handdator

Visa fullständig version : Köpt passat med dubbelmassesvänghjuls problem. Hjälp, rättigheter köp via firma?



SupaBeast
2015-07-06, 23:32
Köpte för lite mer än en månad sedan en VW Passat 2.0TDI 4-Motion med DSG6 och nu för ca en vecka sedan konstaterades att dubbelmassesvänghjulet håller på att rasa. Det distinkta "metallskrammel" ljudet hörs vid tomgång kall bil.

Pratat med säljaren som sålde bilen som hör till en MRF ansluten firma (står även i min varudeklaration till bilen "MRF Garanti" i kryssad "ja".) Som hela tiden sagt att han skall prata med hans revisor och "försöka" ta eventuell reparationskostnad. Han bad mig därefter att ta in offerter från verkstäder nära mig som kan göra detta byte.

Ringer upp säljaren nästkommande dag efter jag äntligen fått tag i en verkstad som kan göra det innan semestern och relativt billigt dessutom. Och han ber mig boka tid (hade redan gjort det för säkerhetsskull.) Sedan säger han att han skall forska vidare hurvida han kan stå för kostnaderna och ber mig återkomma på måndagen.

Jag ringer sedan på måndagen och då låter det först som att det bara är be firman att fakturera jobbet på bilfirman. Men han säger även att han skall ringa upp mig senare på eftermiddan om mer information om faktuering osv.

Han ringer sedan upp mig strax innan han stänger och säger att han skall ringa direkt till bilverkstaden och lämna uppgifterna och berättar därefter sedan att jag kommer behöva betala en självrisk på 1500kr, resten tar hans företag....

Det är nu jag tycker det börjar bli konstigt. Skall jag helt plötsligt betala en självrisk? På en garanti?.... Som jag fattat det så är han skyldig enligt konsumentköplagen att åtgärda detta felet eftersom det upptäckts inom 6 månader efter köp. Min sambo ringer upp och frågar även hon hur det kommer sig att vi ska betala självrisk. Och då lyder förklaringen typ såhär.

"Jag har pratat med min revisor och garantiansvarig och denna säger att kunden egentligen skall få betala detta själv, då kopplingar är en slitagedel."

Här tycker jag flera saker är fel. Koppling har det inte varit något prat om? Och för det andra så spelar det ingen roll om det är hela karossen som lossnar från bilen, bara det upptäckts inom 6-månader och att felet inte var något som säljaren varnade om innan. Vilket han inte gjorde ang. svänghjulet.

Så vad gör jag? Är det värt att ta detta vidare? Eller har han rätt ang svänghjulet? Räknas detta som en slitagedel? I sånna fall, betyder det att bilfirmor inte behöver lämna garanti alls på en bil då? Eftersom bilar oftast räknas som "slitage materiel" rent allmänt?

Cullberg
2015-07-07, 11:27
Har du läst villkoren för Garantin? Jag tycker iofs att 1500:- inte är något att bråka om med tanke på vad det kostar att byta svänghjulet!?

pudas
2015-07-07, 14:32
Jag tycker iofs att 1500:- inte är något att bråka om med tanke på vad det kostar att byta svänghjulet!?

Det märkliga är dock att alla dessa summor som "inte är något att bråka om" alltid ska betalas av kunden!
Nej ett svänghjul kan knappast räkna som en slitage del i normala fall. Även om bilindustrin t.o.m misslyckas med sina svänghjul nuförtiden!
Som konsument borde det vara en skälvklarhet att en beg-bil, för en troligen stor summa pengar ska fungera oklanderligt i mer än en månad.

Crille82
2015-07-07, 17:46
Byte av ett svänghjul skall en bilfirman stå för, skall inte lösas med försäkring. Du har alltid sex månaders reklamationsrätt. Ett glappande svänghjul har knappast uppstått efter du köpte bilen och är inte att beteckna som normalt slitage. Vid en juridisk prövning skulle du högst sannolikt vinna målet enkelt. Om det nu inte finns en varudeklaration där man anmärkt på detta..?

En seriös bilfirma hanterar sina egna reklamationer. Försöker firman svära sig fri med försäkringar skall man generellt passa sig...

Lasse62
2015-07-07, 20:21
Jag hade en liknande Historia i vintras, här var det aldrig något snack om att MRF garantin skulle gälla, på Varudeklarationen fanns det ingen notering av försämrat skick på någon detalj utan detta hade missats när bilen byttes in och även vid min provkörning.

I slutänden gick reparationen på runt 35000:- beroende på att den auktoriserade verkstan som skulle göra jobbet misslyckades med sin felsökning och ville byta hela bakaxeln istället, jobbet gjordes istället på en Opelverkstad och man bytte även koppling och slavcylinder på firmans bekostnad utan knot.

Krånglar man är det ju bara att kontakta MRF :-)

Säljare i mitt fall var Hedin Bil.

SupaBeast
2015-07-09, 08:12
Det var som jag misstänkte då. Men nu är i alla fall bilen inne sen igår på Autoexperten. Jag låter det gå för denna gång, för jag behöver ju verkligen bilen och då betalar jag mina 1500 för att slippa krångel. Har inte möjlighet att ligga ute med hela rep. kostnaden tills en eventuell tvist skulle bli löst ändå.

Skönaste bilen jag haft annars, så typiskt att det blev såhär.

Lasse62
2015-07-09, 09:34
Är firman MRF ansluten ska du anmäla detta dit är mitt råd, MRF garanti gäller utan självrisk.

Det enda sättet att komma runt detta är om man på VDN deklarationen angett att delen var bristfällig eller om bilen sålts som renoveringsobjekt/utan garanti.

I mitt fall uppgick rep kostnaden till nära hälften av bilens pris men det var aldrig nånsin något snack om att man inte skulle stå för 100% av alla kostnader.

Peter56
2015-07-09, 17:27
Först kan jag berätta att jag själv under elva år tidigare jobbade som bilförsäljare vid en MRF-ansluten bilfirma.

Enligt konsumenköplagen har du rätt att reklamera ett fel på en begagnad bil inom sex månader, räknat från leveransdatum. Det är nu drygt sex år som jag jobbade inom bilbranschen så kanske har något förändrats sedan "min" tid. Men på den tiden så uppfyllde inte MRF:s garantiregler och konsumentköplagen fullt ut. Enligt MRF fanns det möjlighet att sälja bilar med enbart trafiksäkerhetsgaranti, d.v.s att garantin enbart gällde trafiksäkerhetsdetaljer. Men det var i så fall på bilar som var gamla och hade gått ganska långt. Dock minns jag inte exakt hur gamla bilar och mätarställningar det gällde. På denna punkt följde alltså inte MRF:s regler konsumentköplagen. Den detaljen i MRF:s regler vet jag att en del mindre nogräknade bilfirmor stöttade sig mot när de nekade reklamationer. Och vid en del mindre företag var ägarna så dåligt pålästa att de inte ens visste vad som gällde enligt konsumentköplagen.

Däremot är du helt rökt om du nu har lämnat in bilen till Autoexperten och själv lagt ut pengar. Bilfirman där du har köpt bilen har själv rätt att välja vid vilken verkstad bilen ska lämnas in och verkstadsfakturan då faktureras direkt till bilfirman. På en MRF garanti är det aldrig någon självrisk.

lasholm
2015-07-09, 22:23
Det kan ju vara så att bilen har en sk
beg.garanti, finns en uppsjö olika företag som bilfirmor kan teckna avtal med. Där finns det vissa som tar ut självrisk eller administrativ avgift som de så fint kallar det.

Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk

Lasse62
2015-07-10, 20:04
Det brukar ju vara firmor utanför MRF nätet som kör med sådant, jag har dock aldrig varit med om att få en spänn på en sådan "garanti", man har alltid undantag.

lasholm
2015-07-10, 20:29
Alla auktoriserade Volvohandlare kör med sån försäkring som går via Volvia bl.a (Maxitrygg och Selected garanti)

Lasse62
2015-07-10, 21:04
Då pratar vi om något helt annat än MRF garanti eller reklamationsrätt enligt lag, denna kan aldrig nånsin kombineras men någon som helst självrisk.

Om man sedan mot avgift eller inbakat i bilens pris erbjuder en längre garantiförsäkring eller för bilar som saknar MRF försäkring utöver trafiksäkerhetsdelen är det helt upp till försäkringsgivaren att fastställa villkoren.

Nu var det ju som jag förstått inte någon sådan försäkring det gällde.

Autoconcept och Svensk Bilgaranti som är de vanligast förekommande företagen i denna bransch anlitas nästan enbart av "buskhandeln"