handdator

Visa fullständig version : Bättre ljud till stereon i Polo -12



vfr
2015-06-30, 10:56
I vår Polo sitter väldigt enkelt ljud med bara framhögtalare utan någon stuns alls. Har ingen aning om vad det är för ljudpaket mer än att det inte är tillagt någonting utan enbart standard. Stereon är en en RCD310. Vad kan man göra enkelt för att få lite bättre ljud? Inget påkostat alls utan med enkla medel. Allt är bättre än det som sitter idag. Framförallt skulle det behövas bakhögtalare för att få lite mer dunka än med bara framhögtalarna.

Har RCD:n utgångar för bakhögtalare som standard? Min gissning är att alla moderna stereo borde iaf ha det. Då borde det huvudsakligen handla om högtalare bak. Bakdörrarna? Vad är lämpligt där? Det handlar inte om ngn baslåda eller extra steg eller liknande.

Faktum är att det är ganska ok ljud i vår Golf och det är också orginalprylar, även om det är ett lite större paket. Så något motsvarande skulle räcka.

Tar gärna länkar om någon har nån relevant how-to eller liknande.


Edit: När jag skriver framhögtalare så gissar jag att det bara är i brädan. Då finns ju kanske också möjligheten att sätta i framdörrarna.

Merlinen
2015-06-30, 12:39
Ska det vara billigt/enkelt och inga modifikationer hade jag nog gått på något kitt liknande detta, samt en ny dubbel-din enhet.

http://www.car-hifi-radio-adapter.eu/en/car-speaker/vw/vw-polo-v-6r-car-speakers-german-winner-upgrade.html
(om nu detta kit är bra eller dåligt har då jag inte en susning om, vara bara det första jag hittade)

Där ingår ju alla adaptrar m.m.

Om nu ingen här är villig att plocka ihop ett front kit+back koaxialare med alla tillhörande adaptrar m.m.

vfr
2015-06-30, 14:40
Frågan är om man behöver byta huvudenhet. Om man vill ha lågnivå, extra funktioner mm så får man absolut göra det. Men finns det bara utgångar för högtalare både fram och bak och man är nöjd med övriga funktioner på originalenheten, så är frågan om det egentligen gör någon större skillnad.

Med tanke på hur jäkla tunnt ljudet är idag, så tror jag det blir ett rejält lyft med bara rejäla högtalare bak och/eller i dörrarna.

malte
2015-06-30, 16:58
Frågan är om man behöver byta huvudenhet. Om man vill ha lågnivå, extra funktioner mm så får man absolut göra det. Men finns det bara utgångar för högtalare både fram och bak och man är nöjd med övriga funktioner på originalenheten, så är frågan om det egentligen gör någon större skillnad.

Med tanke på hur jäkla tunnt ljudet är idag, så tror jag det blir ett rejält lyft med bara rejäla högtalare bak och/eller i dörrarna.

Köp nycklar på t ex eBay och lyft ur steron, kolla även i dörrarna om det är fördraget kablage.
Sen är det bara handla högtalare. Framsystem är det som gör mycket skillnad.

vfr
2015-06-30, 22:51
Faktum är att när jag kollade närmare och verkligen lyssnade vid högtalarna, så visade det sig att det faktiskt finns högtalare i både framdörrarna och bakdörrarna. Sedan är det ju säkert inga stora saker. Utan att ta av dörrklädsen så skulle jag gissa 4" eller nåt sånt. Och finns det inget som är större än 4" så är det inte alls konstigt att ljudet är tunnt. Frågan är då vad man får plats med utan att såga och förstöra för mycket i dörrklädseln.

Merlinen
2015-07-01, 09:52
Faktum är att när jag kollade närmare och verkligen lyssnade vid högtalarna, så visade det sig att det faktiskt finns högtalare i både framdörrarna och bakdörrarna. Sedan är det ju säkert inga stora saker. Utan att ta av dörrklädsen så skulle jag gissa 4" eller nåt sånt. Och finns det inget som är större än 4" så är det inte alls konstigt att ljudet är tunnt. Frågan är då vad man får plats med utan att såga och förstöra för mycket i dörrklädseln.

Om du kollar på kittet jag länkade till så ser du ju vad som passar och vilka storlekar det är, det där kittet är ju raktav ett "bolt-on" kit utan att behöva modda något alls.

vfr
2015-07-01, 10:33
Ok. Med adapterringar och grejor så fattade jag kanske inte riktigt att det skulle vara så bolt-on. Speciellt med 6,5" som jag inte tycker borde gå in i dom små dörrgallerna. Då skulle det ju innefatta modifieringar av dörrklädseln mm. Därför hade det varit intressant och sett en monteringsinstruktion på kitet. Annars betvivlar jag inte att det skulle bli bra ljud.

Vad gäller huvudenheten så borde den väl kunna prestera lika bra som den RCD300 som sitter i Golf ED30:n där det är ofantligt mycket bättre ljud redan med allt original.

Merlinen
2015-07-01, 11:12
Oftast så är det adapteringar pga att bara få ut högtalaren några mm, eller andra fästpunkter m.m.
Men efter lite efterforskning så sitter det 160mm högtalare (6,3") därav adapter så att man slipper modda för att få dit 6.5".
Orginal Front dörrhögtalare : art nr : 6R0035454
Orginal back dörrhögtalare : art nr : 6R0035453A

Hittar välldigt dåligt med guider/videos till Polo mk5 (6R) :(

En vide på hur du får ut/byter huvudenhet iallafall --> https://www.youtube.com/watch?v=aTFVJNcuIgc

Och att byta huvudenhet kan göra under, lysnade nyligen på en TT mk2 som hade samma Bose kit som jag men bara bytt huvudenhet och det går inte äns å jämföra....VAG's orginalenheter är inte mycket å hänga i granen.

Samt i din ED30 så har du väll 10 högtalare?? så då drivs ju allt av ett slutsteget som sitter under förarstolen, ej huvudenheten.

Här har du lite info om hur du tar bort dörrsidorna,högtalare m.m. iallafall. (klicka vidare i meny till vänster)
http://workshop-manuals.com/volkswagen/polo-mk5/body/general_body_repairs_interior/trim_noise_insulation/door_and_side_trims/removing_and_installing_front_door_trim_%284-door_models%29/
http://workshop-manuals.com/volkswagen/polo-mk5/vehicle_electrics/communication/infotainment/loudspeaker_systems/removing_and_installing_front_bass_loudspeakers/removing/

Hoppas något av detta är till hjälp.

vfr
2015-07-01, 11:17
Är det såpasss stora som 6,3" original? Jäkligt tunnt för att vara det isåfall.

Det med slutsteg på Ed30:n är ju säkert riktigt.

Men jättetack för infon, Fredrik. Det blir säkert jättenyttigt. Jag får börja med att riva dörrsidan och se vad som verkligen sitter där.

Haugeman
2015-07-01, 16:02
Min uppfattning av vag sina original högtalare är att dom lyfter rejält i ljudet med en bra stereo. Original stereo utan extra förstärkare klarar inte att driva dom bra.

Skickat från min D6603 via Tapatalk