handdator

Visa fullständig version : Skydda nya fälgar med plastidic, vax eller annat?



golfhenke
2015-05-16, 07:48
Hej

Skulle höra med er om ni har några stalltips på hur man skyddar helt nya fälgar från framför allt damm från belägg. Dessa kommer användas mest på bana. Tänker mig någon sprayvax eller liknande då de är helt fria från smuts just nu.

Alternativt plastidip eller liknande.

Om man inte gör något så kommer ju värme + damm från belägg att äta sig in i lacken. Visst skall dom "bara" gå på bana, men de är ju så fina.

Med andra ord, fälgsyra i all ära, men jag vill göra en åtgärd i proaktivt syfte :)

Mvh

AXL72
2015-05-16, 10:55
Jag la ett par lager spraywax på både in- och utsidan av mina fälgar innan däcken monterades. Stod emot bromsdammet riktigt bra.

golfhenke
2015-05-17, 00:40
Jag la ett par lager spraywax på både in- och utsidan av mina fälgar innan däcken monterades. Stod emot bromsdammet riktigt bra.

Hej.
Det låter intressant. Är det något man applicerar vid varje tvätt? Har du någon länk?

Mvh

Sent from my giant iPhone killer

AXL72
2015-05-17, 01:07
Jag fick en flaska av min rekondare och la på ett par lager när fälgarna var nya. Eftersom bromsdamm och annat skit inte fastnade så lätt behövde jag inte använda fälgrengöring eller avfettning i så stor utsträckning, så jag tycker att vaxet höll bra. Bättrade bara på det med en sprayning efter typ tio tvättar.

6049

Premis
2015-05-18, 19:09
La på Fireglaze på vinterfälgarna, funkade riktigt bra i typ ett år. Borde gjort samma med sommarfälgarna nu känner jag.

vfr
2015-05-18, 20:44
Fireglaze

Det låter som något man använder när man grillar. Finns kanske många användningsområden... :p

Premis
2015-05-18, 21:29
Det låter som något man använder när man grillar. Finns kanske många användningsområden... :p

Japp, släng på lite hickorysås också så håller det i all evighet ;)

Det är ett enkomponents lackskydd, tycker det funkar grymt bra.