.Xagr+k%C3% BChler+octavia.TRS0&_nkw=agr+k%C3%BChler+octavia&_sacat=0

mt4base
2015-08-27, 12:38
Aha, som jag misstänkte.
Är det en homogen del eller är den isärtagbar? Såg att de till och med var dyra på skroten. Misstänker att utan att kontrollerat, att VAG då lätt ligger på 4000-5000 för en sån manick. Går en sån där att renovera eller är det nytt som gäller?

Mk1
2015-08-27, 14:05
Dom går knappast att renovera.
Jag har en läckande i min passat också. Tänkte beställa en ny från eBay.
VAG ville ha dryga 5K för en ny. Halva priset i Tyskland.

mt4base
2015-08-27, 15:12
Kruxet är att bilen ska in och besiktigas och då lär man väl få nedslag på om den läcker? Påverkas partikelfiltret negativt om EGR inte fungerar som det är tänkt?

Efter har läst runt lite i ämnet verkar det svårt att byta dessutom. Nån skrev att man måste häkta ned framvagnsbryggan för att komma åt. Stämmer det och isf, hur mycket jobb är det? Läste om nån som sa att det tog 10 tim på VAG verkstad, en annan hade lämnat till Mekonomen och de hade gjort det på under 4 tim.

Det där med ebay är inte min bakgata och köpa en på skroten för 2 tusen som kan gå sönder när som helst när den är så elak att byta, känns heller inte som en rolig lösning. Vad är priset på Ebay? Samma som skrotarna tar?

Junfors
2015-08-27, 22:44
Begagnad är inte och rekommendera som sagt för de går sönder, inte värt jobbet. Jag gav 6" för min från VAG för 3 år sedan.
Ring till VAG och kolla vad den har för artnummert och sen ut på ebay och kolla vad du får ge.

Går och byta utan att ta ner subframen men det är trångt som jag fattat de..

mt4base
2015-08-27, 22:50
Nä, beg känns vanskligt och ny för 5100 på VAG vet jag inte om det känns så bra det heller. Gav du 6 tusen för en sådan? Har de blivit billigare? Väntar jag i 30 år kanske den är nere i 1000 sen då ;) Skämt åtsido, Jag är som sagt ingen ebay nisse och det blir ju JORDENS jobbigt om man får hem en sådan därifrån och den inte passar. Då blir det jobbigt på riktigt. Svårt det här men ny på VAG går bort. Det är om man kan hitta en lågmilad sådan kylare på bildelsbasen. Möjligen. Tack för all input, nu tror jag iaf att jag har lite koll på vad det handlar om.

Mk1
2015-08-28, 07:14
Om du klickar på länken jag postade tidigare, så får du en hint om vad den kostar på ebay. Som tidigare nämnts, kolla med vag vad du har för art nummer, så ska det inte vara några problem att få hem en från Tyskland som passar.

Marcus
2015-08-28, 11:19
Tillämpar VW samma typ av prissättning hos tyska VW återförsäljare? Jag vet att fälgar kan vara billigare hos VW i Tyskland. Jag tänker att om man ändå har något ärende neråt norra Tyskland så kan man passa på och köpa reservdel hos VW återförsäljare där, om det nu är relevant prisskillnad...

tobbetdi
2015-08-28, 19:02
Egr kyl är ett pilligt jobb. Bort med dpf eller framvagnsbryggan.
Det kan gå att byta egr om man viker undan både hö drivaxel och dpf.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

mt4base
2015-08-29, 20:18
Tack för all input.
Märkligt att konstruktionen kräver att framvagnsbryggan ska loss. Det låter våldsamt men, det kanske det inte är? Kanske en enkel lösning på ett svårt problem med platsbrist? Nyfiken som man är, vad krävs för att lossa bryggan? Vissa bilar har 4 bult, andra en miljard. Misstänker att en modern bil ändå inte har så många av tillverknings och kostnadsmässiga skäl.

Sökte på Ebay. Tyvärr hade jag inte rätt artnr men, jag gick in på bildelsbasen och tog ett nummer från en 05:a och sökte på Ebay med det. Jahaja, man kunde köpa en bättre (?) beg från UK för 250SEK? Misstänker att ev frakt kostar mer än delen? Om skrotarna här i Sverige tar ett snitt på 2000:- och VAG tar 5000-6000 (ny förstås) för en sån tingest kan jag förstå att folk chansar och köper på ebay.

Ni erfarna Ebay kunder, brukar grejjerna ni köper och förstås förskottsbetalar, anlända? Vad ska man tänka på för jag är en riktig rookie på Ebay.

a128
2015-08-29, 21:06
Det allra mesta jag köpt på ebay har dykt upp, några enstaka försändelse i vanligt brev från Hong-Kong, Kina och Singapore har försvunnit, så ut å shoppa :cool: