handdator

Visa fullständig version : gti -85 mekaniska eller hydraliska lyftare?



mrpipen
2007-09-06, 17:41
nån som vet?

om man har mekaniska lyftare och de knackar i motorn så är det ju bara att byta shimsena eller hur?

Men om man har hydraliska lyftare hur fixar man knackandet då? finns de några shims på dom som man kan byta ut?

Roffe
2007-09-06, 18:02
finns inga schims till hyd.tryckare då de är självjusterande, testa byt olja & filter det brukar funka.

onk
2007-09-06, 18:10
85an har mekaniska tryckare har jag för mig. Då kan du ju skimsa upp kammen, men det bästa är väl att hitta en i bättre kondition.
Det knackar ju för att kammen är sliten.

Har man hydraliska lyftare så är dom inte i den bästa konditionen efter 20 år.
Bytte på min förra golf ifjol, dom gamla hade typ låst sig så det var inte konstigt att det lät illa...

mrpipen
2007-09-06, 22:31
85an har mekaniska tryckare har jag för mig. Då kan du ju skimsa upp kammen, men det bästa är väl att hitta en i bättre kondition.
Det knackar ju för att kammen är sliten.

Har man hydraliska lyftare så är dom inte i den bästa konditionen efter 20 år.
Bytte på min förra golf ifjol, dom gamla hade typ låst sig så det var inte konstigt att det lät illa...

hur ser man om dom hydraliska lyftarna är paj då? vad kostar det till en 8v ungefär?

mrpipen
2007-09-06, 22:32
finns inga schims till hyd.tryckare då de är självjusterande, testa byt olja & filter det brukar funka.



vilken olja rek 10-55 eller 10-40?

Henrik.M
2007-09-06, 22:32
85an har mekaniska tryckare har jag för mig.

Hydrauliska.

mrpipen
2007-09-06, 22:55
Hydrauliska.

hur ser man lättast skillnad på hydraliska och mekaniska?

går det se genom hålet på ventilkåpan?

Henrik.M
2007-09-06, 23:11
hur ser man lättast skillnad på hydraliska och mekaniska?
Mekaniska tryckare har 5 st överfall , hydraliska tryckare har 4st överfall över kamaxeln.


går det se genom hålet på ventilkåpan?

Går ej att bedömma genom ventilkåpan.
Lättast att lossa ventilkåkan & räkna överfallen alt ta reda på motorkoden.
Motorkoden skvallrar om mycket. ;-)

mrpipen
2007-09-09, 21:54
är detta lyftare man ska ha om det är hydraliska? ska det se ut så här?

http://www.rsjparts.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=158&osCsid=6c482ebe0725cce3f83110ad18fa02ab

mrpipen
2007-09-13, 22:40
ingen som vet hur dom ser ut?

pekka kiiskilä
2007-09-14, 01:28
är detta lyftare man ska ha om det är hydraliska? ska det se ut så här?

http://www.rsjparts.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=158&osCsid=6c482ebe0725cce3f83110ad18fa02ab

Ja det är den hydrauliska tryckaren på bilden,

Det är flera som bytt sina tryckare här på forumet o dom har betalat mellan 85-100 kr styck för dom så hör dig för om tryckare eller sök.

mrpipen
2007-09-14, 07:17
Ja det är den hydrauliska tryckaren på bilden,

Det är flera som bytt sina tryckare här på forumet o dom har betalat mellan 85-100 kr styck för dom så hör dig för om tryckare eller sök.

okej, tack så mycket.

finns inte olika dimensioner till 8v motorn va? samma tryckare till alla gti 8v?

Joda
2007-09-14, 08:15
Något jag har lärt mig är att till årsmodell -86 kom det Hydraliska tryckare och brytarlöst tändsystem.

Givetvis så skedde inte övergången den 1:a Januari 1986.

Jag hade en Golf 2 Cl -85:a för några år sedan. Jag är ganska säker på att det satt mekaniska tryckare i den. Den knackade/gick hårt vad det gäller kamaxeln. Samma sak varm som kall.. Har man problem med de hydraliska så brukar knackandet variera med temperatur/varvtal.. Dessutom så brukar man höra att det är en eller flera som "Hänger" sig.

/Johan

onk
2007-09-14, 14:05
Har oxå läst att dom bytte mitt i -85. Så en del åttifemmor har väl mekaniska..

Ska kika i min nån dag.

Henrik.M
2007-09-14, 17:44
Har oxå läst att dom bytte mitt i -85. Så en del åttifemmor har väl mekaniska..

Har haft en tidig 85:a med HM motor. (toppen var stämplad 04/85)
Den hade hydrauliska tryckare & anledningen till att jag minns det så väl är för att jag plockade isär toppen pga av att jag trodde det skulle vara mekaniska lyftare på en 85:a.
Så jag var tvungen att kontrollera saken och att toppen ej var utbytt.

Därav vet jag det jag nu skriver.

1. Motorkoden skvallrar om mycket.

2.Vet man inte motorkoden , lyfter man ventilkåpan och räknar överfallen.

Annars gissar man.

Joda
2007-09-14, 17:58
Varför räkna överfallen? Har man loss ventilkåpan så är väl det bästa sättet att titta på tryckarna!!! Finns det schims så är det mekaniska tryckare, finns det inga schims så är det hydraliska. Om det nu inte är så att vw har kört med hela mekaniska tryckare i olika höjder. Vet att tex Toyota använder det på nyare modeller.


/Johan

Mini_me
2007-09-14, 18:04
Varför räkna överfallen? Har man loss ventilkåpan så är väl det bästa sättet att titta på tryckarna!!! Finns det schims så är det mekaniska tryckare, finns det inga schims så är det hydraliska. Om det nu inte är så att vw har kört med hela mekaniska tryckare i olika höjder. Vet att tex Toyota använder det på nyare modeller.


/Johan

Kanske för att trådens skapare inte visste hur man såg skillnad...där av tråden typ.

allså....varför den dryga tonen? Är det nödvändigt?
Henrik skriver ju ett BOMBSÄKERT sätt att veta om man har mek eller hyd. lyftare...är inte det bra?

Joda
2007-09-14, 19:28
Vadå dryg ton?

1. Motorkoden säger inget om det är så att toppen är bytt. Motorkoden står på blocket.

2. Räkna överfall? varför skulle det vara en säker metod? Men hur ska vi andra veta att det är så? Mycket information på detta forumet är vad folk hört etc etc..

""Henrik skriver ju ett BOMBSÄKERT sätt att veta om man har mek eller hyd. lyftare...är inte det bra?""
-Vadå bombsäkert? Det går ju att stoppa i mekaniska tryckare i en hydraltopp!!! Det är ju som att titta på en bils avgasrör för att avgöra om det är en 1,6:a eller en 1,8:a litare.

""Kanske för att trådens skapare inte visste hur man såg skillnad...där av tråden typ.""
-Någon har redan svarat på att det inte finns schims på hydraliska. Därav vet trådskaparen att det inte finns sådana på hydraltryckare. Vill trådskaparen veta ännu mer så kan någon säkerligen länka till någon bild.

/Johan

Henrik.M
2007-09-14, 22:04
Varför räkna överfallen? Har man loss ventilkåpan så är väl det bästa sättet att titta på tryckarna!!! Finns det schims så är det mekaniska tryckare, finns det inga schims så är det hydraliska. Om det nu inte är så att vw har kört med hela mekaniska tryckare i olika höjder. Vet att tex Toyota använder det på nyare modeller.

Och då måste man lös med kamrem och kam också.
Lättare att ta lös ventilkåpan och räkna överfallen.....eller hur!!??


1. Motorkoden säger inget om det är så att toppen är bytt. Motorkoden står på blocket.

Avläs då artnr på toppen och du har både livrem och hängslen.


2. Räkna överfall? varför skulle det vara en säker metod? Men hur ska vi anta att det är dra veså? Mycket information på detta forumet är vad folk hört etc etc..

Jo och mycket av den informationen står du just nu för.


-Vadå bombsäkert? Det går ju att stoppa i mekaniska tryckare i en hydraltopp!!! Det är ju som att titta på en bils avgasrör för att avgöra om det är en 1,6:a eller en 1,8:a litare.

Kolla motorkod , kolla artikelnr på toppen , lyft ventilkåpan och räkna antalet överfall.
Köp en trisslott efter det ifall det ännu inte stämmer.

Ps....Som det märks kan jag också övergå från att vara hjälpsam till jävligt dumdryg men i det här fallet anser jag mig ha en god anledning.

mrpipen
2007-09-14, 23:48
har en JJ motor, eller vart på blocket/toppen sitter koden?

ursäkta att man frågar =) men utan att fråga så får man inge veta.

Henrik.M
2007-09-15, 00:37
har du en JJ motor, eller vart på blocket/toppen sitter koden?

Har du enJJ motor så är det en 84:a , satt i GTI Special och Golf GLI cab.
Då har du mekaniska tryckare som schimsas in med inställningsbrickor.



ursäkta att man frågar =) men utan att fråga så får man inge veta.

Gör inget att man frågar det är så man lär sig, om man har intresse av att lära sig.
Bra ställd fråga ger oftas ett innehållsrikt och bra svar.
I ditt fall kompletterade du din info med en motorkod & i det här fallet utvecklade motorkoden en annat svar.

Enda felet är rubriken som säger att du vill ha svar på en fråga ang en 85:as golf , men i självaverket var det en 84:as golf och då har vi helt andra svar. =)
Det jag vill säga med det....rubriken i en fråga är minst lika viktig som frågan.
Ett tips, inget påhopp. ;-)

Joda
2007-09-15, 19:39
Och då måste man lös med kamrem och kam också.
Lättare att ta lös ventilkåpan och räkna överfallen.....eller hur!!??

Nix, det behövs inte. Det borde du veta. Kolla bilden längst ner på min sida. http://www.cardomain.com/ride/794771

Otydlig bild, men man ser tryckaren. Återigen tryckare med schims=mekaniska, Tryckare utan schims=hydraliska. Sök på Google bilder om ni vill se skillnaden..


Avläs då artnr på toppen och du har både livrem och hängslen.
nej nej nej... Som sagt. Hydraliska tryckar kan bytas mot mekaniska. Man bör ta med en sådan faktor när man svarar på en fråga här. Om däremot någons farfar ägt sin Jetta sedan den var ny och fått problem med ventilspel, då behöver man inte tänka på att han kanske kör med en 315 graders rallykamaxel.

Förresten vem sitter på informationen/listan med artikelnummer på toppen? Måste man ringa VAG då? Eller ska man ställa en fråga här och då få ytterligare osäkra svar? Nä tack. Gå på faktum istället för antaganden.




Jo och mycket av den informationen står du just nu för.
???????


Kolla motorkod , kolla artikelnr på toppen , lyft ventilkåpan och räkna antalet överfall.
Köp en trisslott efter det ifall det ännu inte stämmer.

Ps....Som det märks kan jag också övergå från att vara hjälpsam till jävligt dumdryg men i det här fallet anser jag mig ha en god anledning.

Var lite storsint istället.. Erkänn att någon hade en bättre metod. Du har ju uppenbarligen lärt dig något utav detta. Det är ju bra!! Det är ju därför vi/någon har detta forum.

/Johan

Henrik.M
2007-09-15, 20:26
Förresten vem sitter på informationen/listan med artikelnummer på toppen? Måste man ringa VAG då? Eller ska man ställa en fråga här och då få ytterligare osäkra svar? Nä tack. Gå på faktum istället för antaganden.

Jag sitter på den informationen , annars hade jag inte skrivit det rådet.
Om sen frågeställaren ännu är osäker.....kan jag knata in på jobbet och kolla upp samma sak.
På VAG.




Var lite storsint istället.. Erkänn att någon hade en bättre metod. Du har ju uppenbarligen lärt dig något utav detta. Det är ju bra!! Det är ju därför vi/någon har detta forum.

Nu får du ge dig!
Varför skulle jag erkänna något , när jag försöker lära ut den enklaste metoden till att kontrollera saken????

Henrik.M
2007-09-16, 12:46
Har forskat lite i ämnet.

Ligger till som så att det verkar blandat kring 85 enligt konceptet "vi tog vad vi hade på hyllan" , hurvida det är mekaniska eller hydrauliska tryckare.

I frågeställarens fall , där jag via PM fick uppgift om en GZ motor är det mekaniska tryckare.

056 109 311A heter dom på VAG språk, om nu någon är nyfiken att kontrollera saken.

Janne.M
2007-09-16, 13:10
Angående GZ Motorer så har jag fått fram att 85a hade mekaniska och 85b hade hydrauliska. 86 hette den fortfarande GZ och hade endast hydrauliska tryckare

Joda
2007-09-16, 14:41
Jag sitter på den informationen , annars hade jag inte skrivit det rådet.
Om sen frågeställaren ännu är osäker.....kan jag knata in på jobbet och kolla upp samma sak.
På VAG.





Nu får du ge dig!
Varför skulle jag erkänna något , när jag försöker lära ut den enklaste metoden till att kontrollera saken????


Oavsett vilken metod som är bäst så visade det sig ju via denna disskussionen att du inte kan se skillnad på en mekanisk och hydralisk tryckare. Det kommer jag att minnas resten av mitt liv. Metoden med att man kollar via motor/serienummer verkar ju lite jobbig. Är det ok att ringa och fråga dig sådant mitt i natten när man står i garaget? Bästa metoden är ju fortfarande att titta på tryckaren!!! Men du kunde ju inte ens kommentera mitt tidigare inlägg med länk till bild. Svagt.



I ett senare inlägg skriver du att du forskat lite i ämnet. Du kom fram till att det sitter blandat (hudraliska/mekaniska) tryckare i 85:orna. Citat: De tog vad som fanns på hyllan. Är då metoden med att kolla via toppens nummer fortfarande pålitlig? Den här diskussionen är helt otrolig. Det enklaste sättet att kolla tryckarna är ju fortfarande att titta på dem. Alla som har en 10mm nyckel och åtkomst till internet kan reda ut detta utan att ringa dig.

/Johan

Henrik.M
2007-09-16, 17:35
Angående GZ Motorer så har jag fått fram att 85a hade mekaniska och 85b hade hydrauliska. 86 hette den fortfarande GZ och hade endast hydrauliska tryckare

Någonstans där är det en brytning , men jag får det ännu inte att stämma med mitt gamla härk. (Iofs ointressant vad jag får att stämma eller inte).
Brytningen sker vi övergången till årsmodell 1986. (85B).

Kollar man GZ motor på en 1985:a heter tryckaren :056 109 311A
Kollar man GZ motor på en 1986:a heter tryckaren : 034 109 309AD

PÅ en 85:a heter cylinderhuvudet : 026 103 351E
På en 86:a heter cylinderhuvudet : 026 103 351P

85: har mekanisk och 86 har hydraulisk.

En djungel mao.




Oavsett vilken metod som är bäst så visade det sig ju via denna disskussionen att du inte kan se skillnad på en mekanisk och hydralisk tryckare. Det kommer jag att minnas resten av mitt liv. Metoden med att man kollar via motor/serienummer verkar ju lite jobbig. Är det ok att ringa och fråga dig sådant mitt i natten när man står i garaget? Bästa metoden är ju fortfarande att titta på tryckaren!!! Men du kunde ju inte ens kommentera mitt tidigare inlägg med länk till bild. Svagt.

Inlägget handlade i början ÄNNU om enklaste sättet , enklaste sättet OM man inte vet ett jota om tryckare är att räkna överfallen.
Varför vill du inte acceptera det???

Frågan var hur man ser skillnaden , då upfattar jag det enkalste att räkna överfallen.
Är sedan motorn en standardmotor har man svaret.

Vet man från början skillnaden mellan en mekanisk/hyd tryckare kan man kolla dom. (Men då bör man veta skillnaden mellan dom).

Vill man däremot inte skruva i bilen läser man nummer på topp och motor & så har man svaret , kan du se exempel på högre upp. (Vi förutsätter ännu att det är en standardmotor).


Hur mycket mer ska jag utveckla mitt svar för att du ska bli nöjd och belåten!?



I ett senare inlägg skriver du att du forskat lite i ämnet. Du kom fram till att det sitter blandat (hudraliska/mekaniska) tryckare i 85:orna. Citat: De tog vad som fanns på hyllan. Är då metoden med att kolla via toppens nummer fortfarande pålitlig?

Svar ja , kolla nummer på motor , topp , räkna överfallen. (Vi förutsätter att det är en standardmotor).


Den här diskussionen är helt otrolig. Det enklaste sättet att kolla tryckarna är ju fortfarande att titta på dem.

Backa nu bandet , han visste inte skillnaden mellan dom = Då är det enklast att räkna överfallen och vill han inte skruva. (alla vill inte skruva isär en bil för at kolla) så kan han läsa av nummrerna på toppen.
Motornummret och årsmodell vet vi ju redan 85:as GZ motor.


Alla som har en 10mm nyckel och åtkomst till internet kan reda ut detta utan att ringa dig.


Nä men du kan PM:a mig och du vill käfta på mer , för nu har jag utvecklat mina svar så mycket dom går att utveckla..dessutom utan att vara otrevlig eller dryg.
Vill du efter att ha läst dom ännu diskutera med mig , så pm:a mig så ska vi lösa det , för du verkar sugen på att tjafsa om saker som inte alls hör hit utan att tillföra något till diskussionen (förutom att spy galla över mig).




Avslutningsvis , sen att jag personligen haft en 85:a med HM motor och hydrauliska lyftare......har jag inget bra svar på varför vid djupare efterforskningar..
Så har vi avhandlat det också.

Joda
2007-09-16, 19:37
Någonstans där är det en brytning , men jag får det ännu inte att stämma med mitt gamla härk. (Iofs ointressant vad jag får att stämma eller inte).
Brytningen sker vi övergången till årsmodell 1986. (85B).

Kollar man GZ motor på en 1985:a heter tryckaren :056 109 311A
Kollar man GZ motor på en 1986:a heter tryckaren : 034 109 309AD

PÅ en 85:a heter cylinderhuvudet : 026 103 351E
På en 86:a heter cylinderhuvudet : 026 103 351P

85: har mekanisk och 86 har hydraulisk.

En djungel mao.





Inlägget handlade i början ÄNNU om enklaste sättet , enklaste sättet OM man inte vet ett jota om tryckare är att räkna överfallen.
Varför vill du inte acceptera det???

Frågan var hur man ser skillnaden , då upfattar jag det enkalste att räkna överfallen.
Är sedan motorn en standardmotor har man svaret.
???? Vet du fortfarande inte skillnaden? En mekanisk tryckare har schims. Man ser schimsen tydligt efter man lyft ventilkåpan.

Vet man från början skillnaden mellan en mekanisk/hyd tryckare kan man kolla dom. (Men då bör man veta skillnaden mellan dom).


Vill man däremot inte skruva i bilen läser man nummer på topp och motor & så har man svaret , kan du se exempel på högre upp. (Vi förutsätter ännu att det är en standardmotor).


Hur mycket mer ska jag utveckla mitt svar för att du ska bli nöjd och belåten!?




Svar ja , kolla nummer på motor , topp , räkna överfallen. (Vi förutsätter att det är en standardmotor).

Vi förutsätter att det INTE är en standardmotor. Den kan vara konverterad till mekaniska tryckare.

Backa nu bandet , han visste inte skillnaden mellan dom = Då är det enklast att räkna överfallen och vill han inte skruva. (alla vill inte skruva isär en bil för at kolla) så kan han läsa av nummrerna på toppen.
Motornummret och årsmodell vet vi ju redan 85:as GZ motor.

Som sagt nu vet man/han skillnaden. Det finns bilder på nätet.

Nä men du kan PM:a mig och du vill käfta på mer , för nu har jag utvecklat mina svar så mycket dom går att utveckla..dessutom utan att vara otrevlig eller dryg.
Vill du efter att ha läst dom ännu diskutera med mig , så pm:a mig så ska vi lösa det , för du verkar sugen på att tjafsa om saker som inte alls hör hit utan att tillföra något till diskussionen (förutom att spy galla över mig).

Tänker inte PM:a dig. Tycker att alla här på forumet ska få vara med och läsa.

Avslutningsvis , sen att jag personligen haft en 85:a med HM motor och hydrauliska lyftare......har jag inget bra svar på varför vid djupare efterforskningar..
Så har vi avhandlat det också.

Nu ska jag äta.. Hinner inte utveckla detta mer just nu.

Henrik.M
2007-09-16, 19:49
???? Vet du fortfarande inte skillnaden? En mekanisk tryckare har schims. Man ser schimsen tydligt efter man lyft ventilkåpan.

Jag vet skillnaden , men det är inte säkert killen som startade tråden vet skillnaden..(Nu borde han veta men när de första inläggen skrevs kanske han inte visste).




Tänker inte PM:a dig. Tycker att alla här på forumet ska få vara med och läsa

Bra , då skriver jag så här eftersom du inte vil PM:a.
Jag har försökt ner i molekylnivå förklara mig & ändå verkar du bara vilja förtsätta tjafsa , mao verkar du ej ha intresse av att tillföra något som har med ämnet att göra. (Att spy galla över mig har inget med ämnet att göra).

Har du personliga åsikter om mig och mitt sätt så ta det via PM med mig personligen.
För det här har spårat ur och jag börjar få nog. (Det tillför inte forumet något att 2st sitter och tjäbblar med varandra pga av olika tankesätt).