handdator

Visa fullständig version : allmän batterifråga.



Malish
2015-05-29, 21:58
ca 13:00 lämnade jag min bil och takbelysningen råkade vara på.
ca 20:30 tänkte jag åka och köpa en pizza. batteriet var då såpass urladdat att bilen inte startade.
mao, när jag vrider på nyckeln händer inget med startmotorn och all belysning dimmas markant, startrelät klickar dock.

batteriet har jag aldrig haft problem med under min ägo och det ser hyfsat "nytt" ut. dock Biltema batteri.
nu till min fråga.

Ska en sketen innerbelysning i bilen kunna dra ur batteriet så mycket att bilen inte startar på den tiden?
om inte så förutsätter jag att batteriet troligen behöver bytas relativt snart (dvs, innan vintern)

finns det någon funktion i bilen som "stänger av" tändningen om batterispänningen blir för låg?

bilen är en Polo 6n2 1.4 8v (59hk) årsmodell 2000.
den har alltid i min ägo stått i varmgarage så bör inte varit något onormalt slitage av den anledningen i vinter.

Peter-C
2015-05-29, 22:31
Jag tror inte Biltema säljer sämre batterier än andra leverantörer. Är batteriet 5 år eller äldre så kan det ge upp när som helst. Det har hänt mig mer än en gång.

Normalt borde det klara innerbelysningen i några timmar. Teoretiskt borde belysningen brinna typ 100 tim eller så innan det är helt slut.

Ladda batteriet. Ta sedan och mät med en ”multimeter” mellan polerna och se vilket värde du får. Vilospänningen när det är ny laddat ska ju vare en bra bit över 12 v, helst över 13 v.

/Peter

Malish
2015-05-30, 00:29
Det hade jag tänkt göra. Tyvärr har jag ingen belastningsprovare så kan inte testa batteriet.
Men min tanke var också att ett friskt batteri borde klara mer än 7,5 timma med tänd innerbelysning. Hur många watt kan en sådan lampa vara på?
Tror inte batteriet är 5 år. Ser flång nytt ut, men man vet ju aldrig. Kan vara kasst ändå.

Peter-C
2015-05-30, 09:40
7,5 timmar ska det klara utan problem. Tror det är runt 10 w förbrukning.

Läs på batteriet så kanske du hittar någon datummärkning.

Man mäter ju inte ett batteris kondition rakt av med polspänningen men det ger ändå en hint om hur det står till. Sjunker den drastiskt när man sätter på tändning/fläkt/ljus så är det nog "kört" så att säga.

Du kan ju lämpligen mäta polspänning när bilen laddar så att det inte är något fel på laddningen. Bör nog vara över 14 v om allt står rätt till med motorn igång.

Din bil är ju tillräckligt gammal för att du ska slippa massa konstiga felmeddelande som för låg spänning brukar orsaka. Hade det problemet på en av firmans bilar härom veckan. Bilen Golf Variant exakt 5 år gammal. Allt blev bra efter batteribyte :D.

Lycka till!

/Peter