handdator

Visa fullständig version : EPC-lampa tänds vid regn



Norde
2015-06-01, 02:36
I hopp om att bli klokare och slippa slita mitt hår mer så lägger jag mina problem i era händer nu =)

Sedan jag köpte min Gti mk6 för knappt ett år sedan har problemen löst av varandra. Det började med ett kamkedjeras vid 9000 mil vilket ledde till ett motorbyte. (Nix, inte goodwill. Kärran hade visst rullat 200 mil för långt innan första service...)

Men sedan motorbytet har ett nytt problem dykt upp.
När det är fuktigt och regn ute så tänds EPC-lampan på min bil och motorn hackar till, förlorar kraft och låter som en traktor.
Ibland släpper detta efter några sekunder för att senare återkomma på nytt. Andra gånger kan det släppa efter att man stannat och vridit av tändningen. Andra gånger släpper det inte alls och i nåt fall har även motor-/katalysatorlampan tänts.

Så här har det varit många ggr nu och bilen har varit på två verkstäder där felkoder lästs av. Dessa har dock inte kunnat peka på något specifikt problem och jag har fått tillbaka bilen med nollade felkoder och då den fungerat som vanligt igen.

Men så fort regnet har kommit har även problemet hittat tillbaka.
Nyligen kämpade jag mig till verkstaden där man konstaterade att bilen visade en ytterligare felkod den gången och spridaren till andra cylindern byttes. Felet fixat trodde vi, tills det började regna igen.
Nu har verkstaden beställt nya spridare till övriga cylindrar också i hopp om att det kan vara lösningen, byte sker nästa vecka.

I helgen återkom dock problemet på nytt så snart himlen öppnade sig lite grann.
Jag börjar fundera i banorna kring att det kanske kan vara något annat problem än spridarna, kanske elektronik?

Kan det vara någon som sitter inne på erfarenhet från liknande fall eller kan tänkas ha funderingar kring problematiken? Kanske något som kan hjälpa mig på vägen?

Sn00k
2015-06-01, 10:42
två typiska grejjer som brukar visa sig vid högre luftfuktighet är ju luftmassemätaren, speciellt om sportluftfilter används, och det andra är tändspolar, som kan spricka i isoleringen och då blir det överslag.
när en tändspole dummar sig så får du ofta snabba och kraftiga ryck, varpå bilen sen tappar kraft och går på 3 cylindrar å låter lite som en gammal ångbåt.
(gissningsvis på cylinder 2..)

EPC har ju med e-gasen att göra, dvs spjällhuset, men den kan även börja lysa vid en defekt luftmassemätare.
alt. till detta är ett defekt spjällhus, men då brukar den inte vara känslig för fukt, eller hacka å bluddra.. andra syptom.

hoppas du hittar felet =)