handdator

Visa fullständig version : Någon som kör/har erfarenheter konsumentleasing/Privatleasing?



oskee
2015-07-07, 09:53
Tja på er. Är det någon som har erfarenheter av privatleasing? Fungerar det bra dåligt? Vad är det osäkra i dealen, har läst något om restvärde om onormalt slitage?

Har en A3 TFSI 122hk idag som jag betalar ungefär 3000kr/månad för allt utom bensin.

Nu kan man leasa antingen en Golf för ca 2200kr med allt. Eller En Audi a3 tdi 150hk quattro för 2990kr dock till kommer försäkring.

Är kanske sugen på att sälja min och leasa en annan för en billigare peng eller en roligare bil för samma peng.

Peter56
2015-07-09, 15:20
Hej!

Jag jobbade tidigare under elva år som bilförsäljare och kanske kan svara på en del av dina funderingar. Vid leasing sätter man ett restvärde som bilen beräknas vara värd vid leasingkontraktets utgång (vanligtvis 36 månader). Då räknar man med att bilen ska vara i normalt skick och inte ha några större skador och service utförd enligt servicebok. Har bilen större skador än normalt så blir restvärdet lägre. Det i sin tur innebär att du förutom att lämna ifrån dig bilen blir tvungen att betala mellanskillnaden mellan det beräknade restvärdet och det lägre värde som bilen har p.g.a. skadorna. Egentligen samma sak som om du har köpt bilen och ska byta. En fin bil är värd mer än en rishög.

Du talar om en A3 för vilken du idag betalar ungefär 3.000 kr/mån för allt utom inkl. bensin. Har du den på leasing? I så fall kan det vara olönsamt för dig att bryta det kontraktet och ta ut en annan bil på leasing. Det blir ofta ganska dyrt att lösa ett leasingkontrakt i förväg.

En annan detalj att tänka på vid leasing är körsträckan. Normalt vid privatleasing så får man köra 4.500 mil under 36 månader. Har man kört mer än så är bilen värd mindre och du får då betala mellanskillnaden mellan den körsträcka som du verkligen har kört. Och då får du hosta upp de slantarna ur egen ficka då du lämnar tillbaka bilen. Åter igen samma sak som om du hade köpt bilen och sålt den. En bil med låg körsträcka är värd mer än en som har gått långt.

Om service ingår i avtalet ska du givetvis lämna in bilen på märkesverkstad för att få detta utfört. I en del avtal ingår service och i andra inte. Kolla det innan du skriver på ett kontrakt.

Har du fler frågor? Hojta i så fall till så ska jag försöka svara på dom.

Med vänlig hälsning

Peter

Peter56
2015-07-09, 16:16
Hej!

Jag jobbade tidigare under elva år som bilförsäljare och kanske kan svara på en del av dina funderingar. Vid leasing sätter man ett restvärde som bilen beräknas vara värd vid leasingkontraktets utgång (vanligtvis 36 månader). Då räknar man med att bilen ska vara i normalt skick och inte ha några större skador och service utförd enligt servicebok. Har bilen större skador än normalt så blir restvärdet lägre. Det i sin tur innebär att du förutom att lämna ifrån dig bilen blir tvungen att betala mellanskillnaden mellan det beräknade restvärdet och det lägre värde som bilen har p.g.a. skadorna. Egentligen samma sak som om du har köpt bilen och ska byta. En fin bil är värd mer än en rishög.

Du talar om en A3 för vilken du idag betalar ungefär 3.000 kr/mån för allt utom inkl. bensin. Har du den på leasing? I så fall kan det vara olönsamt för dig att bryta det kontraktet och ta ut en annan bil på leasing. Det blir ofta ganska dyrt att lösa ett leasingkontrakt i förväg.

En annan detalj att tänka på vid leasing är körsträckan. Normalt vid privatleasing så får man köra 4.500 mil under 36 månader. Har man kört mer än så är bilen värd mindre och du får då betala mellanskillnaden mellan den körsträcka som du verkligen har kört. Och då får du hosta upp de slantarna ur egen ficka då du lämnar tillbaka bilen. Åter igen samma sak som om du hade köpt bilen och sålt den. En bil med låg körsträcka är värd mer än en som har gått långt.

Om service ingår i avtalet ska du givetvis lämna in bilen på märkesverkstad för att få detta utfört. I en del avtal ingår service och i andra inte. Kolla det innan du skriver på ett kontrakt.

Har du fler frågor? Hojta i så fall till så ska jag försöka svara på dom.

Med vänlig hälsning

Peter

Jag glömde ett par detaljer. För den som inte har så mycket kapital kan det vara en fördel med leasing eftersom det i de nya avtal för privatkunder oftast inte krävs någon s.k. "Första förhöjd hyra", på vanligt språk kontantinsats. Köper man bilen på avbetalning krävs det enligt lag att kunden lägger minst 20% kontant vilket på en ny bil är en ganska stor summa.

Ytterligare en skillnad är att vid leasing så lämnas bilen tillbaka efter 36 månader och tecknar kunden ett nytt avtal på en ny bil. Köper man på avbetalning kan man ju behålla den bil man har köpt längre tid än så.

AXL72
2015-07-09, 22:07
Jag har min Golf på privatleasing och tycker att det känns riktigt bra! Sålde min Polo R WRC, betalade av billånet och mina övriga lån, så nu är jag skuldfri för första gången på länge. Det som skulle ha blivit en kontantinsats på en ny bil hamnade i fonder istället.
Ville inte binda upp mig i 36 månader på ett leasingavtal, så jag utnyttjade några VW-kontakter och fick ett löjligt bra avtal på 24 månader. Har faktiskt svårt att se hur de ska lyckas tjäna några pengar på mig. :)

När det gäller skicket på bilen vid kontraktets slut så känner jag mig inte alls orolig. Jag tycker att det är väldigt väl specificerat vad som räknas som normalt slitage och vad som inte är det. Visst gäller det att sköta om bilen, men jag tvättar och städar mina bilar en gång i veckan oavsett om jag äger eller leasar dem.

oskee
2015-07-10, 08:29
Tack för alla svar. Fick svar på det jag ville.

Peter56
2015-07-10, 11:09
Lycka till!