handdator

Visa fullständig version : batteriet i bagaget? Golf 1



JoeSchmoe
2007-09-06, 02:17
Tjena, jag funderar på att flytta bak batteriet i min golf 1:a
och undrar hur man ska göra med kablar oså?

ska man dra bak både + och - kabel, eller räcker det med +
å sen jorda i kaross?

Vad säger dem på besiktingen, räcker det att batteriet är
ordentligt säkrat, eller måste man ha det i nån "låda" eller mtsv?

tack

Mike
2007-09-06, 07:35
Tjena, jag funderar på att flytta bak batteriet i min golf 1:a
och undrar hur man ska göra med kablar oså?

ska man dra bak både + och - kabel, eller räcker det med +
å sen jorda i kaross?

Vad säger dem på besiktingen, räcker det att batteriet är
ordentligt säkrat, eller måste man ha det i nån "låda" eller mtsv?

tack

Det räcker med en 25mm2 kabel till +, sen jordar du i karossen. Du får ha batteriet i bak om det är i en batterilåda som är ordentligt säkrad till karossen.

Raz
2007-09-06, 10:13
Jag har flyttat bak mitt batteri och jag kapade ur reservhjulsbaljan och tillverkade en "batterilåda" se bild: http://www.raz.se/bilder/lilagolf/20070530_6.jpg
Som jag sen monterade i plåten som jag svetsat igen reservhjulsbaljan med. Sen drog jag en tjock pluskabel fram till säkringsboxen och där använde jag ett strömuppdelningsblock och delade upp kabeln till startmotorn och till säkringsboxen.
Jorden har jag jordat i karossen.

Dock så fick jag nerslag på besiktningen att jag behövde ha täckta batteripoler, så det är värt att tänka på.

JoeSchmoe
2007-09-06, 10:24
OK
Tack för svaren, det var mycket bra!

jooeell
2007-09-06, 21:38
det räcker om du täcker +polen tror jag de sa inget om mitt batteri iallfall o där är bara +polen täckt... jag har dragit två kablar en plus o en minus på vardera sida om bilen plus går direkt till startmotorn medans minus går till blocket! sen två eller tre jordflätor till karossen hehe lite overkill kankse men men jorden är viktig!!!

Scirocco_turbo
2007-09-06, 21:42
Tänk på att ha luftning ut ur cupén från batteriet oxå.
Dom kan vara kinkiga med det.

Sebbe
2007-09-30, 09:05
Jag lyfter tråden. Hur grov kabel använder ni mellan strömfördelningsblock och startmotor?

Jag har 35 mm2 från batteriet fram och 2st 10mm2 till startmotorn och startmotorn går inte. Ska man dra 35:an direkt till startmotorn och sen från den till fördelningsblocket? Jag vet inte, tips?

Raz
2007-09-30, 09:43
Jag lyfter tråden. Hur grov kabel använder ni mellan strömfördelningsblock och startmotor?

Jag har 35 mm2 från batteriet fram och 2st 10mm2 till startmotorn och startmotorn går inte. Ska man dra 35:an direkt till startmotorn och sen från den till fördelningsblocket? Jag vet inte, tips?

Klickar startmotorn eller går den inte alls? Det verkar konstigt att den inte skulle röra på sig iöverhuvudtaget.

Sebbe
2007-09-30, 10:42
Klickar startmotorn eller går den inte alls? Det verkar konstigt att den inte skulle röra på sig iöverhuvudtaget.

Den klickar. Precis som om den inte skulle få tillräckligt med ström. Utgångarna i fördelningsblocket är bara 10 mm2 så jag kan inte a grövre kabel utan att byta det. Men kabeln som sitter mellan batteri och startmotor som standrad är inte grövre än 10 mm2 så 2 sådana tycker jag borde vara nog? Och att en 35mm2 skulle vara för tunn från batteriet tror jag inte?

Falcor
2007-09-30, 10:43
Joel, du kan alltid komma förbi här och kolla hur jag gjort om du vill.

Sebbe
2007-09-30, 11:13
Hmmm. Det går inte med 35mm2 direkt till startmotorn heller??

JoeSchmoe
2007-09-30, 11:31
tjena

jag har inte flyttat bak mitt batteri än,. men jag har inhandlat kabel mm
jag köpte 25mm2 på BRL, dem sa att det var grovt nog
köpte även fördelarblock där som den går in i.

#falcor,. -får jag bara igång bilen kanske jag kikar förbi o slänger bak skiten ;)

Sebbe
2007-09-30, 11:45
tjena

jag har inte flyttat bak mitt batteri än,. men jag har inhandlat kabel mm
jag köpte 25mm2 på BRL, dem sa att det var grovt nog
köpte även fördelarblock där som den går in i.

#falcor,. -får jag bara igång bilen kanske jag kikar förbi o slänger bak skiten ;)

haha, det är kul sånt här. Jag köpte också kabel på BRL, ville köpa 25mm2, men killen där envisades om att det inte alls skulle räcka. Minst 35mm2 tyckte han.

Nu funkar statmotorn förresten, den ville ha mer kontakt med jord. Fast nu tänder inte bilen istället? Kul det här, igår gick bilen om rullade igång den. Idag går startmotorn men det vägrar starta???????????????????????????

JoeSchmoe
2007-09-30, 11:48
jobbigt,. lycka till!

Falcor
2007-09-30, 12:34
Jag använde Biltemas 30 kvadrats kabel, funkar fint.

Sebbe
2007-10-01, 20:23
Oj, vad många el-fel som löste sig när motorn fick en ny jordkabel. Det var ju kul i alla fall.