handdator

Visa fullständig version : Golf VII GTI Edition 40



Sidor : [1] 2

Premis
2015-07-15, 10:44
Vad vet vi om ED40? Troligen ingenting men spekulera kan man ju :). Känns som det börjar bli dags att öppna en tråd för denna kommande bil.

När kommer den?

Vad kommer den har för konfig?

Vad kommer den att kosta?

När kommer den stå i mitt garage?

Kommer man kunna ha drag på den?

Existentiella frågor vi alla måste ställa oss :)

Följer den samma anda som tidigare så plockar man ned en större motor från ett syskon (kanske Seat Leon Cupra?), högspecar den och adderar signaturdetaljer. Kan bli prisvärd. Kan bli intressant.

Fredrix
2015-07-15, 12:05
Det lär väl bli GTI Clubsport som visades på Wörthersee i våras som blir edition 40 ?
Ska tillverkas i början av 2016.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150514/vw-golf-gti-clubsport-fardig-for-40-arsjubileum-2016

http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/senaste-nytt.suffix.html/2015~2Fgolf-gte-sport-och-golf-gti-clubsport---vaerldspremiaerer-vid-woe/newsItem=-869978040.html

Peter-C
2015-07-15, 19:05
Kan bara inflika att GTI Clubsport ser mycket tilltalande ut även vad det gäller den tekniska specen. Kan det vara något Premis? :D:D

/Peter

Premis
2015-07-17, 20:05
Clubsporten är en konceptbil men jag kan tänka mig att i alla fall motorkonfigurationen kommer stämma. I övrigt får man hoppas att det blir lite mer diskreta förändringar (t.ex. en stor fläskig vinge får man gärna ta bort). Men vi får väl se vad som presenteras och när :).

Fredrix
2015-07-18, 11:00
Är det bara en konceptbil ?
Vad som skrivs verkar den vara klar för produktion som den är ?

"With a power output of 195 kW / 265 PS and top performance temporarily increased by around a further 10 per cent thanks to a boost function, the Golf GTI Clubsport is set to take off at the start of 2016 as the most powerful production 'GTI' yet. The anniversary model is being launched not only with an extremely powerful engine, but also with an individualised interior and exclusive bodywork details. By virtue of innovative aerodynamics the Golf GTI Clubsport is moving into professional motorsport territory with its sensational downforce levels."

https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/34th-GTI-Meet-at-Lake-Wrthersee/view/2287999/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=re1wXpCu

Petta77
2015-07-18, 19:54
Hittat en värdig ersättare i framtiden till min :D
https://www.youtube.com/watch?v=3pz8tmp1drk

mangewide
2015-07-19, 20:30
Vad vet vi om ED40? Troligen ingenting men spekulera kan man ju :). Känns som det börjar bli dags att öppna en tråd för denna kommande bil.

När kommer den?

Vad kommer den har för konfig?

Vad kommer den att kosta?

När kommer den stå i mitt garage?

Kommer man kunna ha drag på den?

Existentiella frågor vi alla måste ställa oss :)

Följer den samma anda som tidigare så plockar man ned en större motor från ett syskon (kanske Seat Leon Cupra?), högspecar den och adderar signaturdetaljer. Kan bli prisvärd. Kan bli intressant.

Är oxå nyfiken på denna kärra. Borde väll snart komma mer info om denna. Blir ett intressant 2016 Golf år. R400, vad kommer det bli för best. Sen kommer det väll en allmän facelift.


Ska byta till en ny Golf nästa år, blir intressant vad som hamnar i garaget :)

Premis
2015-08-30, 18:35
En månad gammal .. så några har väl sett den, men MUMS.

http://www.bridgetogantry.com/vw-golf-gti-clubsport-nearly-ready-for-production/

Marcus
2015-08-30, 21:22
Lite udda att den är registrerad i Gifhorn (GF) om det nu är en utvecklingsbil från VW...

Fredrix
2015-09-09, 13:00
Verkar vara produktionsfärdig och visas på IAA nu i september.
http://www.carscoops.com/2015/09/production-spec-vw-golf-gti-clubsport.html

6510

Premis
2015-09-09, 13:56
Nice, det var inga dåliga bilder där. Börjar gilla den. Kan man få den med drag och blir den gratis tro? :p

Andersson Racing
2015-09-09, 14:23
Eller med 4 dörrar? Blir lite orolig faktiskt. Har bara sett den som 2-dörrars ännu men det är väl så det brukar vara i början av en lansering, det ser snyggare ut med 2-dörrars.......

Fredrix
2015-09-09, 16:03
Tyska AMS skriver att priserna troligtvis börjar på 34.000€ (Vad de nu baserar det på).
Vanliga GTI PP ligger på 30.400€
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-golf-gti-clubsport-auf-der-iaa-265-ps-zum-gti-jubilaeum-8221278.html

Volkswagen press release:
https://www.volkswagen-media-services.com/detailpage/-/detail/The-new-Golf-GTI-Clubsport-Anniversary-model-to-mark-the-40th-birthday-of-the-Golf-GTI/view/2634517/6e1e015af7bda8f2a4b42b43d2dcc9b5?p_p_auth=6YpVbgPQ

Peter-C
2015-09-09, 17:02
Jag kan bara ge ett råd om någon ändå går i tankar på byte och har förberett budgeten - KÖP!!

Väldigt trevlig utrustning. Vissa har svårt för skalstolar, (lite jobbigt att ta sig ur dem), dock är det väldigt sportigt och snyggt att titta på. Skalstolar har historiskt varit väldigt dyrt som tillägg, typ 30k på Golf 6 om jag inte missminner mig. Lite får man ju offra för ändamålet. Undrar om den kommer som 4 dörrars. Den lär komma andra färger än ”Oryx vit” står det i texten.

/Peter

Premis
2015-09-09, 22:13
Jag kan bara ge ett råd om någon ändå går i tankar på byte och har förberett budgeten - KÖP!!

Väldigt trevlig utrustning. Vissa har svårt för skalstolar, (lite jobbigt att ta sig ur dem), dock är det väldigt sportigt och snyggt att titta på. Skalstolar har historiskt varit väldigt dyrt som tillägg, typ 30k på Golf 6 om jag inte missminner mig. Lite får man ju offra för ändamålet. Undrar om den kommer som 4 dörrars. Den lär komma andra färger än ”Oryx vit” står det i texten.

/Peter

Ruskigt trevlig .. undrar vilken utrustningsnivå den kommer ha och när den kommer hit, vad den köstar och hur man beställer en :). Finns inte 4-dörrars så går den nog bort för de flesta tyvärr men det borde den ha. Hade ju vart snyggt om VW la upp den i konfiguratorn, jag minns ej om dom ens hade uppe 35an för konfigurering eller om dom bara tilldelades handlare färdigspecade.

Marcus
2015-09-10, 09:25
35 Jahre GTI fanns för individuell konfiguration på svenska VW:s webbplats.

mangewide
2015-09-10, 12:46
Finns det inte en risk att den bara kommer i vitt med 2dr i en väldigt begränsad upplaga?! :)

Vad kommer VW annars med för skoj nästa helg på Frankfurt tror ni?. Golf GTI sportcombi?! :)

Marcus
2015-09-10, 12:50
Nej, jag tror inte att GTI någonsin kommer i Variant-utförande. Det vore nog att tänja väl mycket på konceptet för en målgrupp som knappt finns. De som önskar en Power-Variant köper säkert minst lika gärna GTD - som ju redan finns i Variant-utförande. Tror att VW gjort en korrekt marknadsanalys där.

En mindre prestanda-uppdatering av Golf R skulle möjligen vara relevant nu när den jagas hårt av Seat Leon Cupra och 40 Jahre GTI kommer farligt nära... Det skulle skapa ett mer naturligt utrymme mellan GTI 40 - R - R400.

mangewide
2015-09-10, 13:25
Nej, jag tror inte att GTI någonsin kommer i Variant-utförande. Det vore nog att tänja väl mycket på konceptet för en målgrupp som knappt finns. De som önskar en Power-Variant köper säkert minst lika gärna GTD - som ju redan finns i Variant-utförande. Tror att VW gjort en korrekt marknadsanalys där.

En mindre prestanda-uppdatering av Golf R skulle möjligen vara relevant nu när den jagas hårt av Seat Leon Cupra och 40 Jahre GTI kommer farligt nära... Det skulle skapa ett mer naturligt utrymme mellan GTI 40 - R - R400.

Jo jag tror VW gjort en riktigt tankevurpa för oss som vill ha en snabb bensin kombi , med dragkroksmöjlighet.
Vilket många svenskar vill ha. Så tror en bra prisatt GTI Sportcombi hade blivit en storsäljare.. :)

Marcus
2015-09-10, 13:47
Den målgruppen är liten. Kunder som önskar en snabb kombi med dragkrok tenderar att nästan uteslutande välja diesel. En tänkbar möjlighet vore väl GTE Variant, det är nog en mer kommersiellt gångbar specifikation än GTI Variant :) Räcker inte GTE Variant så finns ju alltid R Variant. Tyvärr utan dragkrok, men det vore väl inte så svårt att lösa...

mangewide
2015-09-10, 14:18
Den målgruppen är liten. Kunder som önskar en snabb kombi med dragkrok tenderar att nästan uteslutande välja diesel. En tänkbar möjlighet vore väl GTE Variant, det är nog en mer kommersiellt gångbar specifikation än GTI Variant :) Räcker inte GTE Variant så finns ju alltid R Variant. Tyvärr utan dragkrok, men det vore väl inte så svårt att lösa...

GTE variant är en intressant alternativ, men risk att spränga 400 000 för en 200 hästars bil.

Sen hade Ren varit klockren med dragkrok. Men den är inte typad för drag. Så det kommer aldrig hända att man ser en R med dragkrok tyvärr....

Kan man inte få ner 270hk dieseln i Golfen?! :). Provkört GTD, och tycker den var väldigt trött och tråkig karaktär... :)

Marcus
2015-09-10, 14:30
Golf GTE får den uppdaterade 218 hk drivlinan från Passat GTE i mars 2016. Med andra ord endast 2 hk under standard Golf GTI som ju har 220 hk... Det är mest i Sverige som man valt att endast ta in den starkare 230 hk GTI.

270 hk TDI? Tänker du på 3,0 V6 TDI 272? Den används endast i modeller med längsmonterad motor från VW, Audi. V6-motorerna används inte i modeller med tvärställda motorer. Däremot finns 2,0 R4 TDI 240 - i Passat. Det är nog ganska sannolikt att den motorn tids nog hamnar i Golf som någon slags über-diesel-Golf...i nästa generation.

mangewide
2015-09-10, 15:06
Golf GTE får den uppdaterade 218 hk drivlinan från Passat GTE i mars 2016. Med andra ord endast 2 hk under standard Golf GTI som ju har 220 hk... Det är mest i Sverige som man valt att endast ta in den starkare 230 hk GTI.

270 hk TDI? Tänker du på 3,0 V6 TDI 272? Den används endast i modeller med längsmonterad motor från VW, Audi. V6-motorerna används inte i modeller med tvärställda motorer. Däremot finns 2,0 R4 TDI 240 - i Passat. Det är nog ganska sannolikt att den motorn tids nog hamnar i Golf som någon slags über-diesel-Golf...i nästa generation.

Fast GTEn är ca 250kg tyngre än GTIn, så blir inte alls samma respons i maskinen.

Jajust 240hk är den på jag tänkte. Denna alltså!

http://teknikensvarld.se/nya-volkswagen-passat-dieseltrimmad-till-300-hk-170046/

Marcus
2015-09-10, 15:47
2,0 TDI 240 kräver fyrhjulsdrift med sina 500 Nm vridmoment så den är knappast aktuell med nuvarande GTD-koncept. Men kanske en Golf GTS? :cool: Men vid närmare eftertanke lär en sådan Golf bli fruktansvärt dyr och då lär de flesta ändå hellre välja Passat, Passat brukar vara mer prisvärd än Golf med mer motor, fyrhjulsdrift, DSG etc. Sen är väl poängen med GTD att tysken kan åka Autobahn i 230 km/h med mycket måttlig förbrukning, vilket är mycket populärt men inte möjligt med GTI på samma sätt.... Den poängen försvinnner kanske också en del med 240 hk 4wd diesel Golf...

mangewide
2015-09-11, 06:55
2,0 TDI 240 kräver fyrhjulsdrift med sina 500 Nm vridmoment så den är knappast aktuell med nuvarande GTD-koncept. Men kanske en Golf GTS? :cool: Men vid närmare eftertanke lär en sådan Golf bli fruktansvärt dyr och då lär de flesta ändå hellre välja Passat, Passat brukar vara mer prisvärd än Golf med mer motor, fyrhjulsdrift, DSG etc. Sen är väl poängen med GTD att tysken kan åka Autobahn i 230 km/h med mycket måttlig förbrukning, vilket är mycket populärt men inte möjligt med GTI på samma sätt.... Den poängen försvinnner kanske också en del med 240 hk 4wd diesel Golf...


Men Octavia RS kombi och Cupra kombi, verkar ju sälja mer än deras motsvarande halvkombi oxå. Så vidhåller att VW behöver en GTI kombi! :).

Sen tror ni Ed 40 kommer tvåla till Seaten som har Nurbrgring rekordet?!, annars blir det väll lite pinsamt???. Med tanke på att denna version verkar vara en mer än banbil än Seaten.....spännande ;)

Marcus
2015-09-11, 08:54
Enligt min uppfattning säljs Skoda Octavia RS Combi som TDI 184 i större omfattning än TSI 220... Seat Leon ST Cupra finns endast i bensinutförande. Sedan senaste Cupra versionen lanserades i Sverige har man sålt 180 bilar, alla karossvarianter.

Seat Leon Cupra har endast rekordet på Nürburgring Nordschleife i ST-utförande. I halvkombiutförande har numera Honda Civic Type-R rekordet.

Marcus
2015-09-11, 09:23
En annan anledning till att det inte blir någon Golf GTI Variant kan säkert vara detta:

Passat Variant GT 2,0 TSI 220 DSG: 315 000 kr
Golf GTI 2,0 TSI 230 DSG: 309 500 kr + 7900 kr för Variant = 317 400 kr

Premis
2015-09-11, 10:26
AMS skriver om den också. Verkar som att den ska gå att beställa i slutet av året och levereras till våren. Något sånt.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150911/volkswagen-golf-gti-clubsport-firar-40-ar-med-290-hk

Marcus
2015-09-11, 10:40
AMS skriver om den också. Verkar som att den ska gå att beställa i slutet av året och levereras till våren. Något sånt.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150911/volkswagen-golf-gti-clubsport-firar-40-ar-med-290-hk

Fy tusan så läcker :D Men bitte, 5 dörrar... :rolleyes:

Andersson Racing
2015-09-11, 17:18
AMS skriver om den också. Verkar som att den ska gå att beställa i slutet av året och levereras till våren. Något sånt.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150911/volkswagen-golf-gti-clubsport-firar-40-ar-med-290-hk

Svenska Volkswagen säger att bilen lanseras i Sverige prel. nästa sommar och att priset ännu inte är satt.
Dock bör man nog börja spara redan nu......

2stroke
2015-09-12, 10:29
Jag tror VW gjort en riktigt tankevurpa för oss som vill ha en snabb Bensin kombi med dragkroksmöjlighet.
Vilket många svenskar vill ha.
Så jag tror en bra prisatt GTI Sportcombi hade blivit en storsäljare.. :) Håller helt med !


Den målgruppen är liten.
Kunder som önskar en snabb kombi med dragkrok tenderar att nästan uteslutande välja Diesel.
Sedan så finns ju alltid R Variant.
Tyvärr utan dragkrok, men det vore väl inte så svårt att lösa... Joo, målgruppen är nog liten sett till hela världsmarknaden, men inte i vissa länder i tex Europa.
...men tankesättet fungerar ju redan i AUDI ( ex vis: RS2 , RS3 , RS4 , RS6 )
och därmed borde det även fungera inom VW.
Personligen hade jag gärna haft en GTI Kombi som renodlad varjedag bil.

Petta77
2015-09-12, 14:04
GTI ska vara 2 dörrars! Kombi? Haha nee, aldrig!

Marcus
2015-09-12, 22:20
Håller helt med !

Joo, målgruppen är nog liten sett till hela världsmarknaden, men inte i vissa länder i tex Europa.
...men tankesättet fungerar ju redan i AUDI ( ex vis: RS2 , RS3 , RS4 , RS6 )
och därmed borde det även fungera inom VW.
Personligen hade jag gärna haft en GTI Kombi som renodlad varjedag bil.

RS3 är halvkombi, precis som Golf i sin grundform. S4/RS4 och S6/RS6 är helt andra pengar, där är tankegångarna annorlunda. Hur som helst, visst skulle VW kunna erbjuda en Golf Variant med stark bensinmotor - det gör man redan med Alltrack TSI 180 - men jag tror aldrig att den kommer att heta GTI. Det vore nog att tänja väl mycket på konceptet. En annan, ny beteckning i så fall. Men då måste den vara betydligt billigare än Passat GT med TSI 220 och då blir det svårt... Eftersom Passat är den mest prisvärda av VW:s moldeller, möjligen undantaget Golf Alltrack.

cheba
2015-09-13, 14:07
Den verkar riktigt fin, och Clubsport är ju ett passande namn om man tittar på utrustningen som lånats från Porsches Clubsport modeller som skalstolar (tillval dock), röda bälten och alcantararatt. Klingar dessutom mycket bättre än "Edition 40". Att vi bara fått se den i 3 dörrars utförande hittills bekymrar mig inte då jag tycker att en riktig GTI ska vara 3 dörrar.

Just på grund av detta har jag tyckt att Leon Cupra vore det mest lockande alternativet om man vore på jakt efter ny bil. Detta eftersom den nu finns som 3 dörrars (SC), har 280 hk permanent (290 fr.o.m. nästa år), och enligt de rapporter jag läst överlag verkar vara en roligare bil att köra än Golf GTI, dessutom till ett bättre pris.

Om man nu bryr sig om varvtider från Nordslingan så är ju Cupran inte längre snabbaste framhjulsdrivna, men fortfarande under 8 minuter. Och detta till ett bra pris om man jämför med andra bilar i samma liga.

Utseendemässigt så har ju Cupran ingen fördel mot Golf GTI enligt mig, speciellt inte mot GTI Clubsport. Men något som verkligen talar emot GTI Clubsport är att man bara får 290 hk som tillfällig overboost. Problemet är väl att om man liksom Cupran gav den 290 hk permament ligger den för nära Golf R. Det känns helt enkelt som att man satte ribban för högt med Cupran. Förvisso ska Seat locka en lite annan kundgrupp, men det verkar som om Seat-köparna för betydligt mer för pengarna i det här fallet.

Peter56
2015-09-13, 16:44
Jag är en av de kunder som både VW och Seat har tappat. I och för sig är jag en udda kund, rullstolsburen som måste ha automatlåda. Dessutom kombi p.g.a. två hundar och behov av Webastovärmare då jag inte når att skrapa rutorna sittande i rullstolen. Och jag ville inte ha en diesel. Så för min del hämtade jag för en vecka sen ut en Octavia RS 220 TSi. Passat känns onödigt stor för mig som är singel.

Peter-C
2015-09-13, 17:04
Cupra och R är ju troligen baserade på samma motor, liten skillnad i output vid "chippning" så helt identiska vad det gäller hårdvaran är de inte. Som vi vet sedan tidigare så skiljer det ganska mycket mellan GTI och R, dvs CHH* och CJX*. Undrar vilken motorkod edition 40 kommer att ha.....

Motorkod
Golf GTI 220 CHHB
Golf GTI PP 230 CHHA
Skoda RS 220 CHHB
Seat Leon 280 CJXB
Golf R 300 CJXC


- - - Uppdaterad - - -


Jag är en av de kunder som både VW och Seat har tappat. I och för sig är jag en udda kund, rullstolsburen som måste ha automatlåda. Dessutom kombi p.g.a. två hundar och behov av Webastovärmare då jag inte når att skrapa rutorna sittande i rullstolen. Och jag ville inte ha en diesel. Så för min del hämtade jag för en vecka sen ut en Octavia RS 220 TSi. Passat känns onödigt stor för mig som är singel.

Octavia RS 220 är väl en kanonvagn :)! Lagom format.

/Peter

samuel2
2015-09-13, 21:05
Cupra och R är ju troligen baserade på samma motor, liten skillnad i output vid "chippning" så helt identiska vad det gäller hårdvaran är de inte. Som vi vet sedan tidigare så skiljer det ganska mycket mellan GTI och R, dvs CHH* och CJX*. Undrar vilken motorkod edition 40 kommer att ha.....

Motorkod
Golf GTI 220 CHHB
Golf GTI PP 230 CHHA
Skoda RS 220 CHHB
Seat Leon 280 CJXB
Golf R 300 CJXC


- - - Uppdaterad - - -

Octavia RS 220 är väl en kanonvagn :)! Lagom format.

/Peter

Jag har frågat min säljaren precis det du funderar på. För mig som idag har en ED35 är det helt kritiskt vilken motor nya ED40 kommer ha om ett köp ska bli aktuellt. R-motorn annars blir det inget köp. 380hk i en GTI hade varit nice.

Amazonas
2015-09-14, 23:52
Vid årskiftet lär det bli än mer kanabalism då Octavia RS 4x4 kommer. Ska bli intressant att se vad som hittar in under huven.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

mangewide
2015-09-15, 12:03
Vid årskiftet lär det bli än mer kanabalism då Octavia RS 4x4 kommer. Ska bli intressant att se vad som hittar in under huven.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

När kommer alla Golf nyheter på Frankfurt mässan?, var Tiguan igår...idag?... :)

Premis
2015-09-15, 14:18
Kommer i 4 dörrars utförande enl, VW's facebooksida iaf. Kommer eventuellt till sommaren .. Lät luddigt (och sent).

mangewide
2015-09-16, 06:58
Kommer i 4 dörrars utförande enl, VW's facebooksida iaf. Kommer eventuellt till sommaren .. Lät luddigt (och sent).


Sådärjag, 4dörrars och ett antal olika färger! :). Finns väll risk att man inte kommer kunna ha dragkrok på denna pga av den nya difusern..

Vad har ni för erfarenhet av cykelhållare man sätter på utan dragkrok?!, verkar krångliga...:confused:

Tengil
2015-09-16, 07:38
Hade ett Thuleställ som man hänger på backluckan på min gamla golf femma. Stabilt som fan. Det var dock tungt och lite bökigt att sätta dit på luckan utan hjälp. Var orolig att stället skulle skava på lacken, men gjorde man rent ordentligt och klistrade medföljande skyddsplast så var det inga problem.

vfr
2015-09-16, 08:09
Jag har också ett gammalt Thule-ställ. Men det är svårt att få dit på min Golf 5:a eftersom man har takspoilern ivägen där övre fästbanden ska vara. Dom måste då gå i en båge över spoilern och lägger mycket belastning på den. Men det ska finnas ett nyare Thule-ställ nu som heter Raceway. Frågan är om det är bättre. Det är nog lättare att sätta dit iaf eftersom det sätts fast med wire som spänns åt isf dom mera fasta banden på den tidigare modellen.

Marcus
2015-09-16, 09:21
Är det inte bättre att sätta cyklarna på taket, så som man många tyskar, danskar och holländare gör?

mangewide
2015-09-16, 09:25
Är det inte bättre att sätta cyklarna på taket, så som man många tyskar, danskar och holländare gör?

Har testat , men är svintungt och vingligt när man är själv. Känns som risken att tappa cykeln på bilen är överhängade..:).


Ska kolla lite mer på Thulen...tack för svaren! :)

mangewide
2015-09-16, 10:10
Vad tro ni om priset för denna. 350?, med DSG?.

Hur mkt dyrare har de tidigare "ED" varit jämfört med den vanliga GTIn?..

Marcus
2015-09-16, 13:03
2012

GTI: 269 500 kr
GTI Edition 35: 289 900 kr

GTI DSG: 284 000 kr
GTI Edition 35 DSG: 304 400 kr

mangewide
2015-09-16, 13:05
2012

GTI: 269 500 kr
GTI Edition 35: 289 900 kr

GTI DSG: 284 000 kr
GTI Edition 35 DSG: 304 400 kr

Oj vilken liten skillnad?!?. Kan det verkligen vara så denna gång oxå?. Känns som denna ED är lite mer påkostad än tidigare ED...

Marcus
2015-09-16, 13:12
Volkswagen Golf GTI Clubsport at Frankfurt 2015 | evo MOTOR SHOWS

https://youtu.be/SDUa7XA9hcs

Premis
2015-09-16, 19:19
Sådärjag, 4dörrars och ett antal olika färger! :). Finns väll risk att man inte kommer kunna ha dragkrok på denna pga av den nya difusern..

Vad har ni för erfarenhet av cykelhållare man sätter på utan dragkrok?!, verkar krångliga...:confused:

Det där är ett jäkla otyg, en bil ska kunna ha drag. Nästa bil ska ju kunna dra en kärra (eller husvagn) så synd om den ska diskas på en sån enkel sak. Isåfall återstår en vanlig GTI MK7 men vete 17 .. känns inte så värst fräsch när man kan köpa en Clubsport och MK7an snart går i graven.

Marcus
2015-09-18, 13:37
https://youtu.be/lPG10-vUwKs

mangewide
2015-11-25, 13:36
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151125/vw-golf-gti-clubsport-provkord-stort-wow

Sådärja!, nått kul från VW äntligen.. ;)

Fredrix
2015-11-25, 13:56
Boostfunktionen är aktiv upp till 20 sekunder med DSG vid launch control
http://www.autobild.de/artikel/golf-gti-clubsport-2016-fahrbericht-5761067.html

Fredrix
2015-11-25, 17:00
Review från EVO

https://www.youtube.com/watch?v=0Wfr6Ge_XHE

mangewide
2015-11-26, 22:20
Grymt rolig bil. Men ännu en bil som tyvärr går bort. Fick svar att även denna inte kommer att kunna få dragkrok :/

ska det vara så j-vla svårt att hitta en rolig bil med det lilla extra som kan ha dragkrok.... :)

Fredrix
2015-11-26, 22:41
Jasså, fick du info från svenska vw?
Köp en vanlig GTI? Den lär väl inte vara så mycket tråkigare än Clubsport, dessutom 50 lapp billigare?

Fredrix
2015-11-27, 02:38
Clubsport vs R

https://www.youtube.com/watch?v=MkLrq2mc9Mc

golfhenke
2015-11-27, 06:45
Juste video Fredrix
Onboard in a Golf GTI Clubsport (three-door, manual on Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres) chasing a Golf R (five-door, DSG, also on Cup 2 tyres) round Portimao circuit.
Man kan ju inte döma av att GTI'n bromsar senare, är ju mer en förarfråga. Men tycker att det är lite för lite skillnad i acceleration ut ur kurvorna. De borde gjort om R till GTR istället så det blir en relevant skillnad imo :).

mangewide
2015-11-27, 09:47
Jasså, fick du info från svenska vw?
Köp en vanlig GTI? Den lär väl inte vara så mycket tråkigare än Clubsport, dessutom 50 lapp billigare?

Japp från VW att det inte går på denna.

Nja, en ospecad är kanske 50 000papp billigare. Men allt som är "speciellt" på Clubsporten som inte går att få på vanliga GTin tycker jag är värd 50 000 extra...tror jag :)

Premis
2015-11-27, 10:21
Kasst att man inte kan montera drag. Är det en trend att bilar inte får drag tro?

Premis
2015-11-27, 10:24
Japp från VW att det inte går på denna.

Nja, en ospecad är kanske 50 000papp billigare. Men allt som är "speciellt" på Clubsporten som inte går att få på vanliga GTin tycker jag är värd 50 000 extra...tror jag :)

När jag köpte 35an så blev den t.o.m. billigare än en vanlig GTI med likvärdig utrustning. Kanske blir samma med CS'en.

Premis
2015-11-27, 10:29
Har inte hunnit läsa igenom det senaste, snappade dock upp något om att den har anpassade dämpare. Någon som har mer info om detta? Blir det en ren banbil som man behöver njurbälte för att framföra på Svensk väg? Generellt är den ju lite flamboyant för att vara en GTI när man tittar på den så den kanske mest är till för bana?

Marcus
2015-11-27, 10:31
Grymt rolig bil. Men ännu en bil som tyvärr går bort. Fick svar att även denna inte kommer att kunna få dragkrok :/ ska det vara så j-vla svårt att hitta en rolig bil med det lilla extra som kan ha dragkrok.... :)


https://youtu.be/7O4PCkSRXig

mangewide
2015-11-27, 10:41
Kasst att man inte kan montera drag. Är det en trend att bilar inte får drag tro?

Ja precia "alla" roliga varianter av modeller( R, 135, Cupra, AMG45, S3, RS3 mm ), är inte gjorda för oss småbarnsföräldrar som måste ha lite praktiskt oxå.

Marcus
2015-11-27, 10:46
Det är väl ganska självklart att man med modeller som R, M135i, S/RS, RS, Cupra, AMG m.fl. inte i första hand ser småbarnsföräldrar som sin primära målgrupp? Ändå är det ju i flera fall halvkombi-bilar och i fallet med AMG, R och Cupra t.o.m. möjligt med helkombiutförande! Dvs när du väljer någon utav dessa bilar så har du troligen gjort det valet för att de framstår som mycket praktiska jämfört med exempelvis en ren sportbil som Porsche Cayman.

Ta cyklarna på taket, som man gör i centraleuropa, se https://youtu.be/7O4PCkSRXig

Premis
2015-11-27, 11:01
Det är väl ganska självklart att man med modeller som R, M135i, S/RS, RS, Cupra, AMG m.fl. inte i första hand ser småbarnsföräldrar som sin primära målgrupp? Ändå är det ju i flera fall halvkombi-bilar och i fallet med AMG, R och Cupra t.o.m. möjligt med helkombiutförande! Dvs när du väljer någon utav dessa bilar så har du troligen gjort det valet för att de framstår som mycket praktiska jämfört med exempelvis en ren sportbil som Porsche Cayman.

Ta cyklarna på taket, som man gör i centraleuropa, se https://youtu.be/7O4PCkSRXig

Jag återkommer med bild när jag lassat upp släpet på taket istället för bakom bilen :).

Kan förstå det när det gäller R, men att börja praktikalitetsstympa GTI har jag svårt att acceptera. GTI-konceptet dör en smula när man kompromissar för hårt med kärnvärdena.

Marcus
2015-11-27, 11:34
Håller med, därför skrev jag inte med GTI. GTI ska vara en allrounder, klara det mesta. Just därför jag själv är GTI-älskare sedan länge även om just det behovet får ligga på is några år till... GTI: 2,3 m garderob från IKEA - inga problem - samtidigt som den är gasglad i alla stunder med ett väl balanserat chassi som klarar både komfort och sport som få andra. Framför allt är det kombinationen körglädje, körställning, känsla, utrustning parat med rimliga ägarkostnader som ger ett mycket trevligt bilägande.

Marcus
2015-11-27, 15:39
Golf GTI Clubsport - So klingt der Clubsport! :cool:

https://youtu.be/5c3GVsCAWg0

Marcus
2015-11-27, 22:04
Autogefühl:
http://youtu.be/ntKa4XxJaNA

Fredrix
2015-11-27, 22:23
Autogefühl är bra kanal, seriösa och snabba nyheter.
Tänkte få till ett bilbyte nästa år. 2011 satt jag i samma sits, hade då offert på både Tiguan och Golf ed35, valet då blev en Tiguan.
Tiguanen har varit j-vligt bra. Nu överväger jag nya Tiguan eller Clubsport, men de lutar åt en ny Tiguan igen...

Marcus
2015-11-27, 22:26
Nya Tiguan är mycket snygg, elegant, dynamisk. Alla andra SUV i den klassen känns helt efter... Kolla den snygga linjen/vecket längs kaross sidan som sveper runt bakljuset. Läckert!

Fredrix
2015-11-27, 22:29
Ja, får se om R-line finns tillgängligt från start. I så fall lutar det år en TDI190 R-line, mest för att den blir bättre interiört.

Marcus
2015-11-27, 22:33
Ja precia "alla" roliga varianter av modeller( R, 135, Cupra, AMG45, S3, RS3 mm ), är inte gjorda för oss småbarnsföräldrar som måste ha lite praktiskt oxå.

- VW Passat GTR TSI 280: 424 900 kr
- BMW 330i M Sport 252 hk: 374 000

Båda tillgängliga med dragkrok :)

DPC
2015-11-28, 08:59
Jag gillar konceptet för clubsport. Blir säkert en riktigt trevlig kärra med lätt och fin känsla i chassit. Men det är trist att den inte går att få med drag (liksom R SC som är ännu värre då den anspelar mer på att vara praktiskt). Men som visat finns det roliga kärror som erbjuder drag till rimlig peng. Jag har drag på min 335:a och kommer ha riktigt svårt att vara utan det i framtiden (används 10-15 ggr per år för min del).

Premis
2015-11-28, 12:39
Jag gillar konceptet för clubsport. Blir säkert en riktigt trevlig kärra med lätt och fin känsla i chassit. Men det är trist att den inte går att få med drag (liksom R SC som är ännu värre då den anspelar mer på att vara praktiskt). Men som visat finns det roliga kärror som erbjuder drag till rimlig peng. Jag har drag på min 335:a och kommer ha riktigt svårt att vara utan det i framtiden (används 10-15 ggr per år för min del).

Kan ju iofs tänkas att CSen blir lite mer exklusiv då rätt få kommer se den som praktiskt, på samma sätt som att R'en är väldigt sällsynt (iaf i det här landet). Blir nog ingen sådan för mig så som det ser ut nu så länge jag bara har en bil.

Marcus
2015-12-02, 14:24
VW Golf GTI Clubsport versus Golf R at Portimao

https://youtu.be/MkLrq2mc9Mc

mangewide
2015-12-02, 15:24
- VW Passat GTR TSI 280: 424 900 kr
- BMW 330i M Sport 252 hk: 374 000

Båda tillgängliga med dragkrok :)

Yes! MEN :)

Passaten är ett snäpp för stor vad jag tänkt, och lite safftigt pris för en "passat :)

Sen BMW har jag byggt med en "snik" utrustning. Då hamnade jag på drygt 450 000:-, för en bil med 250hk?!?!?. Galet oprisvärd tyvärr.... :(

Men bra förslag!, shoot! :)

golfhenke
2015-12-02, 15:41
- VW Passat GTR TSI 280: 424 900 kr
- BMW 330i M Sport 252 hk: 374 000

Båda tillgängliga med dragkrok :)

När jag hör "GTR" tänker jag något som går riktigt fort. Inget emot passat eller TSI 280 motorn. Men inget jag associerar med "GTR". Så, in med ca 450+ hp i passaten så snackar vi "GTR" :)

Fredrix
2015-12-04, 05:21
Video från Autoblog.nl (https://www.youtube.com/watch?v=_KphTgON9F0)

- Motorn är densamma som R.
- Overboost är aktiv från växel 3-6 med manuell. Från start med DSG och launch control.
- Golf GTI har två ggr mer lyftkraft än Clubsport (de lär väl komma test GTI vs Clubsport framöver).
- Kommer med smidda 18", 3 kg lättare (än Austin 18" då ?).

När EVO (https://www.youtube.com/watch?v=0Wfr6Ge_XHE) testade den anmärkte de på bromsfade.
Frågan är varför de inte använde bromsarna från Cupra performance pack ?
De har ju ändå hängt på ett aero-paket och döpt den till Clubsport.

Marcus
2015-12-11, 08:31
Golf GTI Clubsport (2016) - Der Boost Golf - AUTO BILD TV

https://youtu.be/LCWquSDW7CE

Mikegti
2015-12-13, 11:27
Kommer den i 4dr version???

Fredrix
2015-12-13, 12:35
Kommer den i 4dr version???
Ja
6767

golfhenke
2015-12-13, 14:25
Är det inte 5 till och med 😊

Sent from my giant iPhone killer

vfr
2015-12-13, 16:47
Det skulle jag också kalla det för. 2-dörrars och 4-dörrars är enligt mig rena sedanmodeller, typ Jetta, där bagageluckan inte går in till kupéutrymmet.

Petta77
2015-12-20, 08:58
Skuffluckan är väl ingen dörr? :D De är ju en vad de är en lucka

golfhenke
2015-12-20, 22:41
Jo.. Om det som öppnas inkluderar glas. 😀. Vet inte varför men så brukar det benämnas. Kanske från gamla amerikanare där bakluckan med fönster öppnades som en dörr i sidled?

Sent from my giant iPhone killer

Fredrix
2016-01-08, 09:16
Nu finns clubsport i den tyska konfiguratorn.

Marcus
2016-01-08, 11:11
Der Golf GTI "Clubsport". 40.700,00 € enligt "min" specfikation.

6892689368946895689668976898

DPC
2016-01-08, 18:40
Mycket läcker!

mangewide
2016-01-08, 20:48
Läckert!, men mkt av de du valt till är standard på Sverige bilarna. Därför får man hoppas att ditt pris är galet för dyrt ;)

Peter-C
2016-01-08, 22:05
Läckert!, men mkt av de du valt till är standard på Sverige bilarna. Därför får man hoppas att ditt pris är galet för dyrt ;)

Nja - Tyskland ligger för det mesta en bit under prissättningen i SE. Som du säger blir ju en del av det.

Kul att den produceras nu.

/Peter

SniFFzoR
2016-01-09, 00:48
Jag hittar den inte i den tyska konfiguratorn. Är det någon som har en länk?

DPC
2016-01-09, 09:59
Har alltid gillat golfar och denna ger lite habegär. Sen är tyvärr säsongen lite kort i Sverige för en motorstark framhjulsdriven bil, men den funkar säkert helt ok även när det är halt (kan inte utnyttja motoreffekten i bmw heller, även fast jag upplever att bakhjulsdrift bettar bättre än mina tidigare framhjulsdrivna bilar gjort).

SniFFzoR
2016-01-09, 17:49
Har alltid gillat golfar och denna ger lite habegär. Sen är tyvärr säsongen lite kort i Sverige för en motorstark framhjulsdriven bil, men den funkar säkert helt ok även när det är halt (kan inte utnyttja motoreffekten i bmw heller, även fast jag upplever att bakhjulsdrift bettar bättre än mina tidigare framhjulsdrivna bilar gjort).

Är det inte generellt sett precis tvärtom, att framhjulsdrivna bilar har betydligt bättre fäste än sina bakhjulsdrivna dito? Det finns säkert undantag, men det är dels vad jag har fått lära mig, men också enligt erfarenhet. Jag körde en gammal Volvo med bakhjulsdrift och det var väldigt spännande varje gång och ganska roligt (eftersom trafiken är oerhört gles där jag körde den) men jag hade aldrig velat köra den i tät bebyggelse. Däremot så har samtliga de framhjulsdrivna bilar jag kört på vintern alltid fungerat och känts "planterade" på vägen.

Måste dock tillägga att jag föredrar AWD över FWD.

/S

DPC
2016-01-10, 08:31
Är det inte generellt sett precis tvärtom, att framhjulsdrivna bilar har betydligt bättre fäste än sina bakhjulsdrivna dito? Det finns säkert undantag, men det är dels vad jag har fått lära mig, men också enligt erfarenhet. Jag körde en gammal Volvo med bakhjulsdrift och det var väldigt spännande varje gång och ganska roligt (eftersom trafiken är oerhört gles där jag körde den) men jag hade aldrig velat köra den i tät bebyggelse. Däremot så har samtliga de framhjulsdrivna bilar jag kört på vintern alltid fungerat och känts "planterade" på vägen.


Måste dock tillägga att jag föredrar AWD över FWD.

/S

Det trodde jag också tills jag skaffade en modern bakhjulsdriven bil. Är förbluffad över hur bra det fungerar. Trodde jag skulle få kompromissa mer än vad det blev med rwd. Dock har framhjulsdrift är fördel precis vid stillastående och i mycket långsamma kurvor. Jag jämför bland annat med just en så bil som du har (jag ägde en mellan 2005-2010). Xds som kom i efterföljaren gör säkert nytta.

Marcus
2016-01-20, 21:46
GTI goes Fashion - Design Award 2015


https://youtu.be/sZT99GgPDB0

Mulder-_-
2016-01-23, 19:33
Teknikens värld provkör:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-golf-gti-clubsport-246577/?_ga=1.207395027.1350102356.1449932158

Peter-C
2016-01-24, 09:51
Det har ju gissats på vilket pris den ska få i SE. Om vi bara går på grundpris i DE jmfr GTI ED40 och R så skiljer det c:a 3550 EUR (36.450 EUR respektive 39.000 EUR) säg c:a 35.000 SEK. Det kanske kan vara ett ledtal. (Bägge bilarna i bas 2 dörrars i DE).

R kostar som basmodell 386.500 SEK vilket ger en hint om att ED 40 kan komma att kosta 351.000 SEK i bas om bägge är i 4 dörrars version.

/Peter

Premis
2016-01-24, 10:38
Det har ju gissats på vilket pris den ska få i SE. Om vi bara går på grundpris i DE jmfr GTI ED40 och R så skiljer det c:a 3550 EUR (36.450 EUR respektive 39.000 EUR) säg c:a 35.000 SEK. Det kanske kan vara ett ledtal. (Bägge bilarna i bas 2 dörrars i DE).

R kostar som basmodell 386.500 SEK vilket ger en hint om att ED 40 kan komma att kosta 351.000 SEK i bas om bägge är i 4 dörrars version.

/Peter

Kommer blir en dyr pryl helt klart, och rätt speciellt. Blir nog inte så vanlig på våra vägar.

Andersson Racing
2016-01-24, 19:07
Kampanjen på R SC känns väldigt lockande för tillfället i jämförelse......

Peter-C
2016-01-26, 21:06
Kampanjen på R SC känns väldigt lockande för tillfället i jämförelse......

SC - Det är den. Har de tillverkat för många lagerbilar? Knappast eftersom den ligger i vw:s konfig verktyg för 332 tkr inkl DSG i baspris.....

/Peter

Fredrix
2016-01-31, 21:57
En mer hardcore-version av Clubsport på G om det finns någon sanning i artikeln.
http://www.carscoops.com/2016/01/sharper-vw-golf-gti-clubsport.html

Fredrix
2016-04-04, 08:01
GTI Clubsport finns nu i den svenska konfiguratorn.
Priset (om det stämmer) är samma som vanliga GTI.
Manuell - 297000
DSG - 311500

Skalstolarna var bra pris på mot vad de kostat på tidigare modeller, 14000:- i tillägg.

mangewide
2016-04-04, 13:06
GTI Clubsport finns nu i den svenska konfiguratorn.
Priset (om det stämmer) är samma som vanliga GTI.
Manuell - 297000
DSG - 311500

Skalstolarna var bra pris på mot vad de kostat på tidigare modeller, 14000:- i tillägg.

Detta är väll galet konstigt/bra?!?!?!??!. Samma pris som den vanliga GTIn!, kan det stämma?. :)

Fan va prisvärd i så fall! :)

7376

Snyggt att kunna välja svart tak! :)

anri52
2016-04-04, 15:45
Lär väl va samma maskin och turbo som mk7R? Det som stör är att man inte har 290 hk permanent utan en 10 sec boost, annars en grym bil till ett bra pris.

Peter-C
2016-04-04, 20:16
Detta är väll galet konstigt/bra?!?!?!??!. Samma pris som den vanliga GTIn!, kan det stämma?. :)

Fan va prisvärd i så fall! :)

7376

Snyggt att kunna välja svart tak! :)

Köp ;)!

/Peter

cree
2016-04-04, 22:28
Nice, det var inga dåliga bilder där. Börjar gilla den. Kan man få den med drag och blir den gratis tro? :p

Vad jag förstod av min VW-handlare så går det inte att få drag på Clubsporten tyvärr, därav köpte jag en GTI istället. Dock ska det gå att få 4 dörrar iaf ;)
Men prismässigt så sa samma handlare att den skulle landa runt GTI:n i pris.

mangewide
2016-04-05, 07:00
Vad jag förstod av min VW-handlare så går det inte att få drag på Clubsporten tyvärr, därav köpte jag en GTI istället. Dock ska det gå att få 4 dörrar iaf ;)
Men prismässigt så sa samma handlare att den skulle landa runt GTI:n i pris.

Fått bekräftat att man inte kan få drag eller P-sensorer fram..annars allt.

Ja men med tanke på att extra man får på ClubSporten, som 18", bättre chassi och Aerodynamik. Så känns den vanliga GTIn väldigt dyr just nu.
Inte trodde man att Ren och ClubSporten skulle vara 2 av de mest prisvärda prestanda bilarna--- :)

Premis
2016-04-05, 17:00
Det var inget dåligt pris ... Undrar hur hårt chassit är på den jämfört med GTI'n.

Marcus
2016-04-05, 21:12
Välj DCC.

cheba
2016-04-06, 17:33
Det låter väldigt konstigt att Clubsporten skulle ha samma baspris som en vanlig GTI.

Enligt Carfreak ska den kosta från 31530 GBP i manuellt utförande i Storbritannien (jämför 5 dörrars pris eftersom 5 dörrars är standard i Sverige). UK priser:

Golf GTI: 28455 GBP (VW)
Golf GTI Clubsport: 31530 (Carfreak)
Golf R: 31775 GBP (VW)

Alla priser för 5 dörrars manuell.

I den jämförelsen ligger Clubsport i princip på samma prisnivå som R. Sen ska man förstås inte direkt jämföra siffror mellan länderna då standardutrustning och prisnivå kan skilja. Tillexempel är baspriset för en GTI högre i UK än Sverige, medan baspriset för en R är lägre.

Dock så antyder detta att en Clubsport borde kosta mer än en vanlig GTI. Jag misstänker att priset i den svenska konfiguratorn kan vara felaktigt.

cheba
2016-04-06, 17:40
En mer hardcore-version av Clubsport på G om det finns någon sanning i artikeln.
http://www.carscoops.com/2016/01/sharper-vw-golf-gti-clubsport.html

Nu börjar det likna något. Om man precis som jag tänker på diverse Porsche modeller när man hör namnet Clubsport så vore det där en modell som faktiskt kan göra sig förtjänt av namnet.

Peter-C
2016-04-06, 17:41
Volkswagen Golf GTI firar 40 år − säljstart för jubileumsmodellen Golf GTI Clubsport

VW:s presentation idag.

• Den 265 hk starka jubileumsmodellen gör 0 till 100 km/h på 6,3 sekunder
• Boostfunktion höjer effekten under acceleration till 290 hk
• Uppgraderad exteriör med ny stötfångare fram, nya sidokjolar, ny diffusor bak och ny takspoiler
• Pris från 297 000 kronor – förarträning ingår i priset

http://news.cision.com/se/volkswagen-personbilar/r/volkswagen-golf-gti-firar-40-ar---saljstart-for-jubileumsmodellen-golf-gti-clubsport,c9950357

/Peter

cheba
2016-04-06, 18:11
Hoppsan, där ser man. Samma pris som vanliga GTI alltså. Om jag vore ute efter att beställa en ny bil nu hade jag inte tvekat.

Lär inte beställas många icke-Clubsport GTI i år om det faktiskt är det priset som gäller.

mangewide
2016-04-06, 19:56
Tror denna är för bra för att vara sann :p

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160406/volkswagen-golf-gti-clubsport-firar-40-med-galen-svensk-prisrabatt

Denna modell är i begränsad upplaga!, nån som listat hur begränsad??.

Jag tror denna Ed som är så speciell med aero/diff/chassi mot tidigare Ed, kommer blir den FÖRSTA VW man kan tjäna pengar på ganska omgående!.

Idag så kan man tjäna pengar på specialmodeller rätt "enkelt". Har ju blivit en galet hajp på begränsande upplagor bilar. Se på bmw M2 etc..
Vad tror ni om det?.:confused::)

mangewide
2016-04-06, 20:02
Hoppsan, där ser man. Samma pris som vanliga GTI alltså. Om jag vore ute efter att beställa en ny bil nu hade jag inte tvekat.

Lär inte beställas många icke-Clubsport GTI i år om det faktiskt är det priset som gäller.

Har pratat med återföräljare om prissättningen, den stämmer. Det sjuka är att den vanliga GTIn är dyr i jämnförelse, man får inga 18" standard etc..

Som sagt årets prisbomb ClubSporten

outrunner
2016-04-06, 20:14
Men va f-n....nu vill jag ju ha en Golf igen.

Med tanke på R-priset så var de väl *tvungna* att lägga sig under i pris.
Men det skadar ju ingen...hehe.

P.

cheba
2016-04-06, 21:07
Tror denna är för bra för att vara sann :p

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160406/volkswagen-golf-gti-clubsport-firar-40-med-galen-svensk-prisrabatt

Denna modell är i begränsad upplaga!, nån som listat hur begränsad??.

Jag tror denna Ed som är så speciell med aero/diff/chassi mot tidigare Ed, kommer blir den FÖRSTA VW man kan tjäna pengar på ganska omgående!.

Idag så kan man tjäna pengar på specialmodeller rätt "enkelt". Har ju blivit en galet hajp på begränsande upplagor bilar. Se på bmw M2 etc..
Vad tror ni om det?.:confused::)

Man har ju sagt att den bara ska kunna beställas i år (preliminärt fram till senhösten som det står i artikeln som länkades längre upp). Enligt carfreak.co.uk så uppskattas det att "inte mer än 1000 bilar" kommer att säljas i Storbritannien. Någon officiell strikt begränsning på X antal bilar har jag inte sett nämnas.

På tal om "hype" på begränsade upplagor så är väl Audi A1 quattro ett bra exempel inom VAG koncernen, dock var det verkligen en hårt begränsad upplaga på 333 bilar. Polo R WRC å andra sidan verkar inte ha gjort lika stort intryck, visst har dom hållit värdet uppe rätt bra men jag tror nog inte ägarna kunnat göra någon nämnvärd förtjänst på dem.

WRC:n var ju också speciell både interiört och exteriört, med en rejäl drivlina starkare än någon annan fabriks-Polo, både före och efter. Samt i strikt begränsad upplaga på 2500 bilar. Så med tanke på att den inte blivit speciellt hypad som begagnadbil så är jag inte riktigt säker på att Clubsporten kommer bli det. Om den blir det kommer jag faktiskt känna mig kränkt :p

Peter-C
2016-04-06, 21:15
Oavsett om Clubsport blir hypad eller ej (tror knappast det) så är det en väldigt trevlig version av Golf!

Man vill kanske skapa lite mystik runt en sådan här modell. Då brukar man antyda begränsad upplaga.... :). Spelar mindre roll.

/Peter

Marcus
2016-04-06, 21:29
Som sagt årets prisbomb ClubSporten

Årets "prisbomb" tycker jag är Golf R.

Marcus
2016-04-06, 21:39
Pris i Tyskland:

- 6-växlad manuell: 35 825 € = 332 970 kr (inkl 5 dörrar)
- 6-växlad DSG: 37 800 € = 351 326 kr (inkl 5 dörrar)

Premis
2016-04-06, 22:15
Antar att den är beställningsbar nu? Leverans till vintern då kanske? Faktiskt rätt sugen på en men i så fall ska det vara en bil som står i hall så man slipper vänta nästan ett år på den. Verkar som 35'an får sig en Europaresa till då :).

Peter56
2016-04-07, 08:51
Årets "prisbomb" tycker jag är Golf R.

Jag håller med dig. Jag roade mig med att gå in på VW:s sida "Bygg din bil" och bygga ihop Club Sport med samma utrustning som jag har beställt till min R SC som jag går och väntar på. Prisskillnaden med vald utrustning är 17.000 kr. Och för de pengarna får jag kombi, fyrhjulsdrift och högre motoreffekt.

mangewide
2016-04-07, 11:19
Jag håller med dig. Jag roade mig med att gå in på VW:s sida "Bygg din bil" och bygga ihop Club Sport med samma utrustning som jag har beställt till min R SC som jag går och väntar på. Prisskillnaden med vald utrustning är 17.000 kr. Och för de pengarna får jag kombi, fyrhjulsdrift och högre motoreffekt.

Håller med att SC är jäkligt prisvärd. Men mot R halvkombin så blir skillnaden större. Som jag fattat det så får man ingen ytterliggare rabatt på Ren?.
Leverans av ClubSport i oktober först.. :(

- - - Uppdaterad - - -


Pris i Tyskland:

- 6-växlad manuell: 35 825 € = 332 970 kr (inkl 5 dörrar)
- 6-växlad DSG: 37 800 € = 351 326 kr (inkl 5 dörrar)

Ja precis. Sverige billigast i Europa!. Därför tror jag man kommer kunna "tjäna" på denna bil. Kanske kommer Tyskar upp och köper.. ;)

Peter56
2016-04-07, 14:55
Håller med att SC är jäkligt prisvärd. Men mot R halvkombin så blir skillnaden större. Som jag fattat det så får man ingen ytterliggare rabatt på Ren?.
Leverans av ClubSport i oktober först.. :(

- - - Uppdaterad - - -



Ja precis. Sverige billigast i Europa!. Därför tror jag man kommer kunna "tjäna" på denna bil. Kanske kommer Tyskar upp och köper.. ;)

Det stämmer att skillnaden är större om man jämför med respektive halvkombimodell. På den R Kombi som jag har beställt fick jag ytterligare rabatt jämfört med ordinarie kampanjpris. Men då lade jag i och för sig till en del extrautrustning.

mangewide
2016-04-10, 09:58
Trodde detta skulle vara GTI klubbens våta dröm?!, ingen hype här...

Ingen som beställt en kärra?!?. Leverans först i oktober tyvärr... :(

Premis
2016-04-10, 10:11
Trodde detta skulle vara GTI klubbens våta dröm?!, ingen hype här...

Ingen som beställt en kärra?!?. Leverans först i oktober tyvärr... :(

Meningslöst att sitta 8 mån och vänta i en inbytesbil som man måste hålla ned miltalet i, 8 mån kanske blir 10, blir 12, vem vet.

anri52
2016-04-10, 13:17
Golfen ska ju va en riktig dräpare som banbil..är det någon som vet vad Golfen har för tid på Nurburgring!? Tar den t.e.x Leon Cupra, Honda Type R.

Petta77
2016-04-10, 15:22
Trodde detta skulle vara GTI klubbens våta dröm?!, ingen hype här...

Ingen som beställt en kärra?!?. Leverans först i oktober tyvärr... :(


Svårare att få beviljat banklån kanske ^^ :p (bankerna i sverige äger ju redan X antal bilar)

Marcus
2016-04-10, 21:06
Knappast något utbrett problem.

mangewide
2016-04-10, 21:15
Finansiering lär ju inte vara nått problem, har väll aldrg varit så lätt med lånealternativ. Se bara på alla privatleasingar som exploderat i popularitet :)

mangewide
2016-04-10, 21:55
Meningslöst att sitta 8 mån och vänta i en inbytesbil som man måste hålla ned miltalet i, 8 mån kanske blir 10, blir 12, vem vet.


ääää, så där kan väll inte resonera?! . Då kan man ju aldrig köpa en speciell bil, denna kommer säkert vara slutsåld. Innan man kan se dem i bilhallarna.. . Så 7 månader är ju inte så mkt.
Kolla på BMW M2, där var det väntertid till sommaren 2017..

Premis
2016-04-10, 22:50
ääää, så där kan väll inte resonera?! . Då kan man ju aldrig köpa en speciell bil, denna kommer säkert vara slutsåld. Innan man kan se dem i bilhallarna.. . Så 7 månader är ju inte så mkt.
Kolla på BMW M2, där var det väntertid till sommaren 2017..

Köpa nu och få leverans om 1-1.5 år? ... idioter.

Du verkar tro att detta är en guldklimp och guds enda gåva till mänskligheten, så förbannat speciell är den inte. Hemskt trevlig ja, men det är en GTI med lite extra lull. Som med alla andra bilar så kommer även denna stå i hallar och samla damm tills några av oss få GTI-nördar hittar dit.

mangewide
2016-04-11, 07:03
Köpa nu och få leverans om 1-1.5 år? ... idioter.

Du verkar tro att detta är en guldklimp och guds enda gåva till mänskligheten, så förbannat speciell är den inte. Hemskt trevlig ja, men det är en GTI med lite extra lull. Som med alla andra bilar så kommer även denna stå i hallar och samla damm tills några av oss få GTI-nördar hittar dit.

Jag vet inte om det är så idiotisk, att tjäna 300 000:- på 1,5år. Har du bättre förslag på investering?. Samma med GT4an, de smarta som var snabba och han köpa en tjänar 400 000:- på bilen direkt om man säljer den ;).

Har en bekant som lyckades beställa en GT3 RS, han fick 1mille i bud på bilen över inköpspris direkt :)

Problemet med denna Ed, är att den kommer att komma till handlarna i oktober, samma tid som den är tänkt av vara "beställningsbar".

Så är det lika populär här som Europa, så kommer den att ta slut. Innan man kan klämma på den live.
Jag är övertygad att detta kommer vara en +- noll investering på något år, eller tom med plus på bilen. Den är som sagt 50 000:- billigare än Tyskland här.

Premis
2016-04-11, 14:56
Jag vet inte om det är så idiotisk, att tjäna 300 000:- på 1,5år. Har du bättre förslag på investering?. Samma med GT4an, de smarta som var snabba och han köpa en tjänar 400 000:- på bilen direkt om man säljer den ;).

Har en bekant som lyckades beställa en GT3 RS, han fick 1mille i bud på bilen över inköpspris direkt :)

Problemet med denna Ed, är att den kommer att komma till handlarna i oktober, samma tid som den är tänkt av vara "beställningsbar".

Så är det lika populär här som Europa, så kommer den att ta slut. Innan man kan klämma på den live.
Jag är övertygad att detta kommer vara en +- noll investering på något år, eller tom med plus på bilen. Den är som sagt 50 000:- billigare än Tyskland här.

Då är det ju bara att beställa ju, beställ du kan inte misslyckas om det du säger stämmer. Guld till allt och alla.

Marcus
2016-04-11, 15:09
Nu tycker jag vi känns lite cyniska, sura och giriga ;) En aktuell Golf GTI köper man väl för att skoj, inte som investering... :) Tror liknelsen med udda Porschar och BMW haltar lite men förstår både vad Premis och Magnus menar. Jag tycker GTI CS verkar trevlig men när Golf R samtidigt säljs till kampanjpris i Sverige så kan jag förstå om det inte blir rusning just här. Hur det är på andra marknader vet jag inte. Jag tror att Golf R tilltalar fler utöver entusiasterna, Golf GTI CS kanske talar till en smalare publik. När modellen inte längre säljs tror jag att den kommer att gillas starkt av GTI-folket.

Mikegti
2016-04-12, 20:41
Annons på clubsport
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_GTI_Clubsport_265hk_66298662.htm?c a=9&w=3
Med vänlig hälsning, Mike

Fredrix
2016-04-24, 00:34
Spionbilder av Clubsport S om ryktet stämmer.


https://www.youtube.com/watch?v=v7Myt_-hxcU


"The Clubsport S is a more powerful, lighter version of the already trackworthy Clubsport, which is said to use the engine of the Seat Leon Cupra 290 and ditches rear seats in favour of a half roll cage."
Länk. (http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-golf-gti-clubsport-s-spotted-testing-n%C3%BCrburgring)

ThomasT
2016-04-26, 13:23
Officiellt: Clubsport S med 310hk och ska tillverkas i 5000 exemplar.

Man blir allt lite sugen, har dock ingen plats för den...

.

Fredrix
2016-04-26, 14:20
Officiellt: Clubsport S med 310hk och ska tillverkas i 5000 exemplar.

Jaha, har du någon länk ?

edit:
http://www.motor1.com/news/62386/vw-golf-gti-clubsport-s-confirmed-for-worthersee-with-310-hp/

mangewide
2016-04-30, 11:36
http://www.bilsport.se/artikel/gti-clubsport-s-med-310-hk-och-nurburgring-profil/

Den här förstör min teori att CS skulle blir en investering :)...

ThomasT
2016-05-04, 00:34
7.49.21!!!

https://youtu.be/01vtxvGuHdg

.

mangewide
2016-05-04, 07:02
7.49.21!!!

https://youtu.be/01vtxvGuHdg

.

Sådärja :), ja det var inte dåligt. Men som sagt Videon var ju ingen höjdare. Spännande och se vilken spec denna har mot en vanlig CS..

anri52
2016-05-04, 08:11
Mitt tips är att vanliga CS kommer ligga någonstans mellan 7:57- 8:0 hoppas så klart på ännu bättre.

Volkswagen-Smista
2016-05-04, 10:39
Endast 400 S kommer tillverkas. Vi kommer försöka lägga vantarna på en GTI CS S, så finns seriöst intresse för en sådan - hör av er! :cool:

Hälsningar

Niklas

Försäljningschef

mangewide
2016-05-04, 12:47
http://teknikensvarld.se/volkswagen-golf-gti-clubsport-s-officiell-ny-rekordtid-runt-nurburgring-292219/

Volkswagen Golf GTI Clubsport S har nämligen klockats för tiden 7 minuter, 49 sekunder och 21 hundradelar. Därmed är den snabbare än bland annat BMW M4 Coupé, Lamborghini Gallardo LP 560-4, Porsche 997 Turbo och Dodge Challenger SRT Hellcat – alla bilar som är betydligt mer effektstarka än Golfen, ett par av dem är dessutom fyrhjulsdrivna.

- - - Uppdaterad - - -


Endast 400 S kommer tillverkas. Vi kommer försöka lägga vantarna på en GTI CS S, så finns seriöst intresse för en sådan - hör av er! :cool:

Hälsningar

Niklas

Försäljningschef

Övriga 150 bilar får resterande delar av världen slåss om :), hur många får Sverige 5?! :). Har ni fått nån prisuppgift?

Volkswagen-Smista
2016-05-04, 13:06
http://teknikensvarld.se/volkswagen-golf-gti-clubsport-s-officiell-ny-rekordtid-runt-nurburgring-292219/

Volkswagen Golf GTI Clubsport S har nämligen klockats för tiden 7 minuter, 49 sekunder och 21 hundradelar. Därmed är den snabbare än bland annat BMW M4 Coupé, Lamborghini Gallardo LP 560-4, Porsche 997 Turbo och Dodge Challenger SRT Hellcat – alla bilar som är betydligt mer effektstarka än Golfen, ett par av dem är dessutom fyrhjulsdrivna.

- - - Uppdaterad - - -



Övriga 150 bilar får resterande delar av världen slåss om :), hur många får Sverige 5?! :). Har ni fått nån prisuppgift?

Inga prisuppgifter än - vi väntar med spänning!. Tilldelningen kommer vara väldigt restriktiv, men vi kommer göra allt för att få tag i bilar.


Hade varit enormt kul om de (den) går till någon inom klubben. :)

anri52
2016-05-04, 16:16
Renodlande banbilar krävs (Megane Trophy 275 hk Gti Clubsport S 310 hk) för att endast vara 4-9 sec snabbare än Cupra kombi med PP. Cupran är ruggigt bra banbil ska bli intressant å se vad vanliga CS
får för tid på ringen.

2stroke
2016-05-04, 17:55
VW Sverige: http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/senaste-nytt.suffix.html/2016~2Fvaerldspremiaer-foer-golf-gti-clubsport-s--nytt-varvrekord-pa-nue/newsItem=-1149489930.html

Premis
2016-05-21, 06:44
Nån som beställt? Undrar när dom dyker upp hos handlarna?

Peter-C
2016-05-21, 09:53
Nån som beställt? Undrar när dom dyker upp hos handlarna?

Kollade runt på nätet efter Golf CS igår kväll...hittade ingen i detta land. Den lär ju komma att visas / köras på Bug Run.

/Peter

Volkswagen-Smista
2016-05-21, 13:06
Hej!

Vi har beställt 2 st till oss. En med skalstolar och en utan.

Byggvecka är just nu prel vecka 26!

Jag hojtar till när de är på plats för provkörning;)

Hälsningar

Victor

Peter-C
2016-05-21, 15:29
Hej!

Vi har beställt 2 st till oss. En med skalstolar och en utan.

Byggvecka är just nu prel vecka 26!

Jag hojtar till när de är på plats för provkörning;)

Hälsningar

Victor


Trevligt! Det var ju inte så lång leveranstid.

/Peter

wolfbane1967
2016-05-24, 19:57
Trevligt! Det var ju inte så lång leveranstid.

/Peter

Undra om dom inte beställt CS tidigare :rolleyes:

Volkswagen-Smista
2016-05-25, 07:44
Undra om dom inte beställt CS tidigare :rolleyes:

Det kan vara så att vi la en order på bilarna så fort de släpptes I våra system :o

wolfbane1967
2016-05-25, 09:00
Det kan vara så att vi la en order på bilarna så fort de släpptes I våra system :o

Något nytt om Clubsport S ?
Jag har anmält mitt intresse hos er ;-)

Volkswagen-Smista
2016-05-25, 09:16
Kul att du är intresserad:D

Just nu är det helt tyst från vår importör, men vi gör vårt yttersta att få tag i bilar (bil)!

anri52
2016-05-27, 21:17
T
https://youtu.be/1hxNcvhvL5o Tyvärr gick det inte så bra när Auto Express testade Gti Clubsport mot Honda Type R, Cupra 5f utan PP kör samma tid som Hondan.. förstår inte hur Gtin kan vara sekunder efter på så kort bana.

Premis
2016-05-28, 23:01
Hej!

Vi har beställt 2 st till oss. En med skalstolar och en utan.

Byggvecka är just nu prel vecka 26!

Jag hojtar till när de är på plats för provkörning;)

Hälsningar

Victor

Vad kan leveranstiden vara på en sådan kärra tro om man beställer en?

Klurar på om man ska skaffa sig en sådan eller en vanlig GTI, CS'en är väl inget för känsliga ryggar kan jag tänka mig på våra hoppvägar :)

BjornL
2016-05-29, 13:56
Vad kan leveranstiden vara på en sådan kärra tro om man beställer en?

Byggvecka + två veckors transport + leveransservice låter rimligt.

ringo
2016-06-06, 14:57
Hej!

Vi har beställt 2 st till oss. En med skalstolar och en utan.

Byggvecka är just nu prel vecka 26!

Jag hojtar till när de är på plats för provkörning;)

Hälsningar

Victor


Hi Victor, I also ordered a Clubsport in April and awaiting delivery mid July. Can't wait till then... What spec did you go for? Mine's a carbon steel metallic grey DSG on stock 18" Belvederes, bucket seats and almost every extra minus lane assist.

Were you also asked about participation in the track event at Mantorp park organised by VW Sverige and carevents? I'll be definitely going.

*** Apologise if writing in English violates forum rules. If it is so, please delete the message and I can try to use Google Translate :eek: ***

Volkswagen-Smista
2016-06-06, 15:34
Grattis till nya bilen - en fantastiskt sådan!

Jag har inte specarna framför mig då jag just nu befinner mig i Grekland men båda vet jag är vita med DSG. Ena har även skalstolar samt panorama.

Jag kan återkomma nästa vecka med fullständig spec om det är av intresse?

Absolut, alla som beställer en GTI Club Sport får möjligheten att delta på ett Event nere på Mantorp för att lära känna sin bil
bättre.

Jag ska se om jag kan trolla litte och närvara själv med en av bilarna:rolleyes:

Hälsningar

Victor

ringo
2016-06-06, 16:40
Grattis till nya bilen - en fantastiskt sådan!

Jag har inte specarna framför mig då jag just nu befinner mig i Grekland men båda vet jag är vita med DSG. Ena har även skalstolar samt panorama.

Jag kan återkomma nästa vecka med fullständig spec om det är av intresse?

Absolut, alla som beställer en GTI Club Sport får möjligheten att delta på ett Event nere på Mantorp för att lära känna sin bil
bättre.

Jag ska se om jag kan trolla litte och närvara själv med en av bilarna:rolleyes:

Hälsningar

Victor


Yeah I was mostly referring to color, gearbox, wheels so your message is good already! The Clubsport looks like a real beauty in my eyes, the right sport touches in the right places (the bucket seats are just amazing) but still all the quality and luxuries of a Golf. And from what I've read about suspension, steering and aerodynamics, it seems to be the most driver involving chassis of the entire Golf series. I do a few track-days per year, but i also travel and do family stuff so the 5-door version should tick all the boxes nicely.

I will be definitely going to Mantorp Park even though it's 4 hours from me in the southern end, an excuse for more driving :D

My build week is week 24 so maybe one of the first to be delivered to Sweden? We'll see, only a month plus something to go now...

Enjoy Greece!

Marcus
2016-06-10, 21:35
Supertest: VW Golf GTI Clubsport S Nordschleife, Hockenheim, effektmätning:

https://youtu.be/_fFFEuxi2fk

Premis
2016-06-13, 12:56
Någon som har en känsla för hur chassit är på Clubsporten m.a.p. komfort? Det saknas riktiga "road tests" än så länge när jag googlar och de bedömningar jag läst är mest anekdotiska eller motstridiga. Tycker komforten är fullt acceptabel i MK6 GTI. MK7 GTI har jag dålig erfarenhet av och CS verkar ingen ha någon större erfarenhet av än. Man vill inte skramla sönder med 19" :).

Marcus
2016-06-13, 13:52
Teknikens Värld kör Golf GTI Clubsport S:
http://teknikensvarld.se/volkswagen-golf-gti-clubsport-s-tre-snabba-fran-provkorningen-308513/

ringo
2016-06-13, 14:21
Någon som har en känsla för hur chassit är på Clubsporten m.a.p. komfort? Det saknas riktiga "road tests" än så länge när jag googlar och de bedömningar jag läst är mest anekdotiska eller motstridiga. Tycker komforten är fullt acceptabel i MK6 GTI. MK7 GTI har jag dålig erfarenhet av och CS verkar ingen ha någon större erfarenhet av än. Man vill inte skramla sönder med 19" :).

Not many people have received their Clubsports yet. However almost all reviews say that the ride is not much harder than GTI levels, especially with the DCC adaptive dampers in Comfort setting.


Top Gear review:

"It’s firmer in all three of the damping modes, but the genius is it retains superb body control and an ability to nonchalantly shrug off cruddy roads without jittering occupants and buzzing the structure like a giant tuning fork. It’s one of the best hot hatch compromises for British roads out there – less firm than a Megane on Ohlins, but almost as absorbent to abuse."


EVO Review:

"Those used to the standard Golf GTI or Golf R will have little to complain about, the Clubsport feeling broadly as refined and fine-riding as its stablemates."



Otherwise, I should be able to report on how it rides in around one month from now hopefully ;)

Fredrix
2016-06-14, 02:22
https://www.youtube.com/watch?v=8B7P5rnneuc


https://www.youtube.com/watch?v=tPuugzkiaTI

mangewide
2016-06-22, 07:28
https://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_GTI_Clubsport_DSG_Omgaende_l_67630 352.htm?aw=1

Första till salu!, Dock fel färg och Fälgar( man ska ju att de med R-däcken på ), eller original Clubsport fälg)?!!?. Tänkte att det är toksnyggt med kontrastfärgen man kan beställa med Vitt/svart tak Röd/svart tak Grå/svart tak :p

7798

Marcus
2016-06-22, 08:54
Stilren!

Haugeman
2016-06-22, 09:09
Vill inte påstå att det är "fel" fälgar till den bilen. Pretoria är snyggare (personligen tycker jag CS brescia fälgarna är apfula) ca 1 kg lättare per fälg ( lägre ofjädrad vikt) och dom fälgar som CS S levereras med.

Edit. Så att bilden i forumet och bilderna i annonsen inte var samma :-)

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

mangewide
2016-06-22, 10:24
Vill inte påstå att det är "fel" fälgar till den bilen. Pretoria är snyggare (personligen tycker jag CS brescia fälgarna är apfula) ca 1 kg lättare per fälg ( lägre ofjädrad vikt) och dom fälgar som CS S levereras med.

Edit. Så att bilden i forumet och bilderna i annonsen inte var samma :-)

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Nej precis, fälgarna i annonsen är tillvalen till vanliga GTI, och dessa är ju tråkigt att välja nu när det finns snyggare alternativ.

Samma med färgen. Svart, så får man jut inte fram de läckra detaljerna som en CS har. Bättre med en ljusare färg..;)

7799

Haugeman
2016-06-22, 10:30
Nja, fälgarna i annonsen är "original" fälgarna. Alla 4 CS som var på presseventet på mantorp hade dessa fälgar.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

mangewide
2016-06-22, 12:10
Nja, fälgarna i annonsen är "original" fälgarna. Alla 4 CS som var på presseventet på mantorp hade dessa fälgar.

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Njäää, de kotar typ 7000:- mer än de snygga 18" som är original ;)

ringo
2016-06-22, 13:05
Njäää, de kotar typ 7000:- mer än de snygga 18" som är original ;)

+1 för original 18" Belvedere. Vackra fälgar och de är lättare också! De är vad jag väljer för min :o


Skriftligt via Google Translate

mangewide
2016-06-22, 13:38
+1 för original 18" Belvedere. Vackra fälgar och de är lättare också! De är vad jag väljer för min :o


Skriftligt via Google Translate

Beställt en CS?, vilken spec på den? :)

ringo
2016-06-22, 14:20
Beställt en CS?, vilken spec på den? :)

Ja, det bör komma början av juli! :D


Carbon Steel Grey metallic, DSG, 5-dörrars, 8" Navigation Pro, Skalstol tyg/Alcantara "Clubsport", Dynamic Chassis Control (DCC), Bi-xenonstrålkastare, Ljudsystem Dynaudio Excite och andra små extra :o

Skriftligt via Google Translate

7800

mangewide
2016-06-22, 14:25
Ja, det bör komma början av juli! :D


Carbon Steel Grey metallic, DSG, 5-dörrars, 8" Navigation Pro, Skalstol tyg/Alcantara "Clubsport", Dynamic Chassis Control (DCC), Bi-xenonstrålkastare, Ljudsystem Dynaudio Excite och andra små extra :o

Skriftligt via Google Translate

7800

äääää, lägg av..:mad:.

Fan va klockrent!. Grattis till grym kärra.. :)

ringo
2016-06-22, 14:46
äääää, lägg av..:mad:.

Fan va klockrent!. Grattis till grym kärra.. :)

Tack så mycket! Jag kan inte vänta...

"grym kärra" vad betyder det? Google Translate hjälper inte!

Haugeman
2016-06-22, 15:01
Grym kärra = Awsome car

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

ringo
2016-06-22, 15:16
Grym kärra = Awsome car

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Det är bra tack!

Inte vad jag såg (cruel trailer???) :p:

7802

Haugeman
2016-06-22, 15:32
haha direct translated that is correct. but the meaning is as i wrote awesome car or Mean car (as a positive meaning)

ringo
2016-06-22, 15:38
haha direct translated that is correct. but the meaning is as i wrote awesome car or Mean car (as a positive meaning)

http://www.gtiklubben.nu/forum/attachment.php?attachmentid=7803&stc=1

ringo
2016-06-27, 13:01
Hej, min tillverknings vecka var vecka 24. Jag talade med min säljare på torsdag (vecka 25) och han sade att bilen startade vecka 24 (10 dagar sedan) men var inte färdig ännu.


Är det normalt att tillverkning för att ta så lång tid? Jag trodde att det tar bara 1-2 dagar. Kanske de gjorde något fel?

Skickas från Google Translate

BjornL
2016-07-12, 11:09
Någon som fått sin än? Toveks i Borås verkar ha fått in en. http://personbilar.toveksbil.se/bil/9782616

rixpucko
2016-07-19, 16:37
Vad jag förstått det som är det extra byggtid på Clubsport. Efter att den "vanliga" gtin är byggd i fabrik så åker den vidare för efter montering av allt som har med Clubsport att göra. Så det är någon/några veckor extra jämfört med en vanlig GTI.




Hej, min tillverknings vecka var vecka 24. Jag talade med min säljare på torsdag (vecka 25) och han sade att bilen startade vecka 24 (10 dagar sedan) men var inte färdig ännu.


Är det normalt att tillverkning för att ta så lång tid? Jag trodde att det tar bara 1-2 dagar. Kanske de gjorde något fel?

Skickas från Google Translate

Premis
2016-07-20, 17:55
Vad jag förstått det som är det extra byggtid på Clubsport. Efter att den "vanliga" gtin är byggd i fabrik så åker den vidare för efter montering av allt som har med Clubsport att göra. Så det är någon/några veckor extra jämfört med en vanlig GTI.

Låter väldigt konstigt om dom skulle bygga om den vid sidan av. Hade blivit väldigt förvånad om det var så.

Premis
2016-07-20, 17:57
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160720/5daf1ee4941c59a1be754618e2395576.jpg

Hittade en (nyligen såld) på Börjessons Bil i Alingsås idag. Kunde bara inspektera utsidan men den är sjukt maffig och mäktig IRL, imponerad!

Marcus
2016-07-20, 21:08
Håller med. Låter inte likt VW. De brukar göra alla varianter på samma lina. Från enklaste bensinspecifikation till fyrhjulsdrivna och helt elektriska.

BjornL
2016-07-26, 15:12
Vad jag förstått det som är det extra byggtid på Clubsport. Efter att den "vanliga" gtin är byggd i fabrik så åker den vidare för efter montering av allt som har med Clubsport att göra. Så det är någon/några veckor extra jämfört med en vanlig GTI.
Fick precis samma info från en säljare. 4 veckor extra var tydligen normalt.

PeterStockholm
2016-07-30, 09:30
Hej,

Jag fick min bil i veckan. Den är sjukt bra. Framför allt styrningen. Riktigt riktig bra.

7971

7972

Skumt. Vet inte hur man roterar en bild ;-)

PeterStockholm
2016-07-30, 09:34
Min spec är
Svart tak
DSG
Skalstolar
Backkamera

Inte ett skit mer. Helt ointressant med massa utrustning, men ovan tyckte jag verkligen behövdes. Dessutom adderar all utrustning vikt, vilket jag hatar. T ex visade det sig att originalhögtalarna är hur bra som helst. Apple connect är grymt osv osv. Vad mer behöver man. DCC skulle aldrig någonsin fälla mig in då jag litar 100% på att VW gjort rätt från början. Dessutom är inga val bättre än massa val ;-)

PeterStockholm
2016-07-30, 09:38
Förresten kan jag ta fler bilder om ni vill se specifika detaljer!

Sen kan jag inte förstå vissa recensioner som gillar Golf R bättre. Jag gillar verkligen inte Golf R. Clubsport är på en helt annan nivå. Garanterat bästa Golfen som någonsin gjorts. Och ljusår bättre än min gamla GTI Edition 35. Det enda som är sådär är DSG lådan, men det får man leva med. Den funkar bra i stadskörning samt i manuellt läge. Däremot lite jobbig i sportläge. Kvaliteten är minst lika bra som min gamla M135i xDrive. Dessutom är Clubsporten mycket mycket roligare än BMWn.

anri52
2016-07-30, 12:00
Gti clubsport är på en helt annan nivå än Ren.... i vadå?

PeterStockholm
2016-07-30, 12:15
Känsla. Jag är bara intresserad av låg vikt. Lägre vikt = mer känsla. Den lägre vikten i Clubsport samt ett bättre chassie ger en bättre känsla. Man blir helt enkelt glad.

anri52
2016-07-30, 12:52
Ok känslan är grymt viktigt även för mig, på den biten är nog Gti clubsporten det bättre allternativet.
Jb1 har kommit ut till clubsporten (370 hk) inte illa:)

Marcus
2016-07-30, 20:55
Men DSG adderar ju en del extra vikt?

PeterStockholm
2016-07-30, 23:22
Stämmer. Men nödvändigt ont när man bor i Stockholm. Tyvärr.

Premis
2016-08-10, 12:34
Ni som beställt, hur lång lev.tid är det på CSen?

Dyker ju för fasen inte upp några vettiga på marknaden.

Marcus
2016-08-10, 21:53
Automann-TV: Golf GTI Clubsport 0-200 km/h och toppfart:

https://youtu.be/HKG8IFEDpHg

PeterStockholm
2016-08-11, 08:31
Ni som beställt, hur lång lev.tid är det på CSen?

Dyker ju för fasen inte upp några vettiga på marknaden.

jag beställde i april och skulle fått leverans i september/oktober och plötsligt dök den upp i mitten av juli istället. Kanske har att göra med att min är befriad från utrustning?

Har för övrigt inte sett en enda på vägarna i Stockholm

PeterStockholm
2016-08-11, 08:44
Äh jag kollade mailen nu. Jag beställde bilen 8 maj. Så 2,5 mån leveranstid. Istället för 5 mån som var sagt.

Premis
2016-08-12, 14:40
Min spec är
Svart tak
DSG
Skalstolar
Backkamera

Inte ett skit mer. Helt ointressant med massa utrustning, men ovan tyckte jag verkligen behövdes. Dessutom adderar all utrustning vikt, vilket jag hatar. T ex visade det sig att originalhögtalarna är hur bra som helst. Apple connect är grymt osv osv. Vad mer behöver man. DCC skulle aldrig någonsin fälla mig in då jag litar 100% på att VW gjort rätt från början. Dessutom är inga val bättre än massa val ;-)

CSen är ju välutrustad från början, hade iofs haft svårt att leva utan Xenon. Kan iofs inte komma på något mer än backsensorer och xenon som jag skulle behöva extra.

Hur är skalstolarna tycker du? Stämmer det att det är klar svart plast hela vägen ned bak på dom? Ser framför mig hur repiga dom kommer bli med folk/prylar i baksätet.

PeterStockholm
2016-08-13, 08:24
Japp, stolarna är blanka bak sä kommer säkert repas. Xenon skulle jag aldrig köpa, dyrt, stöldrisk samt att jag bara kör där det finns gatlampor ;-)

https://youtu.be/zLB5xwtVDl0

- - - Uppdaterad - - -

Stolarna är fantastiska på alla sätt och vis. Enda nackdelen är att de inte går att tilta, hade velat komma upp lite lite mer med röven

Premis
2016-08-13, 16:29
Vad tror ni, får man på 17" vinterfälgarna från MK6an på CSen?

Fredrix
2016-08-13, 18:40
Ja?
Den har samma bromsar som GTI.

Marcus
2016-08-13, 23:55
Automann-TV: Golf GTI Clubsport - pure SOUND

https://youtu.be/d6cpwiWXFqE

Peter-C
2016-08-14, 10:10
Vad tror ni, får man på 17" vinterfälgarna från MK6an på CSen?

Det är väl även samma bromsar på R.

Jag provade mina 17” vinterhjul från min fd GTI 6:a på R 7. De passade. Det var bara någon millimeter i space till oket. När 17” hjulet satt på såg det lite ynkligt ut jmfr 19” Pretoria så jag köpte nya 18” istället.

Beroende på design / godstjocklek kan det finnas 17” fälgar som ej går på tror jag.

/Peter

Premis
2016-08-14, 10:19
Det är väl även samma bromsar på R.

Jag provade mina 17” vinterhjul från min fd GTI 6:a på R 7. De passade. Det var bara någon millimeter i space till oket. När 17” hjulet satt på såg det lite ynkligt ut jmfr 19” Pretoria så jag köpte nya 18” istället.

Beroende på design / godstjocklek kan det finnas 17” fälgar som ej går på tror jag.

/Peter

Lite OT men vad hängde du på för vinterfälgar på Ren? Har 17" advanti raptor som vinterfälgar på 35an vilka är snygga men fullständigt felkonstruerade flödesdynamiskt (snö och vatten lägger sig på skivorna vilket gör att det tar 1-2 sekunder innan bromsarna tar vid viss väderlek).

Fredrix
2016-08-14, 17:36
https://www.youtube.com/watch?v=5D-H8XE0aHM

Peter-C
2016-08-14, 23:06
Lite OT men vad hängde du på för vinterfälgar på Ren? Har 17" advanti raptor som vinterfälgar på 35an vilka är snygga men fullständigt felkonstruerade flödesdynamiskt (snö och vatten lägger sig på skivorna vilket gör att det tar 1-2 sekunder innan bromsarna tar vid viss väderlek).

Jag köpte "BM Raven" som är en vinterfälg. De två senaste vintrarna har inte bjudit på så stort snödjup men jag är kanonnöjd med dem. Jag har inte märk sådana negativa bieffekter som du beskriver. De är dessutom billiga, tror att det var runt 1000:-/st. Skaffade extrafälg som reservdel i våras pga skada. Det gick bra det med. Det var inte lönt att lacka den gamla för de pengarna :D.

Lite bilder:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21166-Vinterdäck-Golf-7-R&p=212779&viewfull=1#post212779

/Peter

Premis
2016-08-15, 09:16
Jag köpte "BM Raven" som är en vinterfälg. De två senaste vintrarna har inte bjudit på så stort snödjup men jag är kanonnöjd med dem. Jag har inte märk sådana negativa bieffekter som du beskriver. De är dessutom billiga, tror att det var runt 1000:-/st. Skaffade extrafälg som reservdel i våras pga skada. Det gick bra det med. Det var inte lönt att lacka den gamla för de pengarna :D.

Lite bilder:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21166-Vinterdäck-Golf-7-R&p=212779&viewfull=1#post212779

/Peter

Tackar, såg rätt bra ut för att vara vinterfälgar :).

vfr
2016-08-15, 09:38
Fast Raptorfälgarna är betydligt snyggare, enligt min mening. Tråkigt att dom har så dåliga egenskaper. Jag hade också ögonen på dom som nästa omgång vinterfälgar. Dom nuvarande original 17" GTI-fägarna har börjat ge sig. Massor av ärg och lacksläpp...

Premis
2016-08-15, 10:31
Fast Raptorfälgarna är betydligt snyggare, enligt min mening. Tråkigt att dom har så dåliga egenskaper. Jag hade också ögonen på dom som nästa omgång vinterfälgar. Dom nuvarande original 17" GTI-fägarna har börjat ge sig. Massor av ärg och lacksläpp...

Håller med, kanske var något specifikt för Golf 6 iofs. Hemskt irriterande iaf att behöva stödbromsa varje kilometer för att hålla dom fria från smuts. I övrigt bra kvalitet på lack. Mina är i dimension 17" med 225/45/17 Nokian Hakka R2 vilka funkat hyffsat ändå om än väldigt svampiga (som alla andra vinterhjul).

Marcus
2016-08-15, 11:25
Till Golf R rekommenderar Volkswagen i Tyskland följande vinterfälgar/vinterhjul:

Winterräder "Cadiz" 7,5 J x 18, Winterreifen 225/40 R 18 V
8018

Winterräder "Dijon" 6 J x 17, Winterreifen 205/50 R 17 H
8017

Peter-C
2016-08-15, 12:51
Javisst är Avanti Raptor snygga! Kanske har det med den stora "öppna" delen i fälgen att göra att de blöter ner skivan. Pretoria OEM 19" är öppna men skitar inte ner bromsarna direkt. Har ju inte kört i vinterväglag med dem.

/Peter

Premis
2016-08-15, 14:34
Javisst är Avanti Raptor snygga! Kanske har det med den stora "öppna" delen i fälgen att göra att de blöter ner skivan. Pretoria OEM 19" är öppna men skitar inte ner bromsarna direkt. Har ju inte kört i vinterväglag med dem.

/Peter

Kan vara det, å andra sidan hade jag precis samma problem på en Fabia -08 med eftermarknadsfälgar från återförsäljaren på vintern. Dessa var betydligt mer täckta än raptorfäljarna. Kan tilläggas att problemen har skett en stund in i långkörningar främst så jag ska inte helt såga dom än.

Marcus
2016-08-18, 13:15
Automann-TV: Golf GTI Clubsport - Handling DRIVE (60FPS)

https://youtu.be/axOHWdJOKTM

mangewide
2016-08-18, 18:38
Är det någon som läst varför man kör med larvig overboost i 10sek?, lillebror Cupra får ju ha konstant 290hk...:)

Premis
2016-08-18, 19:01
Är det någon som läst varför man kör med larvig overboost i 10sek?, lillebror Cupra får ju ha konstant 290hk...:)

Rätt position i hackordningen inom Golfmodellerna är den uppenbara anledningen, Cupra är Seat alltså ett annat märke. Sedan skulle det teoretiskt gå att använda billigare komponenter i motor/drivlina (använda nedspecade komponenter från koncernsyskon t.ex.). En annan aspekt är att man eventuellt skulle kunna dimensionera motorn för fler körmoder emissionsmässigt men tvivlar på att så är fallet här.

Det enkla svaret är nog helt enkelt att man inte skall inkräkta för mycket på Golf R samtidigt som man erbjuder en GTI med tidernas performance samtidigt som det kan ge ett gäng ekonomiska fördelar konstruktionsmässigt.

Tycker inte den är larvig själv, tycker det är en rätt intressant funktion även om det kan tolkas lite som att den är "strypt" i vissa situationer.

Petta77
2016-08-18, 19:13
De är dessutom billiga, tror att det var runt 1000:-/st.


Vill oxå ha ett liv där 1000 kronor fälgen anses som billigt för att bruka på vintern. I mitt liv fick jag snällt nöja mej med plåtfälg á 387 kronor styck från däckonline.

Marcus
2016-08-18, 19:33
Saker och ting måste sättas i sitt rätta sammanhang Pether. Till en Golf 7 R får en fälg för 1000 kr anses billigt. En fälg för 1000 kr till en Golf 3 CL skulle kunna anses som dyrt. Men så klart finns det udda avvikelser åt båda håll.

Fredrix
2016-08-18, 19:44
Vill oxå ha ett liv där 1000 kronor fälgen anses som billigt för att bruka på vintern. I mitt liv fick jag snällt nöja mej med plåtfälg á 387 kronor styck från däckonline.

"Jag gissar på att de där två bilarna inte har verkstadskvitton på 85 000:-"
"Sålde den precis för 16500:- Den kom i rätta händer"

Ursäkta, men blev tvungen att kommentera.
Du hade en Golf 3 som du la ut 85000:- på som du sålde för 16500:- och så är en aluminiumfälg för 1000:- för vinterbruk för dyrt?

mangewide
2016-08-18, 19:48
Rätt position i hackordningen inom Golfmodellerna är den uppenbara anledningen, Cupra är Seat alltså ett annat märke. Sedan skulle det teoretiskt gå att använda billigare komponenter i motor/drivlina (använda nedspecade komponenter från koncernsyskon t.ex.). En annan aspekt är att man eventuellt skulle kunna dimensionera motorn för fler körmoder emissionsmässigt men tvivlar på att så är fallet här.

Det enkla svaret är nog helt enkelt att man inte skall inkräkta för mycket på Golf R samtidigt som man erbjuder en GTI med tidernas performance samtidigt som det kan ge ett gäng ekonomiska fördelar konstruktionsmässigt.

Tycker inte den är larvig själv, tycker det är en rätt intressant funktion även om det kan tolkas lite som att den är "strypt" i vissa situationer.

Nja är skeptisk ändå, en 290FWD som är rätt extrem. Är ju inte alls så mkt konkurrent med en mer mogen R.

Tycker det sticker i ögonen att den billiagre Cupra får ha mer hk. Den finns ju redan mjukvara för 380Hk till CS.

Men som sagt det kanske är CS S med 310hk man inte vill konkurrera med :)

Premis
2016-08-18, 20:06
Nja är skeptisk ändå, en 290FWD som är rätt extrem. Är ju inte alls så mkt konkurrent med en mer mogen R.

Tycker det sticker i ögonen att den billiagre Cupra får ha mer hk. Den finns ju redan mjukvara för 380Hk till CS.

Men som sagt det kanske är CS S med 310hk man inte vill konkurrera med :)

Den ska väl bara byggas i 400 ex så speciellt mycket konkurrens lär det inte bli.

Har uppfattat Cupran som rätt extrem, lite mer kompromisslös än CSen och det är inte riktigt vad VW och Golf står för (med CS S som undantag självklart).

Marcus
2016-08-18, 20:30
Det handlar endast om differentiering av de olika modellerna inom modellhierarkin. Det har inget med tekniska behov eller begränsningar att göra. R står högst i rang och kostar normalt sett mest. Modellsuffixet GTI är alltid placerat under R i hierarkin. En GTI med mer effekt än R skulle därför rubba hierarkin och göra det svårt att motivera den fyrhjulsdrivna och dyrare R. Seat, som ju är en annan tillverkare med tillgång till den gemensamma bygglådan. Seat sägs ha gjort Cupra TSI 290 råare än GTI, bland annat är avgassystemet mer högljutt enligt Sörens kommentar på Automann-TV. Som redan sagts passar inte det riktigt VW och GTI som vill vara utmärkt vardagsduglig.

PeterStockholm
2016-08-18, 21:14
Är det någon som läst varför man kör med larvig overboost i 10sek?, lillebror Cupra får ju ha konstant 290hk...:)

Fattar inte ens vad det är. Ingenting som jag ens märkt på min bil. Vaddå 10 sek? Känns som om det är samma effekt hela tiden. Är ju inte så att bilen på något sätt dör efter 10 sek.

Skulle inte förvåna mig om det faktiskt är 290 hk hela tiden och att "nedskrivningen" bara är ett trick för att R ska framstå som mer effekt (och kanske ett trick för att få ner försäkringar?)

Petta77
2016-08-18, 21:36
"Jag gissar på att de där två bilarna inte har verkstadskvitton på 85 000:-"
"Sålde den precis för 16500:- Den kom i rätta händer"

Ursäkta, men blev tvungen att kommentera.
Du hade en Golf 3 som du la ut 85000:- på som du sålde för 16500:- och så är en aluminiumfälg för 1000:- för vinterbruk för dyrt?

Förstår inte riktigt vad du försöker säga?

Haugeman
2016-08-19, 06:58
Fattar inte ens vad det är. Ingenting som jag ens märkt på min bil. Vaddå 10 sek? Känns som om det är samma effekt hela tiden. Är ju inte så att bilen på något sätt dör efter 10 sek.

Skulle inte förvåna mig om det faktiskt är 290 hk hela tiden och att "nedskrivningen" bara är ett trick för att R ska framstå som mer effekt (och kanske ett trick för att få ner försäkringar?)
Har du trampat gasen i bott förbi "kickdown" läget på pedalen? Tycker ju att 25 extra hästar borde märkas..

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

mangewide
2016-08-19, 07:03
Fattar inte ens vad det är. Ingenting som jag ens märkt på min bil. Vaddå 10 sek? Känns som om det är samma effekt hela tiden. Är ju inte så att bilen på något sätt dör efter 10 sek.

Skulle inte förvåna mig om det faktiskt är 290 hk hela tiden och att "nedskrivningen" bara är ett trick för att R ska framstå som mer effekt (och kanske ett trick för att få ner försäkringar?)

Ja tror du är nått på spåren. Ja 25hk borde ju tydligt märkas. När man ser alla videos om denna kärra, så ha rjag aldrig sett att nu "tappade den effekt"

Nån som läst, hur detta är tänkt att upplevas?.

Man kan inte få fram laddtrycket i färddatorn?.. :)

Premis
2016-08-19, 08:12
Boostfunktionen skall tydligen fungera annorlunda i DSG och manuell. Ska kolla vad manalen säger så fort manualen har levererats tillsammans med en bil runt :p

Fredrix
2016-08-19, 15:38
Boostfunktionen skall tydligen fungera annorlunda i DSG och manuell.
Ja, boostfunktionen ska väl fungera 20s i launch control.

Har du beställt?

Premis
2016-08-19, 18:18
Ja, boostfunktionen ska väl fungera 20s i launch control.

Har du beställt?

Hämtade idag :p

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160819/ff06b71b50a182fd8f4e5cc420b15244.jpg

Fredrix
2016-08-19, 18:20
Får grattulera!
Ser riktigt bra ut! Blev det lagerbil eller beställning?

Premis
2016-08-19, 18:28
Får grattulera!
Ser riktigt bra ut! Blev det lagerbil eller beställning?

Tackar :). Den dök upp på blocket i fredags vid 12, åkte ned direkt till Kristianstad på morgonen efter och paxade den, hämtade den nyss. Snabbaste bilaffären på länge.

Xenon och backvarnare på den. Var påväg att beställa en med den specen och så stod den bara där, bara att slå till :).

... och vilken bil, fantastisk :).

anri52
2016-08-19, 19:05
Oj vilken fin bil:) Grattis.
Kan tänka mig en viss skillnad mot gti 35 edition.

vfr
2016-08-19, 19:08
Grattis! Då vet vi vad vi får se på nästa måndsträff (hoppas jag). ;)

Peter-C
2016-08-19, 22:45
Tackar :). Den dök upp på blocket i fredags vid 12, åkte ned direkt till Kristianstad på morgonen efter och paxade den, hämtade den nyss. Snabbaste bilaffären på länge.

Xenon och backvarnare på den. Var påväg att beställa en med den specen och så stod den bara där, bara att slå till :).

... och vilken bil, fantastisk :).

Det var ju ett kanontillfälle eftersom specen stämde med vad du ville ha! Ser mycket tilltalande ut! Man får gratulera till ett klokt beslut. GTI 6 är en mycket trevlig bil.....det är GTI 7 CS med :D:D.

/Peter

2stroke
2016-08-22, 06:48
Vad hängde du på för vinterfälgar på R'en ?
Har 17" Advanti raptor som vinterfälgar på 35an vilka är snygga men fullständigt felkonstruerade flödesdynamiskt
(snö och vatten lägger sig på skivorna vilket gör att det tar 1-2 sekunder innan bromsarna tar vid viss väderlek). Med Slitzade skivor försvinner detta fenomen.

Premis
2016-08-24, 09:09
Lite kul info om Belvedere fälgen. Verkar som den väger in på 7.6kg vilket väl få anses vara jäkligt lätt? Racelätt?

http://www.fuchsfelge.de/index.php?id=1188&L=1

vfr
2016-08-24, 12:05
Ja, det låter verkligen lätt i mina öron...

Fredrix
2016-08-24, 12:49
2016 Volkswagen Golf GTI Clubsport - In-Depth Review, Full Test, Test Drive


https://www.youtube.com/watch?v=oHwjT4E6jvI

mangewide
2016-08-24, 12:59
Grabbar är ni som köpt fortfarande nöjd med bilarna?! :)

anri52
2016-09-01, 20:14
https://youtu.be/G0ey_Tido0g :)

ringo
2016-09-05, 12:39
Hello guys, A few pics of mine after delivery for anyone interested in pictures:

[attach] 8133 [/ attach] [attach] 8134 [/ attach] [attach] 8135 [/ attach] [attach] 8136 [/ ATTACH] [ATTACH ] 8137 [/ attach] [attach] 8138 [/ attach] [attach] 8139 [/ attach] [attach] 8140 [/ attach] [attach] 8141 [/ attach] [attach] 8142 [/ attach] [attach] 8143 [/ ATTACH]

Premis
2016-09-05, 13:09
Nice ^^

mangewide
2016-10-08, 14:57
https://www.youtube.com/watch?v=_RsyYchDy9I

Här verkar overboosten spela ett spratt att den inte är snabbare. Fattar fortfarande inte den grejen?!?, varför

Men galet läcker bil!. Seat ser ut som.....ja typ ingen.. och Typ Ren ser ut som Fast and Fourious 90-tal plastraket :)

Marcus
2016-10-08, 15:58
Leon Cupra i rätt färg och med Performance Pack syns helt klart. Inte minst om väljer mer udda färgkombinationer. Rött känns inte som rätt val.

wolfbane1967
2016-10-12, 20:46
Inget å tveka på ;)

http://www.mtm-online.de/en/VW/Golf-7/2-0-TSI-195kW-265hp-Front-GTI-Clubs.?FZID=GOLF7195

CupRacing
2016-10-13, 11:56
Ehh.. var redan löst.