handdator

Visa fullständig version : Golf GTI 1.8T -99 misständer



ash
2015-06-30, 15:54
Tjena!

Ny på detta forum med lätt panik.

Såhär ligger det till. Min Golf misständer.
Den misständer endast när motorn är varm när LMM är urkopplad. Är den inkopplad så går den som en påse nötter hela tiden. Pendlande tomgång och tveksam när man gasar, för att sen ge kraft, och tveka igen. Och så håller det på.
Förra ägaren sa åt mig att byta ut slangarna till vevhusventilationen/oljereturen. Så allt är utbytt, inklusive fördelningsstycket. Detta gjorde att den gick lite bättre, men inte bra.

Den ger inga som helst felkoder. Jag har ryckt i wastegaten och den kommer ut och åker tillbaka som vanligt. Har dock inte testat att suga luft ur avlastningsventilen. Eftersom den går bra när den är kall så antar jag att det inte är nån tändkasett, för då borde den väl gå kasst hela tiden?

Den går som sagt bättre när LMM är urkopplad när motorn är kall. Men så fort man har kört en bit och motorn börjar bli varm så börjar misständandet igen. De på verkstaden säger att det till 90% är LMM. Men jag ställer mig tveksam, borde den inte gå bra hela tiden då när den är urkopplad, fast med sämre respons? Har hur som helst beställt en ny som ska monteras imorgon.

Felet dök upp helt plötsligt bara. Det började med små små misständningar precis när jag skulle parkera, som försvann dagen efter, men kom tillbaka efter att jag hade kört c:a 7 mil till Uppsala.

Ursäkta att jag skriver så osammanhängande, mycket stress nu. Ska köra till Berlin med den på torsdag.

Petta77
2015-06-30, 17:29
Kan inte ett smack om MK4, men jag ger mej på en chansning: Tändspolarna (annars är ju brukligt att man kollar felkoder)

ash
2015-06-30, 18:03
Felkoder ger den som sagt inga. Tändspolarna fungerar ju på så vis att antingen så fungerar de eller så fungerar de inte som jag har förstått. Och bilen funkar ju när den är kall.

Henrik.M
2015-06-30, 19:38
Provat byta motortempgivaren? (G62)
Lika klassiskt som en korv med bröd.

Skrivet på forumspringaren.

JunJin
2015-07-01, 11:39
Om LMM är trasig och motorn går som en kasse skit när LMM är inkopplad och sedan går hyfsat när den är urkopplad, är ju inget nytt under solen.

En trasig LMM brukar ge felkod.


Eftersom det är en -99 så borde det sitta AGU motorn i den och då har jag råkat ut för att den lille "förstärkaren" som sitter på långsidan av luftfilterlocket mot torpeden lever sitt eget liv och gör att motorn misständer.

Detta ger som regel inte några felkoder utan detta måste man felsöka sig fram till på gammalt hederligt vis dvs prova sig fram.