handdator

Visa fullständig version : Blinkande "glödningssymbol", Polo TDI



Schermanio
2007-09-07, 13:49
Hej!
Tjejen var på väg till ett möte med jobbet idag när "glödningssymbolen", den som indikerar att man vid start värmer glödstiften, började blinka när hon låg på motorvägen. Jag bad henne kolla i instruktionsboken och där står det att detta kan bero på ett motorfel. Någon som varit med om liknande situation???

Ringde VAG och han där hade väl inget jätte vättigt att säga. Han sa att det kunde bero på mjukvarufel i motorn och att jag kunde komma in med den i slutet av nästa vecka. Men sedan sa han också att om jag tyckte att den gick konstigt så kunde jag komma förbi och lämna den "akut" så får den stå där tills dess, och vi får en utbytesbil så länge. Men vad gäller då, är det kostnadsfritt och isf hur länge? Tänkte inte på att fråga när jag hade honom på tråden och jag hittar ingen info på hemsidan...

Tack för svar!

magnusT
2007-09-12, 07:50
Hej, tänkte bara höra vad ni har för förbrukning på er polo. Har funderingar på att köpa en sådan vagn.

Schermanio
2007-09-20, 15:27
Hej, tänkte bara höra vad ni har för förbrukning på er polo. Har funderingar på att köpa en sådan vagn.
Den ligger vanligen mellan 0,45-0,52 l/mil, och då kör jag mest i stan samt på leder runt om. Har även lite större däck än orginal, 15" med 195 bredd.
Kör man mycket landsväg och håller mellan 70-90 km/h så går den utan problem ner mot 0,40 l/mil. Tycker att den börjar dra lite mindre nu än när den var sprillans ny. (Har gått ca 360mil nu.)

Men ingen som fått samma problem som jag beskriver i mitt första inlägg??

Rille
2007-09-20, 18:31
det är "motorstörnings lampan" bara å åka in å göra en felkods avälsning på motorstyrdonet..

Mini_me
2007-09-20, 18:38
Som rille säger...åk till VAG.

Om du har servat bilen (grund/longlife på VAG) så har du rätt till mob.bil (mobilitetsbil??) som är kostnads fri i 3 dagar...där efter får du snällt åka komunalt eller betala själv.

Lampan blinkar pga att motorn har loggat en felkod. Märker man ingen skillnad i gång så är det inte mega akut men desto fortare in på VAG desto bättre.

Felet i sig är svårt att sia om men VAG bilar lider av lite diverse men ofta kan man uppdatera motorstyrdonet och alla dessa irreterande fel försvinner ofta.

Eller är det så att du faktiskt har nåt fel och den måste lagas..Vi har som "policy" att bilar som kommer som "mob.bilar" ska in så fort som det bara går...ofta sist på dagen pga det är där luckor uppstår.

Hoppas det går bra!! =)

Schermanio
2007-09-21, 12:42
... Om du har servat bilen (grund/longlife på VAG) så har du rätt till mob.bil (mobilitetsbil??) som är kostnads fri i 3 dagar...där efter får du snällt åka komunalt eller betala själv. ...

Om bilen aldrig är servad pga att den nästan är ny då? : )

Mini_me
2007-09-21, 12:46
Då är samma som att den är servad = gratis...+ att den som låter mest (läs skrika)får mest...så krånglar dom så ska du prata med chefen och du ska vara MKT missnöjd...

Schermanio
2007-09-21, 15:21
Nu åker den in till VAG på måndag morgon...hoppas att det går att lösa snabbt och smidigt, har inte lust att stå där och vara morgontrött. Det gör jag hellre på jobbet. : ) Återkommer med mer info.

Mini_me
2007-09-21, 17:18
Om dom inte hittar några fel eller menar på att det var en felkod som hade satts för längesen (dvs dagen den tändes) och dom bara har släckt det så frågar du snällt om dom har kollat om det ska göras några "program updating" dvs mjukvaru uppdatering.
Spelar dom då dumma så säg till dom att sätta i CD nr 33 och kolla alt. kolla online...försöker dom snacka bort dig borde det där sätta lite fart på saker och ting...

Låt dom inte snacka bort felet för har dom inte gjort nåt kan jag nästan garantera att den kommer tändas igen.

Men innan jag låter allt för negativ så inväntar vi måndag morgon och senare en rapport från dig =)=)

Lycka till!

Schermanio
2007-09-24, 10:02
Om dom inte hittar några fel eller menar på att det var en felkod som hade satts för längesen (dvs dagen den tändes) och dom bara har släckt det så frågar du snällt om dom har kollat om det ska göras några "program updating" dvs mjukvaru uppdatering.
Spelar dom då dumma så säg till dom att sätta i CD nr 33 och kolla alt. kolla online...försöker dom snacka bort dig borde det där sätta lite fart på saker och ting...

Låt dom inte snacka bort felet för har dom inte gjort nåt kan jag nästan garantera att den kommer tändas igen.

Men innan jag låter allt för negativ så inväntar vi måndag morgon och senare en rapport från dig =)=)

Lycka till!
Jag förstår att det har hänt att de försökt snack bort problemet...men nu var det faktiskt tvärt om. Efter att ha väntat ett tag (nästan 1h) så frågade vi hur det gick, fick då svaret att den visade en massa olika felkoder som de ville utreda ordentligt för att hitta det "verkliga" felet, innan de lämnade tillbaka bilen. Så det blev en lånebil utskriven på 3 dagar och så skall de höra av sig när det är klart (förhoppningsvis under dagen).

Schermanio
2007-09-26, 09:04
Så, nu har jag hämtat min Polo igen. Det var tydligen turbon som det var fel på, den höll inte trycket ordentligt. Märkte det med lånebilen jag hade också, det var också en Polo TDI och jag upplevde att den var lite piggare än min. Så det skulle beställas hem delar från Tyskland och så får jag åka in med bilen igen när de är här, för det var ingen fara att köra med bilen under tiden.

Vi upptäckte även att vår mugghållare i panelen hade "hängt sig". Den lilla vita knappen hade fastnat så det gick inte att justera storleken på mugghållaren. Detta visste vi ju inte dock utan tyckte bara att det var väldigt konstigt att den var så stor och tänkte inte mer på det sedan. Men nu när vi hade en fungerande i lånebilen så upptäckte vi vad som var fel.

Mini_me
2007-09-26, 12:45
Skönt att det löser sig =)

Schermanio
2007-10-19, 10:09
Så, nu har jag hämtat min Polo igen. Det var tydligen turbon som det var fel på, den höll inte trycket ordentligt. Märkte det med lånebilen jag hade också, det var också en Polo TDI och jag upplevde att den var lite piggare än min. Så det skulle beställas hem delar från Tyskland och så får jag åka in med bilen igen när de är här, för det var ingen fara att köra med bilen under tiden.
Så, efter att vi tillslut ringt tre veckor senare och frågat om de nya delarna kommit in (de sa att de kommit samma dag som vi ringde, kan vara så men...) så har bilen varit på verkstad igen. Det som skulle ta 1 dag tog 3 dagar och igår hämtade vi ut den igen. Tyckte att den kändes lite slö och det draget som tidigare fanns på 2:an och 3:an var borta. Tänkte att det kanske var såhär den skulle kännas eftersom den varit "trasig" tidigare, var ändå lite skeptisk. Men, så igår kväll när jag var ute så passade jag på att pressa den lite i sista uppförsbacken hem och vipps så började motorfelslampan att blinka igen. Så nu har vi tid på tisdag igen... Suck!

Schermanio
2007-11-02, 10:56
Så, efter att haft lånebil i 9 dagar så hämtade vi ut vår Polo igår igen. Det var tydligen en ihopklämd slang (vet dock ej vilken) som var boven. Därför gavs det inga vettiga felkoder som de kunde gå på...var väl mer tur/rejäl genomgång som gjorde att de tillslut upptäckte detta.

Hoppas nu bara att det håller längre än sist (4 dagar mellan ut- och inlämning igen) och att jag inte behöver fylla på denna tråden något mer!! : )

Mini_me
2007-11-02, 16:48
*Håller tummarna*