handdator

Visa fullständig version : Det här med bromsskivor och belägg...



iMats
2015-06-15, 09:11
Ska köpa nya skivor och belägg fram till min GTI, MKV, och det finns ju hur mycket olika märken som helst i olika prisklasser, en liten djungel det där. Kör inte bana men blir väl lite inspirerande körning emellanåt, tycker originalskivorna som sitter på funkar alldeles utmärkt och siktar på något liknande.
Skiljer det sig egentligen något mellan de olika alternativen? Zimmermann, Brembo, ATE, Bosch osv.
Funderar även på beläggen där jag skulle kunna tänka mig att gå upp ett steg, typ EBC Greenstuff. Funkar dom med originalskivor?

Blackie
2015-06-15, 10:32
Köpte Stoptech till min MK6 som jag var väldigt nöjd med.

Marcus
2015-06-15, 11:26
Varför väljer du inte VW original?

iMats
2015-06-15, 11:51
Hade kunnat tänka mig VW original men bojkottar den lokala VW-handlaren så långt det går. Sen är väl original troligtvis Bosch, TRW eller något annat så jag tänkte helt enkelt handla från billigare håll. Mister Auto har bra priser på Brembo men har läst både bra och dåligt om dom så jag är lite tveksam. Getech har Zimmermann skivor (som jag läst gott om) samt EBC greenstuff med ok priser så det alternativet är lite intressant. Litet frågetecken på dom beläggen tillsammans med originalskiva. Google ger lite blandade svar...

Blackie> Stoptech belägg på standardskivor?

Rickard.v
2015-06-15, 12:10
Ebc avråder jag dig ifrån. Läst mkt negativa grejer.
Jag köpte nyligen själv zimmerman skivor o stoptech belägg o det funkar fint. Från peansweden. Mkt bra support o bemötande.

vfr
2015-06-15, 12:17
Jag hart beställt Brembos HP2000-klossar till min Golf nu. Jag har hört mycket bra om dom. Både vad gäller bankörning/inspirerad körning och vanlig vardagskörning. Ska bli spännande att prova.

Blackie
2015-06-15, 13:11
Hade kunnat tänka mig VW original men bojkottar den lokala VW-handlaren så långt det går. Sen är väl original troligtvis Bosch, TRW eller något annat så jag tänkte helt enkelt handla från billigare håll. Mister Auto har bra priser på Brembo men har läst både bra och dåligt om dom så jag är lite tveksam. Getech har Zimmermann skivor (som jag läst gott om) samt EBC greenstuff med ok priser så det alternativet är lite intressant. Litet frågetecken på dom beläggen tillsammans med originalskiva. Google ger lite blandade svar...

Blackie> Stoptech belägg på standardskivor?

Det vet jag inget om, jag bytte både skivor och belägg, vilket jag uppfattade att du också skulle göra när du skriver "Ska köpa nya skivor och belägg fram till min GTI"

Vw´s originalskivorna ger jag inte mycket för då jag fick väldigt mycket flygrost på lacken av dessa hade vit bil och det syntes direkt, sen om det berodde på beläggen eller skivorna kan jag dock inte svara på. Upplevde inte alls samma problem med Stoptech iaf. som dessutom passar för lite blandad körning som du nämner.

vfr
2015-06-15, 13:42
Att byta skivor behöver inte nödvändigtvis betyda att byta till något annan modell än det som redan sitter där. Det kan betyda att bara byta till fräschare original också.

Premis
2015-06-15, 14:21
Orginal, varför välja annat? Utprovat, fungerande, hållbart.

Blackie
2015-06-15, 16:04
Rättar mig själv lite..

Kollade min papper på senaste servicen, Jag bytte till nya originalskivor med nya stoptech belägg.
Så det är möjligt att de gamla som var monterade innan avgav sig mer mängd flygrost (bromsdamm) än de nya av någon anledning.

Så svar på din fråga: Blackie> Stoptech belägg på standardskivor? = Fungerar alldeles utmärkt!

Hittade en "gammal" tråd som du kan läsa där Särås delar med sig av sina kloka ord :)

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18085-Bromsskivor-till-GTI-MK6

Haugeman
2015-06-15, 17:12
Kör zimmermann Mercedes skivor med EBC redstuff belägg i mitt "bbk" kit med cayenne ok på golfen. Funkar utomordentligt.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

iMats
2015-06-15, 19:54
Jag hart beställt Brembos HP2000-klossar till min Golf nu. Jag har hört mycket bra om dom. Både vad gäller bankörning/inspirerad körning och vanlig vardagskörning. Ska bli spännande att prova.

Just det, HP2000, dom har jag ju läst massa bra om innan. Lite svårt att hitta till vettiga priser bara. Var beställde du och pris?


Orginal, varför välja annat? Utprovat, fungerande, hållbart.

Som jag skrev innan, går inte till den lokala VW-handlaren om jag inte måste. Original kan ju dessutom vara lite vad som helst, Bosch, TRW osv. Skivorna blir i alla fall standardskivor men beläggen får gärna ha ett steg vassare bett.


Rättar mig själv lite..

Kollade min papper på senaste servicen, Jag bytte till nya originalskivor med nya stoptech belägg.
Så det är möjligt att de gamla som var monterade innan avgav sig mer mängd flygrost (bromsdamm) än de nya av någon anledning.

Så svar på din fråga: Blackie> Stoptech belägg på standardskivor? = Fungerar alldeles utmärkt!

Hittade en "gammal" tråd som du kan läsa där Särås delar med sig av sina kloka ord :)

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?18085-Bromsskivor-till-GTI-MK6

Tack! Stoptech skriver jag upp på listan. Ska kolla med Peansweden.

Tack alla övriga också!

Petta77
2015-06-15, 20:26
Original ist optimal, så slipper du gå till din lokale handlare: http://shop.ahw-shop.de/vw-teile/golf-5-1k/bremse

vfr
2015-06-15, 20:54
Just det, HP2000, dom har jag ju läst massa bra om innan. Lite svårt att hitta till vettiga priser bara. Var beställde du och pris?


Jag har beställt från bildelaronline24.se. Det verkar som att dom kostar ca 1350kr på en massa olika ställen. Men det kanske är samma bakom alla dom här webbshoparna. De ser ju liknade ut iaf. Typ bildelaronline24.se, onderdelenshop24.com, reservdelar24.se etc.

a128
2015-06-15, 21:00
bildelaronline24.se, onderdelenshop24.com, reservdelar24.se etc.

det är samma, ursprunget är tyska pkwteile.de

iMats
2015-06-16, 08:38
Jag har beställt från bildelaronline24.se. Det verkar som att dom kostar ca 1350kr på en massa olika ställen. Men det kanske är samma bakom alla dom här webbshoparna. De ser ju liknade ut iaf. Typ bildelaronline24.se, onderdelenshop24.com, reservdelar24.se etc.

Verkar inte som dom finns där till GTI MKV :-(

vfr
2015-06-16, 08:55
Nej, jag upptäckte också det igår kväll när jag fick ett mail från dom att produkten inte finns. Dom ville levererat någon annan billigare variant istället. Säkert något som funkar jättbra för den som inte är ett dugg bilintresserad och bara kör från punkt A till B. Jag ska kolla med en leverantör till här i Göteborg.

SniFFzoR
2015-06-16, 09:36
Jag köpte HP2000 till min GTI MKV från Brembos officiella återförsäljare i Sverige, lm-motorsport.com
Prata med Lars Lergell så hjälper han er. Dessutom var det bara någon hundralapp dyrare än bildelaronline24.

/S

vfr
2015-06-16, 11:06
Jo, allra först pratade jag med dom i tron att man kanske skulle kunna fått ett bättre pris därifrån. Men när dom i själva verket var dyrare än dom andra, så blev det inte det iaf. Men nu är dom beställda därifrån. Väntar bara på bekräftelse. Fördelen är ju att dom finns i Göteborg och att man borde kunna plocka upp dom på plats vid lämpligt tillfälle. Då går nog priset ungefär jämt ut och då nyttjar jag egentligen hellre det som ligger lokalt.

Sn00k
2015-06-16, 13:37
testat mycket/det mesta/flesta märkena på både skivor och belägg på projektbilar genom åren, och det som verkligen sticker ut från mängden är kombinationen Zimmermann skivor och Brembos HP2000 belägg.

fungerar perfekt till vardags, iskalla i -35grader, aldrig ett skrik, extremt bra bett varma som kalla, väldigt linjära.(använder dom inom is-racing)
dammar ~10% av vad originalbeläggen gör, och livslängden på skivor + belägg är >200% längre än original.

fungerar också riktigt bra vid högre temperaturer, som vid bankörning, >900grader uppmätt efter 320-0, och fortfarande lika linjära.. samma pedalkänsla som kalla, har ännu inte fått dom att fada riktigt, trots våldsamma försök med R32-spis.

som jämförelse höll EBC red/greenstuff EN körning, varpå halva beläggen var borta och dom dammade enormt.. yellowstuffen hängde med lite längre..
carbotech xp8orna bettade fint varma, men hade uselt kallgrepp/olinjära + skrik.. pagid hade ett riktigt bra belägg, men satsen till fram-oken kostar mer än hela setupen z/hp2000 med skivor å allt.


prismässigt går det att få lös kompletta 312f/256r skivor för runt 2000:- inkl frakt från tysk grossist, och belägg 16-1700:- runtom.. vilket totalt är ungefär vad originalskiva och belägg kostar på ena sidan.


kort sagt ett vinnande koncept för vardags/inspirerad OCH bankörning.. =)

iMats
2015-06-16, 15:04
Blev för min del Zimmermann + Stoptech och hoppas att omdömena här ovan om beläggen stämmer :-) Hade gärna provat dom där HP2000 istället men det hade blivit något dyrare och jag orkar inte hålla på att fråga runt hur mycket som helst.



prismässigt går det att få lös kompletta 312f/256r skivor för runt 2000:- inkl frakt från tysk grossist, och belägg 16-1700:- runtom.. vilket totalt är ungefär vad originalskiva och belägg kostar på ena sidan.

Var hittar man beläggen för dom priserna? Har verkligen letat utan att hitta något som verkar billigt.

2stroke
2015-06-17, 06:28
:) Zimmermann skivor är grymma ! :)

Raven
2015-06-17, 11:02
Kolla på misterauto för skivor, även eBay.de och även då xxxxxx24.se etc

jonazzz
2015-06-17, 16:42
Köpte Brembo skivor+belägg runt om. Svinbilligt från misterauto. Lång leveranstid dock, ca 2.5 vecka. Men det kostade bara 3000:-. Slitsade skivor fram.

vfr
2015-06-17, 18:12
Skivorna borde ju vara dessa (http://www.mister-auto.se/sv/bromsskiva-fram/brembo-09-9772-10_g900007_a06509.9772.10.html) då (motsvarande för min ED30). Onekligen ett bra pris. Nästan synd att man inte behöver skivor...

Men klossarna, var det HP2000 som diskuterades tidigare i tråden? Jag har inte lyckats hitta HP2000 hos Mister-Auto.

jonazzz
2015-06-17, 18:19
Mina skivor fram såldes styckvis tror de du länkade till är utan slits. Men dom lär ju funka ändå. Jag tror jag fick brembos standard belägg.
Men bromsarna är riktigt bra nu. Mkt nöjd. Inget skrik och lite damm.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

_Fredrik_
2018-04-05, 14:56
Bumpar en gammal tråd då det är dags för nya bromsar.

Zimmerann skivorna, kör ni med hålade eller solida skivor? Produktnummer?
Komer köra Brembos HP2000 belägg till.

Bilen är en Gti edition 35

Haugeman
2018-04-05, 14:58
Bumpar en gammal tråd då det är dags för nya bromsar.

Zimmerann skivorna, kör ni med hålade eller solida skivor? Produktnummer?
Komer köra Brembos HP2000 belägg till.

Bilen är en Gti edition 35Körde hålborrade på min gamla ed30. Funk klockrent.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk