handdator

Visa fullständig version : Kamremsbyte Polo 1.4 -06



Sliver
2015-07-15, 19:18
Hej!
Har fått förfrågan om att hjälpa till med kamremsbyte på en kompis bil.
Det är en Cross Polo 1.4 16v -06 med bby motor.
Är det nåt man löser hemma och krävs det nåt specialverktyg?
Mothåll till vevaxelremskivan har jag men hur är det med kammarna?

Sliver
2015-07-17, 22:00
Ingen som vet?

Junfors
2015-07-18, 22:45
Jag byte på en sådan och med några borr i rätt dimension och ett lackstift så tyckte jag inte det var några problem. Det var ju lägesgivare för hur hårt man skulle förspänna remmen i det kamremsatsen jag köpte.
Du BÖR byta vattenpumpen samtidigt.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Junfors
2015-07-18, 22:46
Jag fick dock göra mig ett eget mothåll till vebaxeln för det hade ju inte jag men det var ju ganska enkelt de med.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Sliver
2015-07-21, 00:59
Okej det låter kanon.
Ja vattenpumpen kommer att bytas i samma veva.
Hittat kamremskit med alla rullar, remmar och vattenpump i Tyskland för bra priser så det blir nog beställning därifrån.
Det enda jag inte riktigt vet är hur inre remmen lossas men det ger sig nog när man kommer dit.

Junfors
2015-07-22, 22:36
Ja det är inga svårigheter när du kommer dit. Du ser det. Lackstift och borr bara, märk upp riktigt så du vet hur det satt om något råkar röra sig. Det gjorde det inte för mig. Det enda jag kan rekommendera är att när allt i rem är på plats dra runt motorn några var och kolla att spänningen på kamremsspänningen ligger riktigt. Jag fick justera lite då remmen slakade lite efter vridit runt motorn lite.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Sliver
2015-07-24, 10:42
Det låter som att det inte är några konstigheter med bytet, ska bara boka en dag och ge mig på bytet.
Tack för tipsen.