handdator

Visa fullständig version : Byte eller rep av ABS styrenhet/Hydralblock Golf 3



Lasse62
2015-06-27, 10:20
Har en styrenhet med konstaterad kallödning (fungerar sporadiskt).Fick lossa även hydralblocket för att få bort styrenheten då en av fästskruvarnas huvud var så korroderat att skruven inte gick att lossa på något sätt med enheten i bilen.

Frågan är nu, jag har möjlighet att få tag i ett helt nytt hydralblock/pump/styrenhet med rätt nummer till ett bra pris istf att skicka styrenheten på reparation.

Behöver en "ny" enhet kodas in eller är det plug and play om nummer är densamma?

Att man vid luftningen måste köra pumpen med VCDS är jag medveten om men det gäller ju oavsett om jag monterar tillbaka det gamla hydralblocket tillsammans med den reparerade styrenheten eller byter allt mot nytt.

Henrik.M
2015-06-27, 10:40
Ingen kodning behövs.
Och du behöver endast flöda ABS blocket om det är torrt vid montering , inte ens då egentligen om du har en maskin som trycker igenom vätskan genom systemet vid luftning.

Hit har jag varit med om att skicka en och annan ABS enhet med gott resultat.
http://innosund.com/repair

Lasse62
2015-06-27, 11:01
Tack!

Jo jag har anlitat innosund tidigare själv.

Ramlade på en komplett enhet (Hydralblock/pump/styrenhet) som aldrig varit monterad för ett par hundralappar mer än vad Innosund tar för en omlödning, skillnaden är att man inte har någon garanti.

Blev bara lite fundersam eftersom jag glömde notera alla siffror i kodningen på den gamla i VCDS innan jag rev ur den :-( Men då vet jag, bara montera och lufta.

Då kan man snart ta ut sommarbilen m.a.o

a128
2015-06-27, 11:14
här är en frima till:

https://ecu.co.uk/?PHPSESSID=i6dv49h3ombj7m566lg9p4to33

Lasse62
2015-06-27, 12:19
Ja det finns ju 3-4 bara i Sverige som gör dessa jobb för 1500-2500:-

cheba
2015-06-27, 12:58
Själv bytte jag en gång hela paketet med huvudcylinder, servo och ABS block på min gamla mk3 GTI då jag under flera år hade haft problem med felkod på en styrventil i hydraulblocket som till slut gav upp helt. Chansade och beställde ett begagnat paket från Tyskland, och för att göra det enkelt så tog jag inte loss ABS blocket utan bytte hela paketet inkl. huvudcylinder och servo. Detta för att slippa problem med att få en massa luft i ABS blocket, eftersom det begagnade paketet jag köpt hade vätska i sig.

I mitt fall så fyllde jag bara på med vätska efteråt och luftade ordentligt ute vid hjulen. Jag körde aldrig ABS pumpen med VCDS och hade inte några problem efteråt.

Lasse62
2015-06-27, 13:13
Ja jag funderade på den varianten också när själva styrenheten inte gick att få loss när den satt i bilen, problemet är bara att enheter med rätt nummer (för ABS/EDS) till Golf 3 är extremt sällsynta idag, och kompletta ännu mer sällsynta :-(

cheba
2015-06-27, 14:20
Ja jag funderade på den varianten också när själva styrenheten inte gick att få loss när den satt i bilen, problemet är bara att enheter med rätt nummer (för ABS/EDS) till Golf 3 är extremt sällsynta idag, och kompletta ännu mer sällsynta :-(

Ja, är det EDS så kan jag tänka mig att det är knepigt att hitta. Själv var det inte alltför lätt att hitta hydraulblock till min heller, då min var en -95a, byggd sent -94, sista året med det gamla ABS systemet (det med styrenheten under baksätet). När jag letade på ebay fanns det däremot gott om hydraulblock till det nya systemet (det med styrenhet monterad på hydraulblocket, som jag antar att du har). Men knappast många med EDS.

Petta77
2015-06-27, 16:57
Ja hade trubbel med min ABS. Gav felkod vänster bak. Verkstan bytte sensor å ring å gjorde rent. Funka ett tag sen var de tillbaks. De sa åt mej att hitta ett styrdon (komplett med pump å hela baletten). Då fick ja felkod vänster fram. Så då va de bara å ge sej ut i bildelsbasens djungel igen. Hitta en endaste från en Seat. Kosta 1500:- men de såg helt ny ut. Den byttes å allt har varit frid och fröjd sen dess.

Lasse62
2015-06-27, 17:13
Ate styrenheter mk 20 & mk 60 har notoriska problem med kallödningar när de blir äldre, på Volvo är det en utbredd sjukdom t.ex.

Även min gav felkod vänster bak trots helt ny sensor (bytt 2 ggr) nytt hjullager och krans, går heller ej att radera felkoden

Nu ramlade jag på ett helt nytt obeg hydralblock och styrenhet med fabriksförseglingarna kvar så jag sätter in det, sedan skickar jag in min gamla styrenhet för rep, kan vara bra att ha om någon annan har problem, bilarna börjar ju bli gamla och vissa delar blir svårare o svårare att få tag i.

Petta77
2015-06-27, 20:36
Ate styrenheter mk 20 & mk 60 har notoriska problem med kallödningar när de blir äldre, på Volvo är det en utbredd sjukdom t.ex.

Även min gav felkod vänster bak trots helt ny sensor (bytt 2 ggr) nytt hjullager och krans, går heller ej att radera felkoden

Nu ramlade jag på ett helt nytt obeg hydralblock och styrenhet med fabriksförseglingarna kvar så jag sätter in det, sedan skickar jag in min gamla styrenhet för rep, kan vara bra att ha om någon annan har problem, bilarna börjar ju bli gamla och vissa delar blir svårare o svårare att få tag i.

Gjorde samma. La de på hyllan. Min har oxå ABS/EDS (GTI 16v -96).

Lasse62
2015-07-18, 11:15
Fortsättning på detta......

Bytte hydralblock och styrenhet, sedan blev det trubbel.

Har luftat ordentligt, blir bra men morgonen efter så är det luft i systemet->pedalen går i botten.

Har luftat m h a vcds och på hederligt sätt, samma resultat.

Har bytt huvudcylinder för säkerhetsskull.

Funderar på att sätta tillbaka det gamla hydralblocket tillsammans med den gamla styrenheten, om jag hittar någon som kan löda om den i sommartider.
Förutom luftproblemet så ger den nya styrenheten omväxlande felkod för hö främre hjulsensor alternativt vä+hö bakre sensorer.
Felet på den hö främre sensor försvinner när man kommit upp i 40 km/h men kommer tillbaka så fort bilen står mer än 4-5 timmar.
På de bakre sensorerna kommer och går intermittent.

Den nya enheten är just det NY,

boster
2015-07-18, 12:36
de är väll samma problem med volvo och abs
att löda inte svårt. de finns många sidor att kolla på
ex: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=275158


vid luftning använde jag Gunson Eezibleed Easy Bleed G4062
http://byggochverktyg.se/The-Tool-Connection-Ltd-Gunson-Gunson-G4062-G4062-Eezibleed-hastighet/B001KTFIWA

Lasse62
2015-07-18, 13:30
Dumt att sprätta upp boxen själv om man inte är 100% säker på att fixa felet :-)

Och ja vi har luftat både genom att trycksätta och på hederligt vis + med VCDS.

Funderar på om någon ventil i hydralblocket läcker internt, det är ju i a f prylar som legat "torra" i mer än 10 år på en hylla.

Lasse62
2015-07-20, 14:30
Den ursprungliga boxen är nu inskickad till Actronics i Strömstad för utvärdering och omlödning, den boxen vet jag är defekt.

Lasse62
2015-08-23, 20:50
Ska avsluta tråden med lösningen :-)
Den ursprungliga styrenheten (som jag visste var defekt) reparerades av ACTronics i Strömstad, 1700:-, monterade ihop den med det gamla hydralblocket, luftade med VCDS och sedan på vanligt sätt.

Lampan släckt och perfekt pedalkänsla.

Ska skicka in det "obeg hydralblock + styrenhet" till samma firma, kan ju finnas någon annan som kan behöva den någon gång.

Petta77
2015-08-24, 09:03
Ska avsluta tråden med lösningen :-)
Den ursprungliga styrenheten (som jag visste var defekt) reparerades av ACTronics i Strömstad, 1700:-, monterade ihop den med det gamla hydralblocket, luftade med VCDS och sedan på vanligt sätt.

Lampan släckt och perfekt pedalkänsla.

Ska skicka in det "obeg hydralblock + styrenhet" till samma firma, kan ju finnas någon annan som kan behöva den någon gång.

Rå värt de! Ja betala 1500 för en beggad. (från en Seat :p ). Hade hellre lagt på 200 kronor och fått en helt nyrenoverad.