handdator

Visa fullständig version : Växellålda polo 6n2 1.4 8v 60hk.



Malish
2015-06-01, 23:57
Hej igen, dags för en "ny" fråga vetgirig som man är.

enligt rubriken.
Har problem med att växlarna är tröga att få i när bilen står still, inget större problem när man kör dock.
Backen Skorrar ibland när man ska lägga i den, dock inte alltid. dvs, man känner tydligt tandningen på dreven.
det misstänker jag dock kan vara en sliten synkring, men det borde ju inte påverka alla växlarna.
de andra växlarna känner jag inget liknande, de är bara tröga att få i och ibland får jag joxa lite mellan dem för att hitta läget. speciellt på 3an.
Backen kan också vara svår att få att greppa ibland, som om den inte riktigt hittar läget.

Finns det någon justering som kan behöva justeras eller är det kopplings relaterat eller vad kan det vara?
Har fått förslag från annat håll att det kan vara kopplingen men tänkte att jag dubbelcheckar.
det finns ingen symptom som tyder på att kopplingen ens har minsta tendens att slira, så lamellen verkar ju greppa fint iaf. kan tryckplattan vara så utsliten att den orsakar detta problemet?
kan det vara låg oljenivå?

tyvärr vet jag inte beteckningen på lådan men motorn är iaf en AKK motor om nu det hjälper. 5 växlad manuell låda av årsmodell 2000.

ja, hoppas nån kan hjälpa till. som sagt är man lite nyfiken på hur mycket jobb det kan tänkas vara.. INNAN man börjar prova sig fram och det blir svindyrt för att man testat fel saker :D

Lillen
2015-06-02, 00:27
Till att börja med.
Kolla oljenivån.

Dessa lådor tål ingenting utöver vanligt bruk.
Sjunker nivån kan det vara allt från gonatt på plats och ställe till om du har tur bara att fylla på.
Det sitter en tätning mot växelföraren som börjar läka med tiden när den blir gammal.
Har du otur så går lådan torr och då är det lager som tackar för sig.

Börja kolla det först.

Malish
2015-06-02, 00:49
Tack, ska kika på det.
Har även läst en del på brittiska polo forum att det varit en del problem med att en del på pedalboxen går av och orsakar liknande problem, ska kolla på det också när jag är igång.

Vilken olja bör man använda på dessa lådor?

a128
2015-06-02, 14:18
Olja till växellådan:

Kvalifikation: API-GL4 lämplig viskositet: SAE75W-90

(Biltema 36997)

Malish
2015-06-02, 16:18
Tack. nu kommer jag inte köra på biltema olja men siffrorna är ju det viktiga ;)

Malish
2015-06-02, 19:32
Tack för era svar, har krälat in under bilen idag och jodå, lådan är lite kladdig.
Verkar inte vara någon enorm läcka men troligen är det packboxen vid växelföraren som inte tätar 100%
så ska fylla på lite olja i lådan och se om det hjälper. om det gör det så kommer jag försöka byta packboxen och samtidigt byta all olja i lådan.

Fråga bara, vart sitter påfyllningen, hittade avtappningspluggen på sidan men kunde inte hitta någon påfyllning.
Har någon en bra bild med en övertydlig röd pil som pekar på påfyllningen och även visar vart framåt i bilens färdriktning är på bilen så vore det bra ;)

Packboxen verkar enklast att byta genom att lossa växellänkaget från växelföraren (kolven) som går in i lådan genom att lossa den skruv som sitter på undersidan (10mm?) och trä packboxen över växelföraren och sedan omvänt på med den nya och se till att det tätar ordentligt... får nog se till att torka ordentligt rent också så det inte är nåt skit ivägen.

stämmer min gissning?

a128
2015-06-02, 19:52
Fyll på med 1 liter billig motorolja för att se om det blir bättre, blir det det så byt packboxen, töm ur och fyll på ny olja enlig spec. kör 1 km kolla oljenivån igen och efterfyll vid behov

nivåpluggen ska sitta halvägs upp på lådan av samma sort som avtappningen, kan sittta på framsidan men även där höger drivaxel går ut

häll evt. på en matsked av denna tillsats i lådan
http://www.harald-nyborg.se/swedol-motorbehandling-1-liter.html
använd resten till motorn

Malish
2015-06-02, 20:34
Japp, det var det som var planen. 1L växellådsolja på Biltema är ju inte överdyr.
funkar det så har jag hittat felet.

Kan påfyllningen vara den plugg som sitter innanför en kontakt på framsidan lådan? (i bilens färdriktning)

a128
2015-06-02, 20:46
Påfyllningen är en plugg med invändig 17 mm sexkant, lossa inte på någonting annat :(

:cool:

Malish
2015-06-02, 20:51
Jo, DET har jag listat ut ;) Avtappningen är ju samma...
Ska bara hitta en 17mm insex hylsa då :P

a128
2015-06-02, 21:15
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Packningar/Oljepluggsats-15-delar-2000021846/

drag fast med medföljande pinne