handdator

Visa fullständig version : Besiktiga med sprucket lyktglas - Mk4



Torre Tdi
2007-09-07, 15:44
Hej

Jag ska besiktiga min bil den 27 september. För ett par månader sedan fick jag ett stenskott på min högra framlampa, vilket resulterade i att glaset sprack. Är det någon som vet hur kinkiga bilprovningen är när det gäller spräckta lyktglas? Glaset har spruckit i en cirkel över helljus-lampan. Det är alltså helt framför halvljusreflektorn, och ingen fukt tränger in i lampan och reflektorn är blank och fin. Eftersom jag har strålkastare med inbyggda dimljus finns knappt några på skroten. Dessutom är dom dyra att köpa nya. Därför hade jag väl tänkt att chansa på att dom släpper igenom den ändå. Men vad tror ni, är det någon idé?

jtds
2007-09-07, 16:01
Kör förbi bilprovningen & fråga va dem säger.
säger dem NEJ så byt, säger dem att det blir en lätt 2a så skit i det så länge

jocke.w
2007-09-07, 16:41
Hej

Jag ska besiktiga min bil den 27 september. För ett par månader sedan fick jag ett stenskott på min högra framlampa, vilket resulterade i att glaset sprack. Är det någon som vet hur kinkiga bilprovningen är när det gäller spräckta lyktglas? Glaset har spruckit i en cirkel över helljus-lampan. Det är alltså helt framför halvljusreflektorn, och ingen fukt tränger in i lampan och reflektorn är blank och fin. Eftersom jag har strålkastare med inbyggda dimljus finns knappt några på skroten. Dessutom är dom dyra att köpa nya. Därför hade jag väl tänkt att chansa på att dom släpper igenom den ändå. Men vad tror ni, är det någon idé?


Bara så du vet....så passar även orginal sniklampor.bara att flytta över dimljuset!!!

Torre Tdi
2007-09-07, 17:46
Bara så du vet....så passar även orginal sniklampor.bara att flytta över dimljuset!!!

Tusen tack för det tipset. Då ska jag nog köpa en begagnad sådan istället, så slipper jag chansa.

Fireball
2007-09-08, 09:23
Jag fick beskedet av en besiktningsman att "så länge det inte kommer in fukt så brukar vi strunta i det".
Sen kan man ju alltid tolka det där, i vanlig ordning beror det väl på vilken tid på dagen det är, vilken sida sängen kontrollanten vaknat på, om han fått kaffe eller ej...ja ni vet! :-)

TheDeadDorkster
2007-09-08, 13:18
Jag fick beskedet av en besiktningsman att "så länge det inte kommer in fukt så brukar vi strunta i det".
Sen kan man ju alltid tolka det där, i vanlig ordning beror det väl på vilken tid på dagen det är, vilken sida sängen kontrollanten vaknat på, om han fått kaffe eller ej...ja ni vet! :-)¨

Det säger ju allt. Var hellre på säkra sidan och skaffa en annan lampa. En spricka resulterar förr eller senare ju oftast till fukt i strålkastaren, dvs: du måste byta i alla fall. Dessutom ser det bättre ut om man har hela strålkastare.

Lillen
2007-09-08, 14:11
Jag fick beskedet av en besiktningsman att "så länge det inte kommer in fukt så brukar vi strunta i det".

Superlim för en snabb besiktning =)