handdator

Visa fullständig version : Problem: Tappat laddtrycket!



Alexjen1
2015-05-04, 19:38
Hej!

Har fått slut idéer på vad som kan vara fel på min Golf GTI -00, chippad BSR steg1. Vill understryka att jag inte är speciellt kunnig men lite grunder kan jag väl.

Inlägget vart längre än beräknat men det får bli så för jag vill få med allt.

Problemet är som så att jag mitt vad det var en dag upptäckte att bilen var betydligt mycket tröttare än den annars varit. Vid fullt gaspådrag tidigare så hade jag ett laddtryck på ungefär 1.1-1.2 bar och ett skönt stick i bilen. Men då en dag när jag skulle göra en omkörning tyckte jag det gick slött, tittade på laddtrycksmätaren och ser att den inte går över 0.1-0.2 bar vid fullt gaspådrag. Använder bilen nästan dagligen så tittar vanligtvis inte speciellt mycket på mätaren så jag är lite osäker exakt när felet uppkom. Men det var iallafall den här måndagen påväg till jobbet som jag upptäckte det. Dagen innan (söndag) hade jag tvättat bilen rätt grundligt (utvändigt) med högtryck, schampo osv. Ingen aning om det har någon påverkan på detta men det är väl bäst att nämna det.

Det känns som att kraften är halverad vid full gas om man jämför med hur det var tidigare. I övrigt går bilen bra.

På kvällen gick jag igenom en del slangar för att se om det var något läckage någonstans, de jag kom åt att se ovan och underifrån motorn. Hittade ingenting som såg mysko ut. Hör inget visslande ljud när jag trycker på. Lämnade in den på en firma där de gjorde en felsökning. Det som kom upp där var ingenting som enligt mekanikern hade med felet att göra. Han tipsade mig därefter att prova byta magnetventil och dumpventil för att se om felet var där. Skulle felet inte vara löst så skulle jag återkomma för att få en tid där de kunde göra en grundlig undersökning.

Sagt och gjort. Provat byta magnetventil (N75 ventil) och dumpventil men ingen förändring. Köpte grejerna på Mullers (http://www.mullers.se) här i Luleå (nya delar). Dom sa även att jag kanske borde låta dem göra en felsökning med deras grejer (vet inte vad skillnaden på deras utrustning och den firman jag var på men), drar mig lite för det eftersom deras felsökning kan uppnå en kostnad av 3000kr medan felsökningen där jag var gick på 400kr.

Vad kan det vara för fel? Har jag tittat för dåligt efter slangläckage eller är det något annat? Har slut på idéer och det ser ut som att jag kommer behöva lämna in den igen för att hitta felet men hittar det ju såklart helst själv :) , med hjälp av er!

Länkar ett youtube klipp på laddtrycksmätaren.
Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=lIOqWc5aBFg)

Mvh
Alex

Alle47
2015-05-05, 10:11
Lämnade in den på en firma där de gjorde en felsökning. Det som kom upp där var ingenting som enligt mekanikern hade med felet att göra.


Fick du ingen utskrift på vad det var?

Läst nåt om att strul med kamaxelgivaren kan ge liknande fenomen med laddtrycket.
Gasspjället kanske?

Alexjen1
2015-05-09, 18:58
Vetefasen jag har för mig jag fick ett papper. Har letat ihjäl mig nu men hittar det inte. Jag ska på tisdag lämna in bilen på Mullers så får vi se. Jag kan återkomma efter dom kikat på den.

Innan det så ska jag försöka få tillbaka kolven till bromsoket h fram det sitter pall fast! Ut går det men inte in.

Alexjen1
2015-05-13, 23:01
Ja nu har jag svar på vad felet var. Luftmassemätaren säger dom. 2900 ska dom ha för felsökningen :( men den ska ju vara lätt att byta så det kan jag ordna själv. Tydligen vääldigt vanligt fel.

Alexjen1
2015-05-27, 14:56
Update! Luftmassemätaren var inte problemet. Mullers provade byta men det hjälpte inte så de satte tillbaka den gamla. Fick pröjsa 3k ändå för felsökningen och dom sa att det inte fanns mer de kunde göra. På Mullers kollade de inloppsrör till turbo, turboaxel, luftburk & luftintag, relgelrklocka och luftmassemätare. Efter det så nöjde det sig alltså och trodde mer på att det var något fel på chippningen och bad mig prata med dom. :confused:

Pratade med BSR om det kunde vara något fel på chippningen men fick ett stort nej hos dom.

Så jag vände mig till en mindre verkstad som är billigare men som ändå är att lita på, som alltid går till botten med varje fel. Han sa också nej det kan inte vara något fel på chippet. Lämnade in bilen i måndags hos dom och idag ringde de och sa att det var fixat!

Kommer inte ihåg exakt hur han förklarade felet men tydligen var det Hallgivaren som typ var paj, och bilen hade sänkt tändningen eller något så den bara laddade på orginal tryck vid gaspådrag. Så, en ny hallgivare och felet var åtgärdat.

Efter typ en månad på vägarna med felet så känns det ju som en ny bil igen. Skönt att det händer något igen när man trycker :)

vfr
2015-05-27, 15:54
Gott att problemet är löst. :) Det känns extra bra när det varit ett sådant strulproblem som inte kunnat hittas. Tråkigt att Mullers inte kunde hitta det. Är det auktoriserade VW-verkstaden?

Har du ingen handdosa till trimmet (PPC) så att du kan byta mellan trimmat och otrimmat?

När man kommer med en trimmad bil till "finverkstäderna" så är dom alltid skeptiska och verkar inte ta det särskilt seriöst. Det är då jättebra om man kan återställa bilen till originalprogram och se att felet faktiskt finns då också. Det går ju såklart inte att göra om det är bytt för mycket hårdvara, men för ett t.ex vanligt steg 1 så är det användbart.

Haugeman
2015-05-28, 23:35
PPC funkar tyvärr inte fören -03 och uppåt då dom fick e-gas. Hade BSR på min -00 gti med och dessa måste lödas i boxen.

Alle47
2015-05-28, 23:50
Tipsade ju dig om kamaxelgivaren redan 5 maj. Är väl den som bytt nu vad jag förstår. Kallas ju hallgivare. G40 givaren.
Otroligt vassa dom var på märkesverkstan för 3000:-

vfr
2015-05-29, 08:38
PPC funkar tyvärr inte fören -03 och uppåt då dom fick e-gas. Hade BSR på min -00 gti med och dessa måste lödas i boxen.

Ja, just det. Det var en så gammal bil. Då är det ju såklart inte självklart att sådana moderniteter ska fungera.

Alexjen1
2015-06-02, 13:27
Ja precis, chippet är lött fast.

Ja Alle47 du har ju helt rätt!

Känns skönt att det är löst nu. Men såklart sved det lite när man i efterhand kan konstatera att det kostade nästan 7k att få problemet ur världen.