handdator

Visa fullständig version : Bugrun 2015 och Volkswagen försäkring vid bankörning



Peter-C
2015-05-19, 18:03
Bugrun 2015 närmar sig. Där kommer det att finnas möjligheter till bankörning.

De som har "Volkswagen Försäkring" kanske undrar om den gäller för detta arrangemang. Avtal ska finnas per arrangemang. Jag har idag tittat noggrannare i underlagen från IF som handlägger denna försäkring.

Bankörningen anordnas inte av VWCS. VWCS har bemanning som hjälper till på Bugrun men det är en annan sak. Eftersom VWCS inte är arrangör kan vi inte ingå ett avtal om detta event med IF.

Saxat ur avtalsunderlaget:

Överenskommelsen avser endast bankörning på bana iordningställd för körning med motorfordon vid arrangemang anordnat av Volkswagen Club Sweden på …..


D.v.s. Försäkringen gäller inte.

Hälsningar Peter

vfr
2015-05-19, 18:42
Är det inte klubben som är arrangör? Det trodde jag var givet när det är klubbens största event på året. Vem är det då? Kan inte vederbörande göra samma sak?

J.L
2015-05-19, 20:26
Är det inte klubben som är arrangör? Det trodde jag var givet när det är klubbens största event på året. Vem är det då? Kan inte vederbörande göra samma sak?

BugRun arrangerar vi ej, vi hjälper till med rs-banan, besiktning och deltagare i juryn.

Det får du gärna fråga arrangören, bugrun.com

Peter-C
2015-05-19, 20:31
Är det inte klubben som är arrangör? Det trodde jag var givet när det är klubbens största event på året. Vem är det då? Kan inte vederbörande göra samma sak?

Det är arrangören av Bugrun som anordnar bankörningen. Försäkringsbolaget har inget liknande avtal med arrangören, det kan vi inte styra.

Vitsen med VWCS/IF avtalet är ju att deltagarskapet är selektivt vilket innebär att man förväntas ha full koll på deltagarna. Vi kan inte styra vilka som vill/får köra vilket är ett problem om man ska motivera det för försäkringsbolaget.

Det går ju att köra ändå men utan fordonsförsäkring.

/Peter

vfr
2015-05-20, 08:56
Jag förstår. Såsom nybliven i gänget där det hela tiden talas om Bugrun, så antog jag bara att det var klubbens eget arrangemang.

cheba
2015-05-30, 13:33
Det är arrangören av Bugrun som anordnar bankörningen. Försäkringsbolaget har inget liknande avtal med arrangören, det kan vi inte styra.

Vitsen med VWCS/IF avtalet är ju att deltagarskapet är selektivt vilket innebär att man förväntas ha full koll på deltagarna. Vi kan inte styra vilka som vill/får köra vilket är ett problem om man ska motivera det för försäkringsbolaget.

Det går ju att köra ändå men utan fordonsförsäkring.

/Peter

Som nybliven medlem i klubben som aldrig någonsin åkt bana men som är sugen på att pröva så måste jag fråga er med mer erfarenhet: är det normalt förfarande att man bara kör med trafikförsäkrad bil, utan någonting som täcker själva bankörandet?

Mattias
2015-05-30, 14:16
Licensen täcker eventuella personskador, övriga skador på bil och kringutrustning står du själv för.
Kan förekomma undantag beroende på vad ditt försäkringsbolag klassar körningen som.

Men grundregeln är precis som i racing, var part står för sina kostnader.
Därför är det viktigt att ta det lugnt på banan, köra med respekt för andra och komma ihåg att det inte är en tävling.

Rickard.v
2015-05-31, 00:17
Jag tänkte också testa köra bana på bugrun.
Kan man fixa medlemsskap på plats antar jag?

Förarmöte får man inte missa läste jag. Hoppas jag hinner. Har ju 2 timmars resa dit. Det är väl ingen kö in vid 8:30????

Frisk
2015-05-31, 19:52
Åk i tid är mitt tips ! Jag fastnade i kön förra året och missade nästan förarmötet.

Sjove
2015-05-31, 20:15
Om ni står i besiktningskön när det är tid för förarmötet så är det helt ok att låta bilen stå i kön och gå bort till mötet.
Besiktningen stänger under förarmötet då vi oxå vill vara med och lyssna där.
Så låt bilen stå så återupptar vi besiktningen igen efteråt.

Ett tips till förstagångs förare på banan är att INTE köra dom första rundorna. Då det är lite som att släppa kor på bete i början när alla ska ut och köra. Ingen har blivit varm i kläderna och man kanske brister i sin uppsikt runt bilen och inte kommit in i rätt spårval än. :)

Rickard.v
2015-06-01, 18:08
Jaha måste man besikta före? kan man inte göra det efter?

Det står anmälan o besikting 8-12:00. Det låter ju som att man kan komma dit vid 11:30. Besikta o köra.
Blir nog många som blir besvikna på den bristande info om de inte får köra.

Visst är det väl uppdelat i pass så alla inte är ute samtidigt?????
Rätt spårval, hmm ska försöka.

Sjove
2015-06-01, 18:12
Du behöver inte besiktiga före förarmötet det kan du göra efter förarmötet oxå. Men du måste besiktiga innan du kör ut på banan.

Om du kommer dit efter förarmötet så tar du kontakt med Rescue Teamet i huvudposteringen och ber om en genom gång innan du kan köra ut på banan. Inga problem allt går att lösa :)

cheba
2015-06-01, 18:33
Visst är man sugen på att pröva, är dock inte fullt förberedd inför Bugrun då jag inte äger någon hjälm.

Sen lär det väl vara rätt så noga med bromsvätskan vid besiktningen om jag förstått det rätt. Min bil har ju inte varit på första riktiga servicen ännu så har vätskan inte blivit bytt, så det kan ju vara lite si och så med den...

Peter-C
2015-06-01, 18:37
Låter bra.

Förmodar att insläppet på gatan är öppet hela tiden? Då borde det inte vara några problem.

Schema:

Lördag:

08.00–12.00 Anmälan och besiktning, VW Club Swedens monter i bandepån

09.10–09.20 Förarmöte, VIKTIGT! Obligatoriskt om du ska köra

09.25–10.20 Körning, bantest 3 km-banan

11.00–11.45 Körning, bantest 3 km-banan

12.30–14.10 Körning, bantest 3 km-banan


Kör visserligen upp på Fredag men bor inte på området så blir man bara insläppt på morgonen så hinner man väl till förarmötet.

Är det även kö tidigt på morgonen vid huvudentrén typ 0800?

Behövs"miljöpresenning" under bilen?

/Peter

Peter-C
2015-06-01, 18:42
Visst är man sugen på att pröva, är dock inte fullt förberedd inför Bugrun då jag inte äger någon hjälm.

Sen lär det väl vara rätt så noga med bromsvätskan vid besiktningen om jag förstått det rätt. Min bil har ju inte varit på första riktiga servicen ännu så har vätskan inte blivit bytt, så det kan ju vara lite si och så med den...

Bromsvätska som är typ 1 år borde väl inte orsaka problem. Min är 15 månader - får duga. Det är ju inte värre än att man blir stoppad. VAG bytar inte vätska normalt på 1:a servicen om det inte gått 2-3 år (din bil är ju nästan ny).

Vill du ha en billig hjälm snabbt åk till Biltema. Jag tycker du ska köra :).

Själv tänker jag vara försiktig eftersom jag saknar rutin på sådana här övningar och är dessutom rädd om min bil :).

Åk till Biltema ikväll Fredrik!

/Peter

Sjove
2015-06-01, 19:20
Ny bytad bromsvätska.
Tillgång till bromsvätska behållaren för kontroll.
Bromsbelägg och bromsskivor i bra skick.
Ventilerade bromsskivor på effektstarka bilar.
Inga stora glapp i hjullager, hjulupphängning eller leder.
Inga olje eller vatten läckage.
Däck i god kondition.
Batteriet ska sitta fast.
Belysning fram, bak, bromsljus, blinkers ska fungera.
Stol, bälte och ratt ska sitta fast och fungera.
Inga lösa föremål i kupén.
Ingen baslåda.
Hjälm, handskar och
heltäckande bomullskläder.
Körkort.
Ingen drifting

cheba
2015-06-01, 19:49
Bromsvätska som är typ 1 år borde väl inte orsaka problem. Min är 15 månader - får duga. Det är ju inte värre än att man blir stoppad. VAG bytar inte vätska normalt på 1:a servicen om det inte gått 2-3 år (din bil är ju nästan ny).

Vill du ha en billig hjälm snabbt åk till Biltema. Jag tycker du ska köra :).

Själv tänker jag vara försiktig eftersom jag saknar rutin på sådana här övningar och är dessutom rädd om min bil :).

Åk till Biltema ikväll Fredrik!

/Peter

Bilen är ju byggd i slutet av 2013 så min vätska borde nog vara ännu äldre än så. Låter rimligt att de normalt inte byter vätska vid service men jag tänker förstås be om det, ifall något byte inte blir av före det. På min gamla bil bytte jag vätska själv någon gång, men efter flytten till denna sidan Bottenviken så saknar jag ännu mekplats, domkraft och största delen av mina verktyg. Plus att jag inte har riktig koll på hur man gör på en bil med hydraulisk koppling. Så jag lär nog avvakta tills bilen ska in på service.

Är sådana där öppna MC-hjälmar som Biltema säljer något att ha för bankörning? Jag har kollat lite på OMPs folkracehjälm på nätet, den verkar vara rätt tung förr att vara en öppen hjälm, jämfört med Biltemas. Man vill förstås ha en lätt hjälm, samtidigt betyder ju det att man har mindre mängd stötupptagande material. Visst, det ska ju inte köras racing, men det är ju ändå en säkerhetsdetalj.

Jag har inte bestämt mig om det blir av. Själv saknar jag ju också erfarenhet av bankörning, och är i allmänhet väldigt rädd om min bil. Det som är mest skrämmande är ju att det på Bugrun är rätt mycket bilar på banan samtidigt.

vfr
2015-06-01, 20:43
Jag tycker att du ska åka, Fredrik! Dels för att det är en upplevelse i sig, och dels för att jag ska få sällskap. :D

Jag har inte kollat min bromsväska ännu. Tänkte kolla med verkstaden om det gjordes på stora servicen i höstas. Annars kan man höra med dom vad bara ett byte skulle kosta.

Rickard.v
2015-06-01, 20:48
Du behöver inte besiktiga före förarmötet det kan du göra efter förarmötet oxå. Men du måste besiktiga innan du kör ut på banan.

Om du kommer dit efter förarmötet så tar du kontakt med Rescue Teamet i huvudposteringen och ber om en genom gång innan du kan köra ut på banan. Inga problem allt går att lösa :)

Tack! det var förståndiga ord.
Jag ska försöka var där till mötet men behöver inte få panik om det blir problem på vägen dit.

Fredrik: jag köpte hjälm på biltema. 899:- integral.
Finns även öppen för 399:-

Peter-C
2015-06-01, 21:15
Köpte en integralhjälm till sonen på Biltema, komposit, endast 1250 gr i vikt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Snoskoter/Integralhjalm-2000030793/

Min mc hjälm i komposit (Arai Chaser V integral) väger c:a 1500 gr. Således är Biltemahjälmen till min förvåning lättare. Den är "godkänd".

Det är säkert bekvämare med öppen hjälm för den delen om man ska köra bil. För mc bruk ska man helst ha integral hjälm sedan får folk säga vad de vill......

/Peter

Lilla_Vargen
2015-06-02, 13:36
Det är alltid roligt med fler som provar på att köra på bana. :-)
Upplevelser är till för att lära sig av.

Själv blir det o prova nyförvärvet och troligtvis tycka den är mjuk som en svamp :-P
Blir ingen Lupo i år då den står hemma med nerplockad framvagn.

Som Daniel skrev tidigare så går alltid problem att lösas.
Förra året hade vi ett par som kom och hade "efterkontroll" utanför själva besiktningstiden.
Hör av Er så går det mesta att lösas.

cheba
2015-06-02, 20:14
Uppmätning av bromsvätskan visade <1% fukt så det bör ju vara OK. Så då är nog hjälmen det enda som saknas. Kanske man trots allt åker och köper en hjälm innan helgen.

vfr
2015-06-02, 21:04
Någon som vet vad fuktkvoten bör ligga under för att vara godkänd?

Lilla_Vargen
2015-06-02, 22:07
Allt mindre än 2% är ok.
Över 1% bör vätskan ses över... ;)

Kunde jag svara mer otydligt?

Borbos
2015-06-03, 12:29
Stämmer denna dvs är bes till 1400 på fredagen ??
10.00–14.00 Anmälan och besiktning, VW Club Swedens monter i bandepån

11.45–11.55 Förarmöte, VIKTIGT! Obligatoriskt om du ska köra

12.00–13.45 Körning, bantest 3 km-banan

14.15–14.35 Körning, bantest 3 km-banan

15.05–15.35 Körning, bantest 3 km-banan

16.05–16.25 Körning, bantest 3 km-banan

Sjove
2015-06-03, 14:18
Ja det stämmer Borbos.
Passaten klar? ;)

Rickard.v
2015-06-05, 19:08
delete