handdator

Visa fullständig version : Passat B5 1.8T Elfel motor/el stängs inte av



PsyCor
2015-07-06, 13:57
Hej, ny här på forumet.

Köpte nyligen en VW Passat -00 1.8T (APU) av en väns fru som hade lite fel på sig. Hon, som jobbar på mekonomen, hade haft den inne för ett problem med att batteriet drog ur sig över natten. Enligt de på Mekonomen så var det fel på reläet till motorstyrdonet men hon brydde sig aldrig om att fixa det då de precis hade köpt ny bil.

Bytte det reläet, köper bilen som i övrigt är väldigt fräsch, åker hem vrider tillbaka nyckeln och tar ur den varpå motorn fortfarande är igång och elen i instrumentpanelen likaså. Blir lite smått förbryllad så jag ringer polaren som jobbar på en Audiverkstad där han tipsar om att byta tändningskontakten/brytaren (Vad man nu vill kalla den.)

Lämnar den till honom med ny kontakt pga tidsbrist, han byter den efter arbetstid och problemet finns fortfarande kvar. Han passar på att kolla felkoder där det enda som fanns var på airbag (som är urkopplad), samt (har jag för mig han sa) motortempgivaren.

Då bilen i övrigt fungerar utmärkt så använder jag den dagligen nu och felet händer inte hela tiden längre, en period på ett par dagar så stängde allt av sig som det skulle tills en dag då jag kom ut och elen stod igång... Väldigt irriterande med andra ord då det inte alltid händer och även om allt stänger av sig en gång så kan elen efter 1-xxxx minuter stå igång när man lämnat den.

Har skruvat ur motorstyrdonet och kollat kontakterna som ser fräscha ut, även skruvat isär den och kollat lödningar och inget sticker ut direkt som att det skulle vara fel.

Det mekaniska har jag bra koll på men då felsökning av el inte är helt min grej så söker jag nu hjälp av er :)

- - - Uppdaterad - - -

Just ja, har väl elen självmant satt igång sig så går det inte att starta bilen. Man vrider om nyckeln, den hoppar igång i någon sekund för att sen stänga av sig och EPC lampan samt "nyckeln", så antar att startspärren då hoppat in och stängt av.

Rycker man minuspolen i någon sekund så startar den direkt igen dock.

Lasse62
2015-07-06, 20:10
Har haft detta problem :-(

Stannar motorn om du kopplar om till p-ljus?

PsyCor
2015-07-06, 20:22
Har haft detta problem :-(

Stannar motorn om du kopplar om till p-ljus?

Har testat det och nej det funkade inte tyvärr :/

Lasse62
2015-07-06, 20:46
Ok!

Lyser instrumentbelysningen i 0-läget på ljusomkopplaren?

PsyCor
2015-07-06, 20:51
Ok!

Lyser instrumentbelysningen i 0-läget på ljusomkopplaren?

Nej, den blå bakgrundsbelysningen kommer bara igång om man vrider ljusomkopplaren till något av de andra två lägena.

Lasse62
2015-07-06, 21:01
Jaha ja, då är det inte samma felorsak som jag hade att med nyckeln ur så matades spänning via ljusströmställaren på något skumt sätt.

PsyCor
2015-07-06, 22:12
Jaha ja, då är det inte samma felorsak som jag hade att med nyckeln ur så matades spänning via ljusströmställaren på något skumt sätt.
Har hört flera som haft det problemet på olika Audi och VW, dock verkar det inte vara samma symptom som för mig tyvärr. Kan ändra ljusomkopplaren, slå på helljus och allt utan att något händer, för andra verkar motorn dö om de gör sånt.

Sn00k
2015-07-07, 00:41
finns två olika relän(minst) till styrboxen beroende på årsmodell/chassinr mm.. 428 och 429 är dom vanligare, säkert så att du ploppat i fel och nu har konstantström nånstans där du inte borde.

soppapumpsrelät är också en vanlig bov när det gäller sådana fel, så sprätra isär det å kika, alt. byt direkt.

PsyCor
2015-07-08, 11:27
finns två olika relän(minst) till styrboxen beroende på årsmodell/chassinr mm.. 428 och 429 är dom vanligare, säkert så att du ploppat i fel och nu har konstantström nånstans där du inte borde.

soppapumpsrelät är också en vanlig bov när det gäller sådana fel, så sprätra isär det å kika, alt. byt direkt.

finns två olika relän(minst) till styrboxen beroende på årsmodell/chassinr mm.. 428 och 429 är dom vanligare, säkert så att du ploppat i fel och nu har konstantström nånstans där du inte borde.

soppapumpsrelät är också en vanlig bov när det gäller sådana fel, så sprätra isär det å kika, alt. byt direkt.
Bytte till ett likadant relä som satt där original så borde inte vara någon skillnad. Och om jag hade konstantström nånstans så borde ju felet vara hela tiden och inte "ibland", alltså att det kommer och går som det vill. Torde snarare vara något glapp någonstans, kanske i något relä, kanske i någon kabel eller liknande.

Funderar på att lämna in den på VW och få den grundligt felsökt men risken är ju att de bara tar och kollar via VAG-COM och inte hittar någon felkod och att den då helt random fungerar som den ska och så får man betala flera tusen för ingenting... :/

PsyCor
2015-07-15, 01:22
En uppdatering i problematiken, ikväll så upptäckte jag att elen stängde av sig när jag tryckte på bromsen och bromsljusen tändes. Kunde återskapa händelsen, startade t o m motorn och vred av så den fortfarande var igång, tryckte på bromsen och motorn dog. Gjorde så tre-fyra gånger innan felet slutade dyka upp igen (inte alltid det händer).


Några tips på vad det kan vara då? :)