handdator

Visa fullständig version : Macrolon rutor istället för glas?



Holmgren
2007-09-06, 03:00
Vad finns det för för och nackdelar att använda sig utav Macrolon rutor i Golfen. Jag ska ju mestadels använda den på gata.
Ljudvolymen hur blir den?
Vad säger bilprovningen?

Sciroccoplågare
2007-09-06, 12:49
Macrolonrutor eller Lexanplast (Polykarbonat) är betydligt mer repkänsliga än vanligt glas. Skall du ha den som gatbil, så finns det ingen större vinst med polykarbonat, då den plasten är betydligt dyrare än plexiglas.

Har du inte fäst polykarbonatrutorna ordentligt, så kan du få vibrationer som gör musikupplevelsen outhärdlig.

Lillen
2007-09-06, 14:51
Vad finns det för för och nackdelar att använda sig utav Macrolon rutor i Golfen. Jag ska ju mestadels använda den på gata.
Ljudvolymen hur blir den?
Vad säger bilprovningen?

Nakdelen är ljudvolymen.
Blir ju ingen isolering av väg/fartljudet.
Plast isolerar väldigt dåligt genemot Glas.

Fördelarna är ju VIKTEN!!!!
Poly väger bara en bråkdel av glaset.


Macrolonrutor eller Lexanplast (Polykarbonat) är betydligt mer repkänsliga än vanligt glas. Skall du ha den som gatbil, så finns det ingen större vinst med polykarbonat, då den plasten är betydligt dyrare än plexiglas.

Plexi är INTE att tänka på ens.
Polycarbonat är ett varumärke som de andra(lexan eller Macrolon mfl).
Plexi spricker och blir vasst men polycarbonat förhåller sig mjukt.
Plexi blir stenhårt vid kallare temp än sommar/vårvärme.

JA de repar lätt men fungerar rätt bra så länge man håller dem rena.
Det som tar kol på dem är dam , sand , förvaring av bilen i starkt solljus et ett år i streck =) eller annat som gör dem spröda.

Fireball
2007-09-06, 20:16
Polycarbonat är ett varumärke som de andra(lexan eller Macrolon mfl).

Enligt mina källor är just polycarbonat (pc) en beskrivning av vad det är för sorts plast. Precis som polyvinylclorid (pvc) eller polypropylen (pp).

Skräphögen har talat, MJÄÄ! (vi som växte upp med fragglarna vet vad jag menar)