handdator

Visa fullständig version : Frågor angående chiptuning Golf MK5 GTI



SniFFzoR
2015-05-01, 15:33
Hejsan,

Ja, jag har några frågor som jag gärna vill ha besvarade. Det är nämligen så att jag sedan ett par månader har funderat väldigt mycket på att göra en chiptuning på min bil. Det är en Golf MK5 GTI -06.

Första frågan; i och med att bilen har rullat mer än 10 000 mil, finns det då någon fara med att öka effekten? Jag har en bekant vars turbo gick sönder (en SAAB) och när den blev bytt så gick något annat sönder, för att den nya del som gick sönder inte riktigt var med på "den nyfunna kraften", om ni förstår vad jag menar.

Andra frågan; är Superchip från BlueFin något att ha? Är TM-chiptuning något att ha?
Det jag egentligen vill ha svar på här är vad folk har för personliga erfarenheter av de olika firmorna.

Dock så är den första frågan prioriterad, eftersom jag inte vill börja byta ut omfattande delar av motorn efter att ha gjort en trimning.

Pris är inte direkt något bekymmer, men gärna så mycket "bang for the buck" som möjligt.

Tacksam för svar!

/S

Rickard.v
2015-05-01, 22:08
Att turbon pajar kan ju bero på flera saker.
Kör du alltid motorn på tomgång lite innan du slår av när du parkerat???
Vår förra passat 1,8t såldes vid 24kmil med original turbo.

Cullberg
2015-05-01, 23:29
Som betslande medlem i vwcs har du bra priser hos Stertman, där får du garanterat rätt prylar till fin bil.

Ceder-GTI
2015-05-01, 23:50
Vw lider inte lika allvarligt som saabarna, min golf 1.8t hadde rullat 27k mil när jag satt in steg 1 körde till 30k mil sen bytte jag till k04 och den gammla turbon var i perfekt skick inte ett glapp, så det är bara köra på.

SniFFzoR
2015-05-02, 01:50
Att turbon pajar kan ju bero på flera saker.
Kör du alltid motorn på tomgång lite innan du slår av när du parkerat???
Vår förra passat 1,8t såldes vid 24kmil med original turbo.

Ja, eller jag kör väldigt långsamt in på parkeringen där bilen står. Sedan stänger jag av lysen, låser upp dörrar och fixar med parkeringstillstånd innan jag stänger av bilen. Sedan är jag alltid noga med att inte belasta turbon så hårt de sista hundratals meterna innan parkeringen.


Som betslande medlem i vwcs har du bra priser hos Stertman, där får du garanterat rätt prylar till fin bil.

Ja, jag har hört mycket gott om Stertman. Problemet är att det är lite långt för mig, då jag befinner mig i Lund.

Och, för att förtydliga; jag är inte direkt orolig att turbon går. Det jag är orolig för är andra delar som kanske är slitna och som blir lidande vid en eventuell effektökning. Det var så jag menade med SAAB-ägaren, att när den nya turbon kom i så började andra delar gå sönder...

softishman
2015-05-02, 08:58
Jag gick till vtech då min bil inte prestera 100 med stertmans programvara, sen kunde dom inte/ville inte uppgradera min programvara till extreme eftersom jag hade ett Forge Twintake insug, det är ju lika med pesten tydligen...

Ceder-GTI
2015-05-12, 19:32
Jag var hos s.w.a.t team i norrköping och gjorde min bil i helgen dock Golf 1.8t med K04. Då gjorde fullgasrepor och loggade bilen och så kontrollerades den oxå med vag com, han värkade oxå kunna justera till en viss del i mappen. Så det blev kanon bra. inte dyrt heller landar nog på 2500-3500kr, fick orginal mappen på usb sticka oxå. Rätt svårslaget för den pengen :)

Raven
2015-05-12, 20:13
Har bara gott att säga om bluefin, köpte det till min förra golf. Grym kundservice även efteråt. De utvecklar sina egna programvaror och har inga problem att göra justeringar i programmet. Rekommenderade 2 polare att köra med dem, båda var kanon nöjda!

Jag har kvar min gamla handenhet, skicka den till superchips så låser de upp den och sen är det bara att tjånga in i din bil! 😀
Tror de tar 225pund för det. Grymt billigt!

SniFFzoR
2015-05-13, 00:41
Har bara gott att säga om bluefin, köpte det till min förra golf. Grym kundservice även efteråt. De utvecklar sina egna programvaror och har inga problem att göra justeringar i programmet. Rekommenderade 2 polare att köra med dem, båda var kanon nöjda!

Jag har kvar min gamla handenhet, skicka den till superchips så låser de upp den och sen är det bara att tjånga in i din bil! 😀
Tror de tar 225pund för det. Grymt billigt!

Det låter ju onekligen bra.

Du menar alltså att du kan tänka dig att sälja enheten till mig?

/S

Raven
2015-05-13, 10:10
Det låter ju onekligen bra.

Du menar alltså att du kan tänka dig att sälja enheten till mig?

/S
Du har PM.

iMats
2015-05-13, 13:53
Har bara gott att säga om bluefin, köpte det till min förra golf. Grym kundservice även efteråt. De utvecklar sina egna programvaror och har inga problem att göra justeringar i programmet.

Också nöjd med bluefin! Gjorde du några justeringar och isåfall vad?

Raven
2015-05-13, 15:13
Också nöjd med bluefin! Gjorde du några justeringar och isåfall vad?
Hade en 1.8tsi, tyckte den generellt var lite tam/svagt vrid. Så de justerade mer vrid över hela registret efter önskemål. Den blev piggare än en Z4 2.5 iaf. Sen hade jag efter den justeringen att den kunde rycka till ibland vid jämn gas. Påpekade när det hände och fick återigen en ny programvara.

Mickeelfstedt
2015-05-15, 23:25
Charlie på Tmc eskistuna är väldigt trevlig och hjälpsam. Jag var nöjd med min A3 han chippade...