handdator

Visa fullständig version : Bromsbelägg bak slut



lasholm
2015-07-09, 15:57
Började gnissla lite om bakbromsarna så jag rev av och kollade - inre beläggen tvärslut på bägge sidor efter 2900mil!!?? Inget som kärvade heller! Har kört med auto-hold funktionen hela tiden, måste vara det som sliter ner beläggen. Det är elektrisk p-broms ska tilläggas. Nån annan som har bytt belägg bak tidigt?

Twosaint
2015-07-14, 08:42
Kör du med regnsensorn aktiverad konstant ?

vfr
2015-07-14, 11:35
Nu förstod iaf inte jag sammanhanget mellan regnsensor och slitna bromsbelägg...

tobbetdi
2015-07-14, 12:35
Nu förstod iaf inte jag sammanhanget mellan regnsensor och slitna bromsbelägg...

Med regnsensor aktiverad så blir bromsarna bak lätt anliggande då och då för att hålls bromsskivorna torra.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Pelk
2015-07-14, 18:12
Dock bara om den indikerat regn/väta.

Var det inte så att Alltrack och Tiguan (dvs fordon med högre markfrigång) slet ner bromsbeläggen ovanligt snabbt? Pga av ogynnsamma turbulenta luftströmmar runt oken.


Skickat från min iPad med Tapatalk

roblin
2015-07-15, 21:05
Dock bara om den indikerat regn/väta.

Var det inte så att Alltrack och Tiguan (dvs fordon med högre markfrigång) slet ner bromsbeläggen ovanligt snabbt? Pga av ogynnsamma turbulenta luftströmmar runt oken.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Japp så är det. Jag fick nya belägg på garanti när beläggen var slut på min Alltrack efter 2800 mil...

lasholm
2015-07-15, 23:07
Ok, det var intressant det där med luftströmmar. Jag provar att köra utan auto-hold till att börja med.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Twosaint
2015-07-22, 09:46
Dock bara om den indikerat regn/väta.

Var det inte så att Alltrack och Tiguan (dvs fordon med högre markfrigång) slet ner bromsbeläggen ovanligt snabbt? Pga av ogynnsamma turbulenta luftströmmar runt oken.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Man kan få en "vanlig" passat med samma fjädring som alltrak, kan du då förklara varför dom inte sliter ner beläggen på samma sätt ? Jag skulle vilja påstå att det har delvis med skärmbreddarna att göra, och att det är grus och smuts som dras in för bilar som går mycket grusväg kan beläggen vara slut på 800 mil.

Twosaint
2015-07-22, 09:55
Nu förstod iaf inte jag sammanhanget mellan regnsensor och slitna bromsbelägg...


Ok, det var intressant det där med luftströmmar. Jag provar att köra utan auto-hold till att börja med.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Ett tips annars är att skifta plats på beläggen bak efter 1000-1500 mil, då jag kan sätta en kopp kaffe och en muffins på att det var inre beläggen som var sopslut.

roblin
2015-07-22, 10:49
Ett tips annars är att skifta plats på beläggen bak efter 1000-1500 mil, då jag kan sätta en kopp kaffe och en muffins på att det var inre beläggen som var sopslut.

Inre på höger sida är det som slits ut snabbast.

Pelk
2015-07-22, 11:59
Man kan få en "vanlig" passat med samma fjädring som alltrak, kan du då förklara varför dom inte sliter ner beläggen på samma sätt ? Jag skulle vilja påstå att det har delvis med skärmbreddarna att göra, och att det är grus och smuts som dras in för bilar som går mycket grusväg kan beläggen vara slut på 800 mil.

Nej, det kan jag inte. Jag har bara läst att VW utreder, varför bromsbeläggen på just Alltrack och Tiguan tar slut så snabbt..

Klart att skärmbreddarna också påverkar, i aerodynamiken är allt en enda soppa.

Hur många "vanliga" med Alltrac-fjädring säljs då? Kanske så försvinnande liten andel, att det problemet inte kommer upptill ytan?




Skickat från min iPad med Tapatalk

Bowen
2017-12-24, 17:42
Nu har jag märkt att min varnar för bromsbelägg. Alltrack -14
Jag har för mig bromsbeläggen var nya när jag köpte bilen för ett halvår sen. Sen dess har jag kört knappt 1000 mil skulle jag tro.
Skandal?
Hur har det gått för alla er andra med detta?
Jag använder jämt autohold och regnsensor. Men skall väl inte betyda att bilen slits 100ggr fortare..
Skandal..

vfr
2017-12-24, 21:54
Jag vill minnas att jag läst här tidigare att den elektriska bromsen används gör att hålla bromsarna torra genom att lägga an dom lätt när regnsensorn detekterar regn. Och att det då genererar rätt mycket extra slitage på klossarna. Helt onödig funktion enligt min mening. :(

Bowen
2017-12-24, 21:57
Japp jag har sett det. Borde ju gå att koda bort tycker jag, om det nu är så.
Nån som fått ordning på det?

candyweiss
2017-12-25, 00:35
Japp jag har sett det. Borde ju gå att koda bort tycker jag, om det nu är så.
Nån som fått ordning på det?
Jag har stängt av det med OBDeleven.

Bowen
2017-12-25, 08:58
Jag har stängt av det med OBDeleven.

Ja ok vad bra.
Kollade upp en sån mackapär.
Måste ju ha android, jag använder ju givetvis iOS. Annars hade jag nog köpt en.

Hur kan man få gjort det om man inte kan skaffa en sån själv egentligen?

vfr
2017-12-25, 09:45
Då borde det ju gå att göra med VCDS också. Vi är flera som har VCDS, jag bl.a. Hittar man bara inställningen som ska ändras så hjälper jag gärna till.

Bowen
2017-12-25, 10:04
Det låter ju bra Vfr.
Vi får se vad candyweiss säger då, om det går att hitta inställningen genom honom.

Funderingen är om det verkligen gör skillnad eller om det bara är en allmän myt.
Det låter ju konstigt att det skulle finnas en sån funktion och att den i så fall sliter så väldigt mycket mer, eller om det faktiskt är något annat som gör det.

candyweiss
2017-12-25, 21:49
Det låter ju bra Vfr.
Vi får se vad candyweiss säger då, om det går att hitta inställningen genom honom.

Funderingen är om det verkligen gör skillnad eller om det bara är en allmän myt.
Det låter ju konstigt att det skulle finnas en sån funktion och att den i så fall sliter så väldigt mycket mer, eller om det faktiskt är något annat som gör det.
Jag hittar inte inställningarna då detta är ett färdigt program som heter: Brake discs drying.

The purpose of the brake disc drying functionis to increase safety in heavy rain by applying the bake pads to the brake discs at prescibes intervals, in order to wipe away the unwanted film of water. As a result, full braking effect is quicker and bralking distance can be shortened. The brake disc wiper does its job without the driver ever becoming aware of its actvity.

Sen väljer man värde: Strong, medium, weak eller OFF

Bowen
2017-12-26, 14:01
Ok vad bra, men frågan återstår.
Undra om det för stor skillnad?
Någon som märkt en avgörande skillnad före och efter ”avstängning” av bromstorkning?

Bowen
2017-12-27, 16:38
Vad säger proffsen, går det att byta bromsbelägg själv?
Brukar inte meka, men har säkerligen mestadels av verktygen, om det inte är nåt special.
Hur är det med datornollställning eller sånt, och den elektriska handbromsen?
Samt vilka belägg/kit bör man i så fall köpa?

Bowen
2017-12-30, 10:51
Ingen?

cree
2017-12-30, 11:09
Ja, det går att byta själv, men du behöver ha VCDS eller ODBeleven för att ställa den elektroniska handbromsen i "serviceläge".

Gällande artikelnr skulle jag kolla med VW eller någon annan reservdelsfirma.

Bowen
2017-12-30, 11:24
Ah fan, då är det ju kört..
Men kanske värt att köpa nåt diagnosteringsverktyg då har man ett sen för framtida jobb med..

johan70
2017-12-30, 15:09
Det finns ett sätt att komma runt detta.

https://m.youtube.com/watch?v=J-q68JIUils

vfr
2017-12-30, 16:00
Ah fan, då är det ju kört..

Det finns folk i den närhet som har VCDS, så det är lösbart även utan att köpa eget just nu. :)

Bowen
2017-12-30, 16:05
Det finns ett sätt att komma runt detta.

https://m.youtube.com/watch?v=J-q68JIUils

Tack!
Men det känns lite fulfix och kanske sabbar jag nåt. Jag vill inte heller vara dumsnål.

Bowen
2017-12-30, 16:11
Det finns folk i den närhet som har VCDS, så det är lösbart även utan att köpa eget just nu. :)

Ja kanske det!
Jag bor i Härryda/Bollebygd.

Kändes som att på just bromsbeläggbyte skulle man spara en hel del på att göra själv. Och att det skulle vara ”lagom”lätt.

Någon som har vcds i närheten som vill koda om min regntork av bromskivorna och vill ställa handbromsen i serviceläge?

Det dumma är väl kanske att jag måste byta beläggen på plats då?

Men kanske skall man bita i det sura äpplet och lämna in skiten, moderna bilar är inte gjorda för att meka med känns det som.

a128
2017-12-30, 17:13
Ett 9-Voltbatteri och ett par sådana så backar man kolven:
https://www.ebay.com/itm/142608988762
:)

Bowen
2018-01-03, 12:43
Kollade runt bilen och det är ca en cm på beläggens yta på det jag ser, både fram och bak.
Skall det verkligen varna då, eller ser jag fel?!

Kollade med "verkstan runt hörnet" dvs. en liten verkstad med en äldre trevlig herre som brukar ha schyssta priser.

Kanske 1000:- för en uppsättning belägg trodde han, ca 1000:- i arbetskostnad och 450:- för att koppla mot dator.
Dvs säkert 2500-3000:- för fram, eller bak..

Rimligt? Kanske tom ganska bra pris?
Men jag tycker inte det är ett vettigt pris för en sån sak, men kanske billigt nog för att slippa skiten själv..

Oavsett om jag gör det själv eller inte, vad skall man välja för belägg, googlar jag så får jag massor av versioner, ~200:- ~1000:-

Vad är rimligt för ett par normala (orginalklass?) belägg?

365C9R
2018-01-03, 12:53
Sist jag servade min Alltrack -14 vid 12000 mil var det återigen dags för nya belägg bak.
3000 mil sen sist... :-(
Men frågan är kanske också vad VW säljer som original egentligen?
Bakre beläggen som VW sålde var inte VW märkta. Bara förpackningen.
Enligt en bekant är det fabrikatet ett eftermarknadsmärke som är betydligt billigare än exempelvis Bosch.
Kanske något som också påverkar slitaget??

Bowen
2018-01-03, 13:17
Sist jag servade min Alltrack -14 vid 12000 mil var det återigen dags för nya belägg bak.
3000 mil sen sist... :-(
Men frågan är kanske också vad VW säljer som original egentligen?
Bakre beläggen som VW sålde var inte VW märkta. Bara förpackningen.
Enligt en bekant är det fabrikatet ett eftermarknadsmärke som är betydligt billigare än exempelvis Bosch.
Kanske något som också påverkar slitaget??


Ja det är det jag funderar på med.
Den gyllene medelvägen gällande slitstyrka, skavskonsamhet mot skivorna kontra pris typ.
Är väl helt omöjligt att få reda på säkert.

Lips74
2018-01-03, 14:59
Betala 3500 för fram och bak belägg monterad och klart med Bosch bromsbelägg. Hos icke VAG verkstad.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Bowen
2018-01-03, 15:02
Betala 3500 för fram och bak belägg monterad och klart med Bosch bromsbelägg. Hos icke VAG verkstad.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Tack då har jag nåt att jämföra med.

GorLar
2018-04-16, 11:08
Jag har stängt av det med OBDeleven.

Har stora problem med att bakbromsarna slits. Svenska Volksvagen struntar i problemet. Hur stängde du av funktionen. vad är OBDelevn ?

vfr
2018-04-16, 12:10
https://obdeleven.com/en/https://obdeleven.com/en/

candyweiss
2018-04-17, 14:52
Har stora problem med att bakbromsarna slits. Svenska Volksvagen struntar i problemet. Hur stängde du av funktionen. vad är OBDelevn ?


https://obdeleven.com/en/https://obdeleven.com/en/
Finns färdiga appar/program olika beroende på vilken modell man har, annars går det att koda själv om man har PRO-versionen.
Själv har jag PRO, men aldrig testat det.

2stroke
2018-08-01, 20:19
Jag hittar inte inställningarna då detta är ett färdigt program som heter: Brake discs drying.

The purpose of the brake disc drying functionis to increase safety in heavy rain by applying the bake pads to the brake discs at prescibes intervals, in order to wipe away the unwanted film of water. As a result, full braking effect is quicker and bralking distance can be shortened. The brake disc wiper does its job without the driver ever becoming aware of its actvity.

Sen väljer man värde: Strong, Medium, Weak eller OFF
Finns färdiga appar/program olika beroende på vilken modell man har,
annars går det att koda själv om man har PRO-versionen.
Själv har jag PRO, men aldrig testat det. Jag har VCDS PRO och skulle gärna vilja kunna stänga av/slå på denna funktion:
( 2016 ) VW Golf ALLTRACK 1.8 TSI

:confused: Var och hur gör jag detta i VCDS ?