handdator

Visa fullständig version : oljeläcka vid spjällhus polo 6n2



Malish
2015-05-24, 19:02
Har upptäckt att det verkar läcka en del olja vid mitt spjällhus på polon.
motorn är en 1.4 MPI motor med motorkod AKK.

vad kan det vara vid spjällhuset som läcker olja? finns det någon packning eller något där?

ska se om jag kan få upp några bilder.
6132613361346135613661376138

Malish
2015-05-25, 19:34
Ingen som vet vart oljan kan komma ifrån?
Min tanke är vevhusventilationen men vill gärna ha någon annans åsikt också.
bilen drar ingen direkt olja vad jag märkt så är ingen stor läcka.

a128
2015-05-25, 20:08
Ser helt normalt ut, är det bara bra värden vid avgasmätning så är det inget bekymmer
lite olja kommer alltid ut ur vevhuset, så gör en motortvätt bara så blir det bra

:cool:

Malish
2015-05-25, 20:58
Avgasvärdena var om jag inte mins galet lite åt det höga hållet. iaf Lambda värdet. men det skulle tyda mer på vacuumläcka eller avgasläcka. men kan det bero på vevhusventen också?

a128
2015-05-25, 21:04
den nämda läckan kan göra att det tränger ut en tunn oljefilm, vilket kan beror på någon dålig o-ring etc.

men genom att göra en motortvätt så kan man se vart det läcker någonstans

Malish
2015-06-21, 13:51
Min gissning är fortfarande att oljan kommer från vevhuset. vet inte om det sitter nån oljefälla på vevhusventen på dessa motorer, men det verkar inte så.

Lösningen i så fall borde vara att montera en oljecatch på ledningen innan den når spjällhuset och tömma den med jämna mellanrum.

hur som helst är det inget jag oroar mig överdrivet mycket för.

Dock har jag en del ventiltick på den som jag stör mig på. ska byta mot bättre helsyntet olja isf den delsyntet 10W-40 olja jag har nu. får se om det fixar problemet. Tror det är så enkelt att några tryckare har kloggat igen lite.

boster
2015-06-21, 14:39
Dock har jag en del ventiltick på den som jag stör mig på. ska byta mot bättre helsyntet olja isf den delsyntet 10W-40 olja jag har nu. får se om det fixar problemet. Tror det är så enkelt att några tryckare har kloggat igen lite.

prova att köra en invändig motortvätt innan du byter olja

Malish
2015-06-21, 14:47
bra förslag, vet du nåt bra märke för jag har dålig koll på sådana produkter.

boster
2015-06-21, 19:45
CRC invändig motortvätt
liqui moly motorspülung
wynns Motor Flush
omega 907 Motor Flush

de finns många märken som funkar bra

Malish
2015-06-21, 20:43
Kanon, tack så mycket.
ska kolla på det och sedan göra ett oljebyte.

Malish
2015-06-24, 20:24
Har kollat till spjällhuset idag och kan konstatera att det med största sannolikhet ÄR vevhusventen. någon har varit där och pillat med den tidigare, att 2 av slangarna sitter åtdragna med buntband KAN vara en förklaring till att de inte håller helt tätt.
En av slangarna såg dessutom lite skabbig ut så ska nog byta den nån dag. lite slangar och ett par ordentliga slangklämmor är ju inte så dyrt. kanske kan tjäna 1-2hk med lite tur (det är ju en 60 hästare så är ju som att pissa i motvind ändå) :D
Bytte samtidigt ett plaststag i växellänkaget då det hoppat loss 5-6 gånger de senaste dagarna. dock behöver nog den bult med kula i änden som staget sitter i också bytas, de såg lite sliten ut vilket kan ha varit en bidragande orsak att staget lossat.
med lite tur "kan" det göra att växlarna nu går i lättare, jag hoppas iaf på det.
och jag konstaterade även att tätningen till växelföraren där den går in i lådan läcker lite, det om inte annat förklarar att växlarna ibland är tröga. ska fylla på olja i lådan men måste skaffa rätt storlek på insex hylsorna först (nån som vet vad nivå och avtappningspluggen kan ha för storlek? 15mm?

a128
2015-06-24, 21:08
Det ska vara 17 mm
( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljepluggsats-15-delar-2000021846/ )